X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדבר המעניין ביותר במקרה הזה הוא לראות את הדיון הפנימי באירן עצמה לשאלת הנושא הגרעיני וכיצד יש להתמודד מול ארה"ב הוויכוח הפנימי הזה כבר צבר קילומטרז' בעבר, אך בלחץ השמרנים הודחק הצידה כדי לייצר חזית תודעתית אחת של אירן מול ארה"ב
▪  ▪  ▪
האייתולה חומייני [צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP]

אין ספק ששאלת פירוק תוכנית הגרעין הצפון קוריאנית מקרינה באופן ישיר על שאלת הגרעין האירני. לפי סדר היום של הנשיא טראמפ, נושא הגרעין הוא סוגיה שיש ללכת איתה עד הסוף, ללא כל פשרות, יהיה המחיר אשר יהיה, כולל צחצוח חרבות מול קוריאה הצפונית, ואולי בעתיד מול אירן. אותו צחצוח חרבות הוביל את קוריאה הצפונית למצמץ ראשונה ולהיכנע לתכתיב האמריקני. אם היו אי-אילו ספקנים שלא ראו את הנשיא הקוריאני נפגש ודן עם טראמפ על נושא הגרעין, הם אותם אלה שלא מאמינים שאירן, אולי, גם תיישר קו עם המציאות ותחסל את פיתוח הגרעין במדינתה. אך המציאות לפעמים עולה על כל דמיון.
הדבר המעניין ביותר במקרה הזה הוא לראות את הדיון הפנימי באירן עצמה לשאלת הנושא הגרעיני וכיצד יש להתמודד מול ארה"ב. הוויכוח הפנימי הזה כבר צבר קילומטרז' בעבר, אך בלחץ השמרנים הודחק הצידה כדי לייצר חזית תודעתית אחת של אירן מול ארה"ב. ובכן, המחנות מתחלקים בין המחנה השמרני שאומר - אין כל דבר חדש, העניין של ארה"ב מול קוריאה הצפונית לא צריך להשליך עלינו או לכפות עלינו להתנהג כמותה. קוריאה הצפונית לשיטתם, התנהגה בפרובוקטיביות בהתגרותה בפועל במעצמה הגדולה בעולם תוך סיכון בנות בריתה של ארה"ב בירי טילים מעל לראשיהם.
אנחנו, אירן, רחוקים שנות אור מלחקות את קוריאה הצפונית שכן התוכנית שלנו היא תוכנית של שלום, לא מלחמה. מנגד, עומד מחנה המתונים שאומרים את הדבר הבא: "אם הנשיא המשוגע של קוריאה הצפונית הבין לבסוף שתוכנית גרעין ללא פיתוח כלכלי היא חסרת תועלת ותכלית, הסנקציות לבסוף הכניעו אותו". המתונים מנסים לחדש את השיח באומרם כי תהליך הידברות מול ארה"ב שבתמהלכו אירן תצטרך להתפשר, הוא לא כל כך נורא, במיוחד אם פשרה זו מביאה איתה פיתוח וריענון כלכלי שאירן מאוד זקוקה לו בימים אלה.
הנשאי המשוגע מהבית הלבן
אירן נבוכה מאוד לאור ההתפתחות וההצלחה של טראמפ בזירה מול קוריאה הצפונית. חבילת ההטבות האפשריות שעומדות על השולחן מול קוריאה הצפונית, מלבד ההטבות הכלכליות, כמו - יציאתה של ארה"ב על 28 אלף חייליה מקוריאה הדרומית, היא התפתחות שאירן צריכה להעריך כנקודת פתיחה אפשרית של ארה"ב מול אירן בעתיד הקרוב.
