X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - בוקאניר משפטי, בשורה קשה לחקלאים, עוד תרגיל, מצב צה"ל ודבקיות שבת שלום
▪  ▪  ▪
ברק. משתלך [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

א. חוקה חיה
אהרן ברק ממשיך להשתלח בחוק הלאום. בסמינר של עמותת 'אבות מייסדים' אמר ברק, "חוק הלאום הוא מובן מאליו", אך מסביר את התנגדותו: "לא על עצם חקיקתו [של החוק] אלא על הקדמת המועד, שמעלה בעיות שדורשות תיקון. אני דואג לקרע בעם היהודי ובמדינת ישראל, כאשר רגישים לשפה צריך להיות רגישים להבדלים של זולתך וזה חיסרון גדול". בנוסף אמר, "בהצעה לא נאמר שמדינת ישראל היא יהודית ודמוקרטית".
בעקבות כך, הציע ברק כמה דרכים לתקן את החוק, וביניהן, להוסיף לו את הכרזת העצמאות ואת המלים 'יהודית' ו'דמוקרטית'. לדבריו, חייבת המלה 'שוויון' להיות חלק מהחוק. איילת שקד, שרת המשפטים, הגיבה על דבריו בסמינר, "חוק הלאום יוצא מנקודת הנחה אחרי שעבר רדוקציה קשה, שבה יהדותה של המדינה לא הצליחה לקנות לה מקום של ממש". ואילו, "חוק הלאום מעניק מעמד מיוחד לישראל כמדינה יהודית לא רק כסמל אלא עם נגזרות פרקטיות".
עוד הוסיפה שקד, "חוק הלאום מחזק את יסודותיה הלאומיים של מדינת ישראל, ככל שנהיה יהודיים יותר נהיה דמוקרטיים יותר ולהפך. חוק הלאום מאפשר לשני העקרונות האלו לחיות יחד".
כשיגיע חוק הלאום לדיון בבג"ץ, הוא ייתקל במשובטיו של ברק, שממשיכים את דרכו לפרש את החוק כרצונם, מבלי להתחשב בכוונת המחוקק.
לא ברק (שזכה בתואר "בוקאניר [שודד-ים] משפטי" בשל תפקודו כשופט) המציא את הרעיון. ג'ונה גולדברג מזכיר בספרו, 'למי קראת פשיסט' (תל אביב: שיבולת, 2019)? כי זו דוקטרינה ליברלית ותיקה מאוד בארצות-הברית - 'חוקה חיה' שמה. היא נהוגה יותר ממאה שנה, מאז ימי הנשיא ווּדרו וילסון. לפיה, הפרשנות המשפטית לחוקה אינה צריכה להתכוון לפרש את לשון החוק ולא את כוונת המחוקק, אלא לפרש את החוקה לפי רוח הזמן ולפי תפיסות השופט. כלומר, מאוויי השופט והשקפותיו יביאוהו לפרש את החוק כרצונו. באותה רוח נהדרת, המליץ הנשיא וילסון לבני ארצו לזנוח את דבקותם העיוורת בחוקה. לפי גולדברג, "הליברליזם כיום תלוי כמעט לחלוטין בשופטים 'נאורים', המשתמשים ברעיון 'החוקה החיה' של וילסון כדי לסכל את רצון הציבור בשם הקִדמה" (עמ' 300).
ב. פיצויי עתק
שופט אמריקני השית על מונסנטו, חברה-בת של קונצרן באיֶר, תשלום יותר משני מיליארד דולר כפיצויים לזוג מקליפורניה, שלקה בסרטן עקב שימוש בקוטל העשבים ראונד-אפ מתוצרת החברה יותר משלושים שנה.
הקנס הגבוה, גם אם יקצץ בית המשפט בפיצויים בערעור, שתגיש החברה, ואלפי תביעות, שמחכות להכרעת שופט ברחבי ארצות-הברית, יביאו, כנראה, קץ לשימוש בחומר ההדברה, שנמצא מסרט̤ן. לחקלאים זו בשורה קשה, כיוון שאין תחליף לראונד-אפ, אך שיקולי בריאות יביאו לשימוש בתחליפים, שאינם תואמים לביצועיו.
