X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם זו העת לרענן 'מלחמת אחים' נושנה שקצת נדחקה מן הבמה? האם חותמו של שר החינוך בישראל ימריץ נהירה להיכליהם ולבתי מדרשותיהם? ומה עם ביקור שר חינוך בבי"ס חילוני?
▪  ▪  ▪
זעם בציבור החרדי [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

לקט מן התקשורת:
א. שר החינוך, נפתלי בנט, ביקר בארה"ב לפני כשבועיים בבית-ספר קונסרבטיבי (מאסכולת 'שכטר') וקשר שבחים למוסד.
ב. הרב הראשי דוד לאו תמה עליו "האם שאל רב?", ומחה על מחוות התמיכה בהם שהרי הם מוחזקים בנישואי תערובת (ניסוח שלי. י"ר) "ומעטות המשפחות שיש להם סבא קונסרבטיבי".
ג. "זעם בציבור החרדי על ביקור השר ועל שבחיו המעניקים לגיטימציה לקונסרבטיבים".
ד. הרב בני לאו מירושלים תוקף את בן דודו, הרב הראשי: "זה טירוף! למה לסכן את המדינה? הם התומכים הגדולים שלנו"?
ה. הרבנים יעקב אריאל ושמואל אליהו (בסגנונות שונים. י"ר): "זו לא יהדות. זו שואה רוחנית". והפולמוס נמשך ומשתרשר והולך, ויש מה לכתוב ולדבר בכלי התקשורת.
ארבע תהיות
ואנכי עומד ותוהה מכמה זוויות.
ראשית, האם יצאנו מכל פרופורציה? האם זו העת לרענן 'מלחמת אחים' נושנה שקצת נדחקה מן הבמה? האם חותמו של שר החינוך בישראל ימריץ נהירה להיכליהם ולבתי מדרשותיהם? ומאידך-גיסא, האם החרמתם על ידו תניע,ׂוׂלוּ אדם בודד, לפרוש מהם ומהמונם? כל הרעש התקשורתי לטעמי מוגזם לחלוטין, שכן בלקסיקון שלי המילה 'לגיטימציה' מדורגת במקום נמוך בחשיבותו. אינני מסכים למשל למשפט הבא: "חרדים היושבים בממשלה נותנים לגיטימציה לחילולי שבת", גם אם הוא יצוטט כיוצא מפורש מפי 'גדולי התורה'.
שנית, ועיקר: אילו רב מכהן, דיין או ראש ישיבה, היה מבקר בבית-ספרם, ומשבח ומקלס, כי עתה הייתי לפחות מבין לרוחם של מבקרי הביקור, גם אם לא הייתי קופץ לראש כת מותחי הביקורת (שהרי לגיטימציה, כזכור, איננה ערך גבוה באמתחתי). אבל, קוראים וקוראות יקרים: מדובר רק באישיות ציבורית ופוליטית, בשר החינוך של כלל ישראל. אם הוא מצא לנכון, או יועציו יעצוהו, לסור למוסד חינוכי יהודי בארה"ב, הגם שאיננו אורתודוקסי, הוא אינו חייב "לשאול רב". אם היה מחליט לבקר בישיבת סאטמר בויליאמסבורג (רעיון לא רע!) לא הייתי נחפז לגנותו, למרות שהלגיטימציה כלפיהם חמורה בעיני לא פחות.
שלישית, ועיקר העיקרים; אינני דורש, ואינני מצפה, מכל חובש כיפה שבכל הליכותיו ואורחותיו יגביה אותה וישאנה על נס. גם אם מדובר ביהודי הגאה באמונתו האורתודוקסית, אצל רבים וטובים המכהנים בתפקיד ממלכתי או ציבורי, הכיפה איננה תו הזהות הקדמי. זו עובדה גם אם איננה מוצאת חן בעיני. בהקשר זה אמנה כמה משפטים נוספים שאינני מסכים להם: "דתי-חרדי המכהן כשר הכלכלה נותן לגיטימציה לעבודת בשבת"; "דתי-חרדי המכהן כשר התיירות מעניק לגיטימציה לפסטיבלים פסולים"; "דתי-חרדי המכהן כשר לענייני דתות מחלל את השם במתן תמיכות לדתות נכריות"; "חובש כיפה המכהן כמפכ"ל המשטרה אחראי לחילולי שבת מיותרים המתרחשים תחת כנפיה", ורבים כיו"ב. אני שמח מאוד ביהודים הגאים בכיפתם, ועוד יותר בכיפתם הסרוגה, אך אינני דורש מהם להיות במעמד רבני-שגרירי.
ותהייה רביעית, והיא לב הענין; מה נאמר אם שר חינוך דתי-חרדי יבקר במוסד חילוני? הגם שם אסור לו לשבח את ההישגים בתחום לימודי היהדות הדלים, למשל? ומכאן נשוב לשאלת המפתח שהוצגה בכותרת: חילוני או קונסרבטיבי מי עדיף? ידעתי גם ידעתי כי רבים מקוראי המדור סבורים שחילוני עדיף, שהרי איננו דבק בחיקוי או בזיוף אלא בלא-כלום. ואני אומר: חילוני מתוך הכרה מדורג נמוך יותר, בהיותו חף מכל אמונה. ואם תרצו, ניתן להרחיב את מרחב הדילמות: קונסרבטיבי או מסורתי לייט? חילוני או רפורמי? רפורמי או נכרי? מסורתי-חזק או דתל"ש? ואנכי הקטן שב ואומר מעין הפתיחה: עזבו דיוני סרק אלו! בפועל הם אינם מעלים ואינם מורידים. יש בהם ענין לפאנלים ולחילופי דעות מנומקים, ולא לסיסמאות. בודאי לא לטחינת מחלוקות נושנות שאינן על סדר היום הלאומי שלנו, כהיום הזה. ממש לא!
יוסף המתבולל?
עפרא לפומייהו של בעלי תנ"ך-בגובה-העינים המציעים לראות ביוסף את היהודי המתבולל הראשון (למשל: הגיונות מקרא, פרופ' ישראל אלדד): שמו מוחלף ל'צפנת'; נושא נכרית; משכח את עברו ("נשני אלקים... את כל בית אבי"; מא, נא); מבטא התבוללותו במלבושיו: "ויגלח ויחלף שמלותיו" (מא, יד) ו... עולה לגדולה בכלכלה המצרית. תקצר היריעה מלצטט עד כמה רחוקה תפיסה זו מגובה חז"ל ו'הספרים הקדושים' לדורותיהם.

