דווקא ימי המלחמה הן בחזית עזה בדרום והן החיזבאללה בצפון, אמורים להזכיר לכולנו את הצורך בהשלמת כביש "חוצה ישראל" (מספר 6) הן צפונה לגליל העליון והן דרומה בואכה הנגב.
מאז תחילת סלילת הכביש, בשנות ה-90 של המאה הקודמת, הוא נחשב לאתגר לאומי שאמור לחבר את הפריפריה למרכז ונמתח לאורך כ-200 קילומטרים. ועם זאת נותרו עוד כ-61 קילומטרים שלא נסללו עדיין.
מדובר במה שמכונה קטעים 8 ו-9, שאורכם כ-32 קילומטרים שאמורים לחבר את צומת סומך שבעמק זבולון בואכה מחלף שלומי שבגליל המערבי, סמוך לגבול הלבנון ועוד כ-30 קילומטרים שאמורים לחבר את צומת שוקת בואכה כביש באר שבע דימונה ובהמשך לעבר עיר הבה"דים וצומת נגב.
אדגיש כי העובדה שחלפו כ-30 שנה בקירוב מאז התחילו לסלול את "חוצה ישראל" והגדירו אותו בצדק רב כפרויקט לאומי מוביל או כ"מוביל הארצי של שנות ה-2000", אומרת דרשני. האם לא ניתן היה כבר לסיים זה מכבר את הפרויקט?
הלא כבישים מהירים כאלה קיימים במדינות רבות שבהן הטופוגרפיה קשה לאין שיעור, דוגמת אלפי קילומטרים שנסללו לאורך הרי האפנינים באיטליה ובאי סיציליה בו הטופוגרפיה קשה במיוחד, או בהרי האלפים בשוויץ ובמקומות רבים נוספים. ואילו אצלנו מדובר בטופוגרפיה נוחה יחסית ללא צורך בכריית עשרות רבות של מנהרות.
על כן לטעמי על ממשלת ישראל ויתר מקבלי ההחלטות, להכריז כעת על האצת ביצוע קטעים אלה שיביאו במידה רבה למימוש החלום של חיבור הפריפריה למרכז, יסייעו מאוד הן ליישובי הצפון והן לתושבי הנגב, לא רק בחיבורם בכביש מהיר למרכז הארץ, אלא גם למינוף הפעילות הכלכלית בפריפריה.
ויש לכך חשיבות נוספת: יצירת קרבה פסיכולוגית ותודעתית בין המרכז לבין הפריפריה, מה שבהחלט עשוי לעודד זוגות צעירים ומשפרי דיור רבים לעקור לעבר ערי ויישובי הפריפריה ולחזק אותן כיאה וכנאה לחלום הציוני.
לכך, אדגיש, חשיבות משנה לאור גידול האוכלוסייה הצפוי במדינת ישראל במהלך העשורים הבאים עד כדי הכפלתה ובד בבד ביזורה מגוש-דן הצפוף לעייפה לעבר הפריפריה, הן בצפון הארץ והן בדרומה.
לשם כך על מקבלי ההחלטות לא רק להאיץ את השלמת "חוצה ישראל", אלא גם ליזום לאורכן, ובמיוחד במקטעים הצפוניים והדרומיים שלו, מתחמי תעסוקה איכותיים עתירי טכנולוגיה וכן מרכז מסחר, קניות ובילוי שישדרגו את איכות החיים בפריפריה ויימשכו אליה אוכלוסיות חזקות.
כמו-כן חשוב להקדים את השלמת מה שמכונה "המסילה המזרחית", מסילת רכבת הממוקמת לאורך הקטע המרכזי של" חוצה ישראל", החוצה את השרון המזרחי, בין פרדס חנה בצפון ללוד בדרום ואמורה להעניק למרחב בו עובר "חוצה ישראל" לא רק אורך אלא גם רוחב. ואין לי ספק שקידום מסילה נוספת לזו העוברת בכביש החוף, הן בגליל המערבי והן בנגב, תעניק "פוש" נוסף לתרומה של "חוצה ישראל" לחיבור הפריפריה למרכז ולפיזור האוכלוסייה בעתיד לבוא.
זהו, לטעמי, המסר הציוני של חוצה ישראל, דווקא בימים לא פשוטים אלה בפרפרזה לשיר "הנה באנו ארצה, לבנות ולהבנות בה"!