X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נתנאל אלישיב מנהל   |  מכון בניין התורה
לא די במאבק בזנות עצמה, יש להיאבק גם בשורשיה. החפצת נשים בפרסומות, החדרת תכנים מיניים בוטים בגיל שהולך ויורד כל הזמן ופורנוגרפיה זמינה כברירת מחדל ברשת האינטרנט - כל אלו הם חלק מן הביצה שתעשיית הזנות צומחת בה
▪  ▪  ▪
זנות. מאבק כולל [צילום: מתניה טאוזיק/פלאש ז90]

חשיפת ההקלטה המביכה של יאיר נתניהו וחבריו הציפה את הדיון הציבורי סביב מועדוני חשפנות ושירותי הזנות הנלווים עימם (גם אם באופן לא רשמי). למול הדרישה להוציא מועדונים מסוג זה מחוץ לחוק נשמעו קולות של חסידי מודל השוק החופשי המחייבים את המשך קיומם של המועדונים בטענה שבשוק חופשי אין להתערב בסוגיות מסוג זה, אלא יש לפעול אך ורק לפי כללים כלכליים של ביקוש והיצע.
המחשבה כאילו שיש סתירה בין מאבק משפטי בשירותי זנות למודל השוק החופשי יסודה בטעות מהותית. תומכי מודל השוק החופשי אינם שוללים את קיומם של שיקולים ערכיים ומוסריים בקביעת מדיניות. דוגמה נפוצה לכך הן חניות נכים. כולנו מכירים את הסיטואציה של חניון גדול ובו כל החניות תפוסות למעט חניות של נכים. מבחינה כלכלית טהורה, זה מצביע על הקצאה לא יעילה של משאב החנייה. למרות זאת, אין חולק על כך שיש להקצות חניות אלו, כי במקרה זה השיקול הערכי גובר על השיקול הכלכלי.
עבור אלו ערכים ובאלו מקרים נסכים להתפשר על יעילות כלכלית? זה בהחלט נושא לדיון ולוויכוח, אבל מודל השוק החופשי אינו שולל את עצם קיומו של הדיון. שום שיטה כלכלית לא תפטור אותנו מן החובה להכריע איך אנחנו רוצים לעצב את פני החברה, מה מותר בה ומה אסור, עם מה אנחנו מוכנים להשלים ועם מה לא.
השוק החופשי הוא באמת השיטה היעילה ביותר לסחור במוצרים ובשירותים, אבל זה רק אחרי שהחלטנו שאנו מעוניינים או מוכנים שמוצרים ושירותים אלו יהיו על המדף. אם אדם במצב כלכלי קשה יציע לכל המרבה במחיר להרוג אותו, כדי שהכסף יועבר לבני משפחתו, עדיין נגדיר זאת כרצח ולא נאפשר זאת, כי אנחנו כחברה לא מוכנים להתייחס לחיי אדם כאל מוצר צריכה.
גם זנות היא סוג של סחר בחיי אדם. מלבד העובדה שתוחלת החיים של נשים שעוסקות בזנות קצרה בכמה עשורים מן הממוצע באוכלוסייה ושבדרך כלל העיסוק בזנות כרוך גם בחשיפה לאלימות ולמחלות, הרי שמבחינה נפשית חייה של העוסקת בזנות ניטלים ממנה, היא נעשית צל חיוור של אדם ואישיותה נמחקת, נשמה כבויה בגוף מחולל.
טיעון אחר להצדקת שירותי חשפנות וזנות הוא שחקיקה לא תועיל למגר את התופעה, ועל כן מוטב להשאיר את המצב כפי שהוא, או אפילו להסדיר ולמסד אותו. כך סבר הכלכלן הנודע מילטון פרידמן. אף שמבחינה פרקטית יש בטיעון זה היגיון מסוים, עלינו לזכור שחוקים אינם רק עניין של פרקטיקה. חקיקה מהווה גם אמירה ציבורית וחברתית: מה לגיטימי בעינינו ומה לא. אם אדם צורך שירותי זנות, מוטב שייאלץ לעשות זאת במסתרים, תוך ידיעה שהוא עבריין ופושע, ולא מתוך מחשבה שהוא בסך-הכל "צרכן" שבוחר לו את גופהּ של אישה, כשם שאנשים בוחרים בגד בחנות או מנה במסעדה.
יהא אשר יהא, ברור שחקיקה היא לא פתרון לכל בעיה, בוודאי לא כשמדובר בסוגיות ערכיות ומוסריות. חכמינו אמרו "התרחק מן הכיעור ומן הדומה לו". לא די במאבק בזנות עצמה, יש להיאבק גם בשורשיה. החפצת נשים בפרסומות, החדרת תכנים מיניים בוטים בגיל שהולך ויורד כל הזמן ופורנוגרפיה זמינה כברירת מחדל ברשת האינטרנט - כל אלו הם חלק מן הביצה שתעשיית הזנות צומחת בה. תופעות אלו אינן תלויות ברשויות, אלא בהחלטות שכולנו מקבלים על בסיס יומיומי ביחס לאופן שבו אנו צורכים תרבות ופנאי.

תאריך:  16/01/2018   |   עודכן:  16/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כלכלה חופשית ומאבק בזנות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הזנות קיימת מאז התנ"ך
מקס פאואר   |  16/01/18 14:56
2
ז עדיפה על פמיניזם וסוציאליזם
ובכך מצילה חיים  |  16/01/18 15:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רחלי בן-צור
נחשף סרטון של הנשיא מקרון בגיל 15 מנשק את מורתו - בימי הרומן האסור    סרטון של עמנואל מקרון, נשיא צרפת, מתנשק בגיל 15 עם מורתו ולימים אשתו בריז'יט טרונייה (וואלה/יום שני, 8 במאי 2017, 12:03)
ראובן לייב
יו"ר הרשות הפלשתינית, שהתכחש בעבר לקיום השואה, מתכחש עכשיו לזכותה של ישראל להיות מדינה עצמאית, והכל בעטייה של הצהרת בלפור, בה הוא רואה את המכשול לשלום
עידן יוסף
כדי לאכוף את חוק המרכולים לא צריך אף פקח משום שהחוק חל על אדם אחד. למה להצהרות הרשויות המקומיות כאילו לא יאכפו את חוק המרכולים אין אחיזה במציאות, ולצורך מה נדרשים פקחים בכל זאת
רפאל לאופרט
חוק מימון הפריימריז - המשך והרחבה לחוק מימון המפלגות - הוא לדידי חוק משלים לקיים ועל כן חיובי מיסודו. מבחינה דמוקרטית, אני מעדיף מצב בו כל המפלגות יקיימו הליך בחירה מוקדם של מועמדיהן לכנסת. יכולתו של האורגניזם החברתי (במקרה זה) להתמודד באמצעים של שיפור החיסון העצמי מול איומי הכרסום הפנימי, מעידים על חוזקו ולא על חולשה או בזבוז משאבים
אברהם שרון
שיקום שכונות הוא מושג אדנותי, פטרנליסטי    הוא מדיף ריח עז אף יותר מריחו של הליזול הזול ביותר    ריח פוליטי סמיך    הפסיקו בבקשה, פוליטקאים יקרים, להשתמש במושג הריק מתוכן הזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il