X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העשיה צריכה להיות מתוך מודעות שאנחנו עושים או לא עושים מפני הציווי, לא מפני שזו הנטייה הטבעית שלנו
▪  ▪  ▪
[צילום: גוסטב דורה]

שבעה ימים אחרי שיצאנו-גורשנו ממצרים חווינו חרדה קיומית על שפת ים סוף בלי לדעת אנה נפנה; מצרים מאחור, הים מלפנים ומהצדדים מִדְבָּר, שאין טעם לברוח אליו כי המצרים ירדפו אחרינו גם שם. יוצא אם כן שבקיעת ים סוף לפני בני ישראל והטבעת המצרים בתוכו השלימה את המהלך של יציאת מצרים. כבר מכאן אפשר להבין שיציאת מצרים היא פעולה נמשכת, לא מהלך חד-פעמי. בעצם, המהלך הזה לא הסתיים עד היום, שעל כן התורה מצווה אותנו לזכור את יציאת מצרים (כדי לצאת ממנה) בכל יום. בפשט, יציאת מצרים פירושה לא להיות שם, להתרחק. ואחרי שיוצאים - לאן הולכים? בשבוע שעבר הבאנו את התשובה: בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת-הָעָם, מִמִּצְרַיִם, תַּעַבְדוּן אֶת-הָאֱלֹקִים, עַל הָהָר הַזֶּה.
למחרת היום של יציאת מצרים מתחילים לספור את הימים. היום הראשון, אומר ספר החינוך, מוקדש להפנמת החוויה והמסר של עצם השחרור מעבדות: כי היום הראשון נתייחד כולו להזכרת הנס הגדול והוא יציאת מצרים, שהוא אות ומופת בחידוש העולם ובהשגחת השם על בני האדם, ואין לנו לערב בשמחתו ולהזכיר עמו שום ענין אחר. אבל למחרת מתחילים לספור את הימים. לאיזה צורך, מה הרעיון של הספירה הזאת? ובכן, אומר בעל "החינוך" מכיוון שידענו כי היעד שלנו הוא קבלת התורה, ספרנו את הימים: להראות בנפשנו החפץ הגדול אל היום הנכבד הנכסף ללבנו, כעבד ישאף צל, וימנה תמיד מתי יבוא העת הנכסף אליו שיצא לחרות, כי המנין מראה לאדם כי כל ישעו (יעדו) וכל חפצו להגיע אל הזמן ההוא.
זה היה לפני שלושת אלפים שלוש מאות עשרים ותשע שנים, ספרנו וקיבלנו את התורה ביום החמישים. אבל אנחנו ממשיכים לספור גם היום את אותם ימים, מה הרעיון? הרעיון הוא כנ"ל, יציאת מצרים היא פעולה נמשכת, כי בכל יום יהודי צריך לראות את עצמו כאילו הוא יצא היום ממצרים. וזה צריך להיות גם היחס לקבלת התורה, צריך לקבל אותה מחדש בכל יום. אלה שתי תנועות נפש שמשמעותן היא התרחקות מהרע - יציאת מצרים, וחתירה אל הטוב - קבלת התורה. וזו כמובן עבודה לכל החיים. זה הרעיון של ספירת העומר, מצווה שמקיימים אותה בכל שנה בימים שבין פסח לחג השבועות. אלא שכדי להתרחק מהרע צריכים להגדיר בדיוק מהו רע וכך גם לגבי חתירה אל הטוב.
להיות מודעים ליעד
כי תמיד, כבר בשעה שיוצאים ממקום כלשהו, צריכים לדעת לאן הולכים, לסמן את היעד. כשיצאנו ממצרים היה לנו יעד וגם כעת יש. אבל כידוע, האדם אינו יכול להיות בעל הסמכות לקבוע מה טוב ומה להפך, כי בדרך כלל נטיותיו הטבעיות אינן מאפשרות שיפוט ערכי בלתי תלוי. והראיה שבכל נושא כזה מתגלעות בין אנשים וקבוצות מחלוקות קיצוניות ביותר. לכן, אפילו עבור עצמו אדם אינו יכול להחליט מהי המצרים שממנה עליו לצאת, מהו הרע שממנו עליו להתרחק, וגם לא מהו הטוב האמיתי שאליו הוא צריך לחתור. בשביל זה הקב"ה נתן לנו את התורה שקובעת ברורות מהו טוב ומה אינו. לכן בכל שבוע אנחנו קוראים ולומדים את פרשת השבוע, כדי לדעת וליישם.
