X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התורה מנחה אותנו להתארגן מראש בסדר נכון - אוהל מועד עם ארון הברית במרכז, מה שימנע מראש מציאות של זהות מבולבלת כי המבט מופנה אל הנקודה המרכזית, אל הקשר עם הקב"ה. הלוואי עלינו
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

בדרך כלל פרשת השבוע נָשֹׂא נקראת בשבת שאחרי חג השבועות. כלומר, החג החשוב הזה, האמצעי בין שלושת הרגלים, חל בין פרשת במדבר שקודמת לו תמיד ובין פרשת נשא שעל הרוב נקראת לאחריו. פרט מיוחד הבולט בחג הזה הוא שלמרות היותו רגל בפני עצמו הוא נמשך יום אחד בלבד, בשונה מפסח וסוכות הנמשכים שבעה ושמונה ימים. ולכאורה, מדוע נגרע חלקו של שבועות מחלקם של שני הרגלים האחרים? כ"ק אדמו"ר מליובביץ' מסביר שלא מדובר בגרעון אלא אדרבה, בתוספת; הפסח מבטא את חסדו הגדול של הקב"ה שהוציא אותנו מבית עבדים בלי שנהיה ראויים לכך מצד עצמנו, חג הסוכות מבטא את הגבורה הנדרשת מאתנו לשוב אל ה' ושניהם בתהליך מתמשך.
כלומר, פסח וסוכות מבטאים עניינים פרטיים, חשובים מאוד אמנם, בקשר שלנו עם הבורא יתברך. לעומתם, חג השבועות מבטא עניין כללי שנעלה לגמרי מפרטים, תהא חשיבותם אשר תהא, הוא מבטא את הנקודה המרכזית של הקיום היהודי, את הקשר לתורה ולנותן התורה. נקודה זו של קשר קיימת תמיד אצל כל יהודי, בין אם הוא מודע לקיומה ובין אם לאו, לכן יום אחד של חג השבועות די בו כדי להעלות שוב למודעות שלנו את נקודת הקשר הזאת. וכאמור, החג הזה חל השנה למחרת פרשת במדבר, ביום הראשון של השבוע שבסופו קוראים את פרשת נשא. הדעת נותנת כי אם זו הקביעות בלוח השנה הרי שיש קשר בין הדברים, בין תוכן הפרשות ובין החג.
בפרשת במדבר למדנו על התארגנות בני ישראל, במבנה צבאי ממש, לקראת המסע אל הארץ המובטחת; שנים עשר השבטים חולקו לארבעה מחנות החונים לארבע רוחות השמים, כאשר במרכז ניצב אוהל מועד שבמרכזו הארון ובו שני לוחות הברית. מסביב לאוהל מועד חנו המשרתים בקודש, הכהנים והלווים, ומחנות השבטים מסביב. המסעות נערכו לפי סדר קבוע שהוכתב מראש, מי מוביל ומי מאסף, וגם הלויים חולקו לקבוצות שהוטלו עליהן תפקידים מוגדרים. אבל בכל המצבים, בין בחניה ובין במסע, אוהל מועד עם ארון הברית היו במרכז. זה היה התכנון שעליו למדנו בשבת שלפני חג מתן תורה והמסר הוא ברור: הנקודה המרכזית של עם ישראל היא התורה הקדושה.
לטפל בבעיות כשהן קטנות
בשבת שאחרי חג מתן תורה אנחנו קוראים את פרשת נשא ובה כבר מתייחסת התורה לחריגות אפשריות מהסדר המתוכנן והרצוי. כי הרי לא תמיד ולא כולם מצליחים לשמור תמיד על מבט ממוקד בנקודה המרכזית, בנקודת הקשר של יהודי עם בוראו. אז מה עושים עם החריגים? נקדים ונאמר כי המגמה המיידית היא למנוע נזק סביבתי, נטרול השפעה אפשרית של החריגים על ההולכים בתלם. אז קודם כל מרחיקים את החריגים מהמחנה כמו שהתורה מנסחת את זה בבהירות (במדבר ה'): [ב] צַו, אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וִישַׁלְּחוּ מִן-הַמַּחֲנֶה, כָּל-צָרוּעַ וְכָל-זָב; וְכֹל, טָמֵא לָנָפֶשׁ. [ג] מִזָּכָר עַד-נְקֵבָה תְּשַׁלֵּחוּ... ...וְלֹא יְטַמְּאוּ אֶת-מַחֲנֵיהֶם, אֲשֶׁר אֲנִי שֹׁכֵן בְּתוֹכָם. אבל אחר כך מטפלים בהם, מציעים להם דרך תשובה.
