X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חיות. האמנם ריסון? [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
פסקת ההתגברות ושקר הסטטיסטיקה
האמנם התערב בג"ץ במשורה ופסל חוקים בקצב של פחות אחד לשנה, כדבריה של הנשיאה חיות? הנתונים לא מספרים את תוצאת ההתערבות, שכן: הסמכות שנטל לעצמו בג"ץ גורמת לאפקט מצנן על הליכי החקיקה

בעקבות הכוונה לחוקק פסקת התגברות נשמעות שוב ושוב טענות על-כך שמאז שהתקבל חוק יסוד כבוד האדם וחרותו פסל בג"ץ כמות זעומה ביותר של חוקים הסותרים את החוק ונהג ריסון רב בשימוש בכלי הפסילה.
כך למשל, בנאום שנשאה לאחרונה (12.01.23) נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בהקשר למשבר המשפטי המתחולל בעקבות תוכניותיו של שר המשפטים, טענה הנשיאה בין היתר כי (ציטוט):
  • "לאורך השנים הוכיח בית המשפט שהוא אכן נוהג בריסון ובאחריות ואינו עושה שימוש שלא לצורך בכלים אלה. המצדדים בתוכנית השינויים מנסים לצייר תמונה אחרת כאמתלה למימוש תוכניתם. אך הנתונים מספרים את האמת ומלמדים, כי מדובר בטענות שווא... להמחשה עד כמה מדובר בטענות שווא, אציין כי מאז חקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו בחודש מרס 1992 ועד היום, במשך למעלה משלושים שנה, התערב בית המשפט העליון ב-21 חוקים או סעיפי חוק, מתוך אלפי חוקים שחוקקה הכנסת במהלך פרק הזמן הזה".
עד כאן הציטוט.
אכן, יש להעמיד את בג"ץ בחזקתו שהוא נוהג ריסון מופלג בכך שפוסל חוקים במשורה בקצב של פחות מחוק אחד לשנה.
אלא שנשאלת השאלה, אם אמנם, כפי שטוענת הנשיאה - "הנתונים מספרים את האמת". שכן, עם כל הכבוד, הנתונים כפי שהובאו על-ידי כבוד הנשיאה בנאומה מציגים לנו תמונה חלקית בלבד, ובעניין זה נחזור על דברים שאמרנו זה לא כבר ואף נוסיף עליהם.
ובכן, השפעת הכוח לבטל חוקים איננה נמדדת רק כשהכוח מופעל למעשה, אלא די בכך שהכוח קיים וקיימת הסמכות להפעילו. וכפי שקבע פעם אהרן ברק: "כאשר יש סמכות, ולו רדומה, יש תמיד ציפייה לשימוש בה" (בג"ץ 428/86).
בהקשר זה ראוי לציין, שבית המשפט העליון מפעיל את כוחו כלפי המחוקק לא רק כשהוא מבטל חוקים, אלא גם בעצם העובדה שהוא מקיים דיון בעתירות לביטול חוקים - גם אם העתירות נדחות על ידו בסופו של דבר.
מכל מקום, כאשר בין סמכויותיו של בית המשפט העליון נמצא הכוח לדון בעתירות לביטול חוקים - מכל שכן הכוח לבטלם - יש לכוח זה השפעה על תהליכי החקיקה בכללותם. שכן, בנסיבות אלה המחוקקים יודעים מראש, ששלוש קריאות לחקיקת חוק עלולות שלא להספיק - באשר אותו חוק עלול להיזקק ל"קריאה רביעית" בבית המשפט העליון - דבר שבהחלט עלול להשפיע - מראש - על תהליך החקיקה עצמו.
במילים אחרות, לעצם קיומו של הכוח של בית המשפט העליון לדון בעתירות לביטול חוקים של הכנסת - בוודאי הכוח לבטלם - יש "אפקט מצנן" על הליכי החקיקה. וכך - בתודעתם של המחוקקים, שהם כידוע הריבון, מקנן החשש, שחוק כלשהו שיתקבל על ידם כדין בשלוש קריאות - לא יהיה אלא "הצעת חוק", שטעונה תהליך אשרור אצל "ריבון" נוסף שנמצא מעל הריבון המחוקק.
האם ראוי הדבר שהריבון המחוקק יתערטל מ"נתחי ריבונות" ויעבירם לבית המשפט העליון שיהפוך בכך לריבון מעל המחוקק?
בהקשר זה ראוי להתייחס לדבריו של אחד מחברי הכנסת לשעבר, שסיפר לאחרונה על תלאותיו בהצעות חוק שהגיש. חבר הכנסת סיפר שכל הצעת חוק נבחנה ע"י יועצים משפטיים שהעמידו אותו שוב ושוב על-כך שסעיף כזה או אחר בהצעה לא יעבור את מבחן בג"ץ. דבריו של חבר הכנסת העידו על תחושת תסכול כל אימת שהוא עסק בניסוח הצעת חוק כזו או אחרת - בידיעה מראש שההצעה צריכה לעבור מסננת של עמדתו הצפוייה של בג"ץ - כדי להפוך לדבר חקיקה של ממש.
וכשאלה הנסיבות האופפות את הליך החקיקה - ראוי הדבר שהצגת הנתונים הסטטיסטיים - כפי שהובאו על-ידי כבוד הנשיאה - לא תתעלם מכך שהמדובר בתמונה חלקית בלבד, ותוצג התמונה המלאה ללא כחל וסרק - תוך גילוי מודעות למלוא הנסיבות שבהן פועלים חברי הכנסת בהליכי החקיקה כפי שתוארו לעיל.
דומה אפוא, שהכוונה לחוקק פסקת התגברות היא למעשה פסקת "התגוננות" של המחוקק מפני בית המשפט העליון, וזאת - במסגרת מה שפרופ' שלמה אבינרי מגדיר "מאבק כוח" בין רשויות השלטון.
כי פסקת התגוננות זו נועדה להשיב לריבון המחוקק את אותם נתחים של ריבונות שהוא השיל מעליו - בגמירות דעת או שלא בגמירות דעת - והעבירם לבית המשפט העליון.
ובהזדמנות זו, ראוי להביא כאן מדבריו של פרופ' נוסף למדע המדינה, זאב שטרנהל, חתן פרס ישראל אף הוא, שאמר פעם את הדברים הבאים:
  • "השיטה הישראלית מבוססת על שתי מוסכמות: האחת קובעת שמינוי שופטים הוא עניין לקבוצת עילית מקצועית קטנה, שאינה חייבת דין וחשבון לאיש; והשנייה מטפחת את המיתוס שלפיו השופטים, ובמיוחד שופטי בית המשפט העליון, התברכו בחכמה, נסתרת מטאפיזית, הדומה במקצת לחכמת האפיפיור מרגע שנבחר לתפקידו".
נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק כינה פעם את הכנסת: "אחותנו הבכירה". חברי הכנסת יסתפקו בכך שבג"ץ יסתכל אליהם בגובה העיניים.

