X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יהודה משי זהב [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
תופעת הפגיעות המיניות במגזר החרדי
האם קשר השתיקה סוף-סוף מתחיל להיפרם? עד כה רובם של מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפות מיניות היו מיועדים בעיקר לציבור החילוני. אך לאחרונה, קמו כמה ארגונים שמטרתם לתת מענה לנפגעים מתוך המגזר החרדי, ואף חרתו על דגלם להעלות את המודעות הציבורית סביב הנושא

נושא הפגיעות המיניות בחברה החרדית הינו נושא מורכב, הן מסיבות של חוסר הכרה ציבורית בנושא והן מסיבות תרבותיות. הנפגעים חווים במקרים רבים קושי מצד הקהילה והמשפחה בעקבות המקרה, ואף חווים קשיים נוספים בהתמודדות מול המשטרה אם החליטו להגיש תלונה, מה שיוצר מעגל שתיקה סביב הנושא. הנפגעים חוששים מלשתף במה שעברו, ועקב כך הפוגעים ממשיכים במעשיהם ללא חשש שיתפסו או יועמדו לדין, והתופעה נמשכת ואף מתגברת. בכתבה "אויבים מבית" שפורסמה על-ידי הגברת שרה סלומון, הובאו עדויות של נשים רבות מהמגזר החרדי שנפגעו מינית בביתן.
ברוב המקרים אותן הנשים לא העלו על דעתן להגיש תלונה במשטרה, וזאת משום שחששו מתגובת הסביבה, המשפחה, והקהילה. לפי מחקר1 עדכני שנעשה לאחרונה שיעור נפגעי תקיפה מינית מהמגזר החרדי המטופלים ברווחה עומד על כ-34% בלבד. נתון זה מעיד על האחוזים הנמוכים של הפונים מהמגזר החרדי לשירותי הרווחה. בנוסף כ-53% מכלל המטופלים הנם גברים - נתון שמצביע על היקף התופעה בקרב המגזר החרדי כולו, ללא קשר למגדר.
שתי הפרשיות הגדולות שנחשפו ממש לאחרונה, פרשת חיים וולדר ופרשת יהודה משי עוררו זעזוע רב הן בקרב המגזר הכללי ובפרט במגזר החרדי, פרשיות אלו ממחישות את קשר השתיקה העמוק סביב נושא הפגיעות במגזר החרדי. מקרים אלו אילצו את מנהיגי המגזר להתעמת בפעם הראשונה עם הנושא הטעון שעד עתה לא עלה בשיח ועל סדר היום הציבורי. בנוסף פרשיות אלו חשפו גם אותנו, כלל הציבור, להתופעה שמתרחשת במגזר החרדי, ודרבנו את קובעי המדיניות לחפש פתרונות לבעיה. מחובתה של מדינת ישראל כמדינה סוציאלית להעלות את המודעות לתופעה, להשקיע משאבים כספיים וגם כוח אדם מקצועי כדי למגר תופעה זו.
עד כה רובם של מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפות מיניות היו מיועדים בעיקר לציבור החילוני. אך לאחרונה, קמו כמה ארגונים שמטרתם לתת מענה לנפגעים מתוך המגזר החרדי, ואף חרתו על דגלם להעלות את המודעות הציבורית סביב הנושא, מה שלא היה רווח עד עתה. צעד משמעותי זה טומן בחובו אמירה, אנשים מתוך המגזר החרדי המסרבים לעבור על תופעה זו בשתיקה. אחד מארגונים אלו הוא ה"מרכז למוגנות" - ארגון שמטרתו העיקרית להעניק סיוע ותמיכה לנפגעי תקיפה מינית מהמגזר החרדי. הרב אשר מלמד ראש "המרכז למוגנות" הקים את הארגון במטרה לסייע לנפגעי תקיפה מינית מתוך המגזר החרדי ואף פועל רבות למען העלאת המודעות בנושא.
