X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההתפרצויות באירן הן איתות של זרמי עומק קדומים העולים משכבות תרבותיות ולאומיות אבל בכיוון הפוך - נגד ההפיכה האיסלאמית הכפויה השיעור הזה רלוונטי גם לזירה שלנו
▪  ▪  ▪
התפרצויות באירן [צילום: ואחיד סלאמי/AP]

כשבע שנים חלפו מאז החלו המהומות בעולם הערבי שכונו "האביב הערבי" - במחצית דצמבר 2010 הן פרצו בתוניסיה ולקראת סוף ינואר 2011 שטפו את מצרים ומשם את העולם הערבי, בדרכן למה שבדיעבד התברר כחורף ערבי. שבע השנים הללו אינן רק מציאות יומיומית קשה לעמי האזור שמאות אלפים מהם נטבחו ומיליונים הפכו פליטים; הן גם משל ושנינה לעיוורון שלקו בו חלקים נכבדים מהעילית המערבית ביחס לאזורנו.
עוד לפני שנצלול להבנת המנגנון שאפשר - ועדיין מאפשר - את העיוורון הזה, כדאי לציין יחידת זמן נוספת שאנחנו עדים לה בימים אלה ממש: המהומות הנוכחיות באירן, מזכירות את המהומות שפרצו שם במחצית יוני 2009 בעקבות זיוף תוצאות הבחירות.
המהומות אז פרצו בשנה הראשונה לכהונתו של ברק אובמה כנשיא, והנוכחיות - בשנתו הראשונה של דונלד טראמפ. חשוב להבדיל בין אירן לבין העולם הערבי - מבחינות רבות: היסטורית, תרבותית, דתית ועוד. עם זאת, לא פחות חשוב גם לראות את המכנה האיסלאמי המשותף.

ב-1978 פורסם ספרו המשפיע של אדוארד סעיד, "אוריינטליזם". סעיד טען שהמזרח התיכון כפי שאנחנו מבינים אותו, אינו קיים "באמת" "במציאות", אלא הוא פרי הבנייתם של חוקרים ויוצרים בני המערב שקראו את האזור במשקפיים התרבותיים שלהם, ויצרו את מה שכונה "האוריינט" (המזרח, מול האוקסידנט הוא המערב).
המזרח התיכון במחקרים המערביים, אמר סעיד, הוא קריקטורה, אוסף של דימויים ומונחים שנוצרו בשפת שיח מסוימת "פוליטית", שאינה משקפת "ידע טהור". בקיצור, סעיד האשים את המחקר המערבי בגזענות ובחוסר הבנה של עמי ערב והאיסלאם.
דבריו נחו על קרקע פורייה בחשיבה המערבית, שסבלה כבר אז מרגשות אשמה ביחס לקולוניאליזם האירופי שניצל את העולם הערבי (ואת עמי אפריקה ואסיה). בשנות ה-60 החל תהליך שהגיע לשיא בעשור האחרון בקמפוסים המערביים, שבו באופן לא רשמי השתנה ייעודה של האוניברסיטה ממרכז של ידע החותר להשגת והבנת ה"אמת" - תהיה מה שתהיה - למרכז ידע החותר ל"צדק חברתי".
ארבעת העשורים שחלפו מאז פורסם ספרו של סעיד, והדיון הסוער שהתחולל בעקביו, עמדו בסימן סירוס המחקר והשיח על אודות העולם הערבי והמוסלמי. על הקמפוסים האמריקניים השתלטה תרבות של קורבניות (victimhood), שלפיה ככל שאתה ממוקם גבוה יותר בהיררכיה של הקורבן (בלשוננו: ככל שתצליח להוכיח ש"דפקו" אותך יותר מהשאר), כך עולה מידת ה"צדק" בדבריך ומספקת הגנה מפני כל ביקורת.
הביקורת על מי שזכה למעמד של קורבן מסומנת מייד כ"גזענות" ו"עליונות לבנה" ושלל הגדרות המצדיקות את האלימות המדהימה באוניברסיטאות - שפעם חיפשו אחר האמת - נגד כל מי שכופר בהנחות היסוד של השמאל הליברלי. אלה הפכו לאקסיומות דתיות, אורתודוקסיה חילונית שהקימה אינקוויזיציה המעלה על המוקד התקשורתי והציבורי מאמינים שסרחו וסטו מהדרך.
הדברים עולים בקנה אחד עם המאמץ לשלוט בשפה - ובאמצעותה בתודעה - באמצעות מנגנון התקינות הפוליטית. אנחנו נקבע מה מותר לומר וממילא מה נכון לחשוב. הקורבן התורן, שנחשב כיום למסכן ביותר בשיח המטורלל הזה הוא, למרבה הפליאה, המוסלמי, ש"ניצח" קבוצות מיעוט אחרות (שחורים, להט"ב וכו') בתחרות על ליבם של הליברלים במערב. אפשר לנחש היכן מקומה של ישראל במשוואה הזאת.