נזכרתי בפרשה דומה - של המשל̤ך איג'נט אוראנג', שריססו האמריקנים במלחמת ויטנאם, כדי להסיר את העלים מעצים בג'ונגל, שהסתירו את נתיב הו צ'י מין. דרך הנתיב חדרו לדרום ויטנאם אלפי חיילים צפון ויטנאמיים, שהתחפשו לאנשי ויטקונג. לימים התלוננו אנשי צבא אמריקניים, כי לקו בסרטן עקב חשיפה לשאריות איג'נט אוראנג', אך טענתם לא הוכחה די הצורך.
ג. עוד תרגיל של שי ניצן
ב'חדשות מחלקה ראשונה' נחשף דוח של דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, שמאשים את שי ניצן, פרקליט המדינה, בעוד תרגיל מבית מדרשו, הידוע לשמצה: ניצן סיכל חקירה של ידידו, יוחנן דנינו, אז מפכ"ל המשטרה, בחשד לקיום יחסים עם צ', שהייתה פקודתו. החלטת רוזן ניתנה בתלונה של ניצב בדימוס יעקב בורובסקי נגד דנינו ונגד ניצן.
אין זו הפעם הראשונה, שניצן מואשם במעשים בלתי-ראויים, וכדאי שנוותר מיד על שירותיו.
ד. אלוף בריק מדבר
אלוף מיל’ יצחק בריק, שהיה נציב קבילות החיילים, יהיה הדובר ב'סדנת אלפרדו לחקר מלחמות' החודש, שתוקדש למצבו של צה"ל כיום.
הסדנה תהיה ביום חמישי, שלושים במאי, בשעה 18.30, בספרייה הציבורית לדורות, שדרות דוד המלך 20, לוד.
ה. רצים
על מכוניות רבות הודבקו דבקיות, שמציינות את הישגי הנהגים בריצה. למשל, 42.1 מסמנת השלמת ריצת מרתון; 21.1 מציינת השלמת חצי מרתון וכו'. חייכתי כשלידי ברמזור עמדה מכונית, שנשאה בגאווה את הדבקית 0.0

תאריך:  19/05/2019   |   עודכן:  19/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמואל סנדלר
מאז ההינתקות החד-צדדית מעזה בקיץ 2005, עסקה ישראל ב"מיקוח על-ידי איום באלימות" עם חמאס. במסגרת זו ערך צה"ל שלושה מבצעים גדולים בעזה, בנוסף לסיבובים קטנים יותר של פעולות צבאיות. ללא אפשרות למשא-ומתן מדיני רציני או למלחמה מכריעה, החלופה היחידה היא "דיפלומטיה של אלימות"
איתן קלינסקי
מצער, גיבוי והתייצבות הבית ברחוב בלפור מאחורי נהג ללא רישיון    כך הבית ברחוב בלפור בירושלים מתנהג כבית הנוהג ברכבת, שנכנסה לשנתה ה-72 של נסיעות על מסילה עצמאית
יוני בן-מנחם
לקראת פרסום "עסקת המאה" הרש"פ שוב מפריחה בלון ניסוי כי היא מוכנה לפתרון הקונפדרציה עם ירדן לאחר הקמת מדינה פלשתינית עצמאית. מחמוד עבאס חושש ש"עסקת המאה" תגנוז את רעיון הקמת המדינה הפלשתינית, ירדן וישראל מתנגדות לרעיון הקונפדרציה ולכן סביר להניח שהממשל לא יקבלו
זאב בן-יוסף
הגדרה של סמכויות בג"ץ בפסילת חוק שחוקקה הכנסת, דרושה מאוד כדי לחזק את הדמוקרטיה ואת אמון הציבור במערכת המשפט. היא לא תפגע בדמוקרטיה, אלא להפך: תבטיח שאף רשות לא תשתלט על חברותיה
נסים ישעיהו
טבעי שיש עשירים, שהם גם ממולחים וכו' ויש פחות עשירים. העשיר רוצה להיות יותר עשיר וגם זה טבעי. אומרת התורה שזה בסדר, אבל ביושר, אל תונו איש את אחיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il