X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר מבחן התוצאה מלמד כי קיים ליקוי, הרי הליקוי קיים. כאשר מבחן התוצאה לא מגלה קיומו של ליקוי יש סיכוי מסוים שהליקוי אינו קיים, ויש גם סיכוי כי הליקוי כן קיים, אך טרם נגלה
▪  ▪  ▪
לעיתים הליקוי טרם נחשף [צילום: פלאש 90]

בדיון על אודות ליקויי תכנון ובניה, עולות מדי פעם טענות הנשענות, כביכול, על מבחן התוצאה. הנכון הוא, כי בדיקה על-פי מבחן התוצאה היא בדיקה ראויה רק כדי לקבוע קיומו של ליקוי, ואינה ראויה כלל ועיקר כדי לקבוע שאין ליקוי. אם על-פי מבחן התוצאה יש סדקים ושברים בבניין, המשתנים עם הזמן ועם חלוף עונות השנה, הרי מדובר בליקוי ברור ללא כל קשר עם איתור סיבתו של הליקוי והגורם לו.
לעתים אין בנמצא מפרטים ותוכניות ולכן אין אפשרות "לשים את האצבע" על מקורו של הליקוי, אך במבחן התוצאה - ברור שהליקוי קיים.
אם הבניין שוקע, והרצפה על מילוי בקומת הכניסה עם שברים ושקיעות עד כדי 5-10 ס"מ, ברור כי התשתית של המשטחים פגומה וככל שעוברים בתוכה קווי ביוב וניקוז - אלה נפגעו עקב התזוזות ואין צורך לבצע בדיקות חודרות כדי לבדוק את מיקום והיקף הנזק.
יתרה מכך, גם אם יבוצעו בדיקות חודרות ויוכל בהן כי קווי הביוב לא ניזוקו עקב השקיעות המתוארות - הרי הם נתונים ללחצים ולתזוזות שלא אמורים לפקוד קווי ביוב, ולכן ההתייחסות אל קווי הביוב צריכה להיות לפי מצבם בפועל וסביבתם הקרובה, ולא לפי איתור סדקים או שברים בהם.
לשון אחר: כאשר מבחן התוצאה מלמד כי קיים ליקוי, הרי הליקוי קיים. כאשר מבחן התוצאה לא מגלה קיומו של ליקוי יש סיכוי מסוים שהליקוי אינו קיים, ויש גם סיכוי כי הליקוי כן קיים, אך טרם נגלה.
בנושא חיפויי אבן, ישנן דרישות מגוונות ביותר לעניין אופן העיגון וסוג פרטי העיגון - רשת, ווים, עוגנים, סרגלי שורות תחתונות, ברגים, מישקים ועוד.
אם מתגלית אי-התאמה במבחן מעבדה מאושרת - הרי אי-ההתאמה קיימת, גם אם טרם נשרו אבני חיפוי מעטפת הבניין. אי-ההתאמה עניינה בגריעה בנתוני חוזק דבר הגורם לפגיעה במקדמי הבטיחות, וגריעה זו קיימת גם במצב בו טרם נשרו אבני חיפוי מהקירות.
העובדה שלא נשרו אבני חיפוי מהקירות - אין משמעותה שחיפוי הבניין עומד בדרישות התקנים. הטענה העולה לפעמים, כי כבר כך וכך שנים הבניין עומד על מכונו מבלי שינשרו אבני חיפוי מהמעטפת, ולכן החיפוי תקין - היא טענה לא נכונה.
גם הטענה כי המדרגות בבניין בטיחותיות לאור התנסות אישית של המומחה, אינה רלוונטית ואין בה מאום, מלבד חוסר הבנה בסיסי בכל נושא התקינה. ראויים בעניין זה דבריו של בית המשפט העליון בע"א 2004/92 עיריית קריית אונו נ' מנחם שחם (פורסם ב"נבו" 30.3.1995), להלן ציטוט:
"הלא בכל פעם שאדם נתקל במכשול שבדרך - אילו התבונן לא היה נכשל. אבל אחריותו של מי שנתן את המכשול בדרך, היא דווקא כלפי מי שלא התבונן".
והרי המומחה אשר בא לבדוק את אותן מדרגות - וודאי שהתבונן ונזהר... לפיכך, ייבחנו וייבדקו המדרגות אל מול כל פרטי התקנות בדבר שלחים, רומים, מעקים וכל המידות הדרושות, וככל שתהיה ותתגלה אי-התאמה... יסווגו ויצוינו המדרגות כפגומות, גם אם העיד המומחה כי הוא לא מצא שום פגם בעלייתו וברדתו במדרגות.
גם הטענה המפליגה בשבח הבטיחות, כדוגמת טענה שנשמעה לאחרונה - "הבניין חוזק על-פי תכנונו של גדול המהנדסים בארץ, אשר תכנן חיזוקים על-פי התקנים המחמירים ביותר" - היא טענה לא ראויה ולא נכונה.
ראשית, לא ברור כלל כיצד הגיע הטוען לדרוג השגוי בעליל המציב את המומחה שמטעמו כגדול המהנדסים. שנית, טענה כזו פוגעת במהנדסים אחרים ומהווה בכך עבירה אתית. שלישית, אין מושג "תקנים מחמירים ביותר", אלא כל שיש הם "תקנים". רביעית אין יתרון להוספת חוזק ולהפרזה בבטיחות, מעבר לדרוש ע"פ התקינה ואמות מידה הנדסיות לפי הנסיבות, ויש בכך גריעה ופגיעה בכללי ההנדסה והקונסטרוקציות, וחינוך לעקיפת חישובים סטטיים.

תאריך:  17/08/2015   |   עודכן:  19/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
על-רקע מינוי דני דנון כנציג ישראל באו"ם ונבזיות הביקורות על מינוי זה, כוונותיו והתאמת הנבחר
אור יזרעאלי
החטא הנורא של הנדל לא היה שהוא יצא ציני מידי, מזלזל מידי ואם תרצו להוסיף לרשימה גם שוביניסט. החטא החמור של הנדל זה שזה היה לעיני המצלמות
אברהם בן-עזרא
הקפדה על התאמה למפרט בעלת פנים רבות, והדרישה להתאמה היא מסיבות שונות, שאינן תמיד ברורות. ישנן מערכות חוקים רבות, בהן קיימות דרישות מחייבות של התאמה למפרט, מבלי שתהיה תלות או התניה בסבירות הנראית, בהיגיון של עובר העבירה, או בשיקולי כדאיות
הרב אליהו קאופמן
כבר למעלה מחמש עשרה שנים משתפים רבנים מה"רבנות הראשית" פעולה עם רבאיים רפורמים וקונסרבטיביים ועם תוכן "גיור" שהוא רחוק ממקורות היהדות. אבל הציבור מאמין שההגה הוא בידי האורתודוכסיה, כי כך רוצה השלטון שכולם יחשבו
עמוס גלבוע
אלו מסוגלים למעשים חסרי הגיון בעינינו, וגם אלו מסוגלים לכך. זה לא אומר שהקנאים האירנים ישליכו עלינו פצצה גרעינית לכשתהיה בידם. אבל, להערכתי, אירן, ולא רק הקנאים שבה, חותרים בסופו של דבר שתהיה להם פצצה גרעינית. זה יציבם בקדמת המדע באזור, ויהווה כתר ראוי לאימפריה המתחדשת שלהם. כי אירן היא לא רק קנאות דתית חשוכה, אלא בעלת ציביליזציה מפוארת ומורשת אימפריאלית עתיקת יומין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il