X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מתברר ששום כוח חיצוני אינו עשוי לחולל באדם שינוי פנימי, רק הרצון שלו יכול
▪  ▪  ▪
האבב הערבי [צילום: AP]

לא אחת התייחסנו כאן לדמיון בין התהליכים שהתורה מספרת על יציאת מצרים ובין התהליכים שאנחנו חווים כאן ועכשיו. הסמכנו זאת על הפסוק במיכה (פרק ז): [טו] כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת. בכמה מאמרים התייחסנו למכות הניחתות על אויבינו המרים בצורה של מלחמות פנימיות אשר הביאו לקריסתן הפנימית, והשווינו גם את המצב הרוחני של בני ישראל במצרים למצב הרוחני הירוד אצלנו. כמובן, הדמיון הוא כללי, אבל המכנה המשותף הוא שאין גבול לשפל שאליו עלול אדם להדרדר, אפרופו פרשיות השבוע בחדשות. והנה השבוע שמתי לב לזווית נוספת, שבשנים האחרונות לא ממש התייחסתי אליה והיא ההדרגתיות בתהליכים, מן הקל (יחסית) אל הכבד.
ההתפרקות אצל אויבינו החלה בהפגנות המונים שדרשו שינויים שילטוניים בכיוון של יותר פתיחות והתחשבות באזרחים. לאוזן המערבית זה נשמע מבטיח, הם הבינו שהעם דורש שותפות בשלטון והדמוקרטיה גוברת על הדיקטטורה. ההתעוררות העממית זכתה לכינוי "האביב הערבי" כינוי שביטא את כמיהתם של המערביים לכיוון שאליו יתפתחו אותן הפגנות, אבל בפועל ההפגנות סימנו התחלה של תהליכי הקצנה וחורבן במדינות שונות. כי "התעוררות" זו גם התנערות שפירושה בלשונם הוא אינתיפאדה. והרי את זו אנחנו מכירים מאזורנו, ולא לטובה. היינו מצפים שלפחות אנחנו, המנוסים באינתיפאדות, נזהה ונבין נכונה את התהליכים המתחוללים אצל אויבינו, אבל זה לא קרה.
כמו במצרים לפני למעלה משלושת אלפים ושלוש מאות שנה, כך גם בימינו, בכל שלב חשבו שיותר גרוע לא יכול להיות. אבל כמו שם ואז, גם כאן ועכשיו התברר שאין באמת גבול, כי לכל שפל יש שפל עמוק ממנו. במצרים אלה היו עשר מכות שעוצמתן הלכה ועלתה עד לשיא במכת בכורות. היה זה תהליך שמתחילתו - הצגת דרישת השיחרור לפרעה, ועד סופו במכת בכורות ויציאה חפוזה ממצרים, הוא ארך שנה. אבל השבוע אנחנו לומדים שהסוף ההוא היה זמני, טכני בלבד. המצרים נבהלו מאוד מהמכה הנוראה שנחתה עליהם כשמתו כל הבכורים וגירשו את בני ישראל, אבל אחרי שלושה ימים הם התחרטו (שמות יד, ה): ...וַיֵּהָפֵךְ לְבַב פַּרְעֹה וַעֲבָדָיו, אֶל-הָעָם, וַיֹּאמְרוּ מַה-זֹּאת עָשִׂינוּ, כִּי-שִׁלַּחְנוּ אֶת-יִשְׂרָאֵל מֵעָבְדֵנוּ.
חוקים וניסיונות
מכות מצרים נועדו לחנך את המצרים וגם את בני ישראל, שידעו שיש בעל הבית לעולם ושיכירו אותו. עשר המכות, כולל האזהרות המוקדמות לא הספיקו כדי לחנך את פרעה והוא התארגן למרדף במטרה להחזיר את עם העבדים לעבדות: [ו] וַיֶּאְסֹר, אֶת-רִכְבּוֹ; וְאֶת-עַמּוֹ, לָקַח עִמּוֹ. [ט] וַיִּרְדְּפוּ מִצְרַיִם אַחֲרֵיהֶם, וַיַּשִּׂיגוּ אוֹתָם חֹנִים עַל-הַיָּם... כנראה חשב שלא יכול להיות יותר גרוע ממכת בכורות, שנגמרו לבורא עולם אמצעי הלחץ כלפיו וכעת הוא חופשי להשתמש בכוחו. אבל מסתבר שגם לבני ישראל לא הספיק התהליך החינוכי שעברו: [י] וּפַרְעֹה, הִקְרִיב; וַיִּשְׂאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-עֵינֵיהֶם וְהִנֵּה מִצְרַיִם נֹסֵעַ אַחֲרֵיהֶם, וַיִּירְאוּ מְאֹד... [יא] וַיֹּאמְרוּ, אֶל-מֹשֶׁה, הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם, לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר...
