X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שוכר משפר את הנכס המושכר - האם עלות השיפור מהווה הכנסה אצל המשכיר, בעל הנכס ?
▪  ▪  ▪

לא אחת מבצע השוכר שיפורים, תיקונים והשבחות, בנכס המושכר. לפיכך, פעמים רבות נדרש בית המשפט לסוגיית אופן סיווגם של השיפורים הנ"ל, קרי, האם שיפורים אלו מהווים תמורה בעד השימוש בנכס ולפיכך חייבים במס לפי סעיף 2(6) לפקודת מס הכנסה, או שמא מדובר ב"מתת שמיים" הפטורה ממס?
אכן, הכנסה מדמי שכירות לרוב תתבטא בכסף, אך אין מניעה כי תופק אף בשווה כסף. העיקרון לפיו שווה כסף או כל טובת הנאה אחרת דינה כדין הכנסה, מעוגנת היטב בפסיקתו של בית המשפט. לאור האמור, ברי, כי אף שיפורים במושכר (שווה כסף), עשויים להוות תמורה בעד השימוש בנכס, ולהיחשב כדמי שכירות לצורך סעיף 2(6) לפקודה.
לאור האמור, בית המשפט, עת בא הוא למסות שיפורים במושכר כדמי שכירות, בוחן, האם השיפורים מהווים תמורה בעד השימוש בנכס המושכר אם לאו.
לעניין זה, קבעה הפסיקה בעבר, כי יש להבחין בין שיפורים המהווים תמורה בעד ההשכרה כתחליף לדמי השכירות, שאז יסווגו אלה כהכנסה בידי המשכיר; לבין שיפורים שבוצעו בהתנדבות על-ידי השוכר ובמנותק מתשלום דמי השכירות, שאז לא יסווגו כהכנסה, וייחשבו כ"מתת שמיים" (Windfall).
הבחנה זו, המכונה בספרות המשפטית, "מבחן המתנדב", אומצה על-ידי השופט ויתקון באופן ברור, לראשונה, בעניין בית אררט , בו קבע: "אך זוהי השאלה: האם בוצעו התיקונים כתמורה בעד ההשכרה או האם התנדבו הדיירים לבצעם ולא היתה לחברת הבית כל ענין וחפץ בהם?
דא עקא, שהבחנה זו, לא בקלות ניתן לעשותה. במציאות קשה להבחין בין מקרה, בו נעשו שיפורים בנכס כחלק מן המקח וממכר שבין המשכיר והשוכר, לבין מקרה, בו ממלא המשכיר תפקיד פסיבי לגבי הנעשה במושכר. כאמור, מבחן זה מבוסס על כוונתם הסובייקטיבית של הצדדים ועל דברים שבלבם, ולכן תרומתו לענייננו בעייתית.
לפיכך, לאחרונה, נוטים בתי המשפט לנטוש את המבחן ה"התנדבותי" וחלף בוחרים הם לאמץ את המבחן ה"כלכלי", קרי, בחינת המהות הכלכלית האמיתית של העסקה (פס"ד בעניין בר-בנין רוני של השופט מ. אלטוביה ופס"ד בעניין אליהו גרינברג של השופטת חיות), שלוקח בחשבון אף את התפקיד אותו ממלא המשכיר לגבי הנעשה במושכר, אך כשיקול אחד מיני רבים.
יתרונו של המבחן הכלכלי הוא בבוחנו בצורה אובייקטיבית את הרווח הכלכלי הצומח לבעל המקרקעין בשל השיפורