X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מיכאל סגל [צילום: ארכיון משפחתי]
מורה מן הילדות כדמות מכוננת
הרצל ואני ירשנו רבּות מן המורשת המשפחתית, מדמויות הסבים שלנו אך נקודת הפתיחה שהביאה אותנו לעולם הכתיבה, הייתה הספר שכתב אדון סגל, בהיותנו בכיתה ד'
[צילום: בלפור חקק]

בית ספר 'אליאנס' בירושלים הופך עם השנים בעיניי למחוז געגועים, מאז שהרסו אותו ב-1977. שֵם בית הספר היה 'אליאנס לבנִים', ומוּלו עמד 'אליאנס לבנוֹת': המבנה הזה עדיין קיים בשולי שוק מחנה יהודה בירושלים, צמוד למתחם של 'שוּק עץ חיים' בתוך השוּק הגדול. הרחוב גם הוא מנציח את ה'אליאנס': רחוב כי"ח, כלומר: כל ישראל חברים. זה שְמו העברי של ארגון 'אליאנס', שהקים בתי ספר בארצות שונות.
אנשים משוטטים ברחובות ירושלים, ולא מוצאים מנוח לחייהם. איכה נותרו בדד, איכה נעלם משכַּן החכמה של ילדותם - האם נגוז ואיננו. שָׂריד ממנו הוצב בפתח 'מרכז כלל', הבניין שֶקם על חורבותיו: לשֵם ולתהילה הוצב שם שער בית ספר 'אליאנס', מחובר לשתי גדרות גידמות. הלב רוטט, שָם נותר הגעגוע. בספר "ירושלים אשר אהבנו" (מאת הרצל ובלפור חקק) נכתב כך: "כשאנו רואים, איך נטלו את השער בלבד והעבירו אותו כצעצוע אל רחבת מרכז 'כְּלל', אנו חשים בכאב, עשו מבית ספרנו האהוב דֶגם של דיסנילנד"...
בית הספר אליאנס ברחוב כי"ח
הגענו אחי התאום הרצל ואני למחוז הגעגוע הזה בהיותנו בכיתה א'. נכנסנו בשער בית הספר, ובַשער עמד יונתן השומר. הוא היה גבוה וזקנו עבות. יונתן עמד שם לאורך היום והקפיד שאף תלמיד לא ייצא מן השער ליהנות ממנעמי שוק מחנה יהודה, ריחותיו, טעמיו ומראותיו.
ושם, בבֵית הספר, בכיתה א' פגשנו במורה של כיתה א': אדון סגל. כך קראו למורים בבית ספר 'אליאנס'. מיכאל סגל היה כבר על סף פרישה לפנסיה, חייכני תמיד, פלומת שיער לבן לראשו ועיניו כחולות. מדי פעם כשרצה להַנעים את זמננו היה מספר לנו סיפורים על דמות אגדית שנקראת 'פִיצְלֶה בּוּצְלֶה'. צריך להעלות מן הזיכרון את פִיצלה בּוצלה... גמד עם מצנֶפת אדומה וזקן לבן...
כבר מילדות נוצר קשר מיוחד בינינו ובין 'אדון סגל'. הוא גילה כְּלפינו חיבה רבה, ולא פלא שבהיותו בן 90, ביקש מילדיו לחפּשׂ אחרינו. המורה הטוב ביקש, שנופיע ביום הולדתו ונספֵּר עליו. אכן הגענו, וגם קראנו אז לכבודו מקאמה לכל הקרואים והמוזמנים, שלוש שנים לפני מותו.
כתבנו שם בין השאר:
מורנו היקר, אדון סגל, בהיותך בן תִשעים
אתה עבורנו אבִּיר הרועים.
ידעתָ להנחיל לנו שורות שירה
שנטעה בנו ערכים, גאולה מהירה.
למדנו להגן על ערכֵי האור הגנוזים,
לשנן יופי של ספרות עברית בחרוזים.
