X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסיפור 'עד עולם' של ש"י עגנון נכלל בספר "האש והעצים", שיצא לאור ב-1954 זה הספר האחרון שפירסם עגנון בחייו 'עד עולם' הוא סיפור מיסתורי הכתוב בכתב-צופן, שעד היום לא פוענח במאמר זה ננסה למצוא את הפתרון
▪  ▪  ▪
שי עגנון [צילום: באדיבות בית עגנון]

הסיפור 'עד עולם' של ש"י עגנון נכלל בספר "האש והעצים", שיצא לאור ב-1954. זה הספר האחרון שפירסם עגנון בחייו. 'עד עולם' הוא סיפור מיסתורי הכתוב בכתב-צופן, שעד היום לא פוענח. האירועים, השמות, האווירה, כולם מיסתוריים ומעוררים סקרנות ותהייה. למרות הפצרות חוקרי ומבקרי הספרות, סירב עגנון לפתור את חידתו עד יום מותו. עיקרו של הסיפור הוא תוכנו האלגורי. אז מה מסתתר מאחור 'עד עולם'? במאמר זה ננסה למצוא את הפתרון.
הסיפור פותח בהצגת הגיבור ששמו 'עדיאל עמזה'. כמו כל שמות הגיבורים והמקומות בסיפור, גם שמו של הגיבור נושא מסר חבוי. פירוש שמו: 'עדי-אל עם-זה'. העם הזה הוא עד לאל. מכאן אנו מבינים כי הסיפור הוא על עם ישראל, שהיה עד לתהילת האל בעת מתן תורה בהר סיני. עדיאל היה חוקר תרבויות קדומות וחקר במשך 20 שנה את קורותיה של עיר אחת בשם גומלידתא. הוא כתב עליה ספר. אחרי כן מסופר כי עדיאל התגלגל לשבת בבית מצורעים בגלל ספר עתיק שנמצא שם ובו נכתב על קורות העיר הזאת, ספר שהיה נסתר ונעלם מהעין במשך 1,000 שנה.
הספר הוא קורות העיר גומלידתא. עדיאל המשיך לשבת בחברתם של המצורעים, למד וחקר ודרש חכמה וגילה צפונות וסודות שהיו נסתרים. היה מקהיל את המצורעים וקורא בפניהם את דרשותיו. מרוב שאהב את העבודה הזאת ישב ונשאר שם עד יום מותו.
הסיפור של עדיאל מקביל לסיפורו של המלך עוזיהו, שישב בירושלים בבית המצורעים במשך כ-20 שנה, דרש וחקר חוכמה עד יום מותו. לפי התיזה של המאמר (וכפי שהורחב במאמר הקודם), עוזיהו כתב את ספר קוהלת. ספר קוהלת היה כנראה הספר שנגנז בבית המצורעים בסיפור 'עד עולם' ונמצא שם על-ידי עדיאל עמזה. הוא קרא ודרש בו עד יום מותו.
גומלידתא הייתה עיר גדולה גאוות עמים עצומים, עד שעלו גדודי האויב ועשו אותה ערימות עפר ואת תושביה הפכו לעבדי עולם. היא הייתה בזמנה גדולה ומפוארת, עיר מוקפת בחומות עם מקדשים ומזבחות, בנויה גוויל וגזית ומבוצרת מכל עבריה. עיר שיש בה שני עמודים מפוארים, עיר שיושבת בין עמקים וגאיות וסביבותיה מדבר, עיר שהייתה תפארת עמים אבל חרבה מזה עידן ועידנים, 1,000 שנה ויותר לפני זמנו של הסופר עדיאל עמזה. העיר הזאת היא למעשה ירושלים. שמה מתפרש כ: גומל-י-דתא, היא קיבלה גמול מה' על חוקותיה הרעים, על עבודת הגילולים, על עבודת האלילים, על עבודת הגבירה-האם והקדשות ובקיצור חטאים, עליהם היא שילמה בחורבן. האויבים הם הרומאים, 'הגותים' בסיפור. הרומאים הרסו את העיר ולקחו לעבדים את תושביה.
