X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הסבה מיידית [צילום: גילי יערי/פלאש 90]
איך מתקנים את העיוות בשוק הדיור
רק בשלוש השנים האחרונות תוכננו ומצויים בהליכי בנייה כאלה או אחרים, לא פחות מכ-7.5 מיליון מ"ר שטחי משרדים ומסחר מתוך 7.5 מיליון אלה, כ-5 מיליון ממוקמים במרכז הארץ, בממשק כזה או אחר ל"מדינת תל אביב"

מעבר לעובדה הידועה לכל ששוק הדיור סובל קשות ממחסור בהיצע, המגיע על-פי ההערכה לכ-200 אלף דירות, קיימת כלהב החרב המתהפכת בעיה לא פחות חמורה - פילוח הדירות הנבנות בישראל. נכון ל-2023 יותר מ-80 אחוזים מהדירות הנבנות כיום הינן בנות 4 חדרים ויותר ובשטח ממוצע של מעל ל-100 מ"ר. נתון זה סותר בעליל את הדרישה הגוברת והולכת לדירות קטנות וקומפקטיות.
מאז שנות ה-80 וה-90 של המאה שעברה, כשאכן הדרישה בשוק הייתה בעיקר לדירות גדולות המתאימות לפרופיל הממוצע של משפחה ישראלית קלאסית, זוג פלוס 3 ילדים, זרמו מים רבים בירקון, ופרופיל זה השתנה בעליל. כיום, על-פי הערכת לשכת הקבלנים, כ-35 אחוזים בקירוב ממשקי הבית בישראל, מורכבים מרווקים/רווקות, אימהות יחידניות (חד-הוריות), להט"בים, גרושים/גרושות וכן פלח שוק גדל והולך של מצמצמי דיור בני 55 פלוס.
ובמילים אחרות, מעבר למחסור הידוע בהיצע, קיים מחסור גדל והולך בדירות קטנות וקומפקטיות המתאימות לצרכי הפרופיל של אותם משקי בית החורגים מפרופיל המשפחה הקלאסית. לכן, גם אם מספר התחלות הבנייה יגדל משמעותית (מה שלצערי לא קורה כיום בלאו הכי) ואף יחצה את רף ה-100 התחלות בנייה לשנה, עדיין יגדל וילך המחסור בדיור שיהיה מתאים לצרכי משקי הבית החדשים.
יתרה מכך: המחסור כבר היום גדול פי כמה וכמה ב"מדינת תל אביב", היכן שאחוז גבוה מאותם משקי בית מרוכזים, מה שמאלץ את רובם הגדול, בהעדר תקציב לרכישת דירה גדולה, לשכור דירות במחירים מופקעים.
הפתרון לכך, מניתוח שערכנו בלשכת הקבלנים, טמון בהסבה מיידית של שטחי משרדים ותעסוקה משמעותיים, שחלקם מתוכננים להיבנות במהלך השנים הקרובות וחלקם כבר נבנים והולכים, לטובת דירות קומפקטיות. וכן מבנים למלאכה סגורים ולא מאוכלסים העומדים ריקים. לשם המחשה, רק בשלוש השנים האחרונות (שהינן שנות מגיפת הקורונה) תוכננו ומצויים בהליכי בנייה כאלה או אחרים, לא פחות מכ-7.5 מיליון מ"ר שטחי משרדים ומסחר. מתוך 7.5 מיליון אלה, כ-5 מיליון ממוקמים במרכז הארץ, בממשק כזה או אחר ל"מדינת תל אביב".
מעבר לעובדה שמדובר בשטחים שהינם לכל הדעות עודפים, הסבה של כ-30 אחוזים מתוכם, כלומר כ-2.5 מיליון מ"ר, תוכל בנקל להוסיף לשוק הדיור במהלך השנים הבאות, עוד כ-25-40 אלף דירות לשנה, מה שגם יענה טוב יותר על דרישות השוק בכלל, ובפרט הצורך בדירות קומפקטיות.
ברור כי על-מנת שדירות אלה גם ייצרו סביבת מגורים נאומה, יהיה צורך להכשיר באותם מתחמים את התשתית הנדרשת, החל מנגישות למוסדות ציבור, קניות ובילוי, וכלה בתשתית מדרכות, שצ"פים, מסלולי אופניים, פארקים וחנויות נוחות. פתרון זה, אדגיש, אינו בשמיים, אלא בידי מקבלי ההחלטות בממשלה ובתיאום מירבי עם העיריות והרשויות המקומיות שבוודאי ערים מדי יום ביומו לצרכי משקי הבית החדשים המאפיינים את מדינת ישראל בעשור השלישי של המאה ה-21!

הכותב הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  05/06/2023   |   עודכן:  05/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך מתקנים את העיוות בשוק הדיור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
קומדיה פרועה על הווי ישראלי ומשתמטים משרות צבאי - תיאטרון בית ליסין    העלילה עוסקת ביוזמה צבאית להחזיר לשירות משתמטים משירות צבאי שהצליחו לחמוק מצה"ל בתואנות שווא ולא כדין
צבי גיל
במציאות הרגילה בעולמנו הדבר בא לידי ביטוי בין היתר בהתרפסות של אנשי מדינה בפני גדולי תורה גם בחייהם    זה לאו-דווקא בשל הערכה והוקרה אלא בעיקר בשל פוליטיקה
דן מרגלית
כולן/כולם הם חלק ממדורת השבט המתכנס להגן על הדמוקרטיה מדי שבת בכיכרות ועל הגשרים ובצומת קפלן
עמנואל בן-סבו
התנהלות האמריקנים יותר ממביכה, נושקת לסף המגוחכת על מפתן העלובה    התיעוב הקיצוני של מחלקת הגינוי היומי בבית הלבן, בעת הזאת, לצד מסע ההשפלה הפומבי של הנשיא ג'ו ביידן בסירובו להזמין את ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, היא חרפה על ראש הממשל ועל ראש עדת המעודדים מבית ומחו"ל
אלי אלון
בית הספר החקלאי כדורי הוקם הודות לעיזבון סר אליהו (אליס) כדורי, איש עסקים בן למשפחה יהודית אמידה יוצאת בגדד    כדורי ציווה להקדיש חלק מעיזבונו לטובת החינוך בארץ ישראל ובמסופוטמיה (עירק של היום)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il