X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאיר דיזנגוף. 3 מיליון מ"ר [צילום: קלוגר זולטן, לע"מ]
שטחי ציבור - בלי הציבור
תוכניות שטחי ציבור משפיעות על שטחי ענק בערים - אך דווקא הציבור אינו יודע עליהן ועל השלכותיהן, עד שמאוחר מדי יש להרחיב את הפרסום ולהאריך את המועדים להתנגדויות ותביעות
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

במאמרנו זה נעמוד בתמצית על נושא "תוכניות שטחי ציבור", והקושי והפגיעה הגלומים לעיתים באותן תוכניות כלפי הציבור. האחרון פעמים רבות נחשף ומגלה את קיומן ואת משמעותן על קניינו ואיכות חייו לאחר חלוף המועד להשפיע עליהן או שאין לו אפשרות משפטית להתמודד עם ההשלכות שיש להן על איכות חייו וקניינו, וכן את התייחסות החוק וגישת בתי המשפט לנושא.
בשנים האחרונות פועלות רשויות מקומיות רבות בהכנה וקידום של תוכניות מתאר המסדירות את הוראות הבינוי וזכויות הבנייה בשטחים בייעוד ציבורי (שטחים חומים), בכל מרחב התכנון של העיר. כך למשל תוכנית צ', החלה על כל שטחי הציבור בתל אביב ואשר הגדילה את זכויות הבנייה בהם ב-3 מיליון מ"ר. או תוכנית רג/340/ג/52/א ברמת גן, הכוללת גם היא תוספת זכויות בנייה משמעותית.
תוכניות אלו מעוררות קשיים רבים, אשר נובעים בראש ובראשונה מחוסר הקונקרטיות של תוכניות אלו. הן אינן מפרטות את תחולתן על מקרקעין מסוימים שניתן לזהות על-פי מספר גוש וחלקה כמו תוכנית סטנדרטית, אלא חלות בל השטחים בייעוד ציבורי שבבעלות עירונית. דבר זה אשר גורם לחיסרון מובנה בהליך החשוב של שיתוף, יידוע, ומעורבות הציבור בהליכי התכנון, בהגשת התנגדויות ועמדות, שכן לציבור אין מושג על תחולתן והשפעתן עליו.
חמור מכך: המטרה העיקרית של אותן תוכניות היא על-פי רוב תוספת זכויות בנייה רחבת היקף בשטחי הציבור, דבר מבורך לרוב, אולם לעיתים יש בכך פגיעה באיכות חייהם של השכנים והורדת ערך המקרקעין בלא שהללו מודעים לכך בשל אותו חוסר מסוימות. לעיתים הם מתוודעים לכך רק שנים ארוכות לאחר תום הליכי התכנון, בשלב הרישוי בו מתבקש הניצול בפועל של זכויות הבנייה, ולעיתים אף לאחר שחלף המועד להגשת תביעת פיצויים בגין ירידת הערך שהסבה התוכנית.
חובת פרסום על הפקדת תוכנית קבועה בסעיף 89 לחוק התכנון והבנייה: בתום 15 יום מקבלת החלטה על הפקדת תוכנית, יש לפרסם את הפקדתה ברשומות ובעיתון, במשרדי הרשויות המקומיות הכלולות בתוכנית, ובלוחות המודעות בשכונות הנוגעות בדבר. הודעה על הפקדת תוכנית מתאר מקומית או מפורטת תפורסם גם על גבי שלט במקום בולט בתחום התוכנית למשך התקופה שנקבעה להגשת התנגדויות (60 יום). עוד קיימת חובת פרסום ויידוע אישית לבעלים סמוכים במקרה בו התוכנית חלה על שטח קטן מ-3,000 מ"ר.
כידוע, במרבית המקרים הפרסום הפורמלי אינו משיג את מטרתו - יידוע הציבור. מרבית האנשים שאינם עוסקים בתחום, מדלגים על הפרסומים הצפופים המופיעים בעמודים הנידחים בעיתון, ואינם חשופים כלל לפרסום ברשומות ולפרסומי הרשות המקומית.
כך גם באשר לפרסום על גבי שלטים, אשר אינו נגיש ואינו ידידותי לציבור. נציין בהקשר זה, כי לא מכבר, פורסמה טיוטת תקנות התכנון ובנייה (פרסום הודעה על הפקדת תוכנית על גבי שלט לפי סעיף 89א לחוק) (תיקון), שמטרתה פישוט הנגישות לציבור בפרסום וצירוף מפת התמצאות צבעונית של הסביבה הקרובה תוך ציון שמות רחובות ודרכים, וכן אפשרות לצרף הדמיה צבעונית של התכנון.

