X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נראה שפוטין מתחיל לקבוע עובדות בשטח, ואינו נותן לטראמפ מאה ימי חסד להתבסס בכיסאו. כל מה שיקרה בין רוסיה לארה"ב ישפיע גם עלינו, מכיוון שרוסיה נמצאת כיום "ממש על הגדרות" בגבולנו בגולן
▪  ▪  ▪
פוטין וטראמפ [צילום: AP FILE PHOTOS]

רוסיה הציבה בשבוע שעבר טילים גרעיניים בקילינגרד, מובלעת רוסית על שפת הים הבלטי בין פולין לליטא. פוטין הכריז שבקרוב יציב שם גם טילי SA400. בכך מגבילה רוסיה את חופש התנועה האווירית באירופה. את הצעד הטקטי הזה יש לבחון לאור הבחירות לנשיאות ארצות הברית. נראה שפוטין מתחיל לקבוע עובדות בשטח, ואינו נותן לטראמפ מאה ימי חסד להתבסס בכיסאו. כל מה שיקרה בין רוסיה לארה"ב ישפיע גם עלינו, מכיוון שרוסיה נמצאת כיום "ממש על הגדרות" בגבולנו בגולן.
עם התפרקות ברית המועצות איבדה רוסיה השפעה במדינות מזרח אירופה. חלקן הצטרפו לאיחוד האירופי ולברית נאטו. כאשר עלה פוטין לשלטון ברוסיה הוא הכריזה שנושא "קאזוס בלי", ואכן בשנת 2008 יצא למלחמה בגרוזיה שרצתה להצטרף לאיחוד האירופי, ובשנת 2014 פלש לאוקראינה והשתלט על האי קרים, ובשנה שעברה נכנס גם לסוריה. פוטין נכנס לסוריה ולאוקראינה בפרופיל תקשורתי גדול אבל בפרופיל צבאי נמוך וקטן. לסוריה הוא שלח רק כ40 מטוסים, מעט אוניות, גדוד נ"מ ולאחרונה גם נושאת מטוסים. זה כוח קטן מאוד בהשוואה לכוחות ששלחה אמריקה למקומות אחרים בעולם.
ארה"ב רואה בעין רעה את המדיניות האימפריאלית של פוטין, ונאבקה בה באמצעות סנקציות כלכליות וערעור המשטר הרוסי. אילו הילרי קלינטון הייתה נבחרת לנשיאות, הייתה ממשיכה ללחוץ על רוסיה ב"כוח רך". פוטין לא רוצה זאת. לעומתה, טראמפ הכריז בקמפיין הבחירות שדאעש מסוכנת יותר מאסד, והוא יגיע לסכם עם פוטין על חיסול דאעש. משפט זה יצר ציפיות בקרמלין, ולכן פוטין העדיף שטראמפ יהיה הנשיא הבא.
אבל איש אינו יודע לאן הולכים יחסי אמריקה עם רוסיה, ואיך יטפל טראמפ באיומים האסטרטגיים מכיוון רוסיה. אפילו טראמפ עדיין אינו יודע. סובייטולוגים באקדמיה מצביעים על ארבעה תרחישים אפשריים להתנהלות ממשל טראמפ מול רוסיה: מאבק, נטישה, פשרה, או שיתוף פעולה.
מאבק - המשך הקו הנוכחי של לחץ על ממשלת רוסיה ועל כלכלתה, מבלי לוותר לרוסים במאומה. מאבק שיביא לכניעת רוסיה, ואולי אף להפלת פוטין מהשלטון. בין אנשי הנשיא החדש יש תומכים לגישה זו, שעלולה להתדרדר אף למלחמת עולם שלישית.
נטישה - יש אפשרות שטראמפ יוותר לרוסיה בכל החזיתות שפתחה בשנים האחרונות. לפי תרחיש זה טראמפ ינטוש את אירופה, כמו שאובמה נטש את בני בריתו בקהיר ובלוב ובמדינות ערביות אחרות. מנהיגי אירופה חוששים שרוסיה תיכנס לתוך הוואקום שיותירו האמריקנים. זו הסיבה שהנשיא אובמה ביקר לאחרונה באירופה. הוא נועד עם מרקל ואחרים, ולפי התקשורת הגרמנית הם דנו איך לסנדל את טראמפ לאירופה.
פשרה - דרך אמצעית בין שתי הנ"ל. טראמפ ופוטין יגיעו להסכם שכל צד יוותר קצת למשנהו. אפשר שטראמפ יוותר לפוטין על האי קרים, תמורת ויתור של פוטין על המשך המאבק בתוך סוריה. או להפך. הסכם שכל צד יוכל להציג לעמו כ"הישגים". הגורסים כך אומרים שהצבת הטילים לאחרונה בקילינגרד היא רק עוד "עז" שפוטין מכניס בתבונתו, כדי שבמו"מ יהיה לו עוד משהו "לוותר עליו", ובתמורה לסחוט עוד ויתור מהאמריקנים.
הסדר עולמי חדש - אפשרות להבנה בין טראמפ לפוטין על מהפך ושינוי דרמטי בסדר העולמי. אמריקה ורוסיה ישתפו פעולה לניהול עולם טוב יותר. אולי ישלבו גם את סין במהפכה העולמית הזו, ואולי ישלבו ידיים ביניהם כדי לעצור את התעצמות סין. היועץ החדש לביטחון לאומי, הגנרל מייקל פלין, הוא בין התומכים בתרחיש זה, וכנראה יפעל להגשמתו.
הסובייטולוג צבי מגן, שהיה שגריר ישראל ברוסיה וראש "נתיב", מעריך שהסבירות הגדולה ביותר היא לתרחיש של פשרה כלשהי. לישראל יש סיכונים בתרחיש כזה, בגלל שבכל הסכם תהיה התייחסות גם לאירנים, בני בריתו של פוטין. האינטרסים של ישראל עלולים להיפגע.

