X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אסתר הייתה נביאה וידעה שבכל דור עם ישראל יהיה זקוק לתזכורת שמאחורי ההסתר נמצא הגילוי, ואת התזכורת הזאת הוא ימצא בסיפור שלה
▪  ▪  ▪

שורות אלו (לפחות ההתחלה) נכתבות בפורים ולכן ננסה להתייחס למשמעותו של החג בהשלכה לימינו. כידוע, המצווה העיקרית של חג הפורים היא קריאת המגילה. לא תחפושות ולא קפצונים. שמה של המגילה הוא מגילת אסתר, ולכאורה הרי מגילה זה מלשון גילוי בעוד אסתר זה מלשון הסתרה, היפך הגילוי, מה הרעיון? הגמרא מספרת (מגילה ז/א): שלחה להם אסתר לחכמים "קבעוני לדורות" (ביקשה שיכניסו את הסיפור שלה לכתבי הקודש) שלחו לה "קנאה את מעוררת עלינו לבין האומות" (אולי חששו שמא הסיפור של המגילה יספק רעיונות לאיזה צורר עתידי) שלחה להם "כבר כתובה אני על דברי הימים למלכי מדי ופרס" כך שמי שיחפש רעיונות יוכל למצוא אותם בקלות.
חד-פעמי או מחזורי?
אבל עדיין לא השתכנעו. כי הכלל הוא שבכתבי הקודש נכללו רק טקסטים שהמסר שלהם הוא נצחי, לא אירועים אקראיים, חד-פעמיים כמו הרעיון המטורף של המן העמלקי. אסתר טענה שהסיפור הזה אומנם מטורף אבל לגמרי לא חד-פעמי, שעם ישראל עוד יפגוש את צאצאי עמלק הרבה פעמים וכדאי שיהיה בפניהם הסיפור המעודד הזה, שממנו ילמדו כי לא עזב ה' את עמו. אם כך, אם מדובר בתקדים ולא בסתם מטורף חד-פעמי, צריך למצוא לכך רמז בכתבי הקודש המוקדמים יותר, ומשם דווקא לומדים שאין צורך באיזכור נוסף של עמלק: שלחו לה (משלי כב) "הֲלֹא כָתַבְתִּי לְךָ שָׁלִישִׁים בְּמֹעֵצוֹת וָדָעַת. שָׁלִישִׁים ולא רבעים". הכוונה למצוות מחיית עמלק הנזכרת בתורה פעמיים ועוד פעם בספר שמואל.
כמה תזכורות צריך?
אלא שהחכמים טרחו ועיינו שוב: עד שמצאו לו מקרא כתוב בתורה (שמות יז) [יד] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר... ...כִּי-מָחֹה אֶמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק... כְּתֹב זֹאת, מה שכתוב כאן ובמשנה תורה; זִכָּרוֹן, מה שכתוב בנביאים; בַּסֵּפֶר, מה שכתוב במגילה. ובסך-הכל שלושה איזכורים כנ"ל. הוויכוח הזה שבין אסתר לחכמים נבע מנקודות מוצא שונות; אסתר הייתה נביאה וידעה שבכל דור עם ישראל יהיה זקוק לתזכורת שמאחורי ההסתר נמצא הגילוי, ואת התזכורת הזאת הוא ימצא בסיפור שלה. החכמים לא היו זקוקים לתזכורת הזאת, הם הרי חיו במודעות הנכונה בלי קשר לסיפור כזה או אחר וגם לא חשבו שעם ישראל יזדקק לתזכורת הזאת. בסוף הודו לדבריה והיום אנחנו יודעים עד כמה אסתר צדקה.
נס בתחפושת של טבע
אסתר ידעה מה שידעו גם החכמים, שהנס אירע בזכות אחדות ישראל, שכולם שמרו על דבקות בבורא יתברך, אחדות שאותה הוביל מרדכי היהודי. צריכים לזכור שסיפור המגילה, אותה מגילה שקריאתה נמשכת כמחצית השעה, אותו סיפור מתפרס על פני כעשר שנים. לא כל כך פשוט לזהות שהיה פה נס. זה לא כמו קריעת ים סוף או מכת בכורות, זה סיפור שמדבר לכאורה על תככים פוליטיים, כאלה שהיו ואולי עדיין ישנם במערכות שלטוניות. בלשון החסידות, זהו נס שאינו שובר את הטבע אלא הוא מלובש בטבע, כך שקל מאוד לטעון שמדובר במקריות. ובדיוק את זה רצתה אסתר ללמד אותנו, שאין מקריות, שכל מה שקורה בעולם וגם איתנו, קורה בהשגחה פרטית מדויקת וקפדנית.
