X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"כי לא יחדל אביון מקרב הארץ" (דברים ט"ו, י"א) כמאמר הפסוק בספר דברים, לצערנו, תמיד היו ותמיד יהיו עניים במדינה על-פי דוח העוני של ארגון לתת לשנת 2014, יותר מ-2.5 מיליון עניים חיים במדינת ישראל ומתוכם 932 אלף ילדים
▪  ▪  ▪
יש לסייע למשפחות עניות [צילום: AP]

אחד הגורמים לבעיית העוני הוא עוני בן דורי. מדובר באותם ילדים הנולדים למשפחות עניות ולא מצליחים להשתחרר ממעגל המצוקה. אותם ילדים נאלצים כבר מגיל קטן להתמודד עם סיטואציות אשר לא אופייניות לגילם כגון, סיוע בפרנסת המשפחה וניהול כלכלי נכון של כלל המשפחה. לתופעת העוני הבן דורי השלכות רבות, הן בפן האישי, החברתי והתפתחותי לטווח הרחוק.
בפן האישי, לעיתים במשפחות עוני הילד נאלץ למלא או לפחות לסייע להוריו בפרנסת המשפחה. הוא נוטל על עצמו את תפקידי הוריו ולעיתים כורע תחת הנטל. זאת ועוד, ההפיכה ל"ילד הורי" עלולה לגרום לתסכול רב, ייאוש וחוסר אונים כתוצאה מחוויות כושלות. הילד נאלץ להתמודד עם עולם המבוגרים, לרוב ללא כל סיוע נפשי שיסייע לו בהתפתחותו העצמית.
במחקרן של ד"ר קרנית פלוג וניצה (קלינר) קסיר, בעבודה שעשו במסגרת פורום ספיר למדיניות כלכלית, נמצא כי השכלה נמוכה מהווה את אחד הגורמים המרכזיים לעוני. ניסיון הילדים העניים לסייע למשפחותיהם, מוביל אותם ליציאה לעבודות מזדמנות בגיל צעיר ביותר. מצב זה גורם להזנחת הלימודים ואף לנשירה ממסגרות חינוכיות עקב הקושי לשלב בין השניים. כתוצאה מכך, בעיית העוני הולכת ומחריפה. הילדים העניים אינם רוכשים השכלה, הם לא יוכלו להשתלב בעתיד בשוק העבודה המקצועי ובכך הם ממשיכים לחיות בתוך מעגל העוני.
יתר על כן, במדינתנו, החברה הצעירה מייחסת חשיבות רבה למצב הסוציו-אקונומי של חבריהם. ילדים נוטים לשים לב לבגדיהם של חבריהם, למשחקיהם ואף לאוכל שמביאים איתם לבית-הספר. אותו ילד עני שלא לבוש במותגים יוקרתיים, משחק במשחקי קופסא ולא בפלאפון ואוכל לארוחת בוקר סנדביץ' עם שוקולד, אוטומטית חש אי-נוחות בקרב חבריו לכיתה. הוא מרגיש בזוי ומושפל.
נוסף על כך, הילד העני המגיע לכיתה מחוסר אמצעים, בסיסיים ומתקדמים, עלול למצוא את עצמו בשולי החברה. דוגמה לכך היא השימוש באפליקציית WhatsApp. קבוצות הוואצאפ גדלות בקצב מסחרר. בקבוצות אלו נקבעות פגישות, נאמרות בדיחות, ונוצרות חוויות משותפות לחברי הקבוצה. ילד הגדל במשפחת עוני, לרוב לא יישא בכיסו פלאפון עם אפליקציה זו וכתוצאה מכך הוא עלול לפספס חוויות ובסופו של דבר להידחות לשולי החברה.
זאת ועוד, לתופעת העוני גם השלכות בריאותיות. השפעות אלו יכולות להתבטא בתת-תזונה כאשר אין מזון, השמנת יתר כתוצאה מחשיפה למזון לא בריא ואף מחלות זיהומיות כתוצאה מהסביבה. לרוב נמצא שמשפחות עוני מתגוררות באזורים עניים המאופיינים בביוב פתוח, זבל ברחובות וסביבה לא הגיינית. תנאים אלו גורמים לפגיעה ברמה הבריאותית.
אם כן, לאור הטענות שהצגתי לעיל, אני חושבת שאנו צריכים לפעול לשיפור העניין. כיום ישנן עמותות רבות שתפקידן לסייע למשפחות אלה. העזרה נעשית על-ידי חלוקת חבילות מזון, תרומה של בגדים, ערבי התרמה לקראת החגים, מתן שיעורי עזר לתלמידים מתקשים אשר אין ביכולתם לממן שיעורים פרטיים ועוד הרבה יוזמות מבורכות.
עם זאת, לטענתי יש להרחיב את הסיוע למשפחות העניות בתחומים נוספים. לדוגמה, שימור וטיפוח אזור מגוריהם, מתן קצבאות שכר לימוד לקהל יעד רחב יותר, סדנאות התמודדות עם המצב הקיים וכו'. ומעבר לכך אני חושבת שיש להגיע לשורש בעיית העוני ולנסות למנוע את התרבות האזרחים העניים במדינה.

הכותבת היא סטודנטית לעבודה סוציאלית, שנה א' באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  03/01/2016   |   עודכן:  03/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz  קרנית פלוג
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תופעת העוני בישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חזיריאל מושתתת על יסודות
אהרון שחר  |  3/01/16 22:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף אורן
לא רק שיש להקפיד לכנות את "הסכסוך" כסכסוך ערבי-יהודי, ולא כסכסוך יהודי-ערבי, אלא גם מוצדק לצפות מרומן עברי שידייק במסירת העובדות על סיבותיו ועל נזקיו של "הסכסוך", לפני שמחברו מְאַמֵּץ את הנרטיב הפלשתיני ולפני שהוא תומך בהתלהבות כמו זו של רביניאן ברומן "גדר חיה" בייסוד מדינה דו-לאומית עם הפלשתינים
עו"ד צבי שוב, עו"ד אריאל פל
רשויות התכנון רשאיות לדון מחדש בכל עת בהחלטותיהן הקודמות ולשנות אותן, אך בית המשפט שב וקובע שיש להפעיל סמכות זו במשורה ובכפוף לשורה של תנאים
עידן כהן
האומנם ייתכן כי תכנון עשרות פיגועים שיוזמת הזרוע הצבאית של חמאס נעשה ללא אישור הזרוע המדינית של הארגון?
מנשה שאול
ח"כ משכתב את החלטת החלוקה, דאעש בנסיגה, החוזה לאספקת הטילים מרוסיה לאירן תקוע, ורק הדלאי לאמה ממשיך לקוות לאהבת הזולת
יובל ברנדשטטר
האב גבריאל נדאף לוקח על עצמו את גורל הארמים הנוצרים ומסכן אותם למען החרות, החופש והשוויון. אגב כך הוא מסכן גם נוצרים החיים עדיין תחת שלטון האיסלאם בארץ ישראל, דהיינו הנוצרים המתגוררים ביהודה, שומרון וחבל עזה. זוהי עוד סיבה להתנגדות העזה, שספג הכומר האמיץ מאז שנטל את ההובלה של עמו הקטן מן השעבוד אל הדרור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il