X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
צביטה בלב [צילום: יגאל לוי]
להסיר דגלי ישראל קרועים מהמרחב הציבורי
במרחב הציבורי בארץ, ניתן לראות דגלי ישראל רבים כשהם בלויים ואף קרועים מה שמתחיל עם כוונה טובה של הנפת הדגל בגאווה לאומית, הופך עם חלוף הזמן, למפגע סביבתי, המלווה ב"צביטה בלב" ממראה דגל ישראל קרוע לתופעה אף יש היבט חוקי, כפי שנקבע לדוגמה ב"חוק הדגל"

ישנן תופעות סביבנו, אשר אינן זוכות לתשומת ליבנו, אולם מרגע שהבחנו בהן, שוב לא נצליח להתעלם מהן. כך קרה לי עם תופעת דגלי ישראל קרועים במרחב הציבורי בארץ. תופעה שנדמה, כי הייתה קיימת מאז ומעולם, אך משום מה, היא לא תפסה את תשומת ליבי.
עד שיום אחד, הבחנתי באחת המרפסות בבניין בדגל ישראל בלוי, אשר ניכר כי ידע ימים טובים יותר. מייד לאחר מכן, הבחנתי בעת נסיעה ברכב, בשרשרת דגלי ישראל קטנים מפלסטיק, המוכרת מימי העצמאות, אלא שהפעם שרשרת הדגלים לא קישתה את הצומת בצבעי כחול לבן, אלא פשוט הייתה תלוייה על עמוד החשמל, כאשר רוב הדגלים בה קרועים.
מאז, לא הצלחתי עוד להתעלם מדגלי ישראל בלויים וקרועים במרחב הציבורי: על מרפסות הבתים, על גבי חנויות ועסקים ואפילו על מבני ציבור. הפער הבלתי נסבל בין הדגלים הבלויים במרחב הציבורי, לבין הדגלים היפים בטקסים רשמיים (עדיף לצלילי "התקווה" ומדליית זהב לישראל), פשוט צורם בעין.
כמובן שדגלים בלויים ואף קרועים במרחב הציבורי שלנו, אינם דומים לדגלים הקרועים (והשרופים) שניתן לראות בהפגנות באירן או בסוריה, שכן אצלנו עומדת מאחורי התופעה, כוונה טובה: הורים שתלו דגל של הילדים במרפסת לכבוד יום העצמאות דווקא מתוך ציונות, או אותו בעל עסק שבפרץ גאווה החליט לתלות דגל גדול בכניסה ואף הגדיל והחליט שראוי שהדגל יתנפנף בכל ימות השנה ולא רק ביום העצמאות וכו'.
קל אומנם "להאשים" את הסינים בכך שהדגלים הזולים שהם מייצרים עבורנו (כן, חלק ניכר מדגלי ישראל, אינם באמת תוצרת "כחול לבן") נוטים להיקרע ולדהות, אך לאמיתו של דבר, מדובר בחוסר תשומת לב ואף בהזנחה, מצידנו. וכך יוצא שמה שמתחיל עם הרבה כוונות טובות של הנפת דגל ישראל בגאווה לאומית, הופך עם חלוף הזמן, למפגע סביבתי ועוד כזה המלווה ב"צביטה בלב" ממראה דגל ישראל קרוע.

האם יש חובה לגנוז? [צילום: יגאל לוי]

