X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא ידוע לי אם נקבעו הנהלים המגדירים את יחסי הגומלין בין היועץ המשפטי לבין מבקר המדינה. אך מן הראוי שמבקר המדינה לא יעסוק בענייני חוק ומשפט, ואילו היועץ המשפטי לממשלה לא יעסוק בביקורת
▪  ▪  ▪

סוף סוף יצאה לדרך ועדת וינוגרד והחלה בעבודתה. אך משהו בהחלט לא תקין בהתנהלות הממשלה בכל הקשור להקמת ועדת הבדיקה הממשלתית לבדיקת מחדלי מלחמת לבנון השנייה. התנהלות הממשלה בעניין זה צריכה להדיר שינה מכל אזרח בישראל.
מתברר כי בנהלי הדמוקרטיה קיים סדק, אשר האירועים האחרונים הרחיבוהו מאוד. מעבר לפארסה של מינוי ועדות הבדיקה השונות, פיזורן והרכביהן הכושלים, הגדילה הממשלה לעשות בהתנהלותה מול מבקר המדינה. על-פי חוק יסוד מבקר המדינה המבקר עצמאי ובלתי תלוי.
לפני מספר שבועות "הטילה" הממשלה על מבקר המדינה באמצעות התקשורת, ללא תאום עמו, את משימת הבדיקה של התנהלות המלחמה בעורף וברשויות המקומיות. מבקר המדינה, מתוקף חוק מבקר המדינה, הדף את המשימה בטעון מוצדק, שהממשלה לא יכולה להטיל עליו משימות בדיקה, ודאי לא כשהוא כבר בעיצומה של בדיקה. עוד טען המבקר שבסמכותו לבדוק כל דבר ועניין באופן עצמאי ובלתי תלוי - ואכן המשיך במשימות הבדיקה שקבע לעצמו.
בהחלטת הממשלה שפורסמה ב- 17.9.06 על הקמת ועדת וינוגרד, אין זכר להודעתו הפומבית של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בדבר חלוקת המשימות בין הוועדה הממשלתית לבין מבקר המדינה, שהיה אמור לבדוק את התנהלות העורף והרשויות המקומיות במלחמה.
אין ספק שלממשלה בהרכבה הנוכחי, לא נוח שגוף בלתי תלוי כמוסד מבקר המדינה, יבדוק גם את הדרג המדיני. ברצונה למנות ועדה ממשלתית ולא ועדת חקירה ממלכתית, והיא זו אשר תקבע גם את סמכויותיה. התנהלות הממשלה לא מובנת ומדאיגה כאחד.
הגדיל לעשות היועץ המשפטי של הממשלה, שכנראה "גויס" למערכה לעזרת הממשלה וכנראה שהתבקש לחוות דעתו. רק אתמול פורסם שהיועץ המשפטי לממשלה אמר עם הקמת ועדת וינוגרד, שמן הראוי שמבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, לא יעסוק בדברים שהוועדה בודקת. נראה הדבר שאמירה זו של היועץ המשפטי לממשלה לא משפיעה על מבקר המדינה, ובצדק.
לא ידוע לי אם נקבעו הנהלים המגדירים את יחסי הגומלין בין היועץ המשפטי לבין מבקר המדינה. אך מן הראוי שמבקר המדינה לא יעסוק בענייני חוק ומשפט, ואילו היועץ המשפטי לממשלה לא יעסוק בביקורת. בנושאי הביקורת וכיצד לעשותה, טוב יעשה היועץ המשפטי אם ישאיר זאת לאחריותו הבלעדית של מוסד מבקר המדינה. באין נהלים יכול מבקר המדינה להודיע, למשל, כי החליט לבדוק את התנהלות הפרקליטות והמשטרה ואת החלטת היועץ המשפטי לממשלה בעניין הגשת כתב האישום כנגד השר חיים רמון, החלטה שהעלתה תמיהות לא מעטות. שאם לא כן, היכן נגיע? אני רוצה להאמין שרשויות אלו צריכות לנהוג בכבוד הראוי אחת ברעותה.
יש לדעת כי עיני רבים מופנות לעבר מאבק איתנים זה של הממשלה והיועץ המשפטי במבקר המדינה ולתוצאותיו. לתוצאות מאבק זה השלכה על גופים ומוסדות בארץ, כמו אגודות, עמותות וחברות, החייבות לנהוג על-פי החוק ולמנות מערכת ביקורת; ועדת ביקורת ומבקר פנים. גם בגופים אלה, מדרך הטבע, ויכוחים תמידיים. מצד אחד ההנהלה והדירקטוריון רוצים להכפיף תחת מרותם את ועדת הביקורת, ומצד שני, טוענים כי הביקורת היא עצמאית ובלתי תלויה, בעוד ועדות הביקורת רואות את מעמדן כדומה למוסד מבקר המדינה ודורשות תקציב לקיים ביקורת עצמאית. אין ספק שתוצאות מאבק זה ישפיעו גם על גופים אלה.
לסיכום, שורש הרע טמון בחוק המאפשר לממשלה למנות ועדות בדיקה. מן הראוי שהשיטה תשונה. לדעתי רצוי שהכנסת, באמצעות הוועדה למינוי שופטים, למשל, תוסמך להחליט, בעת הצורך, על מינוי ועדת הבדיקה והרכבה, במנותק ממבקר המדינה, שיש לשמור מכל משמר על עצמאותו.

