X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ראשי רשויות נגד קרן הארנונה בדיון בוועדת הכספים [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת]
לבטל את קרן הארנונה ואת הארנונה
הוויכוח על קרן הארנונה שהגיע היום לשביתה של חלק מהרשויות המקומיות מייצג במדויק את הבעיה העקרונית של מרכז מול פריפריה פתרון קל ליישום יגרום לייעול והעלאת הכנסות
יעל ענתבי סגנית ראש העיר ירושלים עיריית ירושלים
בלוג/אתר רשימות מעקב

הוויכוח על קרן הארנונה שהגיע לשביתה של חלק מהרשויות המקומיות מייצג במדויק את הבעיה העקרונית של מרכז מול פריפריה. הערים החזקות במרכז גובות סכומי עתק מגופים עסקיים שנוכחותם הפיזית באזור היא חלק מההוויה של להיות במרכז. הגופים הללו משרתים וניזונים מכל תושבי המדינה אך הארנונה שלהם הולכת רק לערים העשירות שבמקרים מסוימים כבר לא יודעות מה לעשות עם ההכנסות הגדלות. ברור מכך שהשירותים שמקבלים תושבי הערים העשירות הרבה יותר טובים מתושבי הפריפריה.
בהנחה שהמטרה לפזר את האוכלוסייה בארץ היא מטרה ציונית וערכית אין מנוס מחלוקת משאבים צודקת יותר. ההצעה הנוכחית העוסקת בקרן שתעביר עודפי גביה מעסקים לעידוד בניה בפריפריה תעבוד אולי רק בשולים אם בכלל. לכן הפתרון צריך להיות מהותי ויסודי ואסביר.
ההכנסות של רשות מקומית מגיעות משלושה מקורות עיקריים: מהכנסות עצמיות בעיקר מגביית תשלומי ארנונה; מתקציב ממשלתי לנושאים שונים, וממענקי איזון ממשרד הפנים. סכום התקציב הממשלתי לכל רשות נקבע לפי תיקנון ולפי אחוזי השתתפות מתוך סה"כ ההוצאות של הרשות בתחומי החינוך והרווחה. על בסיס השיעור האחיד של השתתפות המדינה בתחומים אלה, מוסיפה כל רשות ממקורות העומדים לרשותה. כך, יישובים בעלי רמה סוציו-אקונומית נמוכה מתמודדים עם שני קשיים עיקריים: הכנסה נמוכה מארנונה והוצאה גבוהה על שירותי רווחה.
יתרה מזאת, במקרה שהרשויות העניות לא יכולות להעמיד את הסכום המינימלי הנדרש לשירותים מסוימים, על-מנת לקבל את השתתפות המדינה (מאצ'ינג), הרי ששירותים אלה לא יינתנו - והמימון הממשלתי ימצא דרכו לרשויות החזקות. שיטה זו יוצרת מצב שבו החלש מקבל פחות תקציב ציבורי מאשר החזק.
תקציב דיפרנציאלי מטרתו להעביר תקציבי ממשלה לרשויות חלשות בשלושה אפיקים: תקציב חינוך, תקציב רווחה, והנחות בארנונה ממשלתית. המטרה היא לחזק את הרשויות החלשות, ולצמצם את הפערים ביניהן לבין הרשויות החזקות. חיזוק הרשויות החלשות צפוי להיות בעל השפעה רוחבית על יכולותיהן לספק שירותים טובים יותר לתושביהן.
תקצוב דיפרנציאלי יביא לשיפור בהישגי החינוך ברשויות החלשות בדמות הגדלת מספר שעות הלימוד והתגבור, שיפור איכות ההוראה, שיפוץ בתי-ספר מוזנחים, הצבת יעדים להישגים בבחינות הבגרות, והכנסת מכשור ומחשוב שיאפשרו השגת יעדים גבוהים יותר. אם אכן יתבצע תקצוב דיפרנציאלי, חלק מהכסף יעבור בשלב הראשון להשקעות תשתית, כדי להגיע למצב של התחלת למידה בתנאים זהים.
איך מגיעים הכי טוב לתקצוב דיפרנציאלי?
רשויות רבות לא מצליחות לגבות ארנונה מכל התושבים, כך שנוצר מצב שבו תושבים רבים לא משלמים ארנונה ונהנים משירותי הרשויות על-חשבון אלה שכן משלמים. החיכוך של הרשויות מול התושבים בנושא הארנונה גדול ומעיק על כולם.
לכן אני תומכת בביטול מוחלט של הארנונה לדירות פרטיות; וכן בביטול של הארנונה לעסקים בשטח עד 100 מ"ר, והחלפתם במס ממשלתי. למשל להעלות את המע"מ ב-2.5%-3%, כדי שייווצר מצב שבו המדינה תגבה את המס מכל האזרחים, שלא כמו במצב הקיים שבו הרשויות גובות את המס מחלק מהתושבים. הגבייה תחולק בין הרשויות לפי מספר התושבים בכל רשות. כך נקבל מצב שבו כולם מרוויחים. הרשויות יחסכו כסף רב של עלויות גביית הארנונה, ויקבלו הכנסות גבוהות יותר בכ-10% מאשר היום. את חלוקת הגביה מהעסקים הגדולים ניתן יהיה לבצע בהדרגתיות.
חלוקת הגביה לפי מספר התושבים תבטל את רתיעתם של ראשי העיר מבניית דירות מגורים ויכולה לשרת את המטרה של הורדת מחירי הדיור. אגב, את מאות העובדים שיתייתרו ברשויות המקומיות ניתן יהיה להעביר לרשות המיסים לצורך גביית מע"מ אפקטיבית יותר.

הכותבת הייתה סגנית ראש העיר ירושלים.
תאריך:  16/05/2023   |   עודכן:  16/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לבטל את קרן הארנונה ואת הארנונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
האמירה הברורה והמפתיעה, הקיצונית והחדה של עמירם לוין, שלחה אותו על-ידי חלק מחבריו למחאה: "ליטול את הכדור", "להעלות את מינון התרופות", "להיכנס לממ"ד ולא לצאת ממנו"
איתן קלינסקי
הרעיון של עם נבחר העלה את עמי על שרטון של התנשאות    הקביעה הזו גרמה נזקים תודעתיים קשים לעם ישראל והעצימה רוחות רעות של לאומנות
יוני בן-מנחם
גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אמר ליו"ר הרש"פ כי הודיע לממשל ביידן כי לא יחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל מבלי שיימצא פתרון מדיני לבעיה הפלשתינית. ברש"פ מרוצים מהעמדה הסעודית ומקווים שהיא תקבל ביטוי רשמי בוועידת הפסגה הערבית בריאד
דן מרגלית
לוין יודע כי אם יממש את האיום יישאר קירח מכאן ומכאן. יפרוש? הוא יאבד את תמיכת כל הבוסים השולטים בקבוצות של חברי המרכז בעת הפריימריז
יוסי אחימאיר
כשאנו רואים את יכולות צבא ישראל, ושאר זרועות הביטחון, אולי עולה בתוכנו תחושת זלזול בזירת מאבק ההסברה, שבה אנו כושלים פעם אחר פעם. אבל היא זו המזינה את הלהט הערבי להוסיף ולהילחם בנו, ולרכוש תמיכה במאבק זה מגורמי מפתח בזירה הבינלאומית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il