X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אני כמרוני ארמי נוצרי ישראלי, המשתייך למיעוט וחי בחופש בישראל, יכול להבין את חשיבות חוק הלאום להבטחת שלטון היהודים שאבותינו תמכו בו ומסמכים רבים בארכיוני המדינה יעידו על דבריי
▪  ▪  ▪
שאדי ח'לול [צילום: יעקב נחומי/פלאש 90]

כמרוני ארמי נוצרי ישראלי, אני מבין את חשיבות חוק הלאום. מומלץ שבמדינת לאום יהודי אשר אבותינו תמכו בה יהיה ביטוי למיעוט נאמן כמונו שדווקא רובו מעדיף לחיות תחת שלטון יהודי, להשתלב בה ולשמור בה על זהותו ושפתו הארמית. ככל שיהיה יותר יהודים ציונים במדינה כך הדמוקרטיה תישמר וככל שיהיה מדינת כלל אזרחיה הערבים איסלאמיסטים יתחזקו עד שישתלטו כמו שקרה בלבנון ובזאת גם אנו הארמים - נוצרים וגם היהודים נסבול ונהיה נרדפים בארץ אבותינו ישראל.
המרונים ייסדו את מדינת לבנון המודרנית כחלום ארוך שנים לאחר רצח עם ממוסד מצד שלטונות ערב והאיסלאם. מטרת המדינה הייתה לשמור על עצמם ועל הנוצרים הנרדפים במזרח התיכון, על שפתם הארמית וייחודם הארמי-פיניקי. המשך התחברותם לסוריה, שהפכה לערבית בעקבות הכיבושים האיסלאמים במאה 7, היה מאיים על קיומם משום שהאוכלוסייה האיסלאמית בלבנון לא הרגישה שותפה לחזון הלאומי הלבנוני שלהם וחפצו תמיד להתאחד עם אחיהם הערבים, במיוחד הסונים אשר מהווים רוב במרחב. בעקבות חילקוי הדעות בין המרונים לערבים נאלצו להגיע לפשרה ולוויתורים על לאומיותם הארמית-פיניקית ולקבל בתמורה מדינה נפרדת לכלל אזרחיה שתהיה חלק מהליגה הערבית, דבר שהתנגדו לו מלכתחילה.
מדינת כלל אזרחיה גרמה לתחרות בין הלאומים והעדות המרכזיות בלבנון ואף למלחמות ביניהם. חשוב לציין, שהמוסלמים בזמנו לא ראו עצמם כחלק מלבנון עצמאית ייחודית אלא המשיכו לחלום להתאחד עם אחיהם ואף שיתפו פעולה עם הערבי במרחב. כל אלה הרסו והחלישו את המדינה פנימית, והביאו להתחזקות או התרבות הערבים, קרי מוסלמים, ולהגירה גוברת של נוצרים מארץ אבותיהם המקורית שהצליחו לשמרה בהקרבה רבה מאז הכיבושים האיסלאמיים ערביים למרחב שלהם. התרבות הערבים במדינתם גרמה למרונים ולנוצרים המזרחיים בעלי השורשים הארמיים להיות חלוקים בין עצמם ומפוצלים. צד אחד שמוכן להתרפס ולוותר וצד אחר שמוכן להקריב למען שימור לאומיותו וארץ אבותיו.
מה שבטוח, פיצול זה החליש את המרונים שעד שנות ה-50 היו רוב במדינתם והיום אחרי מלחמות פנימיות הגיעו להיות שוב נרדפים בארצם, כמיעוט שמהווה 35% במקום 80% נוצרים שהיו בשנות ה-30 של המאה הקודמת. בארכיון הציוני המרכזי ישנו מחקר על מרונים ועל התפתחותם הפוליטית מאז 1942, אשר מוצג בו סקר אוכלוסיות בלבנון והוא מפרט בדיוק אחוז כל אוכלוסייה. הנוצרים אז היו רוב גדול. עוד טעות שעשו המרונים בהקמת מדינתם היא צירוף ארבע מחוזות עם רוב איסלאמי ללבנון הקטן, ז"א מובלעת אוטונומית שלהם בהר הלבנון שהתקיימה מאז 1860 אחרי הטבח הגדול שנעשה בהם וגרם לכוחות מערביים להתערב להפסקתו ולמתן ניהול עצמי משלהם במובלעת זו.
מיעוט נאמן
מכאן אנו רואים שתי טעויות נעשו לגרמו לסבל הנוראי שלהם היום ולחוסר התקווה בטווח הקרוב:
1. הקמת מדינת כלל אזרחיה במקום מדינה לאומית.
2. צירוף ארבע מחוזות עם רוב איסלאמי תוך מחשבה שיוכלו לשלוט בו, בסיוע המעצמה צרפת שהתקפלה מאוחר יותר ועזבה אותם לבד.