הכותב היה בעבר הלא רחוק יו"ר ועדת הביקורת הארצית של ארגון "צוות", ארגון גמלאי צבא קבע.
תאריך:  20/09/2006   |   עודכן:  20/09/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המבקר מול היועץ
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
יש גבול לבורות המותרת
ד.ה  |  20/09/06 15:00
 
- מבקר המדינה והיועץ המשפטי
גרשון אקשטיין  |  20/09/06 16:31
2
קודם כל שהיועץ יתחיל לתפקד.
מזוז אפאטי ובטלן  |  20/09/06 18:05
3
היועץ המשפטי נראה כל כך מוזר.
שמחה  |  20/09/06 19:08
4
act against suspct.CORRUT JUDICIALS
MICHA & MAZUZ do NOT  |  21/09/06 02:41
5
שאלה.
אביעד ש  |  21/09/06 11:47
 
- תשובה
מומחה  |  21/09/06 13:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אש
לפני החגים אנו צפויים למתקפת שיווק אגרסיבית ומתוחכמת שתכליתה להגביר את פעילותינו הצרכנית. חשוב מאד לזכור ששום דבר לא ניתן בחינם, וגם אם דוחים לנו את התשלום בחודשיים, או פורסים את ההוצאה לחמישה תשלומים, הרי בסופו של יום התשלום יגיע
רועי גולדשלגר
האיחוד של גרמניה המערבית הפורחת והעשירה עם גרמניה המזרחית הענייה והקומוניסטית, הוביל לצרות צרורות במערב גרמניה. גרמניה המזרחית הפכה לנטל קשה ביותר על גרמניה המערבית, האבטלה העצומה, המרירות מהתקופה הקומוניסטית, חוסר המערביות ועוד ועוד הובילו את גרמניה המאוחדת למשבר אמון
נרי אבנרי
בשונה מ"קדימה" שחבריה מכורים לשררה, חברי מפלגת העבודה, מכורים לתחושת ההתבזות. ואם מפלגת קדימה היא "פיקציה אידיאולוגית", הרי שמפלגת העבודה היא "פארסה פוליטית" - מאמר שני בסדרה
עו"ד נירה גולן
נפגעים רבים אינם מודעים לזכויותיהם וגם אם מודעים להן, יש לשקול היטב בטרם הגשת תביעה, שכן לבחירה במסלול התביעה יכולות להיות השלכות כלכליות משמעותיות שישפיעו על חיי הנפגע
עו"ד חיים קליר
לאחר ויכוח עם המוביל וסחיבת ספות כבדות, לקה המבוטח באירוע מוחי. היועץ הרפואי שמינה בית הדין לעבודה קבע כי השפעת האירוע החריג בעבודה על האירוע המוחי היתה פחותה בהרבה מהשפעת מצב הבריאות הקודם של המבוטח. האם לאור קביעה רפואית שכזו נסתם הגולל על תביעתו של המבוטח מהביטוח הלאומי?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il