שמו של עוזיהו נזכר בסיפור של עגנון כ-"קרן עוזה" ומזכיר את התיאור של עוזיהו אצל יוסף בן מתתיהו: "נוגה-שמש מבריק הבהיק ונפל על פני המלך, שהוכה מיד בצרעת (עמ' 335). עוזיהו הקריב קורבן לה' בבית המקדש באותו הזמן שבו אירעה רעידת האדמה ואז לקה בצרעת. גם בסיפור של עגנון מסופר על רעידת האדמה שפקדה את העיר גומלידתא והפילה את חומותיה. הוא כותב שחומת העיר שאצל הגיא נזדעזעה והיה חשש למפולת כי נתערערו כמה נדבכים בחומה. בסיפור המקראי אנו רואים כי יותם בנו של עוזיהו מחזק את חומת ירושלים לצד נחל קידרון שנהרסה בעקבות רעידת האדמה.
עדיאל מקהיל את עדת המצורעים ודורש בפניהם, כמו קוהלת שמבקש להקהיל את העם ולדבר בפניהם דברי חוכמה. בסיפור יש הקבלות רבות בין עדיאל לקוהלת ועוזיהו – עדיאל אוהב חוכמה ודורש חוכמה כמו קוהלת, הוא יושב בגינה בבית המצורעים תחת עצי הגן, כמו בגן עדן, כאותם גנים יפים שנטעו עוזיהו וקוהלת. עדיאל אומר דברים שאני יגע עליהם מתברר שאינם חדשים כי כבר הם קיימים אם כן למה אני עמל? ומזכיר בכך את דברי קוהלת: מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש?
על-פי עדי צמח, כל השמות בסיפור המתחילים באות ע' מעידים על רוחניות והקרבה עצמית. לדוגמה, עדיאל עמזה, האחות עדה-עדן. מחוץ לסיפור גם השמות של עגנון ועוזיהו. כל השמות המתחילים באות ג' מעידים על חומרנות וחטאים: גילולים, גבירה-האם (כנראה האשרה), גותים, גרף גיפיון לבית גיא-רעל, גומלידתא העיר, וכל שמות אלי העיר המתחילים באות ג'. הן לניגוד הזה בין רוחניות לחומרניות מופיע גם בדברי קוהלת: לְאָדָם שֶׁטּוֹב לְפָנָיו נָתַן חָכְמָה וְדַעַת וְשִׂמְחָה וְלַחוֹטֶא נָתַן עִנְיָן לֶאֱסֹף וְלִכְנוֹס....גַּם-זֶה הֶבֶל וּרְעוּת רוּח (ב, כו).
לסיכום, עיקרו של הסיפור הוא תוכנו האלגורי וכמאמר חז"ל: "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו". הסיפור 'עד עולם' מגלה לנו כי המלך עוזיהו הוא בעצם קוהלת.

תאריך:  30/10/2017   |   עודכן:  30/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסיפור והחידה: 'עד עולם' של ש"י עגנון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נהדר. סוף סוף. ל"ת
וינטר הניה  |  6/11/17 15:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
כך אומר בגלוי השר זאב אלקין בדיון בפורום "שרינו" של הליכוד שדן בהצעת "החוק הצרפתי". אלקין מבהיר בפירוש כי הדיבורים האלה בקואליציה "יכולים להביא להידרדרות שאחר כך לא תהיה עליה שליטה. צריך לזכור שלא לנו ולא לאנשי "הבית היהודי" אין כרגע אלטרנטיבה טובה יותר"
איתן קלינסקי
הקנאות המדברת כיום - "הארץ היא כולה שלנו" היא לא רק קנאות של בצלאל סמוטריץ' בנאומו מול מתנחלים באוהל המחאה מול בית ראש הממשלה
עמי דור-און
תקשורת המסייעת להפיץ, באדיקות ובדבקות, את דברי האויב המבקש את נפשה של האומה - חוטאת לתפקידה, ולמטרות קיומה; כל מי שינסה לטעון כי עיתונאות חייבת להיות אוביקטיבית ולהציג באורח מאוזן את המציאות, אין לו מושג מה הוא שח. עיתונאות איננה באמת אוביקטיבית ורוב העיתונאים אינם אוביקטיבים
ציפורה בראבי
האם משוררים צריכים להביע עמדה פוליטית, אם לא ביצירתם אז בעלייה על בריקדות? או אולי צריכים הם לתמוך בעולים עליהן? לדעתי לא, שירת חייהם...
אברהם שרון
יצחק רבין לא היה גדול מהחיים, הוא היה גדול בתוכם    גדולתו התמצתה בהבנת מגבלות הכוח של החזקים ובעצמה הטמונה בחולשת החלשים    הוא הבין כי בהינתן מצבה של ישראל באזור, מוקפת אויבים, השאיפה לשלום, החתירה אליו והנכונות לוותר את הוויתורים הנדרשים להשגתו הן ברירת מחדל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il