X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על השופט להביט על העומדים מולו כעל שווים, ללא משוא פנים. אין להקל על הדל ואין להתחנף אל העשיר, אין להרשיע מראש את מי שמוכר כרשע ואין להצדיק מלכתחילה את מי שידוע כצדיק. "לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ" ויקרא יט, טו)
▪  ▪  ▪
דרגה חשובה [צילום: דוד וקנין/פלאש 90]

במשפט יש להאזין לכל עומדים בדין לא משוא פנים. להאזין בתשומת לב לנאמר ולא להיות מושפע ממעמדו הכלכלי, או ממעמדו המוסרי, או האישי של העומד לדין. אין להדר את הדל ואין להדר פני גדול. אין לעוות מול מי שמוכר כרשע ואין להעדיף את מי שידוע כצדיק. "ושפטתם צדק בין איש ובין אחיו ובין גרו... כקטון וכגדול תשמעון" ( דברים, א, טז).
"הגדול" ו"הדל" – אין הכוונה רק למעמד כלכלי, כי ייתכן שהגדול הוא גדול בתורה ובמצוות והדל הוא דל במצוות ובמעשים טובים. לכן מזהירה התורה: "לא תטה משפט אביונך בריבו" (שמות כג, ו).
טבעו של אדם שהוא רואה עני ומרחם עליו ורוצה בטובתו, או לחלופין מול עשיר ובעל מעמד שהוא מעדיפו בעניין או מי שמוכר כרשע וכבר בלבו יש דעה רעה עליו. על כן מזהירה התורה: "לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ" ויקרא יט, טו). דברים גדולים וחשובים.
טבע האדם פשוט הוא ועלול להיות מושפע מנאים חיצוניים, ממראה עיניים. התורה מזהירה: בבואם לדין ראה את כולם שווים. היזהר לא להטות על-פי ליבך המרחם או החנף, או על-פי דעה קדומה ופרסום קודם.
משפט הינו דרגה חשובה ביחס האדם לאחר. ביחס השופט אל הבאים אליו לדין. בידו לחרוץ גורלות. זהו מעמד רב רושם וחשיבות. יש לנהוג בו בחרדת קודש. להיזהר מפניות ומהשפעות חיצוניות. תורת חיים וצדק היא. מכירה את חולשותינו ומדריכה אותנו כיצד להגיע למידה הנכונה וכיצד לא ליפול בבורות מזדמנים - ולא להטות דין.
לא מרחמים
וכך מסביר רש"י: "לא תשא פני דל": שלא תאמר עני הוא והעשיר חייב לפרנסו. אזכנו בדין ונמצא מתפרנס בנקיות (אמנע ממנו בושה של הנהנה מן הצדקה).
לא מחשש לבייש גדול – "ולא תהדר פני גדול" שלא תאמר עשיר הוא זה, בן גדולים הוא זה, היאך אביישנו ואראה בבושתו? עונש יש בדבר! לכן נאמר: "ולא תהדר פני גדול".
הצדק צריך גם להיראות ואין להטות ולו גם למראית העין – "כקטן כגדול תשמעון": שלא תאמר: היאך אני פוגם כבודו של עשיר זה בשביל דינר? אזכנו עכשיו וכשיוצא לחוץ (לאחר חריצת הדין) אומר לו (לעשיר): תן לו שאתה חייב לו.
"רשע וכשר עומדין לפניך בדין" – שלא תאמר: הואיל ורשע הוא אטה עליו את הדין (במקרה זה צדק הרשע בריבו) תלמוד לומר: "לא תטה משפט אביונך בריבו" – אביון הוא במצוות. (מכילתא משפטים כט). כי גם רשע גדול יכול להיות צודק בריבו, וגם צדיק יכול לטעות ולהיות חייב בדין. על השופט לדון בעניין הנדון לפניו בלא משוא פנים!
"איסור כל עוול בין אם ייעשה מתוך נימוקים של התחשבות במעמדו של אחד הצדדים או בצדקתו או בחכמתו בתורה, בין אם מתוך חמלה ורחמים, ואפילו אם יתוקן העוול מיד לאחר פסק הדין "והכל יבוא על מקומו בשלום" לאחר המשפט" (נחמה ליבוביץ, עיונים בספר ויקר לפרשת קדושים).

תאריך:  03/05/2017   |   עודכן:  03/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יגאל רוזנברג
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בצדק תשפוט
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
כול זה לא קיים בבית המשפט של
זוועה גלונסקי  |  3/05/17 18:26
2
בית המשפט בעד פשעי המשטרה1
טנא  |  3/05/17 21:24
3
בית המשפט בעד פשעי המשטרה2
טנא  |  3/05/17 21:30
4
עצמאות בית המשפט – הונאה1
דרדר  |  4/05/17 09:58
5
עצמאות בית המשפט - הונאה2
דרדר  |  4/05/17 10:06
6
עצמאות בית המשפט - הונאה3
דרדר  |  4/05/17 10:31
7
עצמאות בית המשפט - הונאה4
דרדר  |  4/05/17 11:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה בראבי
אין חזרה בתשובה אמיתית ללא וידוי ובקשת סליחה בקול    עד שלא הוציא האדם את המילים מפיו, הרי הם בבחינת נעלמים גם ממנו עצמו... וכך כותב הרב סולובייציק: "הווידוי מכריח את האדם תוך ייסורים עצומים, להכיר בעובדות כפשוטן, לבטא בבהירות את האמת כמות שהיא... כשם שהקורבן נשרף על גבי המזבח, כך אנו שורפים במעשה הווידוי את שלוותנו המבוצרת, את גאוותנו המטופחת, את חיינו המלאכותיים"
עמי דור-און
הפעם תושבי הרצועה אינם יכולים לחזור למנטרה הרגילה ולהאשים את ישראל. האשמה עכשיו מוטלת רק לפתחה של ממשלת החמאס השולטת ביד ברזל בחיי התושבים שבחרו בה
גסטון סיידמן
בתקופה בה מדיניות החוץ של ישראל נמצאת בשפל, בעיקר במדינות העולם המתפתחות, אנו רואים ניצוץ תקווה דרך יחסי המסחר הענפים, ובנוסף ישראל מתכוננת לאתגרים עסקיים נוספים ופרויקטים חדשים במהלך שנת 2017
אלעזר לוין
ההסכם המיוחד במינו בין יאנגו הסינית ליונל כהן חושף את חששותיה ודאגותיה של ראש רשות הביטוח    אחד החששות: עשרות ומאות מיליוני שקלים של חוסכים ישמשו לרכישת נדל"ן בסין - כי יאנגו היא בעצם לא חברת ביטוח, אלא קבוצת נדל"ן    לא בטוח שסלינגר תירגע
מנחם רהט
מה לומדים לומדים מסיפור ארבעת המצורעים שקראנו בהפטרת השבת שעברה, וכיצד לא נותנים בעלי ה'השקופע' לעובדות לבלבל אותם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il