X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מלחמות ישראל ומלחמות בכלל, אינן דומות זו לזו, ולכן הנסיון לקבוע שבלונה של תפישת ביטחון, נדונה לכשלון מובנה
▪  ▪  ▪
שלח. נתלה באילנות גבוהים [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
הסופר הלא מרתק הזה, אינו מביא כדוגמה ולו תפישת ביטחון אחת לדוגמה ממדינות מערביות מבוססות ותיקות, שעברו מלחמות רבות, ונשאלת השאלה מדוע?

קראתי את ספרו הלא מרתק של עפר שלח, ומאז ספרו הראשון - המגש והכסף, תפישותיו הבסיסיות לא משתנות. הוא, שרוצה ומייחל לשינוי תפישה במערכת הביטחון, אינו מאפשר לעצמו להשתכנע מדברים טובים, כהרגלו ניתלה באילנות גבוהים (דוח לוקר), או בציטוטים שהוא מביא מגדולי האומה, בתבל ובארץ, ומרשה לעצמו לנהוג בדיליטנטיות מפליגה ובשטחיות רבה בבואו לתת (כפי שאמר בראיון ברדיו) רצפטים למערכת הביטחון ולממשלה.
מלחמות ישראל ומלחמות בכלל, אינן דומות זו לזו, ולכן הנסיון לקבוע שבלונה של תפישת ביטחון, נדונה לכשלון מובנה. כל מלחמה עומדת בפני עצמה, והיא מושפעת מגורמים רבים ומגוונים, החל מהסביבה הגאופוליטית, עבור דרך ארסנל הנשק שבידינו, ובידי האויב, ועד להגדרת האויב. להזכירכם כי במלחמת ששת הימים האויב היה סוריה ומצרים, וירדן הצטרפה אחר כך מבלי שנחשבה לאויב. הגדרת הסיכונים והסיכויים, הגדרת הפגיעה במשק האזרחי ובאוכלוסייה בעורף, הצורך להשקיע בהתכוננות ובמוכנות למלחמה, ועוד ועוד, תקצר היריעה מלהשתרע.
מאז ומתמיד היו נסיונות במערכת הביטחון להגדיר את תפישת הביטחון, והנסיונות כשלו כי הכל משתנה, ובמדינת ישראל השינויים הם גדולים ומגוונים. בעבר נאמר כי לא ניתן להרים שני דגלים - ביטחון וכלכלה בבת אחת. החיים הוכיחו כי ניתן גם ניתן. לא רק זאת, הביטחון באמצעות התעשיות הביטחוניות ויחידות הצבא, מזין את המשק האזרחי ומביא לפיתוח ההיי-טק ותעשיות נלוות,.הוא גם מביא באמצעות מכירת נשק מתקדם, לקשרים פורמליים, ובלתי פורמליים, עם מדינות כאלה שאיש לא מדמיין.
מעניין גם שהסופר הלא מרתק הזה, אינו מביא כדוגמה ולו תפישת ביטחון אחת לדוגמה ממדינות מערביות מבוססות ותיקות, שעברו מלחמות רבות, ונשאלת השאלה מדוע? האם גם הן הגיעו למסקנה שאין טעם להכביר מילים ומשאבים על דבר זה שהוא משהו אמורפי ובלתי ניתן להגדרה, או שהן מכינות את צבאן למיטב שהן יכולות. כמה ביטחון קונים בשקל נוסף גם זו קלישאה שהיא טובה ברמה הפילוסופית אולם אינה מתאימה לניהול תקציב ומערכת. אלה לא דברים שניתנים לכימות.
20 שנה בקבע
ברשימה זו אני רוצה להתמקד דווקא בסופו של הספר העוסק בתקציב הביטחון. מאחר שבנושא זה עסקתי שנים רבות, והייתי שותף למאבקים התקציביים עם האוצר, ובתוך מערכת הביטחון, אני יכול להעיד כי הכותב אינו בקיא בתחום, אלא בקיאות שטחית ובלתי מבוססת. אין דומה הצגת תקציב הביטחון לוועדת הכספים, לתקציב הביטחון ולניהולו במערכת.