מה החוק אומר על כך?
סוגיית הנפת דגל הלאום ושמירה על כבודו הוסדרו במסגרת "חוק הדגל, הסמל והמנון המדינה, תש"ט-1949", הקובע, בין היתר, איסור על שימוש בדגל לצרכי מסחר וכן, את חובת הנפת הדגל במוסדות ציבור כגון: משרדי הממשלה, מבנה הרשות המקומית, מוסדות להשכלה גבוהה, מוסדות חינוך, אולמות בתי המשפט ועוד.
עוד נקבע בחוק, כי "הפוגע בכבוד דגל המדינה או בכבוד סמל המדינה, או גורם לפגיעה בכבודו, או משתמש בו באופן שיש בו כדי לפגוע בכבודו, דינו - מאסר עד שלוש שנים או כפל הקנס האמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 או שני העונשים כאחד".
לצורך ביצוע החוק, הותקנו "תקנות הדגל והסמל (השימוש בדגל המדינה), תשי"ג-1953", הקובעות, בין היתר, כי יש לעשות שימוש בדגל רק אם הוא "במצב ראוי לשימוש ובכבוד", וכן מפרטות רשימה ארוכה של כללים לגבי הנפת דגל ישראל לצד דגלים אחרים, לרבות גודל הדגלים, גובה התורן ועוד.
סוגיית כבוד הדגל מצאה מקומה גם ב"חוק יסודות התקציב", בו נקבע, כי ניתן להפחית תמיכה מגוף מתוקצב, אשר השתמש בתקציבו ל "מעשה של השחתה או ביזוי פיזי הפוגע בכבוד דגל המדינה...".
כב' השופט העליון מ' חשין ז"ל אף, הייטיב להגדיר בשפתו הציורית, את הדגל: "דגל ישראל הוא אני ואתה ואת, הוא והיא, הם והן, אנחנו וילדינו, גם מי שהלכו ולא ישובו אלינו" (בג"ץ 96/8507 אורין נ' מדינת ישראל).
למעשה, מדובר ב"חקיקה הצהרתית", שחשיבותה מעצם קיומה ובעובדה שהיא מבטאת את הערך שהמדינה מעניקה לדגל הלאום, אך כמו חוקים הצהרתיים אחרים, גם חקיקה זו אינה נאכפת בקפידה ומיותר לציין, כי במשרד הפנים אין כיום מערכת המפקחת על יישום הוראות החוק לעניין "כבוד דגל". כמו-כן, ספק אם אכיפת חקיקה זו נמצא בראש סדרי העדיפות של משטרת ישראל, כמי שממונה על הפיקוח על יישום הוראות החוק.
מיותר לציין, כי אירעו בעבר בארץ מקרים של השחתה מכוונת של דגלי ישראל, אשר לא טופלו על-ידי מערכות האכיפה בהתאם ל"חוק הדגל", אך במקרים בודדים כן הייתה התערבות, לדוגמא: בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל של שנת 2010, שרף צעיר חרדי המשתייך ל"נטורי קרתא", את דגל ישראל והורשע בפגיעה בכבוד הדגל. אגב, הנאשם ניסה להשתמש להגנתו בטיעון כי מדובר בחוק הצהרתי בלבד (או בלשונו "אות מתה"), וכן כי מדובר בפעולה המוגנת תחת הזכות לחופש ביטוי. בנוסף, הביא הנאשם לדוגמה את הדגלים הבלויים הרבים הנמצאים במרחב הציבורי, מבלי שאיש רואה בכך עבירה על החוק.
מאמר זה עוסק, כאמור, בתופעת הדגלים הבלויים במרחב הציבורי, כתוצאה מחוסר תשומת לב והזנחה, ולא במקרים של פגיעה מכוונת בדגל - תופעה הראוייה אולי למאמר נפרד.
מדינות רבות קבעו במסגרת החקיקה הפנימית שלהן התייחסות לדגל הלאום. כך לדוגמה חוק הדגל של ארה"ב, מסדיר, בין היתר את: הזמנים, מועדים ואירועים להנפת הדגל ולהצבתו. לפי חוק הדגל, יש להציב מדי יום את דגל ארה"ב על בניין המינהלה המרכזי של כל מוסד ציבורי או סמוך לו. כמו-כן, בימי בחירות יש להציב את הדגל בכל קלפי או סמוך לה, וכן, חובה להציב את הדגל בכל בניין בית-ספר בימים שבהם מתנהלים לימודים.
אגב, בארה"ב נדרש בית המשפט העליון פעמיים לשאלת הזכות לשרוף את הדגל, ובשתיהן פסק שהזכות מעוגנת חוקתית כחלק מחופש הביטוי.
כאמור, "חוק הדגל" והתקנות שהותקנו לפיו בישראל, קובעים איסור לפגוע בכבוד הדגל, וכן מטילים חובה לעשות שימוש בדגל שהינו במצב ראוי לשימוש, אך חרף זאת, ניתן לצערנו כאמור, להבחין בנקל ברחבי הארץ בדגלי לאום רבים, אשר אינם ראויים לשימוש ונכון היה להחליפם בדגל תקין, או לכל הפחות להסירם.
ואם כבר גילינו אזרחות טובה והסרנו דגלים בלויים מהמרחב הציבורי, עולה שאלה רגישה נוספת: מה ראוי לעשות עם דגלים אלה? האם ניתן פשוט להשליכם לפח האשפה, או האם יש חובה לגנוז אותם?
מלשון "חוק הדגל" ומעצם העובדה שלדגל אין קדושה מבחינה הלכתית, מקובל שלא קיימת חובה לגנוז דגל בלוי, אך יש כאלה החשים חוסר נוחות בהשלכה של דגל הלאום לפח האשפה, ומעדיפים לקבור אותו באדמה. בחיפוש קל באינטרנט אפילו תמצאו את אותו מפעל בכפר סבא, המאפשר להביא אליו דגלי ישראל בלויים, לצורך גניזתם.
בין אם נבחר להשליך לפח דגלי ישראל בלויים ובין אם נבחר לגנוז אותם, על דבר אחד אין מחלוקת: מקומם של דגלי ישראל בלויים, אינו במרחב הציבורי בארץ.
ולסיום, "גלוי נאות"
המרפסת שלכדה את עייני ואיתה פתחתי את מאמרי, זו המרפסת שלי, והדגל הבלוי שהיה תלוי בה, זה הדגל שתלינו עם הילדים בגאווה רבה ביום העצמאות, לפני מספר שנים. לפיכך ובבחינת "נאה דורש, נאה מקיים", מייד עם סיום כתיבת המאמר ואף מבלי להמתין ליום העצמאות הבא, אחליף את הדגל הבלוי במרפסתי, לדגל חדש וכמתחייב מהוראות החוק ותקנות הדגל, דהיינו: דגל "במצב ראוי לשימוש ובכבוד".
חג עצמאות שמח.