פסקי דין נגד השכנים
יובל לרמת גן. גם כאן יש תוכנית [באדיבות מוזיאון קריניצי]

לתוכניות הכוללות את כל שטחי הציבור בתחום הרשות נותן החוק פטור מחובת פרסום באמצעות שלט במקרקעין. וכך דווקא על תוכניות אלו, שהשפעתן על הציבור עצומה, הציבור אינו יודע עד כשכבר מאוחר מדי. וזאת, כאמור, גם להעדר המסוימות של התוכניות עצמן.
אמנם יש רשויות מקומיות שעורכות הליכי שיתוף ציבור לפני הפקדת התוכנית, אולם מדובר בהליך וולונטרי שאינו מוסדר בחקיקה. החוק מחייב פרסום להתנגדויות לאחר קבלת אישור על הפקדה, וכך יוצא שמטרת הפרסום מוחמצת דווקא בתוכניות רחבות היקף.
בהקשר זה נפנה לפסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב (עת"מ 27564-06-21), אשר דן בעתירה שהגישו תושבים נגד עיריית תל אביב. זו מבקשת, מכוחה של תוכנית צ', להקים מבנה ציבורי רב-ממדים במקום מבנה חד-קומתי צנוע וגינה ציבורית ששירתה את תושבי השכונה. השכנים טענו, כי היה על העירייה להיוועץ עימם ולערוך שימוע לפני אישור תוכנית עיצוב ומתן היתר בנייה.
בית המשפט דחה את העתירה בקובעו, שלא קיימת להם זכות שימוע כלל, וכי תוכנית צ' אושרה כדין. בית המשפט עמד על כך שאמנם עיריית תל אביב נוהגת לקיים "נוהל שיתוף ציבור" לתוכניות שונות שהיא מקדמת, אולם ההליך אינו מחויב על-פי דין ויש לעירייה שיקול דעת נרחב אם לבצעו ובאיזה אופן; הליך וולונטרי זה רלוונטי רק לפני הפקדת תוכנית ולא לאחר אישורה.
למסקנה דומה הגיעה ועדת ערר תל אביב (ערר 1181-12-20) אשר דחתה ערר שהגישו תושבים שגרים בסמיכות לבית ספר נגד הקמת קריה לימודית ותוספת מבנים. הם טענו, כי היקף הבינוי המבוקש הוא בעל השפעות סביבתיות חמורות ופוגע בערך המקרקעין ועדת הערר קבעה, כי בקשת ההיתר תואמת להוראות תוכנית צ' אשר ניתן להוציא מכוחה היתרים.
לעמדתנו, החשיבות והמהות של אותן תוכניות, אשר יש בהן כדי לשנות באופן דרמטי את המציאות התכנונית בעיר, מחייבות חשיבה מעמיקה להסדרה בחקיקה של מנגנון אשר יבטיח את מעורבות הציבור בהליך התכנוני. יש להטיל חובת פרסום מוגברת על מוסד התכנון והעירייה בכדי ששיתוף הציבור יתבצע באופן הראוי ביותר ויאפשר לו לכלכל את צעדיו, כשבהתאם אף נדרש להרחיב את המועדים להגשת התנגדויות.
בנוסף, עקב מצב זה מתבקש, כי המועד להגשת תביעת פיצויים מכוחן של אותן תוכניות יחל להימנות ממועד הגשת הבקשה להיתר אשר הופכת את הפגיעה לקונקרטית ומסוימת. זאת, בדומה לפגיעה הנגרמת מאישור בקשת היתר לפי תמ"א 38 או הקמת אנטנה סלולרית לפי תמ"א 36, כשבמקרים אלו נפסק, כי מועד הפגיעה חל ממועד אישור הבקשה להיתר (בר"מ 1560-13), ולא ממועד אישור התוכנית. לחלופין להאריך את המועד הקבוע בסעיף 197 לחוק, העומד על שלוש שנים בלבד, מועד קצר שאין בו די, זאת בעוד הפגיעה הכלכלית פעמים רבות נודעת שנים רבות לאחר חלוף המועד הקבוע בדין.
יובהר, כי אין הכוונה להתנגד באופן גורף לתוכניות שטחי ציבור רחבות החלות על כל מרחב העיר אשר יש בהן תועלת ציבורית. אולם לעמדתנו נדרש מהמחוקק ומגופי התכנון לבצע חשיבה מעמיקה בדבר הכלים והמנגנונים שיש לקבוע בחוק ביחס לאותן תוכניות, וזאת כדי למנוע פגיעה בציבור, דבר אשר עומד סתירה למטרה הגלומה בהן.

הכותבים הם ממשרד צבי שוב ושות', העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  04/12/2022   |   עודכן:  04/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
ראש הממשלה המיועד אומנם מחלק תיקים בכירים לשותפי הליכוד, אך מבטיח לעצמו רוב קבוע בממשלה על-ידי כך שלתיקים בינוניים וקטנים רבים יותר ימונו כשרים נאמניו מהליכוד    המשמעות: שותפיו הקיצוניים ובהם סמוטריץ', בן-גביר ואבי מעוז, לא יוכלו לעשות כרצונם, אלא באישור הממשלה, קרי: באישור שרי הליכוד בראשות נתניהו
בצלאל סמוטריץ'
הסכמנו לבקשות של נתניהו, אך הוא חזר בו מכל ההסכמות. מה שנבנה נכון עכשיו יעבוד טוב ארבע שנים, אם נילחץ היום נצטער ארבע שנים על הפספוס
יבגני פטישמן
יש להתמקד בשלב זה בניתוק הברית שבין מפלגת הליכוד למפלגות החרדיות    חשוב לזכור שאין שום דבר טבעי בברית הזאת
מנחם רהט
לראשונה בתולדות המדינה כוללת הקואליציה והממשלה רוב של שומרי מצוות    ממעמד משגיחי הכשרות בקרון המסעדה נשלחו שומרי המצוות לאייש את עמדת נהג הקטר    ברוכים הבאים ל'מדינת כל דתייה'
עו"ד דוד גולדמן
פסק דין בבית המשפט המחוזי בתל אביב מלמד, כי לא תמיד ניתן להגיע ל"משחק סכום אפס" כאשר שותף אחד משלם לשותף האחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il