X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חשיפת מיליוני המסמכים על הקמת מקלטי מס באמצעות משרד עורכי דין מפנמה, היא הזדמנות טובה להפנות את תשומת הלב לטבעת המתהדקת סביב מעלימי המס - כולל בישראל
▪  ▪  ▪
מותר להקים, אסור להסתיר
בעקבות הגלובליזציה
רשויות המיסים בחלק גדול ממדינות העולם החלו לחשוש, כי היכולת לנהל השקעות מחוץ למדינת התושבות, תוביל לתכנון מס אסור והתחמקות מתשלום מס במדינת התושבות. בכדי להתגבר על חששם, החלו מדינות העולם לשתף פעולה בתחום המיסוי, לרבות באמצעות חילופי מידע בין המדינות

המידע יתחיל לזרום
ביוני 2014 חתמה ישראל על הסכם בילטראלי עם ארה"ב בדבר יישום חוק הפטקא, לפיו רשות המיסים בישראל תקבל מידע על-אודות חשבונות המנוהלים על-ידי אמריקנים מהגופים הפיננסים במדינה, ותעביר אותם לרשויות המס בארה"ב. ההסכם הוא כאמור בילטראלי, וגם ישראל יכולה לקבל מארה"ב מידע על-אודות חשבונות המנוהלים בארה"ב על-ידי ישראלים. המידע יתחיל לעבור בספטמבר הקרוב

הזדמנות טובה ויעילה
נראה, כי לא יעבור זמן רב עד שרשות המיסים בישראל תהיה חשופה לרוב המידע הפיננסי העולמי של תושבי ישראל. המידע הופך להיות שקוף, ועל כן העובדה שרשות המיסים מאפשרת גילוי מרצון, היא הזדמנות טובה ויעילה למנוע הליכים פליליים קשים נגד נישומים שהתחמקו ממס באמצעות ניהול חשבונות והשקעות מחוץ לישראל

בשבוע האחרון אי-אפשר היה שלא לשמוע על פרשת "פנמה ליקס", בה הודלפו 11 מיליון מסמכים המעידים על נכסים וחברות רבות שהוקמו בפנמה. מספר רב של רשויות מס במדינות שונות חוששות שמא חייבים במס "הסתירו" נכסים והקימו חברות בפנמה כדי להתחמק מתשלום מס. יובהר, כי עצם החזקת נכסים והקמת חברה בפנמה אינן מהוות עבירה, כל עוד הדברים מדווחים ומשולם מס עבור הרווחים על-פי חוק.
מספר מדינות כבר פתחו בחקירות מס בעקבות המסמכים המודלפים, וגם אצלנו צוטט מנהל רשות המיסים, משה אשר, באומרו: "נעבור על הרשימה שם שם, נבדוק אותם, ונעמת את זה אל מול הדיווחים שיש אצלנו".
על-רקע דברים אלה, ברצוננו להזכיר, כי למרות שבפרשת פנמה המסמכים הודלפו שלא בדרך ראויה, מדינות רבות מבצעות צעדים משמעותיים כדי ליצור מצב בו רשויות המס בעולם יחלקו מידע כדי למנוע תכנוני מס אסורים והסתרת נכסים.
המדינות מחליפות מידע
מתוך הבנה שלא רחוק היום שבו המידע שרשויות המס בארץ יהיו חשופות אליו יהפוך לרחב מאוד ויכלול מידע גלובלי לגבי נישומים, וכדי לעודד גילוי מרצון של נישומים בעלי נכסים שאינם מדווחים לרשויות המס, פרסמה רשות המיסים נוהל לגילוי מרצון לדיווח על נכסים אלו, תוך התחייבות הרשות שלא לפתוח בהליך פלילי כנגד הנישום.