על הטוב הזה לא ויתרנו מעולם,
ידענו שזו תורתךָ, לא דור נאֱלם.
בּאנו כאן כתלמידיךָ לשזור לך מיטב מילים
על היותך מורה מיוחד, בּן דוֹר הנְפילים.
לימדתָ אותנו תמיד בנועם, נתתָ בנו ביטחון
שנדע שאנו לומדים תמיד את הדָבר הנכון- - -
מצאנו בשירים שהנחלתָ לנו ניצוצות
וחשנו, שקיבלנו שׂפה שיודעת דורות לחצוֹת.
היינו בעיניךָ 'ילדי גאולה' ושרנו כמקהלה,
ידענו שהמורשת הזו היא נס וגם משאָלה.
בְּרכות לך מורה יקר, ושַלמֵי תודה
ואם תרצו, אין זו אגדה.
הקרואים ובני המשפחה של אדון סגל היו נרגשים מדברֵינו. אדון סגל חיבּק אותנו חיבּוק אמיץ, ואשתו הייתה נרגשת עד דמעות.
אדון סגל מכיר את הגמד פִיצלה בּוּצלה
השָנים חלפו, אנו מבקשים את קול הדור שחלף, מבקשים לשמוע שוב את סיפוריו של מיכאל סגל, אבל משהו נעלם. הלב ממשיך לחפש אותו ושוב שואל. ומי לא בא? מיכאל. דמותו ממשיכה לרחף בשירתנו, זה נשאר לעד.
הגעגוע מבטא כמיהה למשהו שהיה ואבד. אנשים חולפים כאן בַּיקום, נעלמים וחולפים. והזמן שׂורֵד לנֶצח. כשאני כותב כרגע על 'אדון סגל', אני נותן לו חיים. אני מעניק משמעות לחייו: הוא חינך דורות של ילדים, וגם הותיר אחריו ספר סיפורים קצרים וזיכרונות "על סף החידלון". לַסֵפר זה הייתה משמעות על היותנו יוצרים. הכאב שבקע מן הדפים שכתב, העיד על השבר ועל החלום. על כך ארחיב בהמשך.
והנה מראה בית הספר שנותר בודד, יתום. בית הספר היה בנוי כמבנה בן שתי קומות. הוא היה דומה למבנֶה של בית ספר לבנוֹת, וזה מֵקל על הזיכרון. הסֵמל של חברת 'אליאנס' היה מונצח על הקיר העליון של בית הספר. והמורים חזרו ואמרו לנו: אליאנס פירושו חברוּת, אהבה, כל ישראל חברים.
אדון סגל ידע כמורה להתחבב על התלמידים. אני זוכר אותו כמורה חייכן וסבלן. גם כשקרא לתלמיד אל הלוח כדי שיכתוב דברים, או כדי שיקרא בקול את הדברים שהוא כמורֶה כתב בְּגיר, הוא עשה זאת בנועם. ובכל פעם שראה שנושׂא שנלמד נקלט טוב, אמר לכיתה שמגיע להם לקבל סיפור. כך זכינו לשמוע ממנו סיפורים, ביניהם סיפורים על הגַמד פִיצלה בּוצלה. הזכרתי כבר קודם את הגמד המופלא. תמיד קיווינו שאדון סגל יזמין את הגַמד אלינו לכיתה. הוא התגאה שהגַמד מתגלה מדי פעם בשכונה שלו, עושׂה פּלאים לתושבי השכונה, מופיע בחלון אחר כך ואומר: זה אני פיצלה בוצלה.
