X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
תינוק נולד, זוק [צילום: ד"ר מרגלית מולנר-גויטיין]
בין מציאות ודמיון
בינואר 2023 נפתח מוזאון ר"ג מחדש עם תערוכה מושקעת שאמורה לסבר את העיין ולאתגר את קהל המבקרים תערוכה גדולה הדורשת התעמקות והכלה

מוזאון ר"ג נפתח מחדש אחרי שנסגר במחאה על הסרת עבודה של דוד ריב שהייתה מוצגת במחסן המוזאון, אבל מול דלת זכוכית שאיפשרה את הצפייה בתמונה. המחלוקת על תמונה זו גרמה לסגירת המוזאון ולהתפטרות האוצרת שעמלה על תערוכה ערכית ויפה שהורדה לאחר כשבוע.
בינואר 2023 נפתח מוזאון ר"ג מחדש עם תערוכה מושקעת שאמורה לסבר את העיין ולאתגר את קהל המבקרים. ניכרת תפיסה מודרנית של מיצבים, עבודות וידאו וסאונד הפועלות יחד עם עבודות סטטיות. גם כאן יש נושאים פרובוקטיביים ומעוררי מחלוקת, שרק מגרים את המבקרים בתערוכה. התערוכה מחולקת לשלושה חלקים, למרות שאין סתירה ביניהם והם יכולים להיחשב כיחידה אחת שלמה.
זהו אשכול תערוכות הכולל שלוש תערוכות נפרדות:
- על שפת - הסף שאצרו עדייה פורת ורויטל סילברמן גרין
- הגוף האינסופי שאצרה עדייה פורת
- א-הא! שאצרה רויטל סילברמן גרין
עבודה נפלאה שהייתה לי הפתעה נעימה לראותה שנית היא "נולד לאהוב". זוהי יצירה תלת ממדית גדולה ומרשימה של האמנית 'ז'וק' מבקו, אזרבייז'ן, שהוצגה בביאנלה בונציה השנה. בעזרת ציור ומראות העומדות מהרצפה לגובה ונוטות כלפי הצופה נראה עובר ורוד בתוך רחם של מערבולת היקום. המיצג מעלה את שאלת האינטראקציה בין האדם וכוכב הלכת עליו אנו חיים.

נחמה גולן [צילום: ד"ר מרגלית מולנר-גויטיין]

נחמה גולן היא בין האמנים/ות המציגים בקבוצת התערוכה "א-הא". עבודה שלה המזדקרת לעין, מאתגרת ובולטת בגודלה מורכבת מצילום דיוקן כפול של נערה: ישיר ובמהופך, כששפתי הנערה מחוברות. למצחה מעין תפילין ראש עשוי מסרט מדידה ('סנטימטר'), וקופסת התפילין, עליה כתוב במקור 'ש' הוחלפה בארנק שחור, קטן, שחור, לכסף, ועליו כתוב 'מלה' (ללא 'יוד'). ההפתעה כפולה: בניגוד למקובל, במקום הגבר כאן אישה היא העוטה את "התפילין" והוא עשוי מחומר חולין, יומיומי, ירוד בערכו בהשוואה לקדושת התפילין.
הרושם שנוצר הוא התרסה נגד מנהגי הדת בכלל והפליית האישה בדת בפרט, שכן איננה חייבת במצוות תפילין. ליד הצילום מופיעה המילה 'אלוהים' בכתב עברי קדום, שמשתקפת גם על הרצפה. ליד עבודה זו תלויה צלחת מתכת וסכין נעוץ בה בקצה. על הצלחת כתובות מילים הקשורות לפה: חייך, גרון, שפתיים וכד'. על הסכין כתוב במודגש "אלוהים". אכן אניגמה. האם אלוהים הוא הסכין החותך?

נחמה גולן, סכין [צילום: ד"ר מרגלית מולנר-גויטיין]

בשיחה עם האמנית היא סיפרה שהיא כיום אישה דתית, חוזרת בתשובה מזה שלושים שנה. מאחר שבצעירותה למדה במוסדות חילוניים נשאר בה מקצת מהחרות האמנותית, דבר שאישה דתית במקור, אולי לא הייתה מרשה לעצמה.
-כיצד הגעת לעבודה 'הדיוקן הכפול' של האישה?
"בעקבות כתבה 'מדעית' שהוצגה בתקשורת, האומרת שהיקף המוח של האישה קטן מזה של הגבר. יצרתי את שני הדיוקנאות במחשב. רק השפתיים משותפות לדיוקן מלא. פס המדידה על המצח מדגים כיצד המדענים מתייחסים למוח האישה", אומרת גולן. זוהי, אם כך, אמירה פמיניסטית נגד אותה דעה גברית "מדעית". אך בחירת פס המדידה במקום רצועות התפילין מעוררת את שאלת 'חילון הקודש', חילון התפילין. לדבריה, היא עדיין מבררת מהי משמעות הקדושה.
את הצלחת עם הסכין היא מסבירה כ"חשבון נפש" עם השואה שעברה משפחתה. זהו סכין שהיה מקובל בבית בורגני אירופי וכאן הוא נעוץ בצלחת. זהו כוח עליון שפגע בנו, בעם, במשפחה. האם היא מאשימה את בורא העולם? האם יש כאן הרהורי כפירה? האמנית משתתקת במבוכה, ועונה לבסוף: "כאדם מאמין אני תמיד מאמינה שהכל לטובה, בראיית-על, עתידנית. אולי..."