תהליך הגלובליזציה הפך את העולם לזירת מסחר אחת. עסקות בינלאומיות מתרחשות כל הזמן והיכולת לנהל עסקים ועסקות "מרחוק" הפכה לאפשרית וקלה. כחלק מכך, רבים מדיירי העולם מנהלים השקעות מחוץ למדינת התושבות שלהם, הן אם מדובר באדם יחיד והן אם מדובר בתאגידים.
רשויות המיסים בחלק גדול ממדינות העולם החלו לחשוש, כי היכולת לנהל השקעות מחוץ למדינת התושבות, תוביל לתכנון מס אסור והתחמקות מתשלום מס במדינת התושבות. כדי להתגבר על חששם, החלו מדינות העולם לשתף פעולה בתחום המיסוי, לרבות באמצעות חילופי מידע בין המדינות.
מדינת ישראל החלה לשתף מידע עם מדינות אחרות כבר לפני שנים רבות במסגרת אמנות למניעת כפל מס, אך המטרות של האמנות הללו היו למנוע מהנישום לשלם מס כפול במדינת התושבות ולמדינה בה מנוהלת ההשקעה או הפעילות. כעת, מדינות העולם מבקשות להיעזר בסעיפי חילופי המידע כדי למנוע התחמקות ממס במדינת התושבות.
אחת מאבני הדרך המשמעותיות ביותר בנושא שיתוף המידע בעולם נוצרה בשנת 2010 בארה"ב, אז חוקק בארה"ב ה-Foreign Account Tax Compliance Act ("חוק פטקא"). מטרתו הייתה למנוע מתושבי ארה"ב להתחמק מתשלום מס בארה"ב באמצעות ניהול השקעות מחוצה לה.
חוק הפטקא קבע, כי על גופים פיננסים שאינם אמריקניים, להעביר לרשויות המס בארה"ב מידע על חשבונות מנוהלים על-ידי אמריקנים. כדי לחייב גופים פיננסים לשתף פעולה עם החוק, נקבע, כי ארה"ב תוכל לנכות 30% מכל תקבול ממקור אמריקני שיועבר לגופים פיננסיים שלא יפעלו בהתאם לחוק הפטקא.
גם ישראל שותפה
ביוני 2014 חתמה ישראל על הסכם בילטראלי עם ארה"ב בדבר יישום חוק הפטקא, לפיו רשות המיסים בישראל תקבל מידע על-אודות חשבונות המנוהלים על-ידי אמריקנים מהגופים הפיננסים במדינה, ותעביר אותם לרשויות המס בארה"ב. ההסכם הוא כאמור בילטראלי, וגם ישראל יכולה לקבל מארה"ב מידע על-אודות חשבונות המנוהלים בארה"ב על-ידי ישראלים. המידע יתחיל לעבור בספטמבר הקרוב.
אבן דרך נוספת נוצרה בנובמבר 2015, כאשר חתמה ישראל על אמנה מולטילטרלית בדבר סיוע מנהלי הדדי בענייני מס. האמנה פותחה על-ידי OECD ככלי לשיתופי פעולה בתחום המיסים. על-פי האמנה, בין המדינות החתומות עליה, תתאפשר החלפת מידע בין המדינות בשלושה אופנים: לאור בקשה ספציפית של מדינה אחרת; החלפת מידע אוטומטית בהתאם להסכמה הדדית של אותן מדינות; החלפת מידע וולונטרית: מדינה תשלח לאחרת מידע שלדעתה יכול להיות רלוונטי לה.
OECD גם פיתח תקן אחיד לאיסוף המידע הפיננסי במדינות החברות לצורך חילופי מידע בין-מדינתיים למטרת אכיפת מס, התקן נקרא Common Reporting Standard. הוא כולל גם הסכמים בין מדינות שונות וקובע, בין היתר, נהלי החלפת מידע אוטומטים בין המדינות אשר אימצו אותו. יישומו בישראל אמור להתחיל בסוף 2018.