תאריך:  04/02/2023   |   עודכן:  04/02/2023
+ראש השב"כ והמפכ"ל סיכמו: אפס סובלנות כלפי הסתה
23:13 04/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בשירות הביטחון הכללי מזהים עלייה בשיח האלים והמסית מצד מתנגדי הרפורמה המשפטית כנגד נבחרי ציבור ככלל וראש הממשלה בפרט  ▪  הפרקליטות: רואה בחומרה את הקצנת השיח הציבורי  ▪  נתניהו: מצפה מגורמי אכיפת החוק לפעול מיד נגד מי שמסית או מאיים ברצח, ואני גם מצפה מראשי האופוזיציה לדבר גם הם באותה תקיפות ובאותה עוצמה שדיברתי אני

ההפגנה בתל אביב [צילום אילוסטרציה: גילי יערי/פלאש 90]
+אלשיך בהפגנת הרבבות: "אין שום דבר יהודי ברפורמה הזאת"
22:11 04/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הפגנות נגד השינויים המוצעים במערכת המשפט התקיימו בעשרות מקומות  ▪  המפכ"ל לשעבר: "אני שומע טענות חוזרות ונשנות לפיהן הציבור הדתי הפך להיות חומת המגן של השחיתות"  ▪  ראש עיריית ת"א חולדאי: ״אם ייגמרו המילים יתחילו המעשים. לא נעצור בכיכרות״

הפגנה בתל אביב נגד הרפורמה [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+זאב רז ייחקר בחשד להסתה לאלימות נגד נתניהו
21:39 04/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

כתב בפייסבוק כי על ראש הממשלה חל דין רודף  ▪  חקירתו כפופה לאישור הפרקליטות  ▪  בליכוד קראו לשב"כ ולמשטרה לעצור את רז, בעוד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' האשים את ראשי האופוזיציה בהסתה חסרת אחריות לאלימות  ▪  לפיד גינה: "כל הסתה ואלימות רק פוגעת במלחמה להצלת המדינה"

זאב רז. חזר בו מההסתה
+באופן חריג: שיחות נתניהו ודרמר עם משקיעים בעניין הרפורמה
20:23 04/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שוחח בעצמו עם חברות דירוג האשראי ובנקי ההשקעות בניסיון להשפיע על עמדתם ביחס לרפורמה המשפטית וביקש מהשר רון דרמן לעסוק בנושא

