X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מנכ"ל דפוס בארי בן סוכמן [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
לעצור הפרטת הדואר עד לסיום המלחמה
במקום להעלות טיעונים ענייניים נכונים לדחיית הפרטת חברת הדואר בעת מלחמה, השתמשו השרים קרעי ואמסלם בתירוץ הסרק של דפוס בארי שהינו, בצדק, בימים אלה פרה קדושה

מלחמת "חרבות ברזל" שאנו נמצאים בעיצומה, לא שינתה את כוונת רשות החברות הממשלתיות לקדם את הפרטת חברת דואר ישראל, תוך שהיעד להשלמת התהליך נותר המחצית הראשונה של השנה, דהיינו: בתוך כחצי שנה.
בדיון שהתקיים לאחרונה (20.11.23) בוועדת הכלכלה בנושא השפעת מצב הלחימה על ההליכים להפרטת דואר ישראל, רוב תשומת הלב הוקדשה לאפשרות דחיית הפרטת חברת הדואר, כדי לאפשר לדפוס בארי להשתתף בהליך ההפרטה.
כזכור, בהמשך להחלטת ועדת השרים, שרי האוצר והתקשורת החליטו בחודש ספטמבר 2022 כי יש להפריט את כל אחזקות המדינה ב"דואר ישראל" בדרך של מכירה פרטית, כמקשה אחת של כל מניות מדינת ישראל בחברה (100%). הליך המכירה של 100% ממניות החברה החל בחודש ספטמבר 2023, אך בעקבות המלחמה והנזק הרב שנגרם לקיבוץ בארי, "דפוס בארי" שמתמודד במכרז, הגיש בקשה לרשות החברות לדחיית מועד מכרז הפרטת הדואר בחצי שנה.
להלן הדברים המרכזיים שעלו בוועדת הכלכלה הנ"ל:
השר דוד אמסלם: "אנחנו צריכים לסייע לדפוס בארי בכל דרך להתמודד במכרז אם הם עונים על הקריטריונים לגשת למכרז. דואר ישראל זה שירות שהוא לא כלכלי ולכן הוא מפסיד כסף. שירותי דואר בישראל היא בגדר חובה מצד המדינה כלפי אזרחיה למרות שהתחום הזה הפסדי. אנחנו רוצים להכניס לדואר חשיבה כלכלית שונה ולכן בחרנו לצאת למכרז של הפרטה. יש לנו חובה מוסרית לאפשר לדפוס בארי להתמודד על המכרז הזה ולאפשר לכם להתארגן. מהרגע שדואר ישראל יופרט, לא יחולקו מכתבים בפריפריה. בתפיסה שלי, רשות החברות אמורה לממש את המדיניות שלי כשר ולא לפעול אופרטיבית על דעת עצמה. אם אני אצטרך להביא את ההחלטה על דחיית הפרטת הדואר לוועדת השרים אני אעשה זאת".
השר שלמה קרעי: "אני מוכן לחתום על כך שהמטה המרכזי של הדואר יתנהל מעוטף עזה. עם זאת, צריך לוודא שהזכויות של עובדי חברת הדואר לא נפגעות כתוצאה מהמהלך. "אני מחויב לבארי מוסרית וניהולית, אבל אני מחויב גם לעובדי הדואר. אגף התקציבים באוצר לחץ אותי כדי שאחתום על כינוס נכנסים לדואר מכיוון שאין להם מספיק תזרים מזומנים. יש חשיבות לאומית לאפשר לדפוס בארי להתמודד על מכרז הדואר. כרגע חסרים שלושה נציגי ציבור בדירקטור של הדואר, אם הם היו נמצאים אולי לא היינו צריכים להגיע לדיון כאן היום בוועדת הכלכלה. אלחם על זכויות עובדי הדואר ועל הזכות של דפוס בארי להתמודד במכרז. שר האוצר ייתן את הסכמתו לדחיית המכרז ככל שנידרש ע"מ לאפשר לדפוס בארי להתמודד. צריך לתת ניקוד עודף לחברות שמתמודדות מעוטף עזה".
בן סוכמן, מנכ"ל דפוס בארי, אשר השתתף אף הוא בדיון, חיזק את דברי השרים: "צו השעה הוא לדחות את מכרז הפרטת הדואר בחצי שנה כדי לאפשר לנו להשתקם ולהתמודד כשווים במכרז הזה. תשאירו לנו את ההזדמנות לייצר חזון לנגב".
