X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כוחנו באחדותנו [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
פרשת "ויקהל"
קהילה מאוחדת
רבי יעקב יוסף מפולנאה כתב: "ללמדך שאין אדם שלם ולא יהודי שלם, עד שיהיה שותף עִם חברוֹ בצוותא ובאחווה, ולא עוד אלא אף הפשוט שבפשוטים עשוי להשלים את הגדול שבגדולים"

משה אסף את כל העם ביחד, כך באה לידי ביטוי אחדות העם בפרשת "ויקהל". רבי יצחק יעקב ריינס אמר: "לקבץ "אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות ל"ה, א'), לנטוע בהם רגש של אחדוּת וחברוּת - "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה'" (שמות ל"ה, א'), זהו התפקיד והשאיפה העיקרית, האל"ף והתי"ו של התורה". האחדות חשובה בכל עת והיא נותנת כוח לעם. ביחד אפשר להציב מטרות ולהשיגן. כל אחד תורם את חלקו, בנושאים שהוא טוב בהם וביחד נוצר משהו שלם.
בנוסף להתקהלות משותפת ודיונים בנושאים שונים, חשוב לעבור גם לשלב המעשה, לכן לאחר שכתוב "וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות ל"ה, א') נכתב גם "לַעֲשֹׂת אֹתָם". בעל הפירוש "בית יעקב" אמר: "משה ציוה: "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשֹׂת אֹתָם" - שלא יהיו יוצאים ידי חובה בדיבורים בלבד, אלא יזכרו שיש "לַעֲשֹׂת אֹתָם", שכל האסיפות וההתקהלויות יהיו מביאים גם לידי מעשים ממש".
השבת היא שבת מברכין לחודש אדר ב', וקוראים בה את פרשת "שקלים". יש אחדות בעם בכך שכל אדם הביא מחצית השקל "הֶעָשִׁיר לֹא יַרְבֶּה וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט" (שמות ל', ט"ו).
שאלה למחשבה: מדוע כל אדם הביא דווקא מחצית השקל ולא שקל שלם?
הצעת תשובה: רבי יעקב יוסף מפולנאה כתב: "ללמדך שאין אדם שלם ולא יהודי שלם, עד שיהיה שותף עִם חברוֹ בצוותא ובאחווה, ולא עוד אלא אף הפשוט שבפשוטים עשוי להשלים את הגדול שבגדולים". והדגיש רבי אברהם בורנשטיין מסוכטשוב: "התורה מלמדת אותנו שאין לו לאדם לחשוב שהוא שלם, כי (אִם) בהתחברות עִם ישראל".
בשיחת הרבי מלובביץ' זצ"ל לשנת תשנ"ב אמר: "והביאור בזה, מחצית השקל מורה על עבודה שֶׁל אחדות ישראל, ולכן מדגישים שכאשר יהודי נמצא בפני עצמו הוא רק מחצית, וכדי שיהיה "שקל הקודש" עליו להתאחד עם יהודי שני, ועד להתאחד עם כל אחד ואחד מישראל..."
הרב יששכר שלמה טייכטל היה אחד מרבני הונגריה לפני מלחמת העולם השנייה. בזמן השואה הוא כתב את הספר 'אם הבנים שמחה', בו הביע מהפך בהשקפת העולם שלו.
הוא הביא בספרו ראיות על חשיבות האחדות בישראל: "...הלא מצינו בימי מרדכי ואסתר, שכינס וקיבץ (מרדכי) את ישראל בכלל אחד (=כולם ביחד). האם תחשוב שהיו כולם בדעה אחת?! הלא גם אז היו בדעות שונות... ואף על-פי כן כשבאה עליהם גזירה שכללה כל כלל ישראל, היו מבינים שהתרופה למכה הזו הִינה רק לקבץ גם כן יחד כל כלל ישראל, שיהיו באחדות יחד... על כן אמרה לו אסתר: 'לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים' (מגילת אסתר ד', ט"ז), ושזה דווקא יהיה תרופה לכלל ישראל, כמו שהמכה הייתה לכלל ישראל..."
גם כיום המכה שקיבלנו נוגעת לכל עם ישראל ועלינו להבין שהתרופה למכה הזו היא אחדותנו. נבחר בערך האחדות וגם ניישמוֹ, ותתקיים בנו התפילה: "בָּרְכֵנוּ אָבִינוּ כֻּלָּנוּ כְּאֶחָד בְּאוֹר פָּנֶיךָ".
קהל קדוש, שבת שלום! (שבת מברכין לחודש אדר ב') חודש טוב ושמח!

תאריך:  07/03/2024   |   עודכן:  07/03/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף גערליצקי
מצוות "מחצית השקל" נועדה להיות, כפי שאומר הפסוק, "כופר נפשו" של היהודי - "כופר נפש" משמעותו, דבר שבאמצעותו ניתן להציל את כל חייו של האדם
דן מרגלית
יואב גלנט "עשה לו בית ספר" כאשר קבע את גבול ההשתמטות של החרדים משירות בצה"ל כפי שגם השתתף בבלימת ההפיכה המשפטית הדיקטטורית    ישראל כ"ץ - שר מהליכוד - החזיר לארץ את השגריר באו"ם גלעד ארדן בלי לדווח לראש הממשלה
רון בריימן
השקר של "חופש תפילה לכל" מצטרף לשקר "פתרון" שתי המדינות ולשקרים רבים אחרים ורק מזמין לחצים מבחוץ ומבפנים וכך איננו עוד עם חופשי בארצנו
צבי גיל
ההפגנות עכשיו, שבאות אחרי האסון של 7 באוקטובר, לא מנותקות מן הממסד הזה, ממסד שהביא עלינו לא רק את הניסיון להפוך אותנו לדיקטטורה אלא עכשיו אחראי למה שקרה ב-7 באוקטובר
איתן קלינסקי
ריגש אותי, שאותו חבר הכואב את מות חבריו לקיבוץ ושבנס הוא ורעייתו ניצלו מידי החמאס הרצחני, כואב גם את כאבם של הפלשתינים הרעבים ללחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il