X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה חל על נשים חוק גיוס חובה עובדה זו כשלעצמה יוצרת בדעת הקהל בישראל ומחוצה לה, דימוי שוויוני למערכת הצבאית ולחברה הישראלית אך האם כך הדבר?
▪  ▪  ▪
מעמד הנשים בצה"ל עדיין נמוך [צילום: פלאש 90]

כיום, כ-92% מהתפקידים בצה"ל פתוחים בפני נשים. התפקידים שאינם פתוחים הם אלו בהם לנשים אין יכולת לעמוד במשימה המבצעית. נתון זה מהווה פריצת דרך משמעותית, מאחר שבעבר רוב שערי התפקידים המקצועיים היו סגורים בפני נשים והן שובצו רק בתפקידים מנהלתיים, מקצועיים ותפקידי עזר שונים.
נקודת ציון בולטת שהביאה במידה רבה לשינוי זה הייתה פסיקת בג"ץ בעניין אליס מילר בשנת 1995, בה נקבע כי נשים זכאיות לשוויון הזדמנויות פורמלי ומהותי בשירותן הצבאי. כך למעשה נפתחו תפקידי הלחימה ותפקידים נוספים במערכים המודיעיניים והטכניים בפני נשים.
בשנת 2000 הועבר תיקון לחוק זה, לפיו לכל אישה זכות שווה לזכותו של גבר למלא תפקיד כלשהו בשירות הצבאי, אלא אם כן הדבר אינו אפשרי מעצם מהותו ואופיו של התפקיד.
צעד נוסף שהתחולל בשנה האחרונה לקידום ושוויון מעמד הנשים בצה"ל, הוא קיצור שירות החובה לגברים מ-36 ל-32 חודשים ובמקביל מתנהל שיח אודות הארכת שירות החובה לנשים מ-24 ל-28 חודשים, מה שיוביל להבדל של ארבעה חודשים בלבד בין שירות גברים לנשים.
במידה ואכן יאושר הארכת שירות החובה לנשים, אין ספק שיתאפשר מימוש טוב יותר של פוטנציאל הנשים בצה"ל. הן יוכלו להשתלב בתפקידים נוספים הסגורים בפניהן עקב הכשרות ארוכות, מה שיביא בסופו של דבר לקידומן בצה"ל ובחברה הישראלית.
אך למרות שינויים חיוביים אלו, אין ספק שמעמדן של הנשים בצה"ל עדיין נמוך יותר משמעותית ממעמדם של הגברים ולא ניתן להצביע על שוויון מגדרי. פער זה נובע ממספר סיבות עיקריות.
המרכזית מביניהן היא העובדה שנשים עדיין כמעט ולא משרתות בתפקידי לחימה, למרות שאלו מהווים את ליבת העשייה הצבאית. סיבה נוספת היא היות הקצונה הבכירה בצה"ל מורכבת רובה מגברים, אלו הם מקבלי ההחלטות ומגבשי המדיניות, לא נוכל לצפות בנשים מכהנות בתפקידי צמרת בצבא, מה שמגדיל את הפער השוויוני.
החברה הישראלית דוגלת במיתוסים של שוויון ושותפות. שירות הנשים בצה"ל, כביכול מושתת על מיתוסים אלו. על שירותם הצבאי של נשים בצה"ל, חלים מגבלות היוצרות הסדרים של פשרה ותוצאתם בשטח היא אי-שוויון של הנשים בצה"ל, מה שמביא להגדלת אי-השוויון של הנשים בחברה הישראלית.
לסיכום, אין ספק שמעמדן של הנשים ושילובן במערכת הצבאית, נמצא במגמת שיפור מהותית, אך הדרך להשגת שוויון מלא עוד ארוכה ורחוקה. עלינו להמשיך ולפעול במישורים השונים על-מנת להביא לשילובם המלא במערכת הצבאית בפרט ובחברה בכלל.

הכותבת היא סטודנטית לעבודה סוציאלית שנה א' באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  16/12/2015   |   עודכן:  16/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שילוב נשים בצה"ל
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר איכותי ומדויק
דורון לנדאו  |  16/12/15 12:29
 
- המאמר הינו אוסף שקרים ממוחזרים ל"ת
יאיר, רחובות  |  16/12/15 17:25
2
שרות צבאי חובה
ולא זכות   |  16/12/15 12:35
3
המאמר הזה כמו כל המאמרים
2 צודק  |  16/12/15 15:55
4
עוד מניפסט פמיניסטי/מארקסיסטי
מנחם22  |  19/12/15 00:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב אסתרליס
אין שום חדש, לא מורגש שום מאמץ להכניע את האויב    הכל נעשה בשתי ידיים שמאליות, אפילו הריסת בתי הרוצחים, שעברה "אישור" של ה"דרג המשפטי" מתבצעת בצורה שלומיאלית ואיטית
יהודה דרורי
התקווה היחידה כיום של הגורמים בארה"ב, המבינים את המצב, היא שתוך שנה לא תקרה איזושהי קטסטרופה בינלאומית, ושהקדנציה של אובמה וקרי תגמר ואיזה "מבוגר אחראי" יקח לידיו לעשות מיידית את התיקונים הנדרשים במדיניות ארה"ב בעולם הרחב בכלל ובמזרח התיכון בפרט
יוני בן-מנחם
הפלגים הפלשתינים ברצועת עזה מגבשים יוזמה משותפת להפעלת מעבר רפיח באופן קבוע. מצרים חוששת מתנועת חמאס בגלל הקשר שלה לדאעש וה"אחים המוסלמים" וספק אם תקבל את היוזמה
שמעון זיו
לעולם דרושים לעת הזאת מנהיגים נחושים מחד-גיסא, עם ראיה אסטרטגית רחבה בעלי יכולת להחליט ולהוביל את העולם בדרך הבטוחה. מי שסבר שעם תום מלחמת העולם השנייה, וייטנאם ועוד צרות כאלה, אפשר לשבת איש איש תחת גפנו ותאנתו, צריך להבין כי עלינו לחיות על חרבנו עוד זמן ארוך וממושך
עמי דור-און
אילו הייתי המפקד העליון של צבא ההגנה לישראל כשבחזית מולי חיות אדם מובילות מסע שמטרתו רצח חפים מפשע, הייתי משתדל לייצר לעצמי תדמית של יצור אכזר חסר רגשות אנושיים שכול הנזכר בשמו נתקף חלחלה מרתיעה למען יראו וייראו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il