והם חידדו את דבריהם בתזכורת: [יב] הֲלֹא-זֶה הַדָּבָר, אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר, חֲדַל מִמֶּנּוּ, וְנַעַבְדָה אֶת-מִצְרָיִם: כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת-מִצְרַיִם, מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר. משה מנסה להרגיע אותם ופונה להתפלל, אבל ה' אומר לו שיפסיק לבזבז זמן: [טו] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, מַה-תִּצְעַק אֵלָי; דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, וְיִסָּעוּ. התוכנית שלי מוכנה מראש והיא שבאותו מהלך אני מציל את ישראל ומחסל את המצרים. אל תתעכבו, קדימה לדרך: [כב] וַיָּבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל בְּתוֹךְ הַיָּם, בַּיַּבָּשָׁה; וְהַמַּיִם לָהֶם חוֹמָה, מִימִינָם וּמִשְּׂמֹאלָם. [כג] וַיִּרְדְּפוּ מִצְרַיִם, וַיָּבֹאוּ אַחֲרֵיהֶם--כֹּל סוּס פַּרְעֹה, רִכְבּוֹ וּפָרָשָׁיו: אֶל-תּוֹךְ, הַיָּם. את הסוף כולם מכירים: [כח] וַיָּשֻׁבוּ הַמַּיִם, וַיְכַסּוּ אֶת-הָרֶכֶב וְאֶת-הַפָּרָשִׁים, לְכֹל חֵיל פַּרְעֹה, הַבָּאִים אַחֲרֵיהֶם בַּיָּם: לֹא-נִשְׁאַר בָּהֶם, עַד-אֶחָד.
ההתפעלות מהנס שחוו הניעה אותם לומר שירה ומאז אנחנו קוראים אותה בכל בוקר כתזכורת. אבל זמן קצר אחר כך שוב יש טענות (פרק טו): [כד] וַיִּלֹּנוּ הָעָם עַל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר, מַה-נִּשְׁתֶּה. ה' נותן פתרון מיד אבל מוסיף משהו עקרוני, כי מתברר ששום כוח חיצוני אינו עשוי לחולל באדם שינוי פנימי, רק הרצון שלו יכול. על כן באותו מעמד ה' נותן לנו כמה חוקים שיסדירו את יחסו של העם לקב"ה ויגבירו את הרצון שלו להשתנות: ...שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט, וְשָׁם נִסָּהוּ. שמירת החוקים האלוקיים תגן מפני נפילות אפשריות ותאפשר התאוששות מהירה אם יהיו כאלה: [כו] וַיֹּאמֶר אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל ה' אֱלֹקֶיךָ, וְהַיָּשָׁר בְּעֵינָיו תַּעֲשֶׂה, וְהַאֲזַנְתָּ לְמִצְו‍ֹתָיו, וְשָׁמַרְתָּ כָּל-חֻקָּיו--כָּל-הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם, לֹא-אָשִׂים עָלֶיךָ, כִּי אֲנִי ה', רֹפְאֶךָ.

תאריך:  17/01/2019   |   עודכן:  17/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
תוכנית זו (בהנחה שתקרום עור וגידים) מיטיבה עם הפלשתינים יותר מאשר עם מדינת-ישראל והיא אינה שונה במהותה מהתוכניות שהציג בעבר הממשל האמריקני, לכן על מדינת-ישראל לקחת יוזמה, להגדיר את גבולות הארץ ולהניח בפני הנשיא טראמפ תוכנית שתהווה פתרון מוסכם לסכסוך הישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יבקר בחודש הבא בדמשק ויפגש עם הנשיא בשאר אסד לאחר נתק ממושך. ביקורו הצפוי של עבאס יעניק לגיטימציה פלשתינית לפשעי המלחמה שביצע בשאר אסד נגד בני עמו למורת רוחו של הרחוב הפלשתיני
אברהם בנמלך
דיברו שם רק על שלג, תחזית מזג האוויר סיכויים לשלג וכמה סנטימטרים    צפת, ירושלים, החרמון ארץ ישראל שלנו בראש החדשות ואפילו לא מילה על גבאי ועל לפיד
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - סופר-מנים, קצר-קנה, מיזם חדשני, חרושת שמועות והבעת עמדה    שבת שלום וט"ו בשבט שמח
עו"ד אברהם הללי
ותקח מרים הנביאה אחות אהרן את התף בידה ותצאן כל הנשים אחריה בתפים ובמחולות ותען להן מרים שירו לה' (טו/כ) ואמרו הנשים בעדוד מרים יחד עם בני ישראל: אשירה לה' כי גאה גאה סוס ורוכבו רמה בים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il