כך הייתה שכנה של אדון סגל, שהתקשתה מרוב עייפות לאֱפות את החַלה, והשאירה את הבצק על השיש של המטבח. היא נרדמה ולא יכלה לפקוח עיניים. כשהתעוררה, ראתה שהחַלה אפויה על השַיש. פיצלה בוצלה חייך אליה מן החלון: זה אני פיצלה בוצלה... וכך היה עם הדמויות שרקח לנו. הכל שב. הנה באור ערבים, זו דמותו של הסנדלר שהתקשה לסיים לתפור זוג נעליים. חלומו לא נשלם, אכן פקעה סולייתם. פיצלה בוצלה נחלץ לעזרה... בבוקר ראה הסנדלר שזוג הנעליים מתוקן. מיכאל סגל ידע תמיד להשיב לנו ניצוצות של אורה ושמחת חיים עם דמותו של פיצלה בוצלה.
"נו, אדון סגל", ביקשנו "תביא אותו לכיתה".
"בקרוב בקרוב", חייך אדון סגל. וראינו זהרורים של האור הטוב.

[צילום: ארכיון משפחתי]

בתמונה
הרצל ובלפור חקק בכתה א, סימון בעיגול, אדון סגל למעלה מצד ימין.

ביתו של אדון סגל
ב'חופש הגדול' של כיתה א' הוא ערך קייטנה בביתו. היינו בקייטנות שלו גם בהיותנו בכיתה ב', ג' וד'. הוא גָבה תשלומים מן ההורים. היו לו במרפסת הסגורה של ביתו (ברחוב מירון 12 בירושלים) שולחנות קטנים וכסאות. התלמידים התבקשו לקנות "חוברות עבודה לחופש". היינו מגיעים וכל ילד עָבד על החוברת שלו. אדון סגל עבר בין הילדים וסייע להם לענות נכון על המשׂימות של "החוברת לחופש הגדול". תמיד ידע להנחיל לנו הברקות לשוניות, סיפורים על מילים ישנות... ההיסטוריה לא חדלה למלא את הלבבות. היה עושה הפסקה וקורא לנו סיפורים מתוך מקורות שונים.
הוא היה סובלן כלפינו, לקבֵּל יחד איתנו גם את אחינו אלי, שהיה עם תסמונת דאון. אִמי ביקשה ממנו זאת, והוא לא סרב. אדון סגל נתן לו ניירות חלקים ועפרונות צבעוניים וידע להפעיל אותו במשך כל הקייטנה. אשתו בתיה, הייתה אחראית על הפסקות האוכל. הייתה מגישה לנו כריכים ושתייה, וזכור לי שמאוד נהנינו. בהפסקות ידעה גם היא לספר לנו פרקים על הילדים האביונים בסיפוריו של צ'רלס דיקנס... לבנו יצא אל הילדים היתומים... כשהתבגרנו, הלכנו לקייטנה שהייתה במועדון "תקוותנו" בשכונת 'נחלת ציון' ( נחלאות).
בשבתות לא פעם היינו רואים אותו, כשהלכנו עם אבינו לבית כנסת "אוהל רחל" ברחוב יוסף בן מתתיהו, היינו רואים בצאתנו מבית הכנסת, באחד הרחובות הסמוכים את אדון סגל עם טליתו יוצא מבית הכנסת האשכנזי. "שבת שלום, המורה", היינו אומרים.
אדון סגל כתב לנו דרשת בר מצווה
אנו זוכרים שבהיותנו בכיתה ז', שמרנו עדיין על קשר עם המורה מכיתה א'. באותה שנה למדנו כבר בבֵית ספר אחר, כי עברנו לגור בשכונת "קרית משה" (רחוב בית שערים 6). עברנו לבית הספר "בית הכרם". זכרנו אז לטובה את הזַמר מאיר לוי, שהופיע בכל מקום עם מקהֵלת ילדים. הוא היה מופיע מדי פעם בחגים כחזן אורחַ בשכונת 'בתי סיידוף', שהייתה שכונת ילדותנו. הגבאי של ביהכ"נ היה מזמין אותו בתשלום נדיב, בתיאום עם מתפללי בית הכנסת. יצרנו אז קשר עם אדון סגל, והוא כתב לנו דרשה יפה, שנפתחה בפסוק "זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו". הוא ישב בחגיגה שהתקיימה ב"מסעדת גולדשמידט" (ברחוב 'דורות ראשונים'). צולמנו אז צילום משותף עם מיכאל ובתיה סגל, ולצערנו הצילום לא שָׂרד את השנים, ואיננו יודעים היכן הוא.
