X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סבל רב לבעלי החיים [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]
ניתנה התורה על-מנת שיחיו בה בני האדם
אני חפץ בבית מקדש ללא התזת דם של בעלי חיים, שנאקת דמם מצליפה בקירות הבית המקודש בתרבות של עמי

שורות אלו נכתבות נגד ההתבטאות של חבר בכנסת ישראל ושר האחראי לביטחון הלאומי של אזרחי ישראל, המייחל לבניית בית המקדש בהר-הבית וחידוש עבודת הקורבנות. כואבת לי ההתבטאות של שר האחראי על ביטחון החיים שלנו, המבקש להעלות את הבית הלאומי השלישי של העם היהודי על שרטון, העלול להביא לחורבן ביתנו הלאומי.
בימים אלו של מציאות חיים מדממת ועם החרדה מה טומן בחובו העתיד יש חשיבות מיוחדת לחזור ולקרוא את פרשת השבוע, פרשת "ויקרא", שפותחת את החומש השלישי בחמשת חומשי תורה. הפרשה מעניקה לנו מוסר השכל חשוב, לפיו ניתנה התורה על-מנת שנחיה בה ונחיה איתה.
הקריאה בפרשת "ויקרא" זועקת לעברנו לא לתת למציאות חיים מדממת ולמציאות של חרדה להשתלט על חיי ברואי בצלם בכל פינה ופינה על פני כדור-הארץ.
ניתן לשאול מה לנו ולפרשה, הדנה בדברים שאמר ה' למשה באוהל מועד: "כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן ליֹהוָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם" ("ויקרא" פר' א', פס' ב'). ידוע, שמצוות הקורבנות מהחי חלפה מן העולם והיא אינה כבר חלק מהטקס הדתי. איננו נדרשים היום למלוק ראש עוף על מזבח ואת דמו להזות עליו.
אנו עדים בפרשת "ויקרא" במגמה החיובית להנחיל נורמת חיים שונה, לפיה בחברה שלנו אין הקרבת בני אדם כחלק מריטואל דתי, כמקובל בתרבויות זרות. ארון הספרים היהודי מקדש את החיים. לא רק בפרשת עקידת יצחק נדחה על הסף רעיון קורבן אדם, אלא הוא מחודד חידוד יתר בפרשה זו, המתמקדת בקורבנות של בעלי חיים.
בצד הערכה הרבה שיש לי למישוריות חיים מתקדמת, השוללת קורבן אדם, דעתי לא נוחה משלל קורבנות מבעלי חיים. אינני מקבל טקסט בספר יקר לי ולעם ישראל, המחייב המתת בעל חיים, כמו מליקת ראש מהעופות. קשה לי לקרוא על התזת דם בעלי חיים מומתים על המזבח - "זָכָר תָּמִים יַקְרִיבוּ אֶל פֶּתַח הָאֹהֶל... שָׁחַט אֶת בֶּן הַבָּקָר לִפְנֵי יְהֹוָה... וְזָרְקוּ אֶת הַדָּם עַל הַמִּזְבֵּחַ ... וְהִפְשִׁיט אֶת הָעוֹלָה וְנִתֵּחַ אוֹתָה לִנְתָחֶיהָ..." (שם, פסוקים ג'-ו').
מתוך הערכה רבה לערכי התרבות והמוסר של התנ"ך, אני מסתייג מהשחיטה כחלק מריטואל דתי המקודש בספר הספרים. אני מסתייג משחיטת בעלי חיים בימים בהם עמדו על מקומם בית המקדש הראשון ובית המקדש השני. אני חפץ בבית מקדש ללא התזת דם של בעלי חיים, שנאקת דמם מצליפה בקירות הבית המקודש בתרבות של עמי.
קשה לי לקבל תיאורי הפשטת עורות במקום מקודש. קשה לי לקבל בִּתּוּר חלקי גוף של בעל חיים ואופן סידור החלקים הַמְּבֻתָּרִים על המזבח. קשה לי למצוא רבדים רוחניים ערכיים לנפש האדם במלאכת הקרבת בעלי חיים. הגם שחוקרת המקרא נחמה ליבוביץ ב"עיונים לפרשת השבוע" מנסה להרגיע אותי בהבאת המקור מ"ספר חנוך": "...נִצְטַוִּינוּ לְהָבִיא גּוּף בָּשָׁר כָּמוֹנוּ, לְהָבִיאוֹ אֶל הַמָּקוֹם הַנִּבְחָר לְעִילוּי הַשֵּׁכֶל..".
אודה, שקשה לי לחלוק על דעתה של מורה דגולה כמו פרופסור נחמה ליבוביץ. אבל הפעם אני מסתייג מהמובאה מספר חנוך, שלמרבה הכאב, מגבה אכזריות של שחיטת בעלי חיים כחלק מריטואל דתי, שהיה יכול להיות יפה יותר, אם לא היה מלווה בשחיטת בעלי חיים.
קשה לי לקבל, שעבודת קורבנות מלווה בסבל רב לבעלי חיים, כמו הפשטת עור והזית דם. נוח לי יותר עם העובדה, שבמרוצת הדורות העבודה הדתית הוסבה לעבודה רוחנית, המתבטאת בתפילה ובלימוד. הסבה שבאה בעיקר בעקבות חורבן הבית השני. קשה לי לקבל את העובדה, שכיום קמים גופים המבקשים להחיות את בית המטבחיים, מקום שחיטת בעלי חיים בעבודת בית המקדש העתידה לבקשתם להתחדש.
נכונה העובדה, שהמעבר מקורבנות לתפילות, ללימוד ולמוסר נעשה באופן עקבי לאחר החורבן, בכדי לשנות את צווי הפולחן לכאלו שיהיו אפשריים בדורות ללא בית מקדש.
אני מצר, שרק חורבן בית המקדש הוא שחילץ אותנו מחובת הקרבת הקורבנות, כפי שמפורטים בפרשה שלפנינו. טוב לי יותר עם תהליך הסימבוליזציה של בית המקדש שלא נשכח בתפילות ובצומות. בית המקדש כמקום להקרבת קורבנות הפך ברבות השנים לחסר רלוונטיות ליהודי המאמין, ובמרוצת הדורות הפכו למעשה שנחשב פרימיטיבי בספרות של ימי הביניים.
אני מקבל את גרסת הרמב"ם, שמצוות הקורבנות הייתה רלוונטית, כי היה צורך בתגובה פרוגרסיבית לקורבנות האדם בעולם הפאגאני. אני כואב את כאב העובדה, שכיום חוגים משיחיים לא מעטים מנסים להחיות את חזון המקדש, כולל מזבחות וכיורים לנחלי שטף הדם של הקורבנות.
חבל שלא מאומץ הכלל, כי התורה ניתנה לנו על-מנת שנחיה בה, ולא על-מנת שנהפוך בעטיה קורבן. למרבה הכאב, הכלל הזה אינו מאומץ בהפטרת השבוע, כשהנביא ישעיה נזף בעם שלא כיבד את אלוהיו בכך ש"לֹא-הֵבֵאתָ לִי שֶׁה עוֹלוֹתֶיךָ וּזְבָחֶיךָ לֹא כִּבְּדָּנִי..." (ישעיה, פר' מ"ג, פס' כ"ג). הצפייה שלי, שבטקסט מקראי תעלה הדרישה לכבד את אלוהי ישראל במערכת של ערכים מוסריים אנושיים ולא בהקרבת קורבנות דם של בעל חיים רך מן הצאן - את הַשֶּׁה הָרַךְ.
אסיים את המאמר בקריאה לקהל הקוראים לאמץ אורח חיים טבעוני, בו יש שלילה מוחלטת של שחיטת בעלי חיים. כי החיים מקודשים, עריפת חיים זה ביטוי לא מוסרי. הציבור חייב להתגייס ולומר לא למגמות המשיחיות המסוכנות, המבקשות לבנות את בית המקדש בהר-הבית, לחדש את עבודת הקורבנות, ולמעשה להנציח מציאות חיים מדממת בארץ ישראל.