האם מצב זה יכול להתאים לישראל? ומה חשיבות חוק הלאום? או איך חוק הלאום יכול להבטיח שמה שקרה בלבנון למרונים ולנוצרים לא יקרה גם ליהודים בארץ אבותיהם?
אני כמרוני ארמי נוצרי ישראלי, המשתייך למיעוט וחי בחופש בישראל, יכול להבין את חשיבות חוק הלאום להבטחת שלטון היהודים שאבותינו תמכו בו ומסמכים רבים בארכיוני המדינה יעידו על דבריי.
לצד זאת, כדאי שבמדינת לאום יהודי שאבותינו תמכו בה יהיה ביטוי למיעוט נאמן כמונו שדווקא רובו מעדיף לחיות תחת שלטון יהודי, להשתלב בה ולשמור בה על זהותו ושפתו הארמית. אם תחת כל הסערה בכוס המים הזו חוק הלאום יעזור להקים יישוב ארמי מרוני אחד ויחידי בישראל אז זכינו לחזון אחרית הימים. אנו כמיעוט נוצרי ארמי, בשונה מהפלשתינים, לא מייחלים לשבת במקום היהודים אלא לצד היהודים באחווה, בשלום ובביטחון. זה כל ההבדל.
בסך-הכל אני לא חושב שיש הרבה בחוק זה. הוא לא חדש. זה באמת רק ביטוי המציאות הנוכחית בצורה של חוק יסוד. האמירה היחידה שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי אינה חדשה. זה מה שישראלים אומרים מאז 1948.
אני גם לא חושב שזיהוי מדינה כבית ייחודי של קבוצה אתנית או לאומית הוא כל כך חדש. בריטניה היא מדינה אנגליקנית. קרואטיה, מדינה שנוצרה כדי לשרת את הצרכים של הקרואטים. אירלנד היא עבור האירים. פולין עבור פולנים. חוק היסוד של פלשתין אומר כי פלשתין היא מדינה ערבית. כל המדינות מסביבנו מוגדרות ערביות ומתנהלות לפי חוקי השריעה האיסלאמית למרות שיש בהם מיעוטים גדולים שאינם ערבים ועד היום לא מכירים בהם ועוברים רצח עם כמו הארמים נוצרים שדומים לנו והם המקוריים בלבנון, בסוריה ובעירק. לרוב המדינות יש אופי דתי או אתני רשמי, והן בדרך כלל אינן גורמות לבעיות - אלא אם כן הן פוגעות בזכויות המיעוטים שאינם מזדהים עם הרוב. חוק זה אינו פוגע במיעוטים או משנה מה שקיים כיום אלא רק מגדיר את אופי המדינה לפי הרוב וזה לגיטימי. למשל יש לנו חוק יסוד מקביל אשר נקרא חוק כבוד האדם וחירותו, חוק חופש הפולחן והעיסוק, ועוד חוקים שמבטיחים את המשך הדמוקרטיה הישראלית שלנו.
אני לא חושב שהישראלים צריכים להתנצל על אישור האופי האתני של מדינתם, אבל אני חושב שיש לשלב מאמצים לחזק את הזהות היהודית לאומית (לא הלכה) של ישראל עם מאמצים דומים לשמור על זכויות מיעוטים בתוך המדינה היהודית.
הבטחה צודקת
ממחקר עומק אקדמי שעשינו בקרב הנוצרים המקוריים בישראל, המהווים 2% במדינה, עולה כי 99% מהנוצרים מעדיפים שלטון יהודי כמו היום במדינת ישראל מאשר כל שלטון ערבי או אחר יחד עם כל הטענות האחרות והמוצדקות שהיו להם. היהודים הציונים תרבותית יודעים מה זה דמוקרטיה, ומה זה "חיה ותן לחיות". ולכן, ככל שיהיו יותר יהודים ציונים במדינה כך הדמוקרטיה תישמר, וככל שתהיה מדינת כלל אזרחיה הערבים איסלאמיסטים יתחזקו עד שישתלטו בדיוק על בסיס אותם תרחישים שקרו בלבנון ואז גם אנו הארמים-נוצרים ארצישראלים וגם היהודים נסבול ונהיה נרדפים בארץ אבותינו ישראל.
היהודים הפוסט ציונים במדינת כלל אזרחיה יתחילו להגר ולעזוב וברגע שזה יקרה אז גם אנו כמיעוט נוצרי נסבול. מדינה עם אופי יהודי תבטיח דמוקרטיה, מדינת כלל אזרחיה תגביר את ההתנגשויות והמאבקים הפנימיים, במיוחד כאשר הערבים לא יקבלו את ההוויה הישראלית לעולם ויירצו תמיד להתאחד עם אחיהם בירדן ובארצות האיסלאם.
לגבי הערבים, המיעוט העיקרי של ישראל, אין זה נראה כי דבר ישתנה. מעמדה של הערבית הוא "מיוחד" על-פי חוק המדינה, ולא ברור לי מה זה אומר ואם זה שונה מ"רשמית". התשובה הקצרה היא, אני לא חושב שמשהו ישתנה אבל זה משהו לצפות לו.
