X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הריבית נמוכה (היסטורית) ועדיין אין דיבור על שינוי מגמה. על-פי הערכות נראה כי יהיה זול ליטול הלוואות לנדל"ן או לחלופין ליטול סיכוני השקעה – בשני המקרים המחירים עולים
▪  ▪  ▪
קרנית פלוג. צעדים מוניטרים נוספים [צילום: פלאש 90]

עד כמה מצחיק שזה נשמע – יש דבר כזה ריבית שלילית. יש אפשרות שהפקדת כסף בחיסכון כלשהו יניב ריבית ריאלית שלילית.
כתבתי כאן לא מעט על ההתאוששות ממשבר השווקים הפיננסים של שנת 2008. אז השווקים התרסקו במהירות והיה צורך בנזילות גבוה בשווקים ואחת הפעולות שנקטו נגידי הבנקים המרכזיים בעולם, כולל כאן בישראל, היא פעילות הרחבה מוניטרית אגרסיבית. הבנקים המרכזיים בעולם פשוט הפחיתו את שיעורי הריבית באופן גורף וחריף.
להפחתה בריבית יש תפקידים רבים ואחד מהם הוא עידוד הכלכלה הריאלית והכלכלה הצרכנית. ריבית נמוכה שווה לכסף זול וכשהכסף זול – עושים בו שימוש. כשהכסף זול, ירצו וירוצו כולם ליטול הלוואות זולות לשם צריכה והשקעה ובכך יעודדו ויניעו את גלגלי הכלכלה.
ריבית נמוכה גם עודדה בישראל התנפחות בועה של מחירי הנדל"ן. לפני הבחירות האחרונות (ואולי גם עכשיו) היה פופולרי להאשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו במחירי הדירות הגואים אולם שכחו לספר לאזרחי ישראל כי "משחקי ריבית" נמוכה, בהתאם למה שקורה בעולם, הם חלק הארי ברצון הציבור ליטול הלוואות זולות ולרוץ לרכוש נדל"ן מכל הבא ליד.
גורמים נוספים שנשקלים בעת החלטת ריבית במשק הם שער המטבע – ההתחזקות המשמעותית של השקל מול הדולר לא הטיבה עם המשק ולכן הבנק המרכזי בחן כיצד הצעדים המוניטרים יוכלו להועיל גם בפן המטבעי.
ומאחר שההתאוששות הכלכלית נתקלת לא מעט מהמורות בדרך, ומכאן שהבנקים המרכזיים ממשיכים לפעול בזירה המוניטרית ביתר שאת. גם בישראל.
הפרסומים האחרונים מדברים כי הבנק המרכזי בישראל בראשות הנגידה קרנית פלוג שוקל צעדים מוניטרים נוספים לקראת אפשרות של ריבית שלילית במשק. כיום עומדת הריבית במשק על 0.1%.
הפרמטרים העיקריים לקראת החלטות הריבית הן האינדיקטורים הכלכליים העתידיים (והקרובים) מהמשק. למשל, מדד מחירים שלילי אינו מבשר טובות ולכן הפחתת ריבית באה לעודד אינפלציה ומדדי מחירים חיוביים.
מנגד, נתוני מאקרו חיוביים לצד מדדי מחירים חיוביים (אפילו אם אינם גבוהים) יאטו את המחשבה ללכת לאזור בו הריבית שלילית ואולי יגנזו את התוכניות המוניטריות של בנק ישראל.
בינתיים, הריבית נמוכה (היסטורית) ועדיין אין דיבור על שינוי מגמה. אם נפרק ונוריד את הערכה הנ"ל לציבור הרחב נוכל להעריך בזהירות הראויה כי יהיה זול ליטול הלוואות לנדל"ן או לחלופין ליטול סיכוני השקעה – בשני המקרים המחירים עולים.

תאריך:  23/03/2015   |   עודכן:  23/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה גולדבלט
חשבון נפש נוקב בשפה פוליטית משמעו - בוז'י הרצוג נכשל וחייב ללכת הביתה ויש מועמד/ת להחליפו - נחשו מי? ככה זה עם פוליטיקאים, למונחים כמו "חשבון נפש", "שיקום המפלגה", "התחדשות רעיונית" ו"רה-ארגון" יש בדרך כלל משמעות סכינאית ואסור לטעות בכוונה
אהרון שחר
שיטת האלימינציה מסייעת לנו להבין היכן אנו חיים: אם יש לנו יום אחד של מעשים טובים, כדאי לבדוק האם יש לנו כאן 363 ימי מעשים רעים
עמוס גלבוע
במקומות שבהם מתגוררים אלו שיש להם חיים מאוד טובים, הצביעו בעד המפלגות שזעקו שהחיים כאן הם הכי לא טובים; בערים שבהן הכי סבלו מהחמאס, לא האמינו לצווחות ה"גנרלים" שהחמאס הוא שניצח ב"צוק איתן". ל"מסעודה משדרות" יש כנראה הרבה יותר שכל ישר מאשר ל"ליברלים ואינטלקטואלים" של השמאל ב"נסיכות" תל אביב הצפונית
עו"ד חיים שטנגר
בנימין נתניהו חייב למנות שרי אוצר, בינוי ושיכון שיגשימו מדיניות כלכלית של בנייה מואצת לטובת חסרי הדיור וזכאי הדיור הציבורי. רק כך יוכל נתניהו לסיים קריירה ציבורית ארוכה, בצורה מפוארת ומרשימה, שאפילו מתנגדיו המושבעים יאלצו להכיר בייחודה
יורי מור
אם הרצוג רוצה להוכיח שהוא מדינאי ולא פוליטיקאי קטן, עליו להכריז כבר היום: הסיעה שלנו תתמוך בכול של מהלך הממשלה שייטיב עם העם, אנחנו נהיו ממלכתיים ונתמוך בכול הצעת החוק בכיוון: סיוע לחלשים, הורדת יוקר המחיה והוזלת הדיור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il