גם לוקר, עליו הוא מתבסס אינו מבין גדול בתחום, אפילו את הדבר הפשוט ביותר של השוואת תקציבי מדינה על אותו בסיס, איננו מסוגל לעשות, ולכן הוא יורד לשוליים של התקציב, כמו טענתו המגוחכת שהופיע גם בספרו המגש והכסף כי משרתי הקבע פורשים בגיל צעיר לפנסיה עם 75% משכרם, זוהי בדותה שאין שניה לה. כל אחד פורש עם מה שצבר. אם שירתתי 20 שנה בקבע אני מקבל (בפנסיה תקציבית) 40% מהמשכורת הקובעת, שזה רחוק מאוד ממה שנכתב על-ידי הכותב. על-מנת לקבל 75% צריך לשרת לפחות 35 שנה.
שקיפות - דבר החוזר כחוט השני אצל כל אלה שאינם מבינים בתקציב הביטחון, ולהלן העובדות - מאז ימי עזר ויצמן ז"ל כשר ביטחון, חשב משרד הביטחון מתמנה על-ידי משרד האוצר, בדומה למשרדי הממשלה האחרים. ואם שם הוא שולט מדוע אינו שולט כאן? שר האוצר יובל שטייניץ קבע שאם תהיה שקיפות, כפי שהוא דורש, יחסך סכום של כמה מיליארדים בתקציב הביטחון.
מתנהל ולא מנוהל. לוקר, שאינו בקי ברזי תקציב הביטחון, טבע את המונח, והסופר ממהר להעתיק זאת ממנו. ואני שואל מדוע הוא לא הקדיש שבוע ימים באגף התקציבים במשרד הביטחון לראות מקרוב ובאופן בלתי אמצעי כיצד מנוהל התקציב? והיה נוכח לדעת כי ניהול התקציב במשרד הביטחון, על רמותיו השונות מתקדם הרבה יותר ממה שקורה במשרד האוצר, שהיה צריך להוות סמן ימני לכל משרדי התקציב באשר הם, ולא הוא. מודל של השפעת תוספות שכר במקרו ובמיקרו הוקם לראשונה באגף התקציבים של משרד הביטחון. רק שנים רבות אחר כך אימץ זאת הממונה על השכר.
קורת גג אחת
הכותב אינו מבדיל בין מימון לבין התקשרות, כאשר ההתקשרות הרב שנתית בה נוקט משרד הביטחון מאפשרת פעילות שתוצאותיה תהיינה ידועות, ויבואו לידי ביצוע בעוד עשור. מערכת המעקב אחרי התקציב, מאפשרת, בניגוד למה שכותב הסופר, לדעת בכל חודש מחודשי השנה, כמה הושקע בכל סעיף וסעיף ובכל מערכת.
מערכת הצטידותית נבחנת מכל צדדיה, לרבות חקר ביצועים ועלות תועלת. אין זה אומר שלעיתים למרות עלות גבוה מתועלת, ועקב אילוצים, לא מצטיידים במערכת כזאת.
מערכת הביטחון מקיימת מכללה לתקציב המאפשרת הכשרה כוללת לאיש התקציבים במערכת הביטחון בצורה יסודית ומקיפה.
הפרדת היועץ הכספי לרמטכ"ל מאגף התקציבים - עוד רצפט מבית מדרשו של שלח, שכבר נבחן ונבדק פעמיים, הן מחשבתית והן ביצועית, והמסקנה הייתה שהשילוב של אגף תקציבים, המבטא את צד המחסור, עם היועץ המבטא את צד הדרישות, תחת קורת גג אחת, תוך שילוב אזרחים ואנשי צבא, הוא הפתרון הטוב ביותר למימוש רציונלי של תקציב הביטחון.
תורת התקציב
בעבר בימי מנכל מישרד הביטחון פרופ זוסמן פנחס (סיקו) ז"ל, נבחנה האפשרות להכניס תחת קורת גג אחת את היועץ הכלכלי למערכת הביטחון, את אגף הכספים, והיועכל למינהל שנקרא מכתכ, במסגרת המנהלים שהוקמו במשרד הביטחון, והפתרון הזה כשל, והביא לפרוק המינהל הזה חזרה לאגפים הקודמים.