תאריך:  11/06/2023   |   עודכן:  11/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניתנה התורה על-מנת שיחיו בה בני האדם
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
בן גביר לך הביתה
בקשה מבן גביר   |  11/06/23 08:53
2
בן גביר מסבן את חיינו במדינתנו
לא לבן גביר   |  11/06/23 09:04
3
לא ללאומנות המשיחית של בן גביר
ורד צ..  |  11/06/23 10:57
4
בן גביר מבייש את התורה
בן גביר מבייש   |  11/06/23 14:49
5
שבוע טוב לעם ישראל
שבוע טוב לעם ישרא  |  11/06/23 14:54
6
בכל מקרה לא תזכה
ב ל  |  11/06/23 15:00
 
- ב.ל מאוהב בשנאה חסרת המעצורים
ב.ל מאוהב בשנאה   |  12/06/23 10:26
7
ניתנה התורה כדי שיחיו בה
אתה צודק   |  12/06/23 10:36
8
כל הכבוד להגיון של המגיב ב.ל
כל הכבוד.  |  12/06/23 15:22
9
מאחלת יום נפלא ונחמד לעם ישראל
מאחלת יום נחמד   |  13/06/23 13:37
10
השר בן גביר מבייש את תורת ישרא
השר בן גביר  |  15/06/23 16:07
11
מאחל שבת נחמדה
מאחל שבת נחמדה  |  16/06/23 07:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
אצלנו, בניגוד לסינים, כל הרוצה להתנגח בנו מוזמן כאורח כבוד    הסרט "אל דורה" היה התרוץ לפרוץ האינתיפאדה השנייה    כל המתים והפצועים, כל המשפחות והיחידים המתמודדים עם השכול, הכאב והפציעות עד עצם היום הזה יתייצבו ויגידו עד כמה אותו סרט השפיע גם השפיע
אפרים הלפרין
יותר ויותר רואה הציבור בישראל מיהם מובילי המחאה ולאיזה חור שחור הם מנסים להוביל אותנו    דגלי כחול לבן אשר דגל שחור של הדיקטטורה האלימה מתנוסס מעליהם
יאיר נבות
מה שמעניין זה היקף הפעילות האוקראינית ההתקפית הלילית, תוך ניצול כנראה של ציוד איכותי לראיית לילה    קרבות נמשכים במרחב שמדרום לאורהיב, בניסיון מתמשך אוקראיני לפרוץ את מערך ההגנה שהקימו שם הרוסים
אילן שילוח
בישראל התקשורת ברובה לא חופשית ולא עצמאית, ולכן הדמוקרטיה בישראל רעועה ושבירה    מהלכים להשתלטות על גל"צ וכאן 11 הם חלק מהשיטה
אפרים הלפרין
בגיליון סוף השבוע של ישראל היום פורסם תחקיר מרתק על הפרעות אכילה בכלל ואנורקסיה בפרט    אנורקסיה היא מחלה ממארת אשר רבות מידי מקרב הלוקות בה, מתות בייסורים    האם ניתן לחשוב מחוץ לקופסה ולצמצם ב-2%? 5%? 10% את שיעורי המחלה ו/או את שיעורי התמותה ממנה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il