ספרו של אדון סגל הפך אותנו למשוררים
לא פעם אנו נשאלים: מנין נָחלתם את שירַתכם? הרצל ואני יָרשנו רבּות מן המורשת המשפחתית, מדמויות הסבים שלנו. אך נקודת הפתיחה שהביאה אותנו לעולם הכתיבה, הייתה הספר שכתב אדון סגל, בהיותנו בכיתה ד'. הוא היה אז בגמלאות, וקיבץ סיפוריו לספר "על סף החידלון". בהפסקות בין השיעורים, היה מגיע אז אדון סגל, ומציע את ספרו לתלמידיו לשעבר, תמורת תשלום. הובטחה לנו הקדשה יפה, וגם הייתה ציפייה להנאה מיוחדת מסיפוריו של המורה אדון סגל.
בין שאר סיפוריו סיפר גם מתוך הווי בית הספר. ובסיום הספר מופיע "מזמור למורה". הנה כמה שורות:
"אם אני עובֵד היטב/ אזַי מאוד אני תָאֵב/ אַך לֹא לַלחם ולא לבשָׂר/ לא לַבּגד ולא לשָׂכר./ לא המִקצוע אותי מושךְ/ רק אותו אני צורֵךְ./ הוא לי כּול, וּבוֹ לי נַחת/ הוא לי שֶמֶש הזורחת!"
רכשנו את ספרו של המורה מכיתה א', קראנו את כל סיפוריו ואת שלושת השירים בסיום. חַשנו את הצורך לכתוב, ואין ספק - שהאור הזורח על פניו, כאשר סיפר לנו שהוציא לאור ספר, האור הזה האיר לנו את הלב.
רצינו לחוש את הפנימיות שלו, להבין מה הוא כותב. שׂוחחנו בינינו כילדים תאומים, על כתיבתו של המורה. התברר ששנינו בדֵעה אחת: "אָנו יכולים לכתוב יותר טוב". זה נִשמע משעשע, שילדים בני 10-9 מגבְּשים כיוון יצירה, לאחר שהם נוכחים לדעת, שיצירתו של המורה שלהם מכיתה א' ממלאת את ליבם רצון לשוב אל השפה, אל העברית, לנסות לבטא את עצמם. ועדיין הלב חש החמצה, רצינו שיכתוב על הדמויות שעליהן חשנו קרבה לספרות ולדרמה... הצטערנו גם שלא כתב שם את סיפוריו על פיצלה בוצלה.
רציתי מיד בתוכי להוכיח לעצמי שאני כותב יותר טוב מן המורה שלי: אני זוכר, שמִיד כָּתבתי על מחברת חדשה "שירים". כתבתי שיר בחרוזים על מוכר עיתונים העובר מרחוב לרחוב, וקורא: "קְנו עיתון, קְנו עיתון/ כי כָּתוב בו על בן-גוריון". הרצל אחי התאום קרא את השיר שלי, מיד כָּתב גם הוא על מחברת עטופה היטב "שירים", וחיבר מִיד שיר על גַמל ההולך במדבר לבדו והוא צמא למים...
אבינו חָתם על מינוי עבורנו לעיתון "הארץ שלנו", והעיתון הגיע עד ביתנו בשכונת בתי סיידוף (מול שכונת אבו בַּסל). מכאן ואילך, סלולה הייתה הדרך. כתבנו שירים וסיפורים קצרים וגם ציירנו ציורים לעיתון "הארץ שלנו: לא פעם הבאנו בגאווה את יצירותינו לאדון סגל, בביתו ברחוב מירון 12. הוא קרא את דברינו, ואמר לנו: "והיו עיניךָ/ רואות את מורךָ".