[צילום: ד"ר מרגלית מולנר-גויטיין]

בתמונה:
אווטר, אורסולה מאייר

יצירה אחרת המעוררת דילמה היא "תיק חנוך לוין", של בוקי שוורץ. זהו הדפס של צילום שחור לבן ובו סימן שאלה גדול על כל ממדי הדף, ובפינה ציור של דמות קטנה, אישה במכנסיים אדומות ושער זהוב. בוקי (משה) שוורץ (2009-1932) היה פסל ואמן וידאו ארט ישראלי, חתן פרס דיזנגוף ופרסים בינלאומיים נוספים. בשנת 1970 בנה את התפאורה למחזה הנודע של חנוך לוין "מלכת אמבטיה". ומכאן, אולי, הקשר ליצירתו של לוין ושאלת הקיום האנושי.
בעולם הווירטואלי
סידרת צילומים גדולים וצבעוניים של האמנית קארן קנור מציגה התרחשויות בתוך מוזאונים. מרענן במיוחד הצילום מתוך מבואת מוזאון אורסה בפריז ובחזיתו קופים מהלכים בין המדרגות.
רן סאלוין מציג עבודת וידאו וסאונד (4:14 דק') בשם 'רוח רפאים' בה נראה צילום הולוגרפי של האמן בחליפה ומתוך ראשו עולה עשן לבן המיתמר כלפי מעלה.
בעבודה 'וידוי' מציג אלירן ג'אן כד חצוי ובתוכו מוקרן (מבחוץ) סרטון עם דמות האמן, מכה על חטא, כמו בווידוי. השילוב הבלתי צפוי של הסטטי - הכד מחומר יציב, בסיסי, והסרט המכני הנע בתוכו מעורר השתאות והערכה.

זינג וו [צילום: ד"ר מרגלית מולנר-גויטיין]

התערוכה 'הגוף האינסופי' בקומה הרביעית מוקדשת כולה לעבודות וירטואליות, וידאו וסאונד, המשקפות את השפעות הטכנולוגיה על המרקם החברתי והקיום האנושי. כך, עבודת וידאו ב'לופ' של אורסולה מאייר (וינה, אוסטריה) מציגה דמות אווטר נשית של "היודעת כל" כדמות שמימית מרחפת המגיחה מהעולם הדיגיטלי.
זינג וו, אמן סיני החי ויוצר בניו-יורק מציג את החיים הדיגיטליים העתידים בחברה המרושתת בענן. הוא מזהיר מפני שינויים עמם תתמודד החברה בעקבות התפתחות הדיגיטציה ו'המציאות המדומה'.
אלה רק פרטים אחדים מתוך תערוכה גדולה הדורשת התעמקות והכלה, ומעניקה, בתמורה, תובנות מעניינות והנאה.

קרן קנור [צילום: ד"ר מרגלית מולנר-גויטיין]
רן סלאוין, רוח רפאים [צילום: ד"ר מרגלית מולנר-גויטיין]
תאריך:  29/03/2023   |   עודכן:  30/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין מציאות ודמיון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
,תערוכה ברמת גן
שלמה שפירא  |  12/09/23 23:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכל אגמון
התקווה: רוב העם כבר עבר לימין, מערכת המשפט כבר לא פרה קדושה, הכוח היחיד שנשאר להם הוא התקשורת המגויסת
יעקב אחימאיר
ד"ר אלבז מציע בספרו 'יציאת חירום' כי הדרך לריפוי החברה הישראלית הוא מעבר משבטיות לפדרציה. כלומר, לפצל את מדינת ישראל לישובים השונים, גדולים כקטנים, וכל אחד מהם יהווה מעין מחוז אוטונומי, כלומר עצמאי בניהול ענייניו הפנימיים. זהותו של הרוב, חילוני או דתי, בישוב מסוים, היא שתצרף את הישוב למחנה הדתי או החילוני
יוני בן-מנחם
הציפיות של "ציר ההתנגדות" בראשות אירן לקריסה קרובה של ישראל התבדו בעקבות ההחלטה של נתניהו להשהות את הרפורמה המשפטית. חיזבאללה נערך לתגובה ישראלית על הפיגוע בצומת מגידו וארגוני הטרור הפלשתינים יגבירו את הפיגועים לקראת חג הפסח",ציר ההתנגדות" עדיין מעריך כי ישראל חלשה ועלול לתקוף אותה בחודש רמדאן
בעז שפירא
על כולנו להיות אסירי תודה לשליחי הציבור שלנו, שליחים נאמנים שפעלו במסירות נפש ממש עבור כולנו    נתפלל שתמשיכו להיות בהנהגה
איתן קלינסקי
את הכאוס במשק ניתן היה למנוע    מי שלא מנע את אירועי היום בארצנו ביום שלישי 27 בחודש מארס הוא סכנה למדינתנו    ומי שלא מנע הוא בנימין נתניהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il