אחת הבעיות הגדולות של יבואני המוצרים לישראל, ביגוד הנעלה, כלי בית ומוצרי חשמל - זה עודף היבוא לשוק קטן יחסית. היבואנים, אשר מבקשים לעצמם להשיא את ריווחיהם, ממתגים את סחורתם בשימות שונים (גם שהסחורה מיוצרת באותו מפעל ובאותו קו יצור), דואגים לפרסום, מיצוב ובידול ומנסים למכור את הסחורה במחיר הגבוה ביותר.
אבל מה היבואנים עושים שהם לא מצליחים למכור את הסחורה מהקולקציה הנוכחית, ובדרך על הים, נמצאת כבר הקולקציה החדשה?
הרי הם "לא יכולים" למכור באותה חנות את הפריט שנמכר בתחילת עונה במחיר של 299 שקל - במחיר של 39.99 שקל (ועדיין לא תמיד מפסידים), שכן מה יגידו הלקוחות (ובצדק) - גנבים!!, מצאו לכך היבואנים והמשווקים מספר פתרונות:
- מפנים את הסחורה, הטובה אך זו שלא נמכרה, לשווקים ובדרך גוזרים לה את הפתקית.
- מעבירים לבזארים, במסגרת ימי מכירות "מחוץ לחנות".
- מעבירים לחנויות עודפים, ייעודיות, אשר הולכות ותופסות תאוצה, לא מדובר על "אלאק חנויות מפעל, אשר חלקן מבלבלות את הלקוח ומוכר לו במחיר מלא", אלא חנויות עודפים וחיסול אמיתיות, אחת שכזו נפתחה לאחרונה במתחם ישפרו במודיעין על-ידי קבוצת גולף, אשר מפנה לשם סחורה טובה במחירים מפתיעים לטובה, לצד חנויות העודפים של קולומביה, פוקס ואחרים.
- מקדימים את "מכירות סוף העונה - למחצית חודש נובמבר" ומפעילים מבצעי 2+2 או אפילו 3+3 - שזה כמו 1+1 מבחינת הרווח, אבל מכפיל ואו משלש את המכר ומקדם את סליקת "המוצרים הישנים" ומפנה מקום לקולקציה החדשה.
- מעבירים עודפי סחורה לגדה המערבית, מתוך הנחה (שלא תמיד מתממשת), שסחורה משם לא תחזור לשווקים בישראל.
- ימי מכירות מרוכזים של יבואנים, תחת השם "עודפי תצוגות ופגמים קלים", כדוגמת ניופאן.
- מכירות מוזלות למוסדות ולבתי מלון של מוצרים שנמצאים בעודף.
מכירות סוף העונה, נהפך כבר מזמן למושג שחוק וחסר כל ערך. צרכן נבון, אשר פשוט לא קונה "בעונה" כלום ופשוט ממתין - יכול לחסוך ובגדול.
יבואני החשמל, מרגישים פחות לחוצים, שכן המוצרים, למעט אריזתם לא מתקלקלים ויכולים להישאר גם לעונה הבאה, יוצאי דופן הם יבואנים אשר נתקעים עם כמויות גדולות, במחסנים לא שלהם והזקוקים בדחיפות להון חוזר, כדי שיוכלו לרכוש מוצרים חדשים.
היצירתיות, השאיפות והאנרגיות הישראליות מביאים למקום הקטן הזה, יותר מדי סחורה, לקהל המצומצם בהרבה מאוכלוסיית ניו-יורק רבתי, דבר המחייב את העוסקים במלאכה להשקיע הרבה מאמצים על-מנת לפנות מהשוק סחורה עודפת "ולהשאיר לנו" את המוצרים במחירים יקרים ולעיתים גם מופקעים לחלוטין.
האם פשוט לא הגיע הזמן להפסיק עם פערי המחיר המופקעים בין "תחילת העונה לסופה", במיוחד שפער הזמן בניהם לפעמים לא עולה על 45 יום?
מתי יפנימו היבואנים שחלקים גדולים של הציבור בארץ, נחשף כבר לחנויות כמו "פריימרק", שם הוא מקבל סחורה סבירה במחיר מהמם במיוחד שהשפה השלטת, "באוקספורד סטריט" היא בעיקר עברית?>B