נראה, כי השימוש של השרים קרעי ואמסלם בדפוס בארי כעילה לדחיית הפרטת חברת הדואר, עם כל הרגישות הציבורית של הנושא בימים אלה, "דחקה לפינה" את רשות החברות ואת רשות התחרות, אשר לא רצו להצטייר כמי שאינם קשובים לצרכי השעה כתוצאה מהמלחמה.
עו"ד מיכל כהן, הממונה על רשות התחרות: "רשות התחרות צריכה להעביר המלצה על גופים שמתמודדים במכרז ויכולים להוות בעיה מבחינת ניגוד אינטרסים. תחילת המלחמה פגעה בהליך המכרז. הרצון שלנו לתמוך בתושבי עוטף עזה הוא גדול מאוד. השלמנו את חוות הדעת כלפי כל החברות שניגשו למכרז, ואנחנו נמצאים בתהליך מול דפוס בארי כדי להשלים את חוות הדעת שלנו ברגישות המתבקשת לאור המלחמה. זכייה אפשרית של דפוס בארי במכרז על הדואר זה מצב מורכב מבחינה תחרותית למשק. דפוס בארי מחזיקים בחברות נוספות ויש לכך השפעות מבחינת התחרות במשק".
מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות, אשר התפטרה בינתיים מתפקידה, ניסתה אף היא "ללכת בין הטיפות": "אנחנו נעשה ככל יכולתנו כדי לאפשר התמודדות של דפוס בארי למכרז. אנחנו מחויבים להליך קצר ונחוש, ובמקביל אנחנו מחויבים לא לפגוע בזכויות של עובדי הדואר. לפי לוחות הזמנים שלנו אנחנו רוצים לסיים את תהליך ההפרטה עד לסוף המחצית הראשונה של שנת 2024. אנחנו רואים בדפוס בארי כמתמודד מן המניין ואנחנו נפעל ברגישות המקסימלית כדי למצוא את הכלים הנכונים לסייע לדפוס בארי. אנחנו צריכים למצוא את נקודת האיזון בין הצורך לשמור על תהליך ההפרטה מצד אחד, לבין חוסר הפגיעה בדפוס בארי".
הנהלת חברת הדואר אשר השתתפה אף היא בדיון הנ"ל בוועדת הכלכלה ומצויה בעצמה בעימות ישיר עם שר התקשורת קרעי ברקע רצונו לפטר את יו"ר החברה מישאל וקנין, עמדה על הקשיים הכספיים בפניהם ניצבת החברה ברקע הירידה בפעילות הדואר בתקופת המלחמה, ועל חשיבות קידום ההפרטה: "בגלל המלחמה אנחנו סופגים ירידיה של 30% בפדיון ההכנסות שלנו. כל דחייה בתהליך המכרז פוגעת בדואר ישראל ופוגעת במשקיעים שרוצים לגשת למכרז".
מי שמצאו עצמם בין הפטיש לסדן היו עובדי חברת הדואר. שמעון פרג'ון, יו"ר ארגון העובדים: "תהליך ההפרטה של דואר ישראל נכפה על העובדים ע"י מדינת ישראל. עובדי הדואר נמצאים בערפל מאוד כבד לגבי העתיד שלהם. אנחנו נמצאים בסיטואציה שאנחנו לא יודעים האם יהיה לנו כסף למשכרות של 4,000 עובדים מחר בבוקר. התנאי להחלטה לדחיית המכרז צריך להיות במימון של משרד האוצר".
בינתיים, רשות התחרות "עשתה חושבים" ופרסמה לאחרונה חוות דעת האוסרת על דפוס בארי להתמודד על הפרטת חברת הדואר בשל מעמדו בענף הדפוס ובענף הדואר (כאחד מבעלי חב' מסר המתחרה המרכזית של חברת הדואר), תוך שהיא מקפידה להתחמק מהפינה אליה ניסו לדחוק אותה השרים: "המלצה זו לא ניתנת בלב קל. האירועים שפקדו את קיבוץ בארי, את בית הדפוס ואת עובדיו שברו את לב עם ישראל כולו. אני סבורה כי טוב תעשה ממשלת ישראל אם תתמוך בקיבוץ ובבית הדפוס בכל אופן שיגדיל את יכולותיו העסקיות והכלכליות של המפעל, הקיבוץ ואזור העוטף כולו וקוראת לה לעשות כן. עם זאת, לא אוכל להמליץ לדפוס בארי להשתתף במכרז להפרטת דואר ישראל".