נכתב במוצ"ש חנוכה
תאריך:  17/12/2015   |   עודכן:  17/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי גרוע, חילוני או קונסרבטיבי?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
באמת?
שבח  |  17/12/15 16:14
 
- אתה צודק
danielgilboa  |  24/12/15 13:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
אין ספק שהמאבק על הזיכרון הוא קשה ואף טראומטי    אך עם העובדה שהעדויות כמעט הולכות ונעלמות חשוב לשמר את זכר אחד-עשר הספורטאים שנרצחו באולימפיאדת מינכן
שירה לנגפלד
תהליך העלייה מלווה בקשיים רבים החל מעזיבת הסביבה המוכרת, הבדידות, התרבות השונה, המנטליות והשפה הזרה, וכלה בקניית התרבות החדשה עד כדי השתלבות אינטגרלית בחברה    תהליך זה המכונה תהליך הקליטה הינו רגיש ומורכב מאין כמוהו
יוני בן-מנחם
סעודיה הקימה קואליציה צבאית חדשה למלחמה בארגוני דאעש ואל-קאיעדה. אחת המטרות של הקואליציה היא להציג את האיסלאם כדת מתונה ולנקות את סעודיה מההאשמות כי היא תומכת בארגוני הטרור בסוריה
אלירז ריין
ישנה עלייה מתונה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה בקרב גברים חרדים ונשים ערביות. אולם לא ניתן להגיד שהתופעה נוצרה כתוצאה מהקיצוץ בקצבאות הילדים, אלא כנראה השינוי נובע משינויים תרבותיים ובניית מעונות יום לילדים
איתן קלינסקי
החייל בחטיבה 8 שומע את המלים "אַל תַּגִּידוּ בְּגַת", אבל צו מצפונו תובע ממנו לשבור את השתיקה ולא להיענות להן. עד היום ישנה מחלוקת האם שובר השתיקה נתן אלתרמן התייחס לאירועי הרג בעת כיבוש לוד במבצע "דני", או להרג של אזרחים בעת כיבוש כפר דוומה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il