X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אנה פוליטקובסקיה [צילום: פאבל גולובקין, AP]
עיתונאים ברוסיה משלמים בחייהם
גם 16 שנה לאחר הרצח של פוליטקובסקאיה עדיין נחשבת רוסיה, ע"פ מדדים בינלאומיים של ארגונים העוקבים אחרי המצב, למדינה בה חופש העיתונות מוגבל מאוד, ולכזו בה עיתונאים לעיתים קרובות מסכנים את חייהם ובריאותם בשל עבודתם העיתונאית

"אנשים לפעמים משלמים בחייהם כדי לומר בקול מה הם חושבים. למעשה, אדם יכול אפילו למות משום שהוא מסר לי מידע. אני לא היחידה שבסיכון" - אנה פוליטקובסקיה. היום מלאו 16 שנים בדיוק לרצח העיתונאית החוקרת ופעילת זכויות האדם הרוסייה אנה פוליטקובסקאיה, שנורתה למוות בשעת ערב במעלית בניין הדירות בו התגוררה במרכז מוסקבה, בשבעה באוקטובר 2006.
פוליטקובסקיה הייתה עיתונאית חוקרת שעבדה בעיתון "נובייה גאזטה", והתמקדה בעיקר במתרחש בצ'צ'נייה, חשפה מקרים חמורים של הפרות של זכויות אדם שבוצעו ע"י חיילים רוסים במהלך המלחמה, ומקרי שחיתות. היא הייתה מבקרת חריפה של הממסד הרוסי והנשיא דאז (וגם היום) ולדימיר פוטין.
בשנים שקדמו לרצח בוצעו כמה ניסיונות להתנקש בה, בין השאר באמצעות תה רעיל שהוגש לה בטיסת "אירופלוט" בשנת 2004, כשהייתה בדרכה לסייע במו"מ עם המחבלים הצ׳צניים שהחזיקו בני ערובה בבית הספר בבסלאן, בצפון אוסטיה. הרצח התרחש בדיוק ביום הולדתו ה-54 של הנשיא הרוסי, והיו שטענו שלא מדובר בצירוף מקרים. הרצח עורר זעזוע לא רק ברוסיה אלא גם ברחבי העולם, והמחיש את הסביבה המורכבת בה פועלים עיתונאים ברוסיה, בה אירעו במשך השנים מקרים נוספים של פגיעה בעיתונאים.
ב-2014 הורשעו חמישה נאשמים ברצח, כולם צ׳צ׳נים, וחודש לאחר מכן נידונו לעונשי מאסר. למרות זאת, משפחתה של פוליטקובסקאיה ואירגוני זכויות אדם טוענים בתוקף גם היום כי לא נעשה שום ניסיון לברר מי בעצם "הזמין" את הרצח ושלח את הרוצחים לבצע את המעשה. ביולי 2018 קבע ביהמ"ש האירופי לזכויות אדם כי רוסיה "כשלה בנקיטת צעדי חקירה מספקים למציאת האחראי/אחראים להזמנת הרצח". לפני שלוש שנים נחנכה במוסקבה גינת זיכרון על שמה של פוליטקובסקאייה, לא הרחק ממערכת העיתון בו עבדה, ה"נובאייה גזטה", בטקס אז השתתפו עמיתיה לשעבר, מספר עיתונאים וכמה דיפלומטים זרים.
גם 16 שנה לאחר הרצח עדיין נחשבת רוסיה, ע"פ מדדים בינלאומיים של ארגונים העוקבים אחרי המצב, למדינה בה חופש העיתונות מוגבל מאוד, ולכזו בה עיתונאים לעיתים קרובות מסכנים את חייהם ואת בריאותם בשל עבודתם העיתונאית. זה נכון כמובן שבעתיים בעקבות שורת המהלכים שננקטו חודשים האחרונים בעקבות הרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה. העיתון "נובאייה גזטה" שבו עבדה פוליטקובסקאיה, היה בעשור האחרון אחד ממבקרי השלטון הבולטים (והיחידים) ברוסיה, חשף שחיתויות, וחלק מהעיתונאים שלו שילמו על כך בחייהם.
ב-28 במארס השנה הודיע העיתון על הקפאה כוללת של פעילותו - מהדורה מודפסת ואתר האינטרנט שלו - עד תום המלחמה באוקראינה, שאותה נכפה עליו, כמו גם על 9. שאר אמצעי התקשורת ברוסיה, לכנות אך ורק בשם "מבצע צבאי".
עורכו הראשי של העיתון, דימיטרי מוראטוב, זוכה פרס נובל לשלום ל-2021, שעבד עם פוליטקובסקאייה בשנים שלפני הירצחה, הודיע עם היוודע דבר זכייתו כי הוא מקדיש את פרס נובל לשלום לששת עמיתיו העיתונאים/פעילי זכויות אדם שנרצחו או נעלמו במהלך השנים - איגור דומינקוב (הותקף באלימות למוות ב-2000), יורי שצ׳קוצ׳יחין (עיתונאי וחבר ה"דומה" בעבר - הורעל ככל הנראה למוות ב-2003), אנה פוליטקובסקאיה, סטס מארקלוב (עו"ד לזכויות אדם שנרצח ביריות בינואר 2009 בצאתו ממסיבת עיתונאים), אנסטסיה באבורובה (עיתונאית נובאיה גאזטה" ששהתה יחד עם מארקלוב במסיבת העיתונאים וחשה לעזרתו מיד לאחר הירי ונורתה גם היא למוות), ונטליה אסטמירובה, פעילת זכויות אדם רוסית צ׳צ׳נית מובילה שנחטפה ב-2009 בגרוזני ונורתה למוות בראשה. עד היום לא נתפסו האחראים לרצח).