למרות המחלוקת בישראל, אם כי רוב היהודים הם בדרך כלל בעד ובצדק, אם פלשתין יכולה להיות ערבית, מדוע ישראל אינה יכולה להיות יהודית?
הבעיה העיקרית היא ההסברה למדינות העולם. זו הגזרה שבה כדאי להשקיע זמן רציני בהסבר עם תוכניות חכמות יזומות של המדינה. אנו מוכנים לעזור המון גם כאן כי ישראל היא גם ביתנו וקיומנו. בעולם, יש בעיה והיא הבנת העובדה שיהדות היא זהות אתנית-לאומית ולא זהות רק דתית וזה בדיוק המצב שסבלו וסובלים ממנו המרונים והנוצרים בלבנון. כאשר אנשים שומעים את מדינת היהודים, הם שומעים מדינה מוסלמית. או מדינה נוצרית. רוב הערבים ורבים בקהילה הבינלאומית סבורים כי יהדות יכולה להיות דבר שאינו יותר מאשר דבקות ביהדות. "אתה לא יכול לעשות מדינה דתית", הם אומרים. זהו בלוק קונספטואלי מרכזי עבור אנשים רבים.
אבל גם אם היהדות היא הגדרה דתית בלבד, אותו טיעון יחול. פלשתין מונחת באופן רשמי על-ידי השריעה, ומדינות רבות במזרח התיכון מוגדרות במונחים איסלאמיים. למען האמת, שוב, בריטניה היא מדינה אנגליקנית.
דבר אחד ואחרון שחשוב וחיוני הוא שחוק מדינת הלאום יכול להיות יותר הגיוני בהקשר של פרדיגמה של שתי מדינות. מדינת ישראל היהודית לא יכולה לבלוע את הערבים. הם רבים מדי וחשובים מדי מבחינה לאומית כדי להתעכל.
אני לא חושב שהישראלים צריכים להתנצל על אישור האופי האתני של מדינתם, אבל אני חושב שיש לשלב מאמצים לחזק את הזהות היהודית של ישראל עם מאמצים דומים להכיר לשמור על מיעוטים נאמנים אותנטים כמו המרונים ארמים בברעם הממתינים לקיום הבטחה צודקת מצד היהודים, וחיזוק בני המיעוט אשר חפצים להיות חלק מהישראליות ומשוויון חובות וזכויות.

הכותב הוא ראש התנועה הארמית נוצרית בישראל, יוזם מכינה קדם צבאית נוצרית-יהודית משותפת "כנרת", ומועמד לכנסת בבחירות האחרונות ברשימת ישראל ביתנו בראשות ליברמן
תאריך:  25/07/2018   |   עודכן:  31/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עתיד היהודים בהיסטורית מרונים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
יש
שמ  |  25/07/18 12:24
2
דבריך חשבים ונכונים
שמואל פישר  |  27/07/18 08:09
3
דבריך חשבים ונכונים
שמואל פישר  |  27/07/18 08:09
4
כתבת יפה אבל לא ניתן לחזור
חשדנית  |  28/07/18 09:54
5
בערבית אומרים "סאלם תומאק"
יישר כוח לשאדי  |  29/07/18 11:46
6
אתה יכול להמשיך לחכות.
סיפורי פוגי.  |  29/07/18 15:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הנשיא פוטין חושש מהתלקחות מלחמה אזורית בין ישראל לסוריה ואירן והוא מנסה להגיע להסכם "הסדרה" בין ישראל לסוריה. ישראל הבהירה לרוסיה כי יצירת יציבות בסוריה מחייבת אותה לרסן את הפעילות הצבאית של המשטר הסורי ולהרחיק את אירן מסוריה
אפרים הלפרין
יעל גרמן חושפת מוקדם מידי את פרצופה האמתי של מפלגת לפיד    אם לפיד חפץ חיים כאיש פוליטי הוא חייב לשחרר את יעל גרמן
ציפורה בראבי
המקום אליו מחוברים הילדים והצעירים בכלל וגם מבוגרים רבים הוא – הטלפון הנייד שלהם, החיבור הדיגיטלי שלהם לעולם    רק נסו לקחת אותו מהם - לא יעלה על הדעת!
אהוד פרלסמן
רק בשנים 1068 ו-1546 אוזכרו הרוגים ביפו כתוצאה מרעידות אדמה    במפת אזורי הארץ המוצגים על-פי מידת הסיכון לרעידת אדמה בהם, צבוע כל אזור החוף שמדרום לעתלית בצבע ירוק ומרגיע
פרופ' דן אריאלי, אהוד פלג
הלקח החשוב של המונדיאל - להתמודד בהגינות - הולך איתנו גם למערכת הבחירות לרשויות המקומיות    כיצד נשכנע מועמדים ורשימות שהתמודדות הוגנת לא תגרום להם "להרגיש פראיירים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il