X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גורמים בכירים בפתח טוענים כי גוברים סיכויו של ד"ר מחמד א-שתיה להתמנות כסגנו של מחמוד עבאס בתנועת פתח. מחמד דחלאן הצליח לחדור למעגל הקרוב של מחמוד עבאס והוא מנסה לעשות הפיכה בתוך תנועת פתח
▪  ▪  ▪
דחלאן. כוחו גובר [צילום: AP]

בורסת השמות לגבי זהותו של יורשו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ממשיכה להעסיק את הרחוב הפלשתיני בשטחים ואת תנועת פתח ועכשיו עולה שמו של ד"ר מחמד א-שתיה, חבר הוועדה המרכזית של פתח כשם המוביל בקרב הירושה.
על-פי גורמים בכירים בתנועת פתח, מחמוד עבאס נוטה להסכים לרעיון למנותו לסגן ליו"ר תנועת פתח ובהמשך הדרך להכשירו ליורש בתפקיד יו"ר הרש"פ.
לדברי הגורמים, מבחינתו של מחמוד עבאס ד"ר מחמד א-שתיה הוא מועמד של פשרה שעשוי להיות מקובל לא רק על תנועת פתח אלא גם על הפלגים האחרים של אש"פ וגם על ישראל, מדינות ערב המתונות וארצות הברית.
ד"ר מחמד א-שתיה הוא איש כלכלה במקצועו, הוא עמד בראש הארגון הכלכלי "פקדאר" בשטחים והוא חבר בתנועת פתח למרות שאין לו היסטוריה של מאבק אלים בישראל והוא איננו מכיר את בתי הכלא בישראל מבפנים.
הקו המדיני שלו הוא נוקשה ביחס לישראל והוא מזוהה כחבר המעגל הקרוב של מחמוד עבאס. ההתנגדות של מחמוד עבאס ושנאתו היוקדת למחמד דחלאן מאלצים אותו להתפשר בעקבות הלחצים מתוך תנועת פתח וממדינות ערב ובגלל מצב בריאותו. מחמוד עבאס לא מוכן בשום פנים ואופן כי מחמד דחלאן יהיה יורשו בתפקיד, מאידך-גיסא הוא גם איננו מעוניין בד"ר נאצר אלקידווה כיורש.
לנאצר אל-קידווה יש קשרים טובים מאוד עם דחלאן והדבר פוסל אותו באופן מיידי מבחינתו של מחמוד עבאס. ד"ר מחמד א-שתייה נאמן ליו"ר הרש"פ והוא עשוי בהחלט לדאוג לאינטרסים של שני בניו של מחמוד עבאס אם ימונה לתפקיד ראש הרש"פ.
מחמוד עבאס מתכנן להשתקע אחרי פרישתו בקטר ביחד עם בני משפחתו אך לשני בניו יאסר וטארק יש עסקים ענפים בשטחים, לאור ההאשמות של גורמים בפתח כי הם חשודים בשחיתות כספית הרי שד"ר מחמד א-שתייה יכול להשתיק את הביקורת הקשה עליהם בתנועת פתח, לאור ניסיונו הארוך כמומחה לכלכלה הפלשתינית, לטהר אותם מכל החשדות ולאפשר את המשך פעילותם העסקית מבלי שיפגעו בהם.
התחכום של מחמד דחלאן
אולם, מחמד דחלאן איננו קוטל קנים והוא איננו מתכוון לוותר בשום פנים ואופן על הירושה. לאחר שהצליח לפני כעשרה ימים לארגן הפגנת אלפים במרכז העיר עזה בעד יוזמת מדינות ערב ל"איחוד שורות פתח", שבה הועלו באש תמונותיו של מחמוד עבאס, הצליח מחמד דחלאן לארגן, בסיוע המודיעין המצרי, ועידה של "המרכז הלאומי לענייני המזרח התיכון" במצרים בהשתתפות עשרות אישים פלשתינים מהגדה והרצועה.
הוועידה שדנה במצב הבעיה הפלשתינית ותנועת פתח פרסמה שורה של המלצות בעד איחוד תנועת פתח והידוק הקשר עם מצרים, במעין מסר למחמוד עבאס מה מצופה ממנו לעשות כעת וכי מצרים מעוניינת במחמד דחלאן כנשיא הפלשתיני הבא.
עבאס ניסה לטרפד את הוועידה, הוא שיגר באופן בהול את מזכ"ל הנשיאות הפלשתינית טייב עבד אלרחים לשיחות עם ההנהגה המצרית בקהיר עם איגרת מחאה ודרישה כי אישים מצרים רשמיים לא ישתתפו בוועידה.
אולם, המצרים לא ביטלו את הוועידה ומה שהצליח להשיג עבד אלרחים היה ביטול הפגישה של המשתתפים בוועידה עם אחמד אבו אלריט, מזכ"ל הליגה הערבית בלבד.
העיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-19 באוקטובר כי מזכ"ל הליגה הערבית ביטל את הפגישה בגלל כעסה של ההנהגה הפלשתינית אשר ראתה בכך התערבות בעניינים הפנימיים של הפלשתינים, הוא נימק את ביטול הפגישה בהתחיבויות קודמות אולם בוועידה השתתפו אקדמאים מצרים בולטים כמו ד"ר אחמד יוסף, ד"ר עלי א-דין הלאל וד"ר מצטפא אלפקי.