פיזור או אחדות?
והרי בחיצוניות, המצב בעם היה היפך האחדות. שעל כן טוען המן באזני אחשוורוש (אסתר ג, ח): ...יֶשְׁנוֹ עַם-אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים, בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ (כך שפגיעה בהם לא תיצור שממה בשום מקום) וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל-עָם (הם לא נטמעים באוכלוסייה המארחת, שומרים על יחוד תרבותי) וְאֶת-דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים (מעדיפים את חוקי התורה שלהם על פני חוקי המלך, ועל כן) וְלַמֶּלֶךְ אֵין-שֹׁוֶה, לְהַנִּיחָם. מה שהמן לא ידע זה שהפיזור של עם ישראל היה חיצוני בלבד, כי בפנימיות הם היו לגמרי מאוחדים, כמו שהוא עצמו אומר: יֶשְׁנוֹ עַם-אֶחָד, וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל-עָם. אומנם מפוזרים מבחינה גאוגרפית אבל לגמרי מאוחדים מבחינה רוחנית. אסתר הורתה למרדכי לעורר בעם את האחדות הזאת והאחדות חוללה את הנס.
האחדות תביא את הגאולה
חשוב לזכור שתחושת האחדות מתחילה אצל כל אחד ואחת מאתנו בלב פנימה, ומהנקודה הפנימית שבלב, במעגלים מתרחבים עד שמגיעים לאחדות של כלל ישראל. כך נהג מרדכי שלקח על עצמו את כל האחריות ובעקבותיו נהגה כך גם אסתר. וזה מה שמורה לנו פרשת השבוע (ויקרא ז): [יא] וְזֹאת תּוֹרַת, זֶבַח הַשְּׁלָמִים, אֲשֶׁר יַקְרִיב, לַה'. [יב] אִם עַל-תּוֹדָה, יַקְרִיבֶנּוּ... יהודי חש שנעשה לו נס פרטי והוא מודה לה', מביא קרבן תודה. אומרת לו התורה שבקרבן הזה עליו לשתף כמה שיותר יהודים. אומנם התודה היא לה', אבל ממנה אוכלים גם הכהנים וגם כל יהודי שאפשר להזמין אותו למסיבת ההודיה. בכך מעמיקה תחושת האחדות בין יהודים וזה מה שיביא את הגאולה האמיתית והשלמה.

תאריך:  24/03/2016   |   עודכן:  25/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקנקן ומה שיש בו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קשקשן ... ל"ת
שאול א.  |  25/03/16 12:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
הגיג למוצאי פורים, ברוח ה'ונהפוכו': האמנם דווקא חסידות סאטמר האנטי ציונית, היא היחצ"נית היעילה ביותר של הציונות?
משה חסדאי
נכונות ההמון וגם גדוליו להיכנע לתופעות שליליות, התגלתה בכמה הזדמנויות בתולדות עם ישראל, בטענה שהושמעה גם כנגד מרדכי היהודי: דע שאתה מפילנו בחרב הרשע
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מה לומדים מהסיפור בגמרא על רבה ורבי זירא?    שיעור בתזונה נכונה    חילונים בעד שבת - לזכרו של הסופר אהרן מגד    ולקינוח בדיחה ברוח פורים
מתי דוד
ברגע שתקום המדינה הפלשתינית, צפוי גל ענק של פליטים פלשתינים מהמחנות בלבנון ובסוריה, להגיע ל"מולדת" הפלשתינית
צ'לו רוזנברג
שנתניהו כמו נתניהו, אינו יכול שלא לקשור בין אירועים ומעשים כדי להצדיק את מדיניות ממשלתו    "הטרור לא נובע מהכיבוש" הוא משפט שיש לו מטרה אחת ברורה: לקשור בין הטרור של דאעש לבין הסכסוך הישראלי-פלשתיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il