X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כוחות הביטחון הירדנים בזירת הפיגוע [צילום: ראאד אדיילה/AP]
הטרור מכה בירדן
הטרור האיסלאמי הגי'האדיסטי שוב מתעורר בירדן והפעם הוא מכוון לעבר הממסד הביטחוני. כוחות הביטחון הירדנים חיסלו תשתית חבלנית גדולה אך החשש הוא שבירדן פועלות "חוליות רדומות" נוספות שתומכות בארגון דאעש

ירדן נהנתה משקט יחסי בשנתיים האחרונות בתחום הטרור, הפיגוע האחרון היה במצודת כרכ בדרום ירדן בדצמבר 2016. המחבלים תקפו שוטרים ירדנים והתבצרו במצודה צלבנית ולקחו כבני ערובה 14 בני אדם ובהם תיירים ממאלזיה, בסופו של דבר חוסלו המחבלים, תיירת מקנדה נהרגו ועוד 9 בני אדם, רובם אנשי ביטחון ירדנים. נראה כי עתה שוב מתעוררים מחבלי האיסלאם הקיצוני הג'יהאדיסטי מתוך ירדן עצמה לגל חדש של פיגועי טרור שמכוון נגד הממסד הביטחוני הירדני כדי לזעזע את יציבות ההלכה ההאשמית.
ביום ה-11 באוגוסט הוטמן מטען חבלה ברכב של המשטרה הירדנית בעיירה פחיצ, מהפיצוץ נהרג שוטר ירדני ועוד 6 אחרים נפצעו. חקירה מהירה של גורמי הביטחון הירדנים הובילה אל מקום המסתור של חוליית המחבלים שהטמינה את המטען והסתתרה במבנה בעיר סלט, המצור על הבית נמשך כמה שעות וכשכוחות הביטחון ניסו לפרוץ לתוך המבנה הפעילו המחבלים מטעני חבלה שהוטמנו מראש ופוצצו את המבנה על עצמם ועל ראשיהם של אנשי הביטחון שפרצו אל הבית.
באירוע נהרגו 5 אנשי ביטחון ירדנים, בהם מפקד כוח המשימות המיוחדות, קצין בדרגת רס"ן בשם מעאד' אלחוויטאת, עוד 20 בני אדם נפצעו ו-3 מחבלים נלכדו בחיים. בין שרידי הבית התגלו גופות של 5 מחבלים נוספים. חקירת גורמי הביטחון העלתה כי כי המחבלים הינם אזרחים של ירדן וכי לא מדובר במחבלים שהסתננו מסוריה או מעירק, למרות שבעיר סלט מתגוררים פליטים רבים שהגיעו לירדן במהלך מלחמת האזרחים בסוריה. העובדה כי מדובר בתשתית טרור מקומית שמצויידת בנשק רב ופעלה באופן מקצועי מעוררת דאגה רבה בצמרת השלטון הירדני.
לפני כמה ימים הצהיר רמטכ"ל צבא ירדן, פילדמרשל מחמוד פריחאת כי "ירדן עדיין מטרה להתקפות וכי הכוחות המזויינים שלה ממשיכים לשמור על המוכנות הגבוהה והעירנות" אולם הוא התייחס לסכנת הטרור מסוריה לאחר השתלטות הצבא הסורי על דרום סוריה והתפרסותו על הגבול עם ירדן. הוא לא העריך כי הטרור יכה את ירדן מבפנים באמצעות "חוליות רדומות" או "זאבים בודדים" המשתייכים לאיסלאם הקיצוני הגי'האדיסטי.
החקירה בנסיבות התקפת הטרור נמשכת וגורמי הביטחון הירדנים מעריכים כי התשתית החבלנית הייתה עצמאית אך פעלה בהשראת ארגון דאעש, ייתכן שהם לא מוסרים את כל הפרטים לציבור בגלל החקירה, החשש הירדני הוא כי קיימות "חוליות רדומות" נוספות שעדיין לא אותרו.
עבדללה מלך ירדן הזהיר כי המחבלים מתכנננים לפגוע "בילדינו שמשרתים בממסד הצבאי ובמנגנוני הביטחון", המחבלים מתמקדים באנשי הביטחון ולא באזרחים כדי לנסות ולזכות באהדת הציבור וליצור חיץ בינו לבין המערכת השלטונית. המלך עבדאללה כינה את המחבלים במילה "ח'ווארג' ", דהיינו הסוטים מדת האיסלאם והבטיח כי ירדן תבוא חשבון עם כל מי שפוגע בביטחון הממלכה ההאשמית ובשלום אזרחיה.
