X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש שופטים הסומכים ידיהם על המומחה שמינו בכל תנאי ובצורה עיוורת ללא דיון ביקורתי בחוות דעתו, וגישה כזו ראויה לביקורת. במספר החלטות מותח בית המשפט ביקורת על התנהלות המומחה המכונה "זרועו הארוכה של בית המשפט"
▪  ▪  ▪
עדות מומחה. לא חף מביקורת

כאשר בית המשפט מוצא את עצמו מול סוגיה מקצועית שבמחלוקת, וכל צד לדיון "מושך" לכיוון אחר, ניצבת בפני בית המשפט ברירה או לאפשר העדפת מומחי הצדדים כדי לעמוד על דעותיהם המקצועיות ולהחליט איזו דעה באיזה עניין תתקבל, או למנות מומחה מטעם בית המשפט - בהסכמת הצדדים או ללא הסכמתם.
יש שופטים הסומכים ידיהם על המומחה שמינו בכל תנאי ובצורה עיוורת ללא דיון ביקורתי בחוות דעתו, וגישה כזו ראויה לביקורת - ראה דברים נוקבים נגד גישה כזו של בית משפט השלום בע"א 25-38/90 אברהם אלברט ואח' נ' שיכון ופיתוח לישראל בע"מ ואח', בית המשפט המחוזי בחיפה, שופטים: י' מרגלית, ח' אריאל, מ' סלוצקי, פורסם בפדאור תחת מספר פסק הדין 25/90.
יש המכנים את המומחה המקצועי אשר מתמנה על-ידי בית המשפט "זרועו הארוכה של בית המשפט". על-אף שאני מתנגד לדימוי זה, שאינו משקף את המציאות, קיים בביטוי זה שמץ מהאמת; לכאורה מומחה בית המשפט נתפש כאילו הוא שליחו של השופט, ומעל ראשו הילת בית המשפט ומוראו.
בתור נציג שכזה, גם כשאין לכך הצדקה, נדרש כי מומחה בית המשפט ינהג ביושר ובנקיון כפיים. לא די בכך שלא ייקח שוחד, אלא נדרש גם שלא ייראה כאילו הוא מיטיב עם צד לדיון או מיודד עמו, ופועל לטובתו.
ראה החלטת בית המשפט בש"א 6791/03 בתיק עיקרי ת"א 13470/02 ויינר יוסף ובלה נ' יובל הנדסה בע"מ, לא פורסם, מובא בספר "ליקויי בניה" כרך ב' מאת ד"ר א' בן עזרא, בהוצאת "בורסי" 2007 עמוד 302. בתיק זה מונה המהנדס רונן שטרנברג כמומחה מטעם בית המשפט, ומינויו בוטל כי הוא נראה נכנס למכוניתו של מומחה צד לדיון.
ראה גם החלטת בית המשפט בש"א 4837/08 בתיק עיקרי ת"א 14880/06 תלחמי פאדי נ' אנגל בע"מ, פורסם בנבו. לפי החלטה זו הוסף על-ידי בית המשפט מומחה בתיק לצדו של מומחה מטעם בית המשפט - רונן שטרנברג, בשל כך שמומחה בית המשפט צחקק עם נציג צד לדיון, ולהלן מיטוט מההחלטה:
"המבקש הוסיף כי במהלך הביקור שערך המומחה בדירתו, לצורך הכנת חוות הדעת, הוא הגיע יחד עם נציג המשיבות ותוך שהם מצחקקים ומנהלים שיחה ערה. לשיטתו יש בכך ללמד על הקשר ביניהם".
ראה גם החלטה בת"א 3098/04 חנן ומיכל אדד נ' קדומים 3000 חברה לבניין בע"מ ואח', החלטה שלא פורסמה ומובאת להלן. בהחלטת בית המשפט שוב נמתחה ביקורת על התנהגות לא מאוזנת של מומחה בית המשפט, על שנסע ברכבו של מומחה צד לדיון:
"1. על שולחני הודעת ב"כ המבקשים שביקשה להביא לידיעת בית המשפט כי, לדבריו, שעה שהגיע לביקור במקום בלווית המומחה, ראה ברכבו את המומחה שמטעם הנתבעים.
2. באשר אין בית המשפט נדרש לשקול דבר בעקבות הודעה זו, אסתפק בכך שאציין כי רשמתי לפני את הודעתו.
3. עם זאת נמצא להוסיף, כי אם אכן צודק המבקש 1 בדבריו, על הפרק התנהלות בלתי תקינה לחלוטין של המומחה, ומעבר לכך לא ארחיב."

תאריך:  22/09/2015   |   עודכן:  22/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן קלינגר
הישראלים עדיין לא מאמצים את טכנולוגיות הטורנט, אבל אם מסתכלים על הסקר של דה-מרקר - ממנו עולה כי שני שלישים מהישראלים צורכים תוכן אינטרנטי בצורה שאינה מורשית - אז יש כ-17% משתמשים בתוכנת Popcorn Time וכ-15% משתמשים בטורנטים
אפרים הלפרין
אזרחים ישראלים נרצחים בירושלים    מדינת שום מקום בהנהגת היועץ המשפטי לממשלה נותנת פול גז ‏בניוטרל
רבקה שפק ליסק
לערבים היו 3,000 הרוגים לעומת 7,000 ליהודים - 3,600 לוחמים ו-2,400 אזרחים. אז של מי הייתה הנכבה הזאת? ומי אחראי לבעיית הפליטים?. ב-1948 יכלה לקום מדינה פלשתינית לצד ישראל ולא הייתה נוצרת בעיית פליטים
אביתר בן-צדף
הרהורים של שבת שובה על המלחמה הנוראה    הצבא למלחמה, והם נשלחו לבלום בגופם את שפעת האויב, שהסתער על קווינו, והבקיעם    בהקרבתם הצילו החיילים הפשוטים והמפקדים הזוטרים את המדינה מידי הגנרלים, שהוליכוה אל התוהו
יורם דורי
עוד הספקת להגיד לי "אל תדאג החולצה אצלי בסל צריח" לפני שנפרדנו איש איש לטנקו. איש איש לדרכו. הדרך שממנה אני חזרתי הביתה ואתה נשארת בסיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il