X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חכמי התורה, התנאים והאמוראים היו בדעה, שיש לשלב תורה עם עבודה מקובל היה שרק מי שנשא משרה ציבורית התפרנס מהציבור וכל השאר ואף אלה שהיו ידועים כגדולים בתורה, עסקו במלאכה לפרנסתם
▪  ▪  ▪
היכן הסולידריות היהודית? [צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש 90]

היכן הסולידריות היהודית? היכן "ישראל ערבין זה לזה"? היכן "אפילו חתן מחופתו"? אזרחי מדינת ישראל לעולם לא יסלחו לחרדים על סירובם לתרום חלקם - שלוש שנים בלבד - בהגנה על מדינת היהודים.
הם לעולם לא יסלחו אם בגלל הדרישה האחרונה של החרדים נלך לבחירות העולות מאות אלפי שקלים. אין בשום מקום בתורה או בתלמוד חוק "תורתם אומנותם". בתקופת המשנה והתלמוד, תלמידי חכמים ואף גדולים בתורה למדו ועבדו לפרנסתם.
לאור הטיעון של ראשי העדה החרדית שביהדות קיים עקרון גורף של "תורתו אומנותו" מובאים בזה מקורות יהודיים המתארים מציאות שונה לחלוטין. בתקופת המשנה והתלמוד תלמידי חכמים ואף גדולים בתורה למדו ועבדו לפרנסתם.

בתקופת הבית השני (538 לפנה"ס-70 לס') ותקופת המשנה והתלמוד (640-70 לס')
▪  ▪  ▪

חכמי התורה, התנאים והאמוראים (תקופת המשנה והתלמוד), היו בדעה שיש לשלב תורה עם עבודה. ואכן, מקובל היה שרק מי שנשא משרה ציבורית התפרנס מהציבור. כל שאר תלמידי החכמים ואף חכמים שהיו ידועים כגדולים בתורה, עסקו במלאכה לפרנסתם. למשל, רבי יוחנן הסנדלר נקרא כך משום שהתפרנס מסנדלרות. רבי מאיר היה סופר סת"ם, רבי שמעון הפקולי עסק בצמר גפן.
רבי הלל אמר ש"המשתמש בכתרה של תורה חולף מן העולם". רבי צדוק אמר: "אל תעשה עטרה להתגדל בה (להתגאות בתורה) ולא קרדום לחפור בו". רבי ישמעאל בן אלישע דגל בשילוב בין תורה ועבודה. רבן גמליאל השלישי, בנו של רבי יהודה הנשיא ויורשו כראש הסנהדרין, שחי במאה ה-3 לס', קבע: "כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון".
בתקופת הבית השני נוסדו בתי מדרש. בתי המדרש נועדו לתלמידים בוגרים שרצו לקבל "סמיכה", כלומר תואר רבי. בעל תואר רבי יכול היה לשמש כדיין בבית דין או/ו כמורה בבית המדרש.
