X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
"רוצחי פרח הירח" [צילום: ג'ורדן שטראוס/AP]
סרטים למיטיבי לכת
הפעם שולח סקורסזה את חיציו נגד העוולה שנגרמה לאנשי שבט האוסיג' האינדיאני באוקלהומה הסרט שאורכו שלוש וחצי שעות מבוסס על ספרו של העיתונאי דיויד גרין

רוצחי פרח הירח
זוהי סגה נוספת של הבמאי הגאון מרטין סקורסיזה בן ה-81, על האמריקניזם המכוער, השפל, הגזענות והשחיתות של בעלי השררה. סיפורים על העוולות שנגרמו למיעוטים כמו השחורים והאינדיאנים נפוצו שנים לאחר שהתרחשו, מ-1920 ועד ימינו אלה, כולל האנטישמיות שנחשפה לאחרונה. הפעם שולח סקורסזה את חיציו נגד העוולה שנגרמה לאנשי שבט האוסיג' האינדיאני באוקלהומה.
הסרט שאורכו שלוש וחצי שעות מבוסס על ספרו של העיתונאי דיויד גרין. אכן משימה קשה ליושבי הקולנוע. הבמאי היה יכול לקצץ בהרבה באורך הסרט ולהאיץ קצת את הטמפו. הסרט מתנהל במונוטוניות ואין בו רגעי שיא כפי שכל סרט חייב כדי להניע את העלילה. כך, התסריט נופל בפח של הבמאי שמתעכב על כל פרט. לשם כך יש עורך שיאיץ את העלילה אבל הבמאי, כנראה, שלט ללא עוררין בכל המרכיבים של הסרט. וחבל.
העלילה מתרחשת בשנות 1920 (היה נדמה לי שאחד הגברים שם אומר "אנחנו במאה ה-20 ". אולי זו בדיחה פרטית של הבמאי) באוקלהומה, ארה"ב. המשטר העביר אינדיאנים מהשמורה שלהם והושיב אותם בחבל ארץ יבש ושומם באוקלהומה. למזלם, התגלו במקום מרבצי נפט והשבט האינדיאני התעשר. ברור שהאזרחים הלבנים לא נהנו לראות את שכניהם הילידים מתעשרים, נוסעים במכוניות ולובשים בגדי פאר.
אחת המזימות השפלות שלהם הייתה לשאת נשים אינדיאניות ולרשת את רכושן. בתחילה נראה תמוה שאמריקנים לבנים, מתנשאים, יתחתנו עם ילידות אינדיאניות. גם כשמתבהר המוטיב לכך זה עדיין תמוה. אך כשנחשפת המזימה כולה - להרוג את האישה ולרשת את הונה, מובנת משוואה בלתי סבירה זו.
ארנסט (דה קפריו) מוצג כבחור שחזר מהמלחמה, אך לא נראה שספג את מוראותיה. הוא כנוע לדודו השתלטן ומוכן לבצע את מזימת הדוד למרות שלכאורה נראה כי הוא אוהב את אשתו והתחתן מאהבה. דה קפריו לא נראה יותר מכוער וחסר חוט שדרה כמו בדמות זו.
האישה, מולי (לילי גלדסטון הנהדרת) מוצגת בתחילה כאחת שיודעת מה היא רוצה, החלטית עד ערמומית, מעשנת, משקה אותו ביין כדי למשוך אותו. בהמשך הסרט היא נראית אישה כנועה ואוהבת, חסרת חוט שדרה עד שלבסוף, כשנודעת לה האמת על מעשי הנבלה של בעלה, היא מתגרשת ממנו ומתחתנת עם בן שבטה.
רוברט דה נרו, הדוד הכל יכול, המכונה 'קינג', נמצא כאן בשיאו, מתאים לאופי הדמויות שהוא מגלם בסרטים של סקורסיזה: ערמומי, נכלולי, רודף בצע. הוא לא נדרש לשחק. הקמטים שנחרצו בפניו רק משלימים את הדמות ומספיק שהוא יניד עפעף והמסר יעבור.
סוף הסרט נראה בלתי שייך לחלוטין לג'נר הקולנועי של הסרט. הסוף נראה מעין פרסה על סרטי הפופקורן האמריקנים, עם תופים וליצנים, אבל דרכה אנו לומדים על גורל הדמויות: מי לכלא ומי לחיים אחרים, טובים יותר. כמו בכל סרט אחר ניתן היה לספר את סוף הגיבורים בדרך לקונית כמו 'קול על' (voice over). אבל סקורסיזה מחליט והוא שולט בכל מרכיבי הסרט, כולל אורכו.
האם לצפות בסרט? למיטיבי לכת בלבד. ראינו כבר סרטים יותר טובים שלו: מ"נהג מונית", "החברה הטובים", "קזינו", "השתולים", "השור הזועם", "פסגת הפחד" ועוד (25 במספר).