תאריך:  07/10/2022   |   עודכן:  07/10/2022
+חידת הנשק הגרעיני הטקטי של פוטין
16:57 07/10/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

התרחישים למקרה בו תשתמש רוסיה בנשק גרעיני באוקראינה הם מרובים, אך בכל מקרה - הנזק יהיה עצום, מנתח ניו-יורק טיימס

צ'רנוביל אחרי התאונה. התקדים היחיד [צילום: AP]
+פרס נובל לשלום למתנגדי פוטין
12:20 07/10/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הפרס היוקרתי ביותר בעולם מוענק לפעיל זכויות אדם המצוי במאסר בבלארוס ולארגונים דומים הפועלים ברוסיה ואוקראינה

מתעדים את פשעי המלחמה הרוסיים [צילום: ליאו קוררה, AP]
+בתוך שבועיים: 11,915 אזרחים רוסים הגיעו לישראל
10:32 07/10/22  |  עידן יוסף

11,915 אזרחים רוסים, חלקם זכאי שבות או עולים, הגיעו לארץ דרך נתב"ג מאז ה-21.9 אז הודיע פוטין על הרחבת הגיוס. כניסתם של 281 מהם סורבה (הארץ).

+ביידן: הסכנה למלחמה גרעינית - הכי גבוהה ב-60 השנים האחרונות
09:52 07/10/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

נשיא ארה"ב אמר הלילה שהעולם ניצב בפני "ארמגדון גרעיני" לראשונה מאז משבר הטילים בקובה שאירע ב-1962; וכי פוטין "אינו מתבדח" כשהוא מאיים להשתמש בנשק גרעיני טקטי  ▪  "האיום מפוטין אמיתי כיוון שהצבא שלו אינו מתפקד"

ביידן. "מכיר את פוטין" [צילום: אנדרו הרניק/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
הפרס היוקרתי ביותר בעולם מוענק לפעיל זכויות אדם המצוי במאסר בבלארוס ולארגונים דומים הפועלים ברוסיה ואוקראינה
עידן יוסף
נשיא ארה"ב אמר הלילה שהעולם ניצב בפני "ארמגדון גרעיני" לראשונה מאז משבר הטילים בקובה שאירע ב-1962; וכי פוטין "אינו מתבדח" כשהוא מאיים להשתמש בנשק גרעיני טקטי    "האיום מפוטין אמיתי כיוון שהצבא שלו אינו מתפקד"
איתמר לוין
טום פרידמן טוען בניו-יורק טיימס שרוסיה הופכת לסוג של קוריאה הצפונית, כאשר פוטין מנסה להפגין שהוא חסר כל גבולות
איציק וולף
נשיא אוקראינה הודיע על התקדמות הצבא האוקראיני במחוז שסופח לרוסיה על-ידי פוטין    רוסיה מנסה להשיג תמיכה באו"ם להצבעה חשאית ביחס לגינוי הסיפוח
איציק וולף
ראש עיריית חרקיב קורא לתושבי העיר לאגור עצי הסקה ולהשיג גנרטורים שיאפשרו להם לחמם את בתיהם במהלך החורף הקר, בשל חשש שמערכות החימום המרכזיות לא יפעלו בעקבות הנזק שנגרם במתקפה הרוסית    "התוקפנים מעוניינים לגזור את דיננו לחורף קר וחשוך"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il