ברקע הדברים הנ"ל אני קורא לעצור את הפרטת חברת הדואר עד לסיום המלחמה,. לא היה זה נכון למקד את דיון ההפרטה בדפוס בארי, במקום בבעיות האמיתיות של קידום ההפרטה בעת מלחמה. למעשה, השר אמסלם מתקשה מול רשות החברות והשר קרעי איבד יכולת השפעה על הנהלת חברת הדואר. הלכך במקום להעלות טיעונים ענייניים נכונים לדחיית הפרטת חברת הדואר בעת מלחמה, השתמשו השרים קרעי ואמסלם בתירוץ הסרק של דפוס בארי שהינו, בצדק, בימים אלה פרה קדושה, וזאת כנראה בתקווה שגם אם יש מניעה מקצועית להשתתפות דפוס בארי במכרז בשל מעמדו בתחום הדפוס והדואר, יתקשו ברשות החברות ובוועדת הריכוזיות להצטייר כמי שפוגעים בו.
יש להמתין להתבהרות המצב הכלכלי כתוצאה מהמלחמה וכן לקיים בחינה מחודשת של היקף אחריות המדינה לאספקת שירותים בסיסיים, אשר צומצמו מאוד במסגרת "רפורמת הדואר" - ובעיקר בפריפריה החברתית והגאוגרפית. ככל שחברת הדואר אינה מסוגלת לעמוד בחובותיה הכספיים כתוצאה מהמלחמה, תתכבד המדינה כבעלים של החברה 'להכניס את היד לכיס', כפי שעשו מרבית בעלי החברות במשק בעת הזו של מלחמה.
כאמור, הליך הפרטת חברת הדואר מתקדם תוך כדי מאבק קשה בין שר התקשורת קרעי לבין הנהלת חברת הדואר, נוכח רצון השר לפטר את יו"ר החברה מישאל וקנין. בימים אלה התקיים דיון בנושא בבג"ץ ובו מתחו השופטים ביקורת על הכוונה לפטר את וקנין ועוד סמוך כל כך להשלמת הליך ההפרטה. בהקשר זה יש לציין כי ככל שהפרטת חברת הדואר תושלם במועד שנקבע, הרי שממילא הבעלים החדשים של החברה יפעלו למנות לה הנהלה חדשה, דבר שלמעשה מייתר את הדיון בפיטורי יו"ר החברה הנוכחי וקנין.
כעת נותר להמתין ולראות מה יעלה בגורל הפרטת חברת הדואר והאם השרים קרעי ואמסלם, יממשו את כוונתם לדחות את הפרטת החברה, עם או בלי קשר לדפוס בארי. לעניין זה חשוב לציין, כי וועדת הכספים אמורה עדיין לדון ולאשר את מתווה הפרטת חברת הדואר וזאת על-רקע הודעתו של השר אמסלם בוועדת הכלכלה, לפיה "אם אני אצטרך להביא את ההחלטה על דחיית הפרטת הדואר לוועדת השרים אני אעשה זאת".

הכותב הוא עורך דין, לשעבר סמנכ"ל בכיר דואר במשרד התקשורת
תאריך:  10/01/2024   |   עודכן:  10/01/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לעצור הפרטת הדואר עד לסיום המלחמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
מצער, שחברי כנסת מהימין משחירים את פניה של מדינת ישראל, ומחמשים את התביעה של דרום אפריקה, תביעה המצטטת פוסטים, בהם חברי כנסת כותבים כי עכשיו לכולנו מטרה משותפת - מחיקת רצועת עזה מעל פני האדמה
יוסף פנדריך
במקום לבצע את פסק הדין, הכונסים יריבו אחד עם השני מי יהיה הגורם הפעיל בכינוס או שכל אחד יומרץ לבצע פעולות מיותרות וכפולות כדי להצדיק חלוקה לא שוויונית של השכר
רפי לאופרט
שעון המלחמה הוא שעון שרידות האומה; שעון החטופים הוא שעון אחריות האומה לאזרחיה    לעולם לא תהיה השעה ה-12 של שעון האומה חשובה פחות מהשעה ה-12 של קב' אזרחים    באירוע "חרבות ברזל" קיימת סבירות גבוהה שניתן יהיה לסנכרן את שני השעונים ולחסוך בחיי-אדם מבלי להמר בגורל האומה - זו הדרך הנכונה!
דן מרגלית
זה היום בו כל אחד מחליט לעצמו אם הוא נותן לייאוש ולדכדוך לגבור עליו או נושך את שפתיו ודבק במשימה
זלמן שובל
מחקר: התקשורת המובילה באמריקה זזה מהמרכז הפוליטי לכיוון המושגים והנושאים של המפלגה הדמוקרטית"    לא ייפלא אם בהחלפת כמה מילים ותיאורים אפשר היה לייחס את הניתוח והעקרונות הנ"ל גם לחלקים מהתקשורת הישראלית, הן הכתובה והן המשודרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il