הכותב הוא הכותב חבר במועצת הביטחון לישראל.
תאריך:  07/12/2016   |   עודכן:  08/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האתגר הרוסי של טראמפ
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
בין פוטין לטראמפ הכול יסתדר
רון ה.  |  7/12/16 13:54
 
- תנשום עמוקי יעזור לך ל"ת
שמין  |  7/12/16 14:37
 
- נכון, כי פוטין שולט בטראמפ
אלטע קאקער  |  7/12/16 15:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
אלה התוקפים בג"ץ על דרישתו לפנות התנחלויות אלה - שהוקמו, שלא כדין ובניגוד להוראות החוק הבינלאומי, על אדמות פרטיות של פלשתינים - אינם מבינים שבפסקי-הדין הנבונים, הנכונים והאמיצים של בג"ץ מנע בג"ץ התערבותו של בית המשפט הבינלאומי בהאג, בעניין זה
יוני בן-מנחם
מסמך שהודלף מלשכתו של יו"ר הרש"פ מאשים את מחמד דחלאן באחריות למותו של יאסר ערפאת ואינו מזכיר את ישראל. לקראת פרישתו מהחיים הפוליטיים מנסה מחמוד עבאס לפגוע במורשתו של ערפאת ולהבליט את הישגיו
איתן קלינסקי
אני החתום מטה אינני חברה בע"מ וגם אינני ארגון, אני אדם פרטי, הקורא להחרים את כל ההתנחלויות ומקפיד אישית לא לקנות מוצרים המיוצרים בהתנחלויות
ראובן לייב
ניסיון ראשוני להנגיש 100 שנות שירת "מאמא-לושן" לציבור הישראלי, הבלתי-מודע לה, נעשה על-ידי הוצאתה לאור של אנתולוגיה דו-לשונית, הכוללת את יצירותיהם של המשוררים היידישאים
אריאל י. לוין
כאשר תקפו היפנים את פרל הארבור, הופתעו האמריקנים ברמה הטקטית - משום שידעו שהיפנים יתקפו, אבל לא היכן ומתי. כאשר תקפו הגרמנים את ברית המועצות חצי שנה קודם לכן, ההפתעה הייתה אסטרטגית: סטאלין לא חשב שתהיה מלחמה. האם טעויות כאלו עלולות לחזור גם בעידן המידע המודרני?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il