סיום: כיתה אלף כפרשת דרכים
בספר שיריי "רשות לתיקון עולם" (2016) כתבתי שיר שנקרא "שלום כיתה אלף", שבו תיארתי את השהות בכיתה אלף ואת דמותו של המורה באופן סמלי. הנה השיר על כיתה אלף כשנת תפנית:
שלום כיתה אלף / בלפור חקק
שָׁלוֹם כִּתָּה אָלֶף
היָה כָּתוּב עַל הַלּוּחַ
לָבָן וְצָהֹב בְּגִיר זוֹרֵחַ
וְהָיָה זֶה לָנוּ לוּחַ שֶׁמֶשׁ
וְלוּחַ יָרֵחַ.
הַמּוֹרֶה שֶׁלִּי בְּכִתָּה אָלֶף
הֶרְאָה לָנוּ שָׁעוֹן חָדָשׁ.
צִיֵּר לָנוּ תַּבְנִית הַזְּמָן
עַל יַלְקוּט עוֹר מְשֻׁמָּשׁ.
שָׁלוֹם כִּתָּה אָלֶף
אָמַר שׁוּרָה אַחַר שׁוּרָה
הַמּוֹרֶה מְכוֹנֵן הַזְּמָן
עַל הַר שֶׁל מַחְבָּרוֹת
הוּא חוֹלֵל מַתַּן תּוֹרָה
בְּבֵית סֵפֶר, הַמָּעוֹן הַנֶּאֱמָן.
וְכָךְ כָּל חַיַּי מֵאָז, אֵלֶּה הַמְּאוֹרוֹת-
כּוֹתֵב לְעַצְמִי שָׁלֹשׁ מִלִּים בְּשָׁלֹשׁ שׁוּרוֹת.
בְּכָל פַּעַם אוֹמֵר שָׁלוֹם כִּתָּה אָלֶף
מְשַׁנֵּן כָּל הָאוֹתִיּוֹת בַּיּוֹמְיוֹם וּבַמּוֹעֲדוֹת
מַצִּיל מֵחָדָשׁ אֶת חַיַּי
לְהַלֵּל וּלְהוֹדוֹת.

כיתה א 1956 אליאנס מיכאל סגל למעלה מצד ימין [צילום: ארכיון משפחתי]
תאריך:  08/10/2023   |   עודכן:  08/10/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
קשה לי לקבל מתן קדושה לאדם, שנגע בבשר של בעל חיים שנשחט    אני מייחל, שהפולחן יעדיף את מתן הקדושה לאדם, שידו נגעה בפרי האדמה הנקי והרחוץ ולא בבעל חיים שנקטפו חייו ונשחט
עמנואל בן-סבו
השעה כבר אחת אחר חצות, השקט בבית מפחיד, תחושת התבהלה והחרדה נוגעת בכולנו, הלילה לא ישנים, הלילה נשארים ערים עם כל עם ישראל, עם חייליו, עם אזרחיו, עם החיים והמתים, הלילה לא
משה לשם
האויב פרץ את הגדר, האויב הרצחני דהר לישובי העוטף ולערים ונראה היה שהפיקוד איבד עשתונות, הן ברמת המטכ"ל והן ברמת פיקוד הדרום
יואב יצחק
יבוא הזמן למתוח ביקורת, להצביע על האשמים, וגם להקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור מי האחראים למחדל הנורא שאיפשר לחמאס לבצע מתקפה רצחנית    עכשיו סופרים גופות, מטפלים בפצועים ונערכים להשיב מלחמה שערה    זה הזמן להקים ממשלת אחדות אליה יצטרפו בני גנץ ויאיר לפיד    ממשלת אחדות תוכל לנהל כדבעי את המלחמה שבה פתח החמאס ולהוביל לנצחונה של ישראל
שירלי הרשקו
אל תשכחו את עצמכם! כדי שיהיה לכם את הכוח לתמוך בילדים שלכם, אתם חייבים גם להתייחס לעצמכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il