על דרך התשובה שלהם למדנו באריכות בספר ויקרא ולא כאן המקום להאריך בזה. כאן רק מוסיפה התורה הדרכה בסיסית קצרה לרעיון ולדרך התשובה: [ו] דַּבֵּר, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אִישׁ אוֹ-אִשָּׁה כִּי יַעֲשׂוּ מִכָּל-חַטֹּאת הָאָדָם, לִמְעֹל מַעַל בַּה'; וְאָשְׁמָה, הַנֶּפֶשׁ הַהִוא. [ז] וְהִתְוַדּוּ, אֶת-חַטָּאתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ, וְהֵשִׁיב אֶת-אֲשָׁמוֹ בְּרֹאשׁוֹ, וַחֲמִישִׁתוֹ יֹסֵף עָלָיו; וְנָתַן, לַאֲשֶׁר אָשַׁם לוֹ. החריגה כאן היא בעניין שבין אדם לחברו, מדובר במי שנכשל בגזל; הוא נתבע לדין, הכחיש ונשבע שלא גזל. כדי שיוכל לשוב עליו להתוודות על עוונו, להשיב את הגזלה בתוספת פיצוי בשיעור של רבע מֵעֶרְכָּה. ואחרי זה עליו להביא קרבן לבית המקדש ...מִלְּבַד, אֵיל הַכִּפֻּרִים, אֲשֶׁר יְכַפֶּר-בּוֹ, עָלָיו... כדי שיתכפר לו גם אצל הקב"ה על שבועת השקר.
יוצא שבשתי הפרשות המלוות את חג מתן תורה - התורה מנחה אותנו, בפרשה הראשונה, להתארגן מראש בסדר נכון - אוהל מועד עם ארון הברית במרכז, מה שימנע מראש מציאות של זהות מבולבלת כי המבט מופנה אל הנקודה המרכזית, אל מוקד הקשר עם הקב"ה. הלוואי עלינו. ובפרשה השנייה היא מנחה אותנו כיצד להגיב לחריגות, התייחסות וטיפול מיידיים. וגם כאן בולט מאוד הניגוד בין ההנחיות של הפרשה ובין המציאות אצלנו, עם הנטייה הממאירה שלנו להעלים עין מחריגות "קטנות" להכיל אותן, עד שהן מגיעות לממדים מפלצתיים וכמעט לא ניתן לטפל בהן. נו טוב, ככה זה כשמוותרים מראש על המסר של חג מתן תורה. אבל כעת כבר אין ברירה אלא למקד את המבט בקשר עם הקב"ה.

תאריך:  25/05/2018   |   עודכן:  25/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנשה שאול
באין ברירה, צעירים שיעים מתגייסים לשורות חיזבאללה שנלחם בסוריה, עירק ותימן למרות הסיכון ולמרות שעלולים לשוב הביתה בתוך ארונות
אברהם שרון
קרובות או רחוקות, הבחירות הבאות נמצאות מעבר לאופק, ההולך וקרב    זה הזמן להעלות הילוך בהיערכות לקראתן    זה הזמן ליצור חיבורים, לגבש גושים, לצבור כוח פוליטי משמעותי    זה הזמן להניח את האגו בצד או, לכל המעט, לא לתת לו לקבוע את המהלכים
ראובן לייב
במקום לנהל כנגדה מלחמה, שהיא כבר מראש אבודה - עדיף היה למסד אותה, לפחות למען בריאות הציבור    פיקוח על שירותי המין, כפי שמקובל בעולם הנאור, יתרום למניעת הפצתן של מחלות מדבקות, הגוררות אחריהן רק סבל גדול
ציפורה בראבי
מאז שנשים מתבטאות יותר בכתב הן גם מסבירות את האהבה כפי שהן רוצות אותה    משיריהן של המשוררות בנות זמננו: לאה צבי (דובז'ינסקי), שולמית ספיר-נבו ותמר רבנו ואטי דביר
עמי דור-און
כאשר משווים בין יכולותיו של מטוס הקרב "אדיר" האמריקני שנקלט לפני כשנה בחיל-האוויר הישראלי לבין הטיל הרוסי החדיש s-400 שהגיע לתחום האווירי של סוריה ההשוואה מגלה כי ידו של הטיל גוברת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il