ברדלי קופר [צילום: ג'ורדן שטראוס/AP]

מאסטרו
סרטו הראשון כבמאי של ברדלי קופר הוא שאפתני מידי, מעבר ליכולתו של השחקו המתיימר להיות במאי. צריך יותר מכישרון משחק כדי לביים סרט על דמות אגדתית כמו המנצח ויוצר המוזיקה הבינלאומי לאונרד ברנשטיין. קופר נטפל מההתחלה לנקודות אינטימיות בחייו של המוסיקאי ומעצים אותן ככל שהסרט נמשך.
למי איכפת כיום אם ברנשטיין חיבב גם את המין השני. במשך כל שנות נישואיו הוא נשאר עם אשתו כי היא הייתה המשענת שלו, היועצת הקרובה אליו ביותר בחיים המתוחים של האמן והיוצר. לעשות מזה סרט ולהכניס את עצמו (קופר) לכל פריים בסרט זו כבר מגלומניה, ומוטב היה שישאיר את מקצוע הבימוי לאנשים יותר ראויים.
היו גם הרבה התנגדויות לתוספת לאף של קופר, כדי שיהיה דומה לאף "היהודי" של ברנשטיין. יש שראו בכך אנטישמיות. גם זה מראה שקופר מתעסק בסממנים החיצוניים ולא באמת הצרופה של הדמות.
נראה שהכישלון שלו איננו רק בבימוי אלא בתפיסה הכוללת של הדמות. קופר חתום גם על התסריט (יחד עם Singer Josh). אם היה מראה קצת יותר מהקונצרטים שלו, מההתלבטויות שלו כיוצר וכמנצח, אולי היינו מקבלים דמות יותר עגולה של המאסטרו. לנו חבל במיוחד כי לא נראה שמישהו יעז לעשות בקרוב סרט נוסף עליו, וכך תישאר בציבור דמות מעוותת של היוצר היהודי הגאון, שאגב, ביקר פעמים רבות בארץ וערך שעורי הדגמה לתלמידי מוזיקה מוכשרים גם בגילו המתקדם.

תאריך:  07/01/2024   |   עודכן:  07/01/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
משך הזמן הנדרש ללחימה בשטח כה קטן אינו פרי כישלון צבאי אלא כורח מוצדק להפעיל את החטיבות הלוחמות לאיטן, עקב בצד אגודל
יוסף אליעז
אוהדי החוק בציבור טענו שאין מדיחים ראש ממשלה נבחר בבית משפט    הם לא טענו זאת בתקופת אולמרט    אין ספק שהעמדת ראש ממשלה למשפט פלילי יוצרת קשיים רבים אך אין מנוס
דרור אידר
השבעה באוקטובר לימד שהסכסוך אינו טריטוריאלי אלא קיומי    גביית המחיר מאויבינו אינה רק בהרג מחבלים אלא באדמה    יש לעזור למעוניינים להגר מעזה ומתרבות המוות    מיהו משיחי?    ועל ביקור בדרום המצפה לשיבת תושביו
אפרים הלפרין
קיימת חומה של פלדה בין התחקיר המבצעי ובין כל חקירה אחרת    כדי להבטיח את שטף העדויות במסגרת בתחקיר המבצעי בטוחים המעידים שדבריהם לא ישמשו נגדם, למעט במסגרת הליכים פיקודיים
צבי גיל
לפי "כאן 11 "במהלך ההתנפלות על הרמטכ"ל ומערכת הביטחון ביבי נראה נהנה    ככלות הכל הוא ה-Puppeteer, זה הליהוק שלו לתיאטרון הבובות והוא שמושך בחוטים לא כשהוא מוסתר אלא בחוץ, גאה על האומנות שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il