התהליך התרבותי האדיר הזה, שרק קצה קרחון זעיר ממנו הוזכר כאן, הכין את הקרקע לאופן שבו התייחס חלק דומיננטי בעילית האמריקנית והאירופית למהומות במדינות ערב: החל בכינוי הרומנטי שניתן להן - "האביב הערבי", על משקל "אביב העמים של 1848", או "האביב של פראג" (1968) - וכלה בעיוורון המדהים כלפי זרמי העומק שנחשפו בגלוי מול עינינו המשתאות, אבל זכו להתעלמות מהם בתוספת נזיפה כלפי משקיפים שפירשו אחרת את המאורעות.
כשבועיים ומשהו לאחר פרוץ המהומות במצרים, עמד עיתונאי ה"ניו-יורק טיימס", תומס פרידמן, שיכור מאושר בכיכר תחריר, והתפייט על מה שנראה בעיניו כשחזור של אירועים היסטוריים מקבילים באירופה. הוא תקף את ממשלת ישראל על הסתייגותה מהאירועים ועמידתה מהצד.
לא היה לו ספק שאין להפיכה הזאת קשר עם האחים המוסלמים: "מה שעשה את ההתקוממות כה מרשימה - ובמובן מסוים כה מסוכנת לאוטוקרטיות אחרות באזור - הוא בדיוק העובדה שהיא לא נשלטה בידי האחים המוסלמים ולא קיבלה השראה מהם", כתב.
שבוע ימים לאחר "הגלויה מקהיר" ששלח פרידמן לעיתונו, נאם באותה כיכר מי שהיה מקור השראה לאחים המוסלמים, השייח' הגולה יוסוף קרדאווי, בפני יותר ממיליון מפגינים. בהמשך נפלה מצרים לידי האחים המוסלמים, עד להפיכה הצבאית של א-סיסי.
פרידמן פרסם בסוף המילניום הקודם ספר בשם "הלקסוס ועץ הזית" שבו הביע ביטחון בניצחונה של הטכנולוגיה, הגלובליזציה ואוטוסטרדת המידע (מכונית הלקסוס) על פני התפיסות המסורתיות המייצגות עולם ישן (עץ הזית). זו גם הייתה רוח הדברים בנאום קהיר של אובמה ביוני 2009.

אופן החשיבה הזה אינו גורם לאדם היחיד לעמוד נפעם מול תהליכים היסטוריים אדירים ולחוש את אפסותו; ההפך: הוא עוטף את בעלי ההשקפה הזאת בהיבריס פוליטי ותרבותי, שהינה הם יכולים לכפות על ההיסטוריה לשנות מהלכה ולהיות יותר "רציונלית" ופחות דתית ומיתית. אלבר קאמי דיבר בספרו "הדֶבֶר" על תושבי העיר אוראן - המייצגת את הציוויליזציה המערבית - ש"לא למדו דרכי צניעות", ולכן לא ידעו להתגונן מפני המגפה כשזו התקיפה אותם.
הינה, ראו מה קרה ל"לקסוס" הפוליטי במזרח התיכון. מדינות ערב הוקמו רובן אחרי מלחה"ע הראשונה בחלוקת השלל בין מעצמות אירופה. הלאומיות המערבית נכפתה על המבנים השבטיים הקדומים של עמי האזור. כך הודבקו בכוח קבוצות אתניות עוינות, והומצאה להן לאומיות סורית, עירקית, לובית וכדומה.
האביב הערבי היה אולי רנסאנס - אך לא במשמעות ההיסטורית של המונח האירופי, אלא במשמעותו העמוקה: לידה מחדש וחזרה למבנים הפוליטיים הקדומים של האזור, היציבים מהיצירים המדיניים המלאכותיים שנכפו על עמי ערב. אפשר לראות רנסאנס הפוך גם בטורקיה, שבה מתחוללת הפיכת נגד, וחזרה מהמהפכה הכמאליסטית החילונית של אטאטורק, למבנים מסורתיים מוסלמיים.
אירן יוצאת דופן בשל ההיסטוריה התרבותית והדתית הפרסית שעיצבה אותה לפני הכיבוש המוסלמי. ההתפרצויות המהפכניות שם אף הן איתות של זרמי עומק קדומים העולים משכבות תרבותיות ולאומיות פנימיות אבל בכיוון הפוך - נגד ההפיכה האיסלאמית שנכפתה על האומה הזאת. השיעור הזה צריך לעמוד לנגד עינינו בבואנו לבחון את הזירה הפרטית שלנו.

פורסם במקור: ישראל היום (4.1.18)
תאריך:  09/01/2018   |   עודכן:  09/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להביט מזרחה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מאמריך מצטינים בהבנה עמוקה
עמעד  |  10/01/18 15:13
2
ואולי האיראנים עשו קומבינה
סיימון טמפלר  |  10/01/18 15:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
שלוחת דאעש בסיני מונעת הברחות אמצעי לחימה וסחורות מצפון סיני לרצועת עזה במסגרת המאבק שלה נגד תנועת חמאס. חמאס שהייתה בת ברית של ארגון דאעש הפכה לאויב מר בגלל התקרבותה למודיעין המצרי, הפסקת ההברחות תקשה עליה להצטייד בנשק מתקדם שאמור להגיע מאירן
אריאל י' לוין
סוכני CIA לשעבר נוהרים כעת לאיחוד האמירויות כדי למקצע את עבודת הריגול המודיעין במקום. השאלה היא כמה רחוק הם ילכו
עומר כרמון
"המטבעות הווירטואליים מסוג ביטקוין הם אלקטרוניים ומזויפים. אינם מוכרים בידי המוסדות הפיננסיים הגדולים בעולם, ולכן כל עיסוק בהם דומה להימורים"    גם המופתי של מצרים יצא בפסק דין דומה
אריאל י' לוין
חברת הייעוץ הביטחוני סופאן גרופ מנתחת את המחאות האחרונות באירן, את פעילות המשטר - ומה ממשל טראמפ יכול לעשות
יוני בן-מנחם
גל המחאה נגד המשטר באירן הוא על-רקע כלכלי אך יש בו גם ביקורת פוליטית חריפה, כרגע הוא איננו מאיים על יציבות המשטר. המשטר יכול להתמודד בטווח הקצר עם המחאה אך אם לא יטפל בבעיות הכלכלה באופן שורשי, עלול המצב לצאת מכלל שליטה ותופעת "האביב הערבי" תגיע גם לאירן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il