בפרשת השבוע שלנו, שמיני, מציינת התורה אילו בעלי חיים מותרים לנו באכילה ואילו אסורים. בסוף גם כתוב הנימוק (ויקרא יא): [מד] כִּי אֲנִי ה', אֱלֹקֵיכֶם, וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים, כִּי קָדוֹשׁ אָנִי; וְלֹא תְטַמְּאוּ אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם, בְּכָל-הַשֶּׁרֶץ הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ. יכול להיות אדם שבדרך הטבע אינו נמשך לאכול שקצים, זה מעורר בו גועל. אומרת התורה שזו לא סיבה מספיק טובה שלא לאכול אותם. הסיבה של יהודי להימנע מאכילתם צריכה להיות: [מה] כִּי אֲנִי ה', הַמַּעֲלֶה אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לִהְיֹת לָכֶם, לֵאלֹקִים; וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים, כִּי קָדוֹשׁ אָנִי. מה הקשר בין יציאת מצרים ובין אי-אכילת שקצים? התשובה היא, אומר הקב"ה, זו לא הייתה רק הוצאה ממצרים, זו הייתה העלאה והתפקיד שלכם הוא לחתור יותר ויותר למעלה.
וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים זו החתירה כלפי מעלה, לעלות במעלות הקדושה, בכל יום להיות יותר טוב מאתמול גם ברמה האישית וגם ובעיקר ביחס לזולת. ומהיכן לוקחים את הכוחות לְהִתְעַלוּת כזאת? כִּי קָדוֹשׁ אָנִי. הקב"ה נותן לנו את הכוח לזה אם רק נשמור לעשות את מה שציווה אותנו. וכנ"ל, העשיה צריכה להיות מתוך מודעות שאנחנו עושים או לא עושים מפני הציווי, לא מפני שזו הנטייה הטבעית שלנו. הרעיון הזה נמצא גם בשמה של הפרשה ובפסוק הראשון שלה (פרק ט): [א] וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי... שבעה ימים תירגלו את העבודה במשכן וביום השמיני התגלתה בו השכינה. השמיני מייצג את הקדושה שמעל הטבע, מעל השבת שהיא מוקד הקדושה במסגרת השבע. ואל המדרגה הזאת אנחנו מצווים לחתור.

תאריך:  21/04/2017   |   עודכן:  21/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יצאנו ממצרים, לאן הולכים?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פסיביות ופקפוק ביציאה ממצריים
יאיר4  |  22/04/17 04:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
טורקיה הופכת לדיקטטורה, רוסיה היא כבר כזו, בצרפת ובגרמניה יש סימנים מדאיגים של פגיעה בדמוקרטיה, ארה"ב של טראמפ מעוררת אף היא סימני שאלה, וגם אנחנו לא נקיים מבעיות
עמי דור-און
התוכנית הכלכלית המורכבת שהציג כחלון לא באה אל העולם רק כדי להיטיב עם מעמד הנדכאים והמסכנים, אלא גם על-מנת להראות לנתניהו מי תלוי במי
מאיר חוטקובסקי
הדור השני לשואה לא תמיד רצה לשמוע על האסון הנוראי שהתרחש במאה הקודמת לעם היהודי    טלי נתיב עירוני, סופרת, עיתונאית ואשת טלוויזיה, דור שני של שורדי השואה, מכה על חטא ויוצאת ידי חובה בכתיבת ספר, ספק אוטוביוגרפי, שיצא לאור זה לא מכבר ומתמקד בנושא השואה
גיא חזן
מאחר שמצב המשק הוא טוב ומצב התעסוקה עומד על אבטלה של פחות מ–5% שזה קרוב מאוד למצב של תעסוקה מלאה – אין מנוע צמיחה שמונע מצריכה פרטית    צריכה פרטית היא אחד המנועים החזקים ביותר שיש במשק דמוקרטי-קפיטליסטי
ורד כהן, רענן בר-און
פסח מאחורינו, ורבים חפצים להחזיר מתנות שקיבלו לרגל החג ולקבל החזר כספי. אחרים התחרטו על רכישת חפצים לעצמם (בגד, נעליים, רהיט, תכשיט) וחפצים להחזירם ולקבל את כספם. להלן מדריך מקוצר - האם ומתי ניתן לבטל עסקה ולקבל החזר כספי?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il