מדוע התעורר הטרור כעת?
פיגוע הטרור בעיירה פחיץ וההתקלות עם המחבלים בעיר סלט עוררו זעם רב בירדן.
אלפי אזרחים הגיעו לבית החולים הממשלתי בעיר סלט וביקשו לתרום דם לעשרות הפצועים.
גם ברשתות החברתיות היו גינויים רבים של אזרחים ירדנים לפעולת הטרור, ראש ממשלת ירדן לשעבר עבדאללה אלנסור פירסם פוסט ברשתות החברתיות שבו נאמר "מוות לרוצחים ששפכו דמם של חפים מפשע והיו מעורבים בפיגוע בפחיצ". אחת האפשרויות שגורמי הביטחון בירדן בודקים היא כי התשתית הרדומה של הטרור בירדן הופעלה על-רקע תבוסת ארגון דאעש בעירק ובדרום סוריה כדי להראות כי הארגון עדיין חי ובועט למרות שהוא לא נטל אחריות רשמית על הארועים בפחיצ ובסלט.
רק לפני שבועיים הצליח הצבא הסורי להביס את שלוחת דאעש שנקראת "צבא ח'אלד בן אלווליד" שהייתה ממוקמת בשפך הירמוכ על הגבול עם ירדן. אולם לא מן הנמנע כי מדובר בסיבות נוספות, העיתון "אלערבי אלג'דיד" פרסם הערכה ב-12 באוגוסט כי ייתכן שהדבר נובע מהלחץ האמריקני והאזורי על ירדן להסכים ל "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ולכן התעוררו הגורמים האיסלאמיים הקיצוניים בירדן כדי להזהיר את המלך, נשמעות גם הערכות כי הדבר קשור למצב הכלכלי הקשה בירדן.
המלך עבדאללה נעדר בתקופה אחרונה במשך 40 ימים מהממלכה ובשובו טען כי עסק בגיוס השקעות וכספים כדי לשפר את הכלכלה בירדן. נראה כי מעתה ואילך הוא יצטרך לחשב היטב את גיחותיו לחו"ל נוכח ההחרפה במצב הביטחוני הפנימי,ההערכה היא כי האיסלאם הגיהאדיסטי עדיין לא אמר את המילה האחרונה בירדן.

תאריך:  15/08/2018   |   עודכן:  15/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
13 מיליון מאזרחי סוריה איבדו את בתיהם במלחמת האזרחים, אבל מדיניותו של ממשל אסד גורמת לרובם המכריע להעדיף להישאר בגלות - מדווח ניו-יורק טיימס
יוני בן מנחם
מזכ"ל פתח ג'בריל רג'וב הצליח להשתלט על מוקד כוח חשוב בתנועה ולפגוע במעמדו של מרוואן ברגותי    עם זאת, מחמוד עבאס איננו בוטח בו ומולו עדיין ניצבים יריבים חזקים בקרב על ראשות הרשות הפלשתינית
איתמר לוין
עומאן מקימה עיר מן החולות על חוף הים הערבי, עם מלונות פאר ונמל ואזור תעשייה. המיקום האסטרטגי שלה משך בראש ובראשונה את סין
עומר כרמון
סעודיה תחדש את מעבר מכליות הנפט דרך מצר "באב אל-מנדב" המקשר בין הים האדום לאוקיינוס ההודי ומהווה נתיב שיט חיוני לישראל בשל הגישה לתעלת סואץ ולנמל אילת    ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר כי ישראל תפעל צבאית אם אירן תנסה שוב לחסום את המעבר
יוני בן מנחם
עבדאללה מלך ירדן נעדר מהממלכה יותר מחודש ימים ובירדן נפוצו שמועות כי הוא חולה ומקבל טיפול בחו"ל    המלך שב מחו"ל השבוע ומקורביו אמרו כי המלך בילה את חופשתו השנתית בחו"ל וכי הוא מאמין ביציבות שלטונו ובתפקוד מוסדותיו
רשימות נוספות
מידע על שבויי צה"ל תמורת שחרור מחבלים   /  עומר כרמון
דחלאן ניצח בתביעת דיבה: לא רצח את ערפאת  /  יוני בן מנחם
8 שנות מאסר לתיירת שהתלוננה   /  עומר כרמון
ארה"ב מוותרת למצרים  /  איתמר לוין
סעודיה מתקררת מ"עסקת המאה"  /  יוני בן-מנחם
מלחמת התשה  /  עמוס גלבוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il