הכותב הוא עורך דין. לשעבר, סמנכ"ל בכיר במשרד התקשורת.
תאריך:  23/04/2023   |   עודכן:  23/04/2023
+בן-גביר בישיבת היערכות לל"ג בעומר: "נשחרר כמה שאפשר"
08:14 24/04/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

השר פרוש: את שטח ההר יאבטחו סדרנים מהציבור החרדי. הדבר ימנע חיכוך מיותר ויאפשר להפנות את כוחות המשטרה למשימות הנוספות במבצע מירון"

ישיבת ההיערכות
+שלושה צביקה
08:09 24/04/23  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה

צביקה ש', צביקה ל', צביקה ר' - אני רואה את פניהם לנגד עיני. פנים שקפאו ולא השתנו ולא ישתנו. אני מהרהר, לאן כל אחד מהם היה מגיע בחייו האישים, אלמלא נפל. דעותיהם הפוליטיות היו אולי שונות, אבל הם היו מאוחדים במשימתם, לשרת בצבא ישראל. היש גאווה גדולה מזו?

[צילום: פלאש 90]
+החרדים, ההר והזיכרון
07:28 24/04/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

"הציבור החרדי", בניגוד לנרטיב השנאה והבדלנות המבקשים להדביק להם, פוקדים בהמוניהם את בתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון לחללי צה"ל, עומדים בצפירת הזיכרון, מרכינים ראשם, ממלמלים פרקי תהילים או סתם תחינה, חלק מהזיכרון הלאומי, גם אם חלקם הגדול עדיין בוחר בלימוד התורה על פני השירות הצבאי

יום קדוש [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+נתניהו נפגש עם בני משפחות שכולות לקראת יום הזיכרון
01:06 24/04/23  |  עידן יוסף

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו נפגש (א') עם אלמנות, יתומים ואחים שכולים של חללי צה"ל לקראת יום הזיכרון. המפגש נערך בירושלים, שם כל ילד שיתף בזיכרונות מאביו. נתניהו אמר לילדים שאבותיהם הם גיבורים גדולים ויש להם זכות אמיתית. הוא דיבר גם על מחיר המלחמה ואיך הוא תמיד חושב על המשפחות שישלמו את המחיר, לפני שהוא שולח אנשים לקרב.
בפגישה השתתפו בני משפחה שונים של חללי צה"ל, בהם נהאד, אלמנתו של סא"ל מוחמד ח'יר אלדין ז"ל, שנהרג בהתנגשות במהלך מבצע מיוחד בחאן יונס ב-2018. היא סיפרה על כמה קשה היה לבנה לשמוע את המונח "יתומים" בהתחלה, אבל כעת הוא מצפה לפגישות שתורמות לו רבות.
המפגש אורגן על-ידי ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, ומנכ"ל צה"ל, שלומי נחומסון, הביע את תודתו לראש הממשלה על קיום האירוע. לדבריו, הפגישה הייתה מסר חשוב למשפחות הנופלים שראש הממשלה חושב לא רק על ההשלכות של פעולות צבאיות אלא גם על המחיר האנושי של המלחמה.

[צילום: קובי גדעון/לע"מ]
+תורחב זכאות יתומים להטבת מס ברכישת דירות מגורים
23:55 23/04/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

לקראת יום הזיכרון, שר האוצר יוזם הרחבת זכאות ליתומי חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה  ▪  יוכלו לממש את זכאותם לשיעור מס רכישה מופחת בעת רכישת דירת מגורים עד גיל 50, ולא עד גיל 40 כפי שנקבע עד כה

סמוטריץ'. לנסות להקל [צילום: שריה דיאמנט/פלאש 90]
+השר בן-גביר ייעדר מהטקס הממלכתי לחללי המשטרה
19:16 23/04/23  |  עידן יוסף

השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר ייעדר מהטקס הממלכתי לחללי המשטרה - בגלל התעקשותו להגיע לבית העלמין הצבאי בבאר שבע. בניגוד לקודמיו, בן-גביר לא ישתתף גם בטקס הממלכתי ברחבת הכותל המערבי בליל יום הזיכרון (חדשות 12).