הרב אשר מלמד, המגיע בעצמו מתוך המגזר החרדי, שימש כקצין משטרה במשך עשרים ושתיים שנה שבמהלכם נחשף לקושי שהנפגעים בחברה החרדית חווים, והחליט להרים את הכפפה ולהקים את הארגון. בארגון מסייעים לנפגעים להתמודד עם הפגיעה שעברו באמצעות "השיטה ההוליסטית" - מתן סיוע כולל לנפגע במגוון תחומים: רגשי, משפטי, רפואי ולווי בקהילה. במהלך התהליך מקבל הנפגע את הסיוע והלווי לו הוא זקוק, מאנשי מקצוע מנוסים המגיעים מתוך החברה החרדית ומכירים העולם החרדי לעומקו - פרט חשוב, שכן האנשים המגיעים מתוך המגזר, מבינים בצורה טובה יותר את הלך הרוח והתנהלות העניינים במגזר מה שמשרה על הנפגע תחושת ביטחון, ושיש מי שמבין ללבו.
עצם קיומו של הארגון נותן ביטחון לנפגעים רבים מהמגזר החרדי לשתף בפגיעה שעברו, להגיש תלונה במשטרה נגד התוקף ולהתחיל בתהליך השיקום, וכן מסייע בהעלאת נושא הפגיעות המיניות בחברה החרדית על סדר היום הציבורי.
נחתום בכך שתופעת הפגיעות המיניות במגזר החרדי עדיין רווחת, ועל אף שלאחרונה התעורר שיח ציבורי סביב הנושא, בעקבות הפרשיות שקרו לאחרונה, המצב רחוק מלהיות מושלם. זו תופעה נרחבת ומתמשכת, רבים ממשיכים לפגוע ולהיפגע בחסות קשר השתיקה. ולעניות דעתי, מחובתם של קובעי המדיניות ומובילי דעת הקהל הן במגזר החרדי (בפרט רבנים) והן במגזר הכללי להציף את השיח סביב הנשא ולהתחיל להילחם בתופעה זו.

תאריך:  23/01/2023   |   עודכן:  23/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תופעת הפגיעות המיניות במגזר החרדי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודית מליק-שירן
שעתיים של קסם מוזיקלי חובק עולם    מתנה של בעלה של נורית ושל ילדיה המוכשרים לאימם, פרפורמרית ענקית, נורית האן זיגלר
מיכאל מירו
האם נתניהו רוצה מלוכה ללא בלמים? התשובה היא כן, הוא רוצה לרוץ בדרך שלו    הוא מאמין בכל ליבו שהוא האיש הנכון במקום הנכון    יהיו קרובים אליו שיאמרו שהוא טועה בדרכו, כי הוא עלול לשלם מחיר כבד, כשיסתיים המשפט, אך נתניהו מוכוון משימה
יוסף קנדלקר
הרב חייך וסיפר לי על "גבעת האלכסונים" ליד ישיבת עלי שממנה יצאו טובי הלוחמים של המגזר הדתי לאומי    "גבעת האלכסונים"? שאלתי    "כן אלו אותן בנות שחיפשו לוחמים וקצינים, וישנות באלכסון מחצית מחייהן"
יוסי אחימאיר
עלינו להיות מודאגים באשר לירדן. הממלכה ההאשמית שרויה במשבר כלכלי עמוק, בשחיתות גוברת, במהומות דמים, חיה על זמן שאול. מאויימת כמונו מאירן ומהלאומנות הפלשתינית. מצד שני, תלויה בשלימותה ובמקורות המים שלה דוקא בישראל השנואה. לכן, מסיטה אליה את התסיסה הגוברת, בידיעה שישראל תגיב בשתיקה
רפי לאופרט
ישראל נתונה במשבר שיסודו האחד הוא: כשל-חינוכי ואינטגרטיבי של אוכלוסיות במדינת-הגירה והשני: כשל-משילות שמקורו בהעדר הסכמה על מהותו של משטר דמוקרטי במדינה יהודית. טרנספורמציה של התמהיל הדמוגרפי הפנימי וכשל חינוכי ביצירת סינרגיה בין השניים, מיתרגם בהעדר חוקה וביוזמת והובלת מערכת המשפט למגנון שלטוני/משטרי חלופי לדמוקרטיה. הבחירות האחרונות קוראות תיגר על מנגנון זה. פתרון המשבר המשולב מחייב רפורמה סימולטנית בשניהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il