כדאי לשים לב לדברים שאמר הפרשן המדיני פאיז אבו שמאלה לסוכנות הידיעות "קודס נט" ב-18 באוקטובר על האופן המתוחכם שבו פועל מחמד דחלאן להגדיל את השפעתו ואת מעמדו בתוך תנועת פתח באמצעות שימוש בעושרו הרב.
אבו שמאלה טוען כי יש לו מידע מוצק כי דחלאן הצליח לחדור למעגל הקרוב של מחמוד עבאס במאמץ להפוך לנשיא וכי "דחלאן הצליח לקנות כמה ארגונים פלשתינים בשלמותם בנוסף לאישים וסופרים ומפקדי שטח רבים".
עוד טוען אבו שמאלה כי "המקורבים למחמוד עבאס משוכנעים כי העתיד הוא של מחמד דחלאן והוא יהיה הנשיא הבא, הקשרים של האנשים האלה עם עבאס אינם אידיאולוגים כדי שהם ישארו נאמנים לו וזה קשר של אינטרסים, הם החלו ליפול בזה אחר זה מפחד ומחמדנות".
אבו שמאלה טוען כי כמה מהמנהיגים ברמאללה החלו לבצע את ההוראות של מחמד דחלאן מבלי שעבאס מודע לכך וכי כמה מחברי הוועדה המרכזית של פתח רוחשים כבוד למחמד דחלאן ודעתו. "אנשי עבאס ממתינים לשעת האפס כדי להתהפך עליו ולהציב את דחלאן כנשיא בכל דרך" מסכם אבו שמאלה.
ייתכן שמדובר בלוחמה פסיכולוגית של מחמד דחלאן באמצעות הפרשן אבו שמאלה, אבל לדבריו של הפרשן יש גם תימוכין בשטח. מקורות בפתח מאשרים כי מחמד דחלאן מזרים כספים רבים לשטחים וקונה תומכים רבים בגדה ובמזרח ירושלים בנוסף למליציות החמושות שהוא הקים בשנה האחרונה במחנות הפליטים בגדה ובערים שכם וטולכרם.
פעילים בפתח לא מהססים לכנות את מחמוד עבאס בשם "גוויה פוליטית" ואי-אפשר לשלול את האפשרות כי הנאמנות של האישים במעגל הקרוב של מחמוד עבאס תישמר עד הסוף.
בסופו של דבר כללי הפוליטיקה הפלשתינית אינם שונים מכללי הפוליטיקה במקומות אחרים בעולם, הכול עניין של כסף ואינטרסים מה שנקרא "הון-שלטון" ומקורבי עבאס יודעים כי יגיע בקרוב נשיא חדש והם עושים את מאזן האינטרסים שלהם.
מחמוד עבאס עובד בימים אלה באופן אישי כדי להכין את הוועידה השביעית של פתח שאמורה להתכנס בחודש הבא ולבחור את מוסדות התנועה, את חברי הוועדה המרכזית והמועצה המהפכנית של פתח. עבאס רוצה לנקות את השטח מתומכי דחלאן ומסייעים לו בכך ג'בריל רג'וב ומאג'ד פרג' שהינם מתנגדיו הראשיים של דחלאן בהנהגת פתח.
על-פי גורמים בפתח צפויות עוד הפתעות רבות, המאבק הולך ומסלים ויש חשש מהאפשרות של חיסולים פוליטיים. כוחו של מחמד דחלאן גובר והוא עשוי להפתיע בטרפוד כינוס ועידת פתח או בהשתלטות עליה דבר שייאלץ את מחמוד עבאס לקבל אותו כיורשו או לפרוש.

תאריך:  20/10/2016   |   עודכן:  20/10/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפיכה נגד מחמוד עבאס?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
דמוקרטיה ומוסלמים ?===========
יוד יוד  |  20/10/16 16:03
2
ערבי מחמד
אהרון שחר  |  20/10/16 19:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתמר לוין
נציבת שוויון הזדמנויות העבודה, מרים כבהא, מספרת שתמיד תעבור בדיקה נוספת בשדות התעופה - גם כאשר היא מראה תעודה המלמדת שהיא מועסקת במשרד המשפטים
איתן קלינסקי
כבשה אותי התובנה של שתי נשים מתקוע, הרואות בכל בני העמים החיים כאן כברואים בצלם, כפתוחות גם לכאבו ולסבלו של האחר
עידן יוסף
בשיחה סגורה שקיים בשבוע שעבר עם תושבים מעמונה ומעפרה, נטען כי נתניהו הזהיר מפני מהלך חד-צדדי שאובמה ינסה לכפות בתקופה הקצרה שנותרה עד תום כהונתו
עידן יוסף
במשתתפי העצרת שקראה למנהיגים להגיע להסדר מדיני נאמו כלת פרס נובל לשלום לימה בואי, הרבנית הדסה פרומן וכלתה מיכל, ענת פרקש, גדי ירקוני ומאזן גנאים
רבקה שפק ליסק
מאבקם של הפלשתינים במסגרת שיחות השלום, קובעים יופה ורומירובסקי במאמרם משנת 2014, אינו להגיע לפשרה ולעשות שלום אלא זהו מאבק עד לניצחון. כדי להבטיח התמדה בקו זה כל פשרה עם ישראל מוכרזת כבגידה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il