+עצם, עצמה ועצמאות
19:10 23/04/23  |  חניאל פרבר   |   לרשימה המלאה

המילים עצם, עצמה, עיצומו ועצמאות קשורים זה בזה. העצם מאפשר גם נפרדות וגם חיבור  ▪  לכן הוא שלב בהתפתחותו של האדם ושלב בהתפתחותו של עם

התחלה [צילום: הנס פין/לע"מ]
+גולדקנופף וטסלר ביטלו את הגעתם לטקסי יום הזיכרון
15:20 23/04/23  |  מירב ארד

בעקבות בקשות של משפחות שכולות: שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף וסגן שר התרבות והספורט יעקב טסלר הודיעו (יום א') שלא יגיעו לטקסי יום הזיכרון בקריית גת ובבאר טוביה.

+חוגגים עצמאות
13:36 23/04/23  |  יובל גרטנלאוב דיין   |   לרשימה המלאה

ישנם הרבה אנשים החוששים מחג זה ומהארוחה הגדולה והעשירה בבשר, ואולי אין כל סיבה לדאגה  ▪  אפשר לאכול גם בצורה בריאה ומאוזנת

הכנה ביתית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+תדירות הרכבות ביום הזיכרון תהיה נמוכה יותר
13:04 23/04/23  |  עידן יוסף

ביום הזיכרון, יום שלישי 25.4.23, רכבות הנוסעים תופעלנה במתכונת יום שלישי רגילה. כנהוג, בני משפחות שכולות זכאים להנחה בשיעור של 50% מדמי הנסיעה ביום הזיכרון. לקבלת ההנחה יש להציג תעודת משפחה שכולה.
ביום העצמאות, יום רביעי 26.4.23, תפעיל רכבת ישראל לוח זמנים ייעודי, ורכבות הנוסעים תופעלנה במתכונת של רכבת אחת מדי שעה, בכל הקווים. קו חיפה-ת"א וקו באר שבע-ת"א יופעלו בתדירות של שתי רכבות מדי שעה, בשעות 21:00-18:00.
בנוסף, בליל יום העצמאות (הלילה שבין שלישי לרביעי), רכבות הלילה תופעלנה במתכונת מלאה בין תחנות בנימינה-ת"א-נתב"ג-ירושלים, בתדירות של רכבת אחת מדי שעה.

תחנת הרכבת לב המפרץ
+לזכור ולהזכיר את המורשת הלאומית
12:36 23/04/23  |  תרצה הכטר   |   לרשימה המלאה

יום הזיכרון חייב בכל שנה לעמוד בסימן החוסן הלאומי, הפטריוטיות והנכונות להקרבה למען הקולקטיב  ▪  טקסי הזיכרון לחללי מערכות ישראל חייבים למקד את תשומת לב הציבור בחוסן הלאומי, בשפה של לכידות ולא פילוג

במותם ציוו [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להסיר דגלי ישראל קרועים מהמרחב הציבורי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד
מ. עמיר  |  30/04/23 21:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
חניאל פרבר
המילים עצם, עצמה, עיצומו ועצמאות קשורים זה בזה. העצם מאפשר גם נפרדות וגם חיבור    לכן הוא שלב בהתפתחותו של האדם ושלב בהתפתחותו של עם
יובל גרטנלאוב דיין
ישנם הרבה אנשים החוששים מחג זה ומהארוחה הגדולה והעשירה בבשר, ואולי אין כל סיבה לדאגה    אפשר לאכול גם בצורה בריאה ומאוזנת
תרצה הכטר
יום הזיכרון חייב בכל שנה לעמוד בסימן החוסן הלאומי, הפטריוטיות והנכונות להקרבה למען הקולקטיב    טקסי הזיכרון לחללי מערכות ישראל חייבים למקד את תשומת לב הציבור בחוסן הלאומי, בשפה של לכידות ולא פילוג
עמנואל בן-סבו
ראוי שנבחרי הציבור, גם כאלה שלא שירתו בצבא כמו אלה ששירתו שירות לא משמעותי בצבא, יגיעו לבתי העלמין ביום הזיכרון, ירכינו ראש, יניחו זר, יחבקו את המשפחות המיוסרות
עידן יוסף
במערך הסייבר חוששים מהשתלטות של גורמים עוינים על שידורי הטקסים הלאומיים של ימי הזיכרון והעצמאות    בימים האחרונים בוצעו בדיקות של כלל המערכים הטכניים של משרדי הממשלה ובימים הקרובים צפויים להיבדק המערכים של גופי השידור השונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il