הבנת הנקרא משרד האוצר מגייס לשורותיו בחורים צעירים כלכלנים מבריקים, יותר או פחות, אבל לרובם אין הכשרה צבאית מתאימה, שתעזור להם להבין את המטריה איתה יוכלו להתמודד בבואם לעסוק בתקציב הביטחון. מתי היה באגף התקציבים באוצר רפרנט שהוא טיס לצורך הדוגמה, שיוכל להתמודד עם מושגים בתחום חיל-האוויר. לדעתי אף פעם וכנ"ל מחילות אחרים.
כתיבת תורת התקציב צריכה להעשות בצוות מולטידיספלינרי, ולכן כאשר הוקמה מפקדת כוחות השדה מוניתי לעמוד בראש צוות כזה, שכתב את תורת תקציב זרוע היבשה, כאשר התפישה הבסיסית הייתה כי האחריות הולכת עם סמכות. לא יכול להיות שראש אגא יחליט איזה סוגי תחמושת תרכש לטובת מערך השדה.
סיכום - עד פה, מכל המובאות דלעיל, רציתי להמחיש מדוע אנו עוסקים בנושא מורכב מעין כמוהו, והגיע הזמן, במקום לייסר בקוצים את מערכת הביטחון, על תקציב הביטחון וניהולו, לתת להם את פרס ישראל לביטחון, כי הם מנהלים את התקציב באחריות רבה, תוך התחשבות בצרכי מערכת הביטחון, ולא פחות מכך באחריות למדינה כולה - מחד מענה על צרכים, מאידך התחשבות בצרכים של הכלכלה. כאשר רצו לפתור את המיתון של שנות השישים פנו למערכת הביטחון שתיתן פתרונות מיידים. שיתוף פעולה במקום דיקטטורה של האוצר, תביא לפירות המקווים ולא סיסמאות על שקיפות ורדיפת אנשי הקבע והגימלאים.

תאריך:  18/01/2016   |   עודכן:  18/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האומץ לקשקש
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אולי כשיהיה שלום במזרח התיכון
אקמול פורטה  |  18/01/16 17:53
2
במאמרו האחרון המליץ מר זיו
יש עתיד - תימוג  |  18/01/16 20:22
3
בסעיף האחרון "סיכום" ישנו
שיבוש נפוץ  |  18/01/16 20:42
4
תיקון טעות
שמעון זיו  |  18/01/16 21:32
5
מאמר חשוב מאד
חי בלילה  |  19/01/16 01:00
6
לידיעת מר זיו: עצם ברכתו
לפיד מכשיר  |  21/01/16 17:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי שרגיל
האדם נברא בצלם, אומרים ארגוני השמאל בארצנו החביבה – אבל מה בדבר היהודי, גם אותו יהודי שבצלם? שרת החוץ בשבדיה כבר הכריעה
יצחק מאיר
היה איש מקצוע גם בלוגיסטיקה המורכבת של עבודת הויטרא'ג בבחירת בזכוכית, עובייה, איכותה, ביציקת העופרת, בארכיטקטורת של קביעת הויטרא'ג בבניין
שמעון גרובר
אירופה המוסלמית מחרימה את ישראל כלכלית ואקדמית ולכן על ישראל להרחיב את הקשרים עם הודו, יפן וסין
אסתר שניאורסון גרי
אין יהדות בלא דת! מסתבר כשאתה ריק לחלוטין מיהדות אתה מתחיל גם לכפור בציונות, כי ברגע שהציונות מתרוקנת מיהדות, היא מפסיקה להיות ציונות
עינב כהן
האם אי-השוויון באמת כה נוראי, האם ככל שיהיו יותר פערים, העניים באמת סובלים יותר, לא בטוח בכלל    בעשורים הראשונים לאחר קום המדינה, הפערים היו נמוכים בצורה משמעותית מימינו, אך העוני היה משמעותי בצורה אוביקטיבית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il