X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בתי משפט נוטים לתאר מומחים מטעמם כ"זרועם הארוכה". זהו תואר מטעה, שאינו משקף את המציאות וגורם לעיתים למומחים לחשוב שהם בעצמם השופטים
▪  ▪  ▪
אינם חלק מהגוף השופט

כאשר ממנה בית המשפט מומחה מטעמו, אין כוונתו שהמומחה יכתיב לו פסק דין או יחליף את השופט. לכן, כאשר בתי המשפט מכנים את המומחה שמינו "זרועם הארוכה" - נתפשים הם לכלל טעות, או לכל הפחות עלולים להטעות את המומחה ואת הצדדים.
ביטוי לטעות זו ניתן למצוא בדברי בית המשפט בע"א 680/87, שם נאמר: "הליך זה של מינוי מומחה מטעם בית המשפט מקל על הדיון, מייעלו ומקצרו וראוי לעודדו. בית המשפט נעזר בבעל מקצוע שהוא אוביקטיבי, שאין לו נגיעה לעניין הנדון ולבעלי הדין. בוחן הוא את הסוגיה כשופט עצמו, ללא משוא פנים". אומנם הדברים כוונו לאוביקטיביות הנדרשת מן המומחה, אך הניסוח עלול להביא לפרשנות שגויה, כאילו המומחה הוא כמו השופט.
בפסק דין אחר נאמר: "מדובר במומחה של בית משפט המהווה את זרועו הארוכה של בית המשפט וחזקה עליו שיפעל במקצועיות ובאוביקטיביות. לא הובא שמץ של ראיה לטענות שונות שהעלו הנתבעים כנגד אמינות המומחה" (ת"א 1424/99).
ובפסק דין נוסף: "המומחה המתמנה הוא בבחינת 'זרועו הארוכה' של בית המשפט וחוות דעתו נהנית ממעמד מיוחד בעיני בית המשפט, שכן המומחה מטעם בית המשפט אמור להיות מומחה ניטראלי, נטול כל משוא פנים" (ע"א 19683-07-11). אגב: כאן טעה בית המשפט גם בציינו שמומחה בית המשפט אוביקטיבי, כאילו שמומחה מטעם הצדדים א-פריורי איננו כזה.
אותה טעות אנו מוצאים גם בפסק דין זה: "גם בנסיבות כגון אלו שבפנינו, בהן לא ניתנה הסכמת הצדדים למינויו מומחה מטעם ביהמ"ש, המומחה מוחזק כגורם ניטראלי ואוביקטיבי המשמש זרועו הארוכה של ביהמ"ש" (ת"א 22117-08-09).
מומחי בית המשפט אינם זרועותיהם הארוכות של השופטים, אינם חלק מהגוף השופט ואינם בעלי סמכויות שיפוט. הא ראיה: בתי המשפט פוסלים מדי פעם את המומחים שהם עצמם ממנים, ולו היו המומחים זרועם הארוכה של בתי המשפט - הדבר לא היה אפשרי. לו היה המומחה זרועו הארוכה של השופט, היה צריך השופט לפסול עצמו מלשבת בדיון כל אימת שהוא פוסל מומחה מטעמו.
לפיכך, השימוש שעושים בתי המשפט בביטוי "זרועי הארוכה", נועד להאדיר את מעמדו של המומחה ולאפשר מתן עדיפות לחוות דעתו, אך הדבר נעשה בדרך לא ראויה. למעשה, העדיפות היחידה שיכול בית המשפט לתת למומחה אותו הוא ממנה, היא אם הצדדים ויתרו על הגשת חוות דעת מטעמם או על השימוש בחוות הדעת שכבר הגישו.
יש לצפות מבתי המשפט שיבחרו ביטוי אחר, אשר יחדד את תפקידו של המומחה, שכן מומחים רבים לוקים בהתלהבות-יתר נוכח התואר "זרועי הארוכה" והדבר גורם להם לשכוח את המגבלות המוטלות עליהם. כך קורה שמומחים אומרים "אני פוסק פיצוי ל", "אני מקבל את גרסת", "אין לקבל את הטענה", "אני קובע" ועוד. בנוסף, יש מומחים שמנסחים את חוות דעתם כאילו הייתה פסק דין וכותבים בראשה "החלטה". יש ביניהם גם מי שמרשים לעצמם למנות מומחי-משנה שיסייעו להם - וזאת בלא כל סמכות, שכן רק השופט זכאי למנות מומחים נוספים.
גם כאשר כוונת בית המשפט היא לטובת עשיית הצדק, השימוש במונח "זרועו הארוכה של בית המשפט" גורם נזק יותר מאשר תועלת, וראוי להפסיק את השימוש בו.

תאריך:  22/03/2015   |   עודכן:  22/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא זרוע ולא ארוכה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המומחה הוא זרוע ארוכה של העו"ד
עיניה  |  22/03/15 10:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רותי איזיקוביץ
התקשורת בת בריתכם סיפקה לכם סקרים שבעיניכם היו תוצאות אמת עד כדי כך שהבחירות הן שנראו בעיניכם תיאטרון, הצגה. אלא שפתאום הפכה ההצגה למציאות, והסקרים - להצגת תיאטרון טראגי-קומית
איתמר לוין
לברק אובמה יש חוצפה להזהיר מפני שחיקת הדמוקרטיה בישראל, בזמן שהוא עצמו משמש כנשיאם של 4 מיליון אמריקנים שאין להם זכות לבחור אותו - פי שלושה ממספרם של ערביי ישראל, הנהנים מזכויות דמוקרטיות מלאות. זה כבר לא צביעות; זה שקר גס, בוטה וגלוי
איתמר לוין
ההטיה התקשורתית הברורה במסע הבחירות האחרון - בעיקר נגד נתניהו, אבל גם בעדו - הייתה הזניה של המקצוע ויש לה קשר ישיר לכשלון הענק של הסקרים והמדגמים    אבל התקשורת הישראלית, כדרכה, לא תודה בטעויות ובהטעיות
הרב שלמה אבינר
אל תתבלבלו, כולנו עם אחד. המשותף הוא לאין ערוך גדול יותר מהמפריד. אולי התבלבלתם לקראת הבחירות - עכשיו די! אנו עם אחד! אנו כולנו בספינה אחת
אלעזר לוין
יאיר גרבוז טוען: "מפלגת העבודה עלתה בתשעה מנדטים. יומיים לאחר ההפגנה, העבודה עלתה בארבעה מנדטים בסקרים"    אם העובדות אינן מתאימות לתיאוריה, אוי לעובדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il