נתניהו במשרד ראש הממשלה [צילום: ראובן זבולון/פול רויטרס עבור AP]
+סמוטריץ' מציע לרשת הענק קוסטקו להיכנס לשוק המזון בישראל
20:15 04/02/23  |  עידן יוסף

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה לאחרונה לרשת קוסטקו והציע לה להגיע לישראל. אם המהלך יבשיל, הוא עשוי לטלטל את שוק המזון בארץ. קוסטקו היא רשת חנויות הסיטונאות הגדולה ביותר בארה"ב והתשיעית בגודלה בעולם, אחת החביבות על היהודים האמריקנים. הרשת מפעילה מאות חנויות בארה"ב, בקנדה, באוסטרליה, ביפן, בספרד ובעוד מדינות, ונחשבת לרשת המזון השנייה הגדולה בעולם אחרי וולמארט.
במכתב ששלח סמוטריץ' למנהלי הרשת, כתב כי "הממשלה בישראל הציבה לעצמה להעלות את התחרות הישראלית בשוק המזון בישראל. זה יהיה הישג גדול אם ייכנסו שחקנים בינלאומיים כמו החברה שלך. אנחנו רוצים לעניין אותך להיכנס לשוק הישראלי, יש לנו הזדמנות ומטרות משותפות". שר האוצר סיכם ואמר כי הוא מחכה לדון בעניין עם ראשי החברה בביקורו הבא בארה"ב (ישראל).

+לראשונה מתחילת המאבק: הפגנה צפויה מול ביתו של נתניהו
18:23 04/02/23  |  עידן יוסף

לראשונה מאז תחילת המאבק תתקיים בשבוע הקרוב (ה') הפגנה מול ביתו של נתניהו ברחוב עזה. עד עכשיו נמנעו מארגני המחאה מהפגנות שם מאחר שמדובר ברחוב צר יחסית אך כעת, לקראת השלבים המכריעים, הם מתכוונים לייצר שם מוקד נוסף בניסיון להגביר את הלחץ על נתניהו (חדשות 12).

+תוחלת הרווח ותוחלת ההפסד
16:26 04/02/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה

רבים וטובים מסבירים לנו, חלקם בהיסטריה, על הסכנות האורבות לנו ברפורמה המשפטית  ▪  הם מתעלמים מתוך תמימות או בכוונה תחילה מהסכנות האורבות לנו ללא הרפורמה המשפטית

אוטומציה של החלטות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פסקת ההתגברות ושקר הסטטיסטיקה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דברים מדוייקים!
ד"ר עדי ירדן  |  5/02/23 09:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
עידן יוסף
לפי "לה מונד" הנשיא הצרפתי אמר כי אם התוכנית תעבור – צרפת תסיק שישראל "יצאה מהקונספציה של דמוקרטיה"    דיווח: נתניהו מבקש לגייס תמיכה רחבה לאפשרות    נתניהו נועד עם אנשי עסקים צרפתיים
עידן יוסף
לדכת ראש הממשלה: "מה שאומרים על בריחת משקיעים הוא שטויות. איש מהמשתתפים לא התייחס לרפורמה המשפטית"    עשרות כלכלנים ומנכ"לים לשעבר חתמו על מכתב המביע את דאגתם מהשפעתה של הרפורמה המשפטית על עצמאות מערכת המשפט והשירות הציבורי
איתמר לוין
ההפיכה המשטרית במערכת המשפט היא המהלך המרכזי אך ממש לא היחיד המלמד על שאיפות הרודנות של הממשלה ה-37. השבוע קיבלנו עוד כמה דוגמאות מדאיגות במיוחד
עידן יוסף
בנק ההשקעות האמריקני מביע חשש מחוסר ודאות מוגבר בארץ לצד פרמיית סיכון גבוהה, ועורך השוואה בין מערכות המשפט בישראל ובפולין    בג'יי פי מורגן מתנערים מדוח ההרגעה שפורסם השבוע ומדגישים בפני הלקוחות: "זו העמדה הרשמית של הבנק על הרפורמה המשפטית המוצעת"
איציק וולף
יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט הציג שינויים בהצעת חוק יסוד: השפיטה ובהם קביעת מספר חברי הוועדה למינוי שופטים על תשעה וביטול הרוב המיוחס של 7 הנדרש למינוי שופטי עליון    ההצעה קובעת שהקוורום הנדרש הוא של 5 חברים וקובעת שניתן לזמן מועמדים לעליון לשימוע בכנסת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il