אירן לא תוכל לאיים שהיא תמשיך ותגדיל את תפוקת האורניום מבלי שארה"ב תגיב לכך. זה נובע בראש ובראשונה ממצוקה ואידיאליזם מזרח תיכוני טיפוסי, האומר ש"לנו לא יגידו מה לעשות, בטח לא "הנשיא המשוגע" מהבית הלבן". אך בסופו של יום, גם האירנים יודעים שארה"ב, במציאות החדשה שהיא מייצרת מול קוריאה הצפונית, למעשה מייצרת גם מול אירן. חבילת ההטבות שארה"ב תציע לאירן תכלול שאירן תחזור הביתה ותוציא את אלפי חייליה ושלוחותיה ממדינות המזה"ת, עירק, לבנון, סוריה ותימן. ארה"ב תאמר לאירן - אם אנחנו אחרי 40 שנה יוצאים מקוריאה הדרומית, גם אתם יכולים וצריכים להתרכז במדינתכם. מה שטוב ונכון לנו - טוב גם לכם, בעיקר לאוכלוסיית אירן שנאנקת מהמצב הכלכלי שרק הולך ומחמיר.
הדיון הפנימי באירן, כאמור, שנמצא בעיקר בחוגי השמרנים והמתונים הוא ויכוח חשוב מעצם קיומו, כי עד עכשיו הוא הודחק הצידה. השלב הבא בוויכוח הוא הדיון הציבורי באירן שלא מתבטא כמובן בשיח פתוח בין החברה למשטר באמצעות המדיה והרשתות החברתיות, הוא יהיה חד-צדדי, כתמיד. על-מנת שזה לא יקרה, הדיון הפנימי יהיה חייב להוציא תחת ידו הבנה והכרה כי בהיעדר תוכנית אופרטיבית מול ארה"ב, וכזו שתפיג את דעת הקהל האירני, ההתמודדות הבאה של המשטר לא תהיה מול ארה"ב או ישראל, אלא מול אזרחיה שלה. התמודדות כזו, תמיד יכולה להיות הקש שישבור את גב הגמל.

הכותב הוא ראש המחלקה ללימודי המזרח התיכון ומדעי המדינה באוניברסיטת אריאל, מומחה לאירן.
תאריך:  17/06/2018   |   עודכן:  20/06/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירן ושאלת הגרעין - קוריאה הצפונית כמקרה בוחן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אתה לא אמור להיות מומחה?
אלטע קאקער  |  17/06/18 12:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
בצלאל לביא
רק לפני חודשים ספורים היו טראמפ וקים מאיימים ומחרפים במלים בוטות איש את רעהו    איש הטילים הקטן, כינה אותו טראמפ, זקן סנילי, הגיב קים
יורם אטינגר
האם הנשיא טראמפ למד מהשגיאות הגסות של קודמיו בבית הלבן? האם הוא מפנים את עוצמת היסודות פורעי-החוק של משטרי האייתולות וקוריאה הצפונית, המחייבים שינוי שורשי, דרמטי ומוחשי, רעיוני, גיאו-אסטרטגי, ולא רק הצהרתי?
עידן יוסף
אמר כי הרפובליקה של אירן קירבה בין ישראל לבין מדינות ערב    "אמרתי למנהיגי אירופה עימם נפגשתי בשבוע האחרון, כאשר ישראלים וערבים מסכימים על משהו, שימו לב לכך. הם כנראה יודעים משהו"
יוני בן-מנחם
ארגון חיזבאללה מסייע לחמאס, בהנחיית אירן, להקים כוח צבאי בלבנון ומפעלים לייצור רקטות    ישראל הגישה תלונה בנושא למועצת הביטחון ולא מן הנמנע כי היא תחדש את המלחמה החשאית בלבנון כדי לנסות למנוע את התקדמות התוכנית האירנית
גרשון אקשטיין
מה ייתן לנו כמדינה, הפרת ההסכם על-ידי טראמפ? בפרט, שהמעצמות מתנגדות ושנתניהו מעמיד בראש החנית את מדינת ישראל, ובכך אנו משמשים מטרה לאירן
רשימות נוספות
אירן מאמנת את חמאס בדרום לבנון  /  עומר כרמון
פגישת פסגה טראמפ-רוחאני?  /  עומר כרמון
"סימנים להיסטריה ופאניקה"  /  מחלקה ראשונה
ריח של בוגדנות  /  משה מכנס
מוגריני על הראש  /  אורי שרגיל
"ישראל מוכרת לסעודיה ידע גרעיני"  /  עמי דור-און
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il