הברום של מועצת "מגילות ים המלח"
בפעם שעברה דיווחתי שכל התלמידים במועצה האזורית "מגילות ים המלח" דווחו כבעלי ליקויי למידה וצרכים מיוחדים וקיבלו לכן הקלות. תמהתי אם זה הברום של ים המלח שדפק לכולם שם את המוח, או שיש שם בעיה גנטית, וטענתי שסביר יותר שמישהו פשוט מסדיר ככה לילדים שלו תנאי בחינות נוחים יותר כדי לחקבל ציונים טובים יותר, תופעה שקיימת באזורים רבים בארץ, ובעיקר המבוססים במרכז. אבל נתגלה לי שטעיתי במשהו וחובתי לתקן: הילדים הללו הם לא ילדי התושבים שבמועצה האזורית.
מדובר על ילדים של החינוך המיוחד שבאים מכל הארץ, ילדים שהם באמת בעלי קשיי לימוד וצרכים מיוחדים, והם מרוכזים כולם במוסד חינוכי בישוב אבנת, המטפל בילדים כאלה. אבל הם לא ילדי המקום, הם לא ילדי התושבים, ואלה כולם ילדים חלשים ונזקקים מכל רחבי הארץ שמצאו מוסד שיטפל בהם.
מתברר שדווקא ילדי התושבים המקומיים לא לומדים בכלל במועצה האזורית שלהם (שמורכבת מ-6 ישובים בלבד) אלא נוסעים כל בוקר ללמוד במועצה האזורית השכנה העשירה שלהם תמר, זו שיש לה את רוב הכנסות ים המלח מארנונת המלונות והמפעלים באזור (ובעבר אפילו נטלה את הארנונה מהכור הגרעיני שליד דימונה).
וזה מלמד אותנו כמה לקחים על השיטה הישראלית המוזרה. ליד מועצה אזורית עשירה כמו תמר מחזיקים מועצה אזורית נוספת זעירה (כולה בקושי 1,200 תושבים כולל הילדים) עד אפילו אין לה הצדקה להקים בית ספר בשטחה. וכך יוצא שילדי המקום לא לומדים בו וגם לא רשומים בו, שעה שמוסד לחינוך מיוחד, שבמקרה נמצא באיזור, כל תלמידיו נספרים כאילו הם ילדי המקום. וכך יוצא שכל הנתונים שמפרסמים לנו, כולל על תוצאות והשגי בגרות וציונים באיזורים שונים בארץ, הם בחלקם נתוני דמה מוטעים ומטעים שלא תורמים כלום לגילוי הציבורי הנאות באשר למתרחש. וזה לא רק במערכת החינוך.
אז פרט לתיקון והבהרת הנתונים במקרה נקודתי זה, זה המקום לבקש ממשרד החינוך להפריד בפרסומיו הסטטיסטיים את המוסדות לתלמידים מיוחדים הנפרדים באופיים, כדי לא להביא למצב (כפי שנוצר) שאזור בארץ יוצג ויפורסם כבעל תוצאות נמוכות בציוניו או ברמת השגיו, רק בגלל שהוא הסכים שיבנו בתחומו מוסד לבעלי צרכים מיוחדים, דבר שראשי ערים רבות הארץ מתנגדים לא פעם שזה יעשה אצלם. ואני מתנצל בזאת בפני תושבי "מגילות ים המלח" שהברום לא דפק להם את הראש והם לא דיווחו כזב, אלא פרסומי משרד החינוך ומדינת ישראל הם שהטעו אותי (ואותכם) בהבנת המתרחש בפריפריה הרחוקה שלנו.
ועכשיו שווה להתחיל לבדוק מה באמת קורה בבתי הספר המצטיינים בישראל. כיצד הם עושים את הניפוי המוקדם ולהיכן הם שולחים ומסלקים את תלמידיהם המצליחים פחות, כדי שביום הבחינות הם לא יקלקלו להם את הסטטיסטיקה של הציונים. או שאולי אתם באמת מאמינים שיש בתי ספר שכל תלמיד שירשם אליו אכן יגיע לתעודת בגרות מלאה ולכניסה לאוניברסיטה?