לצד אלו הלומדים לשם הסמכה, התגבשו חבורות של תלמידי חכמים שעסקו בלימוד תורה, אבל עבדו לפרנסתם. תלמידי החכמים קיבלו פטור ממיסים שונים מאת השלטון. פרופ' משה דוד הר תיאר את תופעת קבוצות חכמי התורה בתקופה שלאחר חורבן בית המקדש.
העדה הקדושה בירושלים
חבורה של תלמידיו של רבי מאיר נקראה בתלמוד הבבלי "קהילא קדישא דבירושלם" (הקהל הקדוש שבירושלים). על אורח החיים של חבורת תלמידי החכמים מסופר בקוהלת רבה ט', ט', שהם חילקו את היום לשלושה חלקים: "שליש לתורה, שליש לתפילה, שליש למלאכה". וקיימת גם גרסה נוספת שתלמידי החכמים חילקו את השנה כך שלמדו תורה בימות החורף ועסקו במלאכה בימות הקיץ.
רבי מאיר היה מראשי המנהיגות היהודית לאחר מרד בר-כוכבא. הוא השתייך לדור ה-4 של התנאים. נוסף להיותו ראש בית מדרש, הוא עסק לפרנסתו כסופר סת"ם.
פרופ' הר מצא סימוכין לכך שאמנם הקיסר אדריאנוס אסר על יהודים לגור בירושלים לאחר מרד בר-כוכבא (135 לס'), אבל רומי ביטלה איסור זה בימי רבי יהודה הנשיא, בעקבות שיפור היחסים בין היהודים לרומי.
רבי יהודה הנשיא, ראש הסנהדרין, נולד בתקופת גזירות השמד של הקיסר אדריאנוס, כנראה, בין 135 ל-137 ונפטר בערך במחצית הראשונה של המאה ה-3 לס' (כנראה ב-220 לס'). בימיו נחתמה התורה שבעל-פה - היא המשנה בשנת 200 לס'. בימיו גם, כאמור, השתפרו היחסים בין הנשיאות ובין השלטון הרומי.
אילין דבי רבי ינאי
דור לאחר-מכן, רבי ינאי חי עם קבוצת תלמידי חכמים בכפר עכברה ליד צפת. החבורה נקראה "אילין דבי רבי ינאי". תלמידי החכמים בעכברה עסקו בלימוד תורה ובעבודה חקלאית, וכן נתנו ייעוץ לתושבי הכפרים היהודיים הסמוכים בשאלות לגבי ההלכה על-פי הפסיקה של הסנהדרין. גם לאחר מותו של רבי ינאי, המשיכה חבורה כזאת לפעול דורות רבים.
רבי ינאי חי במחצית הראשונה של המאה ה-3 לס', והשתייך לדור הראשון של האמוראים. הוא לימד בבית המדרש שלו בעכברה וגם שימש כדיין בבית-הדין בציפורי. הוא היה בעל אדמות בכפר עכברה ותלמידיו התפרנסו מעבודה חקלאית בעיבוד אדמותיו.