הפתרון: גילוי מרצון
נראה, כי לא יעבור זמן רב עד שרשות המיסים בישראל תהיה חשופה לרוב המידע הפיננסי העולמי של תושבי ישראל. המידע הופך להיות שקוף, ועל כן העובדה שרשות המיסים מאפשרת גילוי מרצון, היא הזדמנות טובה ויעילה למנוע הליכים פליליים קשים נגד נישומים שהתחמקו ממס באמצעות ניהול חשבונות והשקעות מחוץ לישראל.
הנוהל מאפשר לנישומים לפנות לרשות המיסים, לדווח על הכנסות והון שלא דווחו ולשלם את המס כדין בגין אותם הכנסות והון. רשות המיסים מתחייבת כאמור שלא לנקוט הליכים פליליים כנגד מי שיפעל בהתאם להוראות הנוהל. הגילוי צריך להיות כן ולהיעשות בתום לב, המידע המובא בבקשה צריך להיות כזה שלא היה ידוע לרשות המיסים קודם לכן, ולא נוהלה חקירה של רשות המיסים או של משטרת ישראל בדבר אותו מידע. הנוהל לא חל על הכנסה שמקורה בפעילות לא חוקית.
במקביל לפרסום הנוהל, פרסמה רשות המיסים הוראת שעה שהעניקה שתי אפשרויות נוספות להגשת בקשה לגילוי מרצון: בקשה אנונימית ובקשה במסלול מקוצר, כאשר סך ההון אינו עולה על 2 מיליון שקל וכשההכנסה החייבת ממנו אינה עולה על 500,000 שקל. הוראת שעה זו אמורה לפוג ב-30.6.16.
על-פי כל האמור לעיל, נראה, כי הליך של גילוי מרצון מהווה כרגע את האפשרות הטובה ביותר כדי להכשיר את עוולות העבר ללא חשש מניהול הליך פלילי.

הכותב עוסק במיסים במשרד גרוס-קליינהנדלר-חודק-גרינברג-הלוי.
תאריך:  08/04/2016   |   עודכן:  10/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD  משה אשר / Moshe Asher  תום לב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להפנים את פנמה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
בישראל מסמכי פנמה עברו ללא
שבץ חלובה  |  8/04/16 23:13
2
בואו נהיה רציניים
צחוק עצוב  |  9/04/16 02:36
3
ראיתי את ראש רשות המיסים משקר
שבץ חלובה  |  9/04/16 08:00
4
פנמה ליקס, חשיפה סלקטיבית
מסעודה משדרות  |  9/04/16 08:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ראובן דינור
הטענות של שי ניצן נגד תוכניות טלוויזיה ושל פרקליטי קצב נגד החלטת ועדת השחרורים, מדגימות את גישת ה"אני ואפסי עוד" שהשתלטה על השיח בנוגע למערכת המשפט
אריה אבנרי
איילת שקד תוקפת בצורה חסרת תקדים את ביהמ"ש העליון    הפרקליטים ממשיכים לנסות לחסל את הביקורת עליהם    שי ניצן אינו מבין את מהות חופש הביטוי
אהוד פרלסמן
אחד מהנימוקים העיקריים שהציגה ועדת השחרורים להחלטתה שלא לקצר את עונשו של קצב הינו: "העדר אמפתיה של האסיר לקורבנותיו"    על איזה קורבנות בדיוק הם מדברים? על השתיים שחובקו, או על זאת שבכלל לא הרגישה מוטרדת?
עמוס גלבוע
שניהם רוצחים אזרחים חפים מפשע, בכוונה, בלי הבחנה    מטרת דאעש היא אידיאולוגית ודתית, וזירת פעילותו היא כל העולם    מטרת הטרור הפלשתיני היא לאומית ותחומה ל"פלשתין
שמעון זיו
אלה שכל יום זועקים על מר גורלם, על הגרעונות הגדולים המעיקים עליהם, על חוסר יכולתם להשקיע בחינוך ובתרבות, והנה מגיע יום העצמאות והקופה נפרצת וזורמים ממנה מאות אלפי שקלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il