X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אסון מירון [צילום: דוד כהן/פלאש 90]
האסון הגדול ביותר - איך לחקור ולאיזו מטרה
מה שחשוב בחקירת כשל/אסון בכל תחום שהוא הוא מניעת הישנותו של הכשל. הדברים נכונים לגבי אסון מירון ("רק" 45 קורבנות), לגבי אסון אוסלו (אלפי קורבנות, ועוד היד נטויה), לגבי אסון (חלילה אם יתרחש) באומן שבאוקראינה, לגבי אסון המוני בהר-הבית (חלילה אם יתרחש, מאפיינים דומים למירון, אירוע דתי עם מאות אלפי מאמינים דחוסים בשטח מצומצם, אבל עם משמעויות אדירות בכל היבט שהוא)

כמי שעסק שנים רבות בניהול בטיחות והערכת סיכונים, וכמי שתחת ידו עברו אלפי מהנדסים לעתיד במסגרת לימודיהם המקצועיים, נדרשתי לא אחת לנושא החשוב של חקירת אירועים בטיחותיים - איך לחקור ולאיזו מטרה. בהקשר זה, המסר שאותו הדגשתי שוב ושוב היה: אין לי עניין במציאת אשמים. מציאת אשמים היא עניין לגורמי אכיפת החוק, אם יש חשש לעבירה על החוק, ולתקשורת "החוקרת" הרדודה, שכל עניינה הוא תלייתו בכיכר העיר - כיכר התליינים - של מי שאינו מוצא חן בעיניה.
מבחינתי המקצועית, ציינתי, אין לי עניין במציאת אשמים. מה שמעניין אותי הוא מניעת הישנותו של הכשל, בכל תחום שהוא, על השלכותיו הכבדות. הכשל/האסון יכול להיות בתחום של תאונות עבודה, תאונות דרכים, מעשה מדיני, פעילות צבאית, החלטה כלכלית, פעילות רפואית, ניסוי במעבדה, הנהגת תהליך ייצור חדש, וכן הלאה. בכל אלה, תכלית החקירה היא לאתר את הנסיבות שהביאו לכשל/לאסון ולתוצאותיו החמורות. על כן, מי שצריך להיות מעורב בחקירה הוא מי שיכול לתרום למטרה זאת, כלומר מי שכישוריו המקצועיים תואמים את אופי הכשל/האסון.
לפיכך, לתהליך המינוי של ועדת חקירה יש חשיבות רבה לצורך מניעת הישנותו של הכשל. החשיבות של כישוריו המשפטיים של הממנה או המתמנה היא משנית. יש לכך חשיבות לעניין מראית העין של ועדת החקירה, ואמנם יש חשיבות לכך שהוועדה תתנהל ללא משוא פנים, אבל לא פחות חשוב מכך - כישורים מקצועיים בתחום שבו התרחש הכשל/האסון.
היבט נוסף, הקשור בפעילויות ניהוליות/פיקודיות בכלל ומסוכנות בפרט, הוא הערכת סיכונים מראש. כלומר: האם נעשתה הערכת סיכונים מקצועית בטרם ביצוע הפעילות. חקירת תאונות וכשלים חייבת להתייחס לעומק ולמקצועיות של הערכת הסיכונים המקדימה. כאשר הערכת הסיכונים מתבצעת כהלכה, קיים סיכוי טוב לכך שהכשל/האסון יימנע, וממילא יתייתר הצורך בחקירת האירוע, לאחר שזה גרם לנפגעים ולנזקים.
למרבה הצער, הנוהג במקומותינו הוא לצפות בקוצר רוח לפסק דין ולגזר דין של ועדת חקירה בכלל, קל וחומר ממלכתית, במקום לצפות שוועדת החקירה תהיה מקצועית, ולא ערכאה שיפוטית.
"האסון הגדול ביותר" שבו מדובר כעת הוא אסון מירון. הציבור והתקשורת שוכחים/משכיחים אירוע חמור בהרבה - אסון אוסלו - תהליך עתיר קורבנות ("שלום"), שהיום - 13 בספטמבר השחור - הוא יום השנה לחתימתו, שלא נחקר על-ידי ועדת חקירה כלשהי, ואין ודאות שלא יחזור על עצמו, במיוחד כאשר יש לא מעט גורמים שלא הפיקו לקחים, ואשר אפילו מעוניינים בהישנותו. כך גם לגבי ה"הינתקות".
"האסון הגדול ביותר" הנוכחי (מירון) הוא אירוע דתי רב-משתפים. והנה, אנו עומדים לפני אירוע בעל מאפיינים דומים (אומן) אשר עלול להתרחש בקרוב באוקראינה, כלומר במקום שבו יכולת הפעולה של ישראל מוגבלת מאד. גם אירוע זה מחייב הערכת סיכונים מראש, ובמקרה שלפנינו גם הבהרה לנוסעים לאומן על-אף כל האזהרות, שממשלת ישראל אינה יכולה וגם לא תפעל באוקראינה לחילוץ מי שלא שעו לאזהרות ולסכנות.

תאריך:  14/09/2022   |   עודכן:  14/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האסון הגדול ביותר - איך לחקור ולאיזו מטרה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר חשוב ביותר. ל"ת
יהודי מפוכח  |  14/09/22 18:31
2
אסונות שנמנעו אינם מעניינים את
א-דפנה  |  15/09/22 19:44
3
הערך העליון שמירת החיים
עודד הנודד  |  15/09/22 23:03
4
הדרך אל המטרה הראויה-חסומה
ספי סגל  |  20/09/22 22:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
אהרן פאפו
היה על ראש-הממשלה לדעת, לדעתם של חברי-הוועדה מה הסכנה האורבת לציבור בהילולה?! - האם יכול ראש-ממשלה לדעת על כל הסכנות האורבות בדרכים, בערים ובעיירות לארצו? - אם כך רואה הוועדה את תפקידו של ראש-ממשלה - המעט שניתן לומר עליה היא שחבריה חושבים חשיבה ילדותית ולא בוגרת
ערן גרף
רפי לאופרט
מכתבי האזהרה של הוועדה לחקירת אסון מירון 2021 הציפו מחדש בתודעת הציבור תחושה שוועדת החקירה מיותרת למעשה ומה שנחוץ באמת הוא ועדת בדיקה מקצועית שתגדיר תוכנית-אב מחייבת להסדרת האירועים במקום: נהלים, דרכי גישה, סידורי ביטחון ובעיקר מספר משתתפים, דרכי כניסתם ופינויים בנוהל רגיל ובהסדרי חירום
דן מרגלית
אירע אסון כה נורא מפני שהממשלה ראתה לנגד עיניה לא את התנא איש המערות המיסתורי אלא את הקלפי בבחירות לכנסת, ולקראתן לא רצה להכעיס את הציבור החרדי
איתמר לוין
הוועדה שיגרה מכתבי אזהרה ל-18 אישים שמילאו תפקידים בכירים בעת האסון בהילולת ל"ג בעומר תשפ"א    הוועדה עלולה לקבוע שנתניהו התעלם מהסכנות המתמשכות במירון, אוחנה אישר את תוכנית המשטרה למרות שידע על סכנת הצפיפות, אביטן התעלם מנושא מירון, ושבתאי ולביא אישרו תוכנית שלא נתנה מענה לסכנות והתעקשו שלא להגביל את כמות המשתתפים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il