הרמב"ם - רבי משה בן מימון (1204-1135)
▪  ▪  ▪

הרמב"ם התבטא בחריפות נגד לומדי תורה שדרשו מהציבור לפרנסם. הוא הסתמך על גדולי התנאים שעסקו בלימוד תורה, אבל עבדו לפרנסתם והתנגדו לפרנסת חכמים על חשבון הציבור.
הרמבם כתב: "כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה - הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא, לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה" (הלכות תורה פרק ג', ה'). בהמשך הוא ציטט דברי תנאים בנדון.

חכמי תורה בדורות האחרונים
▪  ▪  ▪

חכמי תורה בדורות שלאחר-מכן, כמו יוסף קארו (1575-1483), מחבר "שולחן ערוך, ואחרים, הגיעו למסקנה שבשל הכמות העצומה של החומר שהצטבר בספרות הדתית, אין אפשרות להגיע לרמת הידע וההעמקה הדרושים בידיעת התורה אם יש לעסוק בפרנסה. לכן, קבעו גדולי התורה שאלה המקדישים חייהם ללימוד תורה, יתפרנסו מהציבור.
אבל, גדולי הדור לא סברו שמי שאינו מתאים ללימוד תורה. כלומר, מי שאינני עילוי בתורה, זכאי לחיות על חשבון הציבור, ועליו לעבוד לפרנסתו.
מכל הנאמר משתמע, שאין הלכה ביהדות המצדיקה את התפישה החרדית ש-70,000 בני הקהילה ילמדו תורה ויחיו על חשבון הציבור. רק אלו בעלי הכישורים. כלומר, עילויים זכאים על-פי ההלכה להתפרנס על-חשבון הציבור. כל השאר חייבים לעבוד לפרנסתם וללמוד תורה בזמנם הפנוי.
העובדה שהמנהיגות של הקהילה החרדית נותנת לגיטימציה לאלה שאינם עילויים לחיות על חשבון הציבור והפכה את הישיבות למקלט ל"אוכלי חינם", היא פסולה מבחינה מוסרית.
הציבור הלא-חרדי לא היה מתקומם נגד התפישה של "תורתם אומנותם" לו המנהיגות החרדית הייתה נוהגת ביושר ומשאירה בישיבות רק עילויים. לא ייתכן ש-70,000 צעירים חרדים יחיו על חשבון הציבור, לא יעבדו ולא ימלאו את חובותיהם כאזרחים לשרת בצבא או בשירות לאומי.
יתר על-כן, החברה הישראלית איננה מסוגלת מבחינה כלכלית לשאת על כתפיה כמות כזאת של אנשים שאינם עובדים, ושאר האזרחים אינם מוכנים לוותר על רווחת משפחותיהם כדי לממן תופעה אנטי-חברתית ופרזיטית. הניצול הציני של המפלגות הדתיות את היותן לשון המאזנים בפוליטיקה לקבלת תקציבים והטבות ל-70,000 אברכים, פוגע ברמת השירותים ששאר האזרחים מקבלים בתחומי החינוך, הבריאות והרווחה.
יש לדרוש מראשי הישיבות להעביר מייד, ללא כל דיחוי, את שמות אלו שאינם מתאימים ללימוד תורה במסגרת "תורתם אומנותם, על-מנת שאלה שגילם מתאים, יגויסו לצה"ל והשאר לשירות לאומי. לאחר סיום שירותם בצבא או בשירות לאומי, הם יקבלו הכשרה מקצועית ויצאו לעבודה.

תאריך:  08/03/2018   |   עודכן:  08/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עם ישראל לא יסלח לחרדים
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
איזה עם ישראל לא יסלח לחרדים?
סלאח   |  9/03/18 18:20
 
- מגיני המדינה מאויביה.
רבקה שפק ליסק  |  10/03/18 10:42
 
- הערה לסלאח.
רבקה שפק ליסק  |  11/03/18 08:38
2
בין שירות בצבא לעבודה מפרנסת
אין שום קשר,  |  12/03/18 10:14
 
- רק הצבא קובע אם צריך חרדים
רבקה שפק ליסק  |  13/03/18 08:42
 
- הצבא לא רוצה ולא צריך חרדים.
נכון להיום,  |  13/03/18 13:39
 
- גיוס חרדים- קיצור שירות חובה
רבקה שפק ליסק  |  14/03/18 11:32
 
- אני אתעלם מהאד הומינם.
כמו תמיד,  |  14/03/18 16:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
המשטרה רואה, אומנם, בנשק יום הדין של מערכת המשפט כלי שיש בו חפץ, אלא שיש להשתמש בו רק במקרים גבוליים וקיצוניים, נוסח זה של פרשת התנהלות נתניהו
צ'לו רוזנברג
המתקפה הפרועה, הבלתי מרוסנת והשקרית על המשטרה והפרקליטות עלולה להמיט אסון עלינו. שתי המערכות הללו אינם מושלמות אך היעלמותן תביא לכאוס
רון בריימן
למרבה הצער, מערכות השפיטה, הפרקליטות והמשטרה הן הגורמות לירידת האמון בהן    התבטאויות שונות של בכירים בהווה ובעבר במערכות אלה, תוך כדי החקירות, אף הן מסייעות לשחיקת האמון החיוני כל כך    אסור למערכות אלה אפילו להיראות כמי שנסחפות למערבולת הרוע, הרדיפה והרכילות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: שלושה מיליון ראשי ממשלה בישראל?    חרדים לזכויות אזרח בבירה    ולקינוח יש ישיבות בירושלים
מרדכי ליפמן
במשך שנים, היה פתרון שתי מדינות לשני עמים, משאת נפשם של ישראלים/יהודים רבים    נתניהו תרם תרומה מכרעת לעיצוב רעיון זה, כאשר חזר על תפיסתו והביא (5 ביולי 2009- ישיבת הממשלה), גם סייגים ראשונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il