X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאורך ימים אין לבכורה כל ערך. לכן אין לה כבר ערך היום נזיד עדשים הוא ערכה הסביר
▪  ▪  ▪
בראשית [צילום: Sotheby's via AP]
החיים
החיים כולם אינם נמדדים על-פי הצמתים בחיים, על-פי הפגישות עם הטוב ועם הרע, עם האהבה ועם השנאה, אם האונס ועם הבחירה. החיים כולם הם השורה התחתונה.

בכורה כפשוטה אינה פתוחה לבחירה. אי-אפשר לרכוש אותה לא בקניין ולא בעסקת חילופין. לא בה מתדיינים האחים יעקב ועשו. הם דנים בזכויות שמקנה הבכורה. גם משמני הארץ גם ברכת שמים מעל. הם דנים בעסקה. אם הבכורה אינה שווה יותר מנזיד עדשים, למרות שנזיד עדשים אינו מחיר סביר, זה ערכה, לא מחירה, בעיני המוכר. "וַיֹּ֣אמֶר עֵשָׂ֔ו הִנֵּ֛ה אָנֹכִ֥י הוֹלֵ֖ךְ לָמ֑וּת וְלָמָּה-זֶּ֥ה לִ֖י בְּכֹרָֽה" (בראשית כ"ה,ל"ב).
אילו לזכויות היה מחיר, הוא לא היה תלוי בהרהוריו הדיכאוניים של עשו. אבל אם הזכויות נמדדות על-פי מה שאפשר להפיק מהן לאורך ימים, אין להם ערך מפני שאין בעולם הזה תוחלת לאורך ימים.
עשו אומר "אָנֹכִ֥י הוֹלֵ֖ךְ לָמ֑וּת". המתרגמים הקלאסיים של המקרא לאנגלית, וויקליף, או גירסת המלך ג'יימס, מבינים פשטנית. עשו אומר לדידם ליעקב 'אני רעב עכשיו. אמות אם לא אסעד את לבי'. נזיד העדשים אינו מטבע. הוא פשוט ההבדל בין החיים לבין המוות. "I am at the point to die ", אומרת גרסת המלך ג'יימס. הבכורה, יקרה מפז. היא כל חיי. לכן אני מוכר אותה בנזיד עדשים. 'הפוך על הפוך' היינו אומרים היום. הגרסה הזאת אינה שואלת מה משמע הביטוי העברי 'הוֹלֵ֖ךְ לָמ֑וּת'. היא לא מתעמקת. הוֹלֵ֖ךְזה עכשיו. קל יותר כך...
הולך למות
לותר מתרגם אחרת. "Siehe, ich muß doch sterben". הוא שם בפי עשו, ראה, אין מנוס, סוף דבר אדם אנוס למות. לאורך ימים אין לבכורה כל ערך. לכן אין לה כבר ערך היום. נזיד עדשים הוא ערכה הסביר. היא לא שווה מלכתחילה יותר. היא לא שווה כמעט ולא כלום בדיעבד.
אבל לא על חינם יוצר המקרא עצמו את הביטוי "הוֹלֵ֖ךְ לָמ֑וּת", ומטביע אותו בדבריו ובאורח חשיבתו של עשו. עם לידתו של האדם מתחיל המסע הבלתי נמנע אל מותו. החיים כולם אינם נמדדים על-פי הצמתים בחיים, על-פי הפגישות עם הטוב ועם הרע, עם האהבה ועם השנאה, אם האונס ועם הבחירה. החיים כולם הם השורה התחתונה. הם הולכים מלידה עד מוות. במבחן התוצאה זה החיים! כן בכורה לא בכורה, הכל הזיה אחת גדולה. המציאות היא שלדבר בעצם אין ערך בעולם, כי החיים אינם אלא התחלת המסע הדטרמיניסטי אל המוות. אדם נולד ללכת למות. ערכים? נזיד עדשים. גם זה לא, כי עוד בטרם יעלו אדיו מן הקערה, כבר אפסו טעמיו ממנה. הוא הבל כמו מה שקונים כביכול תמורתו. הבל בהבל. זה "הוֹלֵ֖ךְ לָמ֑וּת" מבית מדרשו של עשו.
יעקב קונה זכויות. הוא מאמין בתחנות החיים. הוא אינו הולך למות. הוא הולך לחיות. "וַיְחִ֤י יַעֲקֹב֙ "!(בראשית מ"ז,כ"ח). גם כשילך לבית עולמו, ילכו בניו אחריו בעולם הזה וירצו בבכורה, יכבדו אותה, וירכשו אותה, מתוך כבוד ודרך ארץ לאחריות הנדרשת ביד מי שיש בידו בכורה. הוא לא הולך למות למרות שהוא, ככל אדם, יודע כי החיים קצובים. אבל ללכת - הוא הולך לחיות. בכל מאודו. גם אחרי שייתמו ימיו. עשו הולך למות. כל ימיו גם כשאינו מת, בכל הווה גם אם ההווה הזה מחכה לעתיד המתאחר.
יעקב ועשו תאומים. כל אדם ההולך לחיות הוא תאומו של האדם ההולך למות. הוא יכול לבחור ללכת כל ימיו לחיות ויכול לבחור ללכת כל ימיו למות. הוא יכול לבחור להיות יעקב. הוא יכול לבחור להיות עשו. הבכורה היא בחירה. ביד כל אדם גם אם כל אדם הוא תאומו של כל אדם.

ערב שבת תולדות התשע"ו.
תאריך:  16/11/2015   |   עודכן:  16/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
על השימוש בכלי-טייס לא מאויישים (כט"לים) ללחימה בטרור - ארה"ב, ישראל ואחרים    זה לא הכלי ולא השיטה, זו הגישה הבסיסית למלחמה בטרור האיסלאמי-פונדמנטליסטי
יובל ברנדשטטר
האיסלאם מאיים להשקיע שוב את אירופה בחשכת ימי-הביניים
יעקב עמר
כפי שכל כדור הינו עגול כך כל אסלם הינו קיצוני. כשם שאין צורך לומר כדור עגול אלא "כדור" בלבד, כך אין צורך לומר אסלם קיצוני אלא "אסלם" בלבד. בלוגיקה קוראים לזה טאוטולוגיה. כשם שאין בנמצא כדור שאינו עגול כך אין בנמצא אסלם שאינו קיצוני
שמעון זיו
ברקת מוציא בימים אלה הרבה כסף על מערכת פרסום אישי בדרך למעון ראש הממשלה, אולם בדרך הוא מזניח את תושבי עירו, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתושבי מזרח העיר, בעיה קשה להתמודדות אך חיונית מעין כמוה
מרדכי ניסן
ההסתה השנתית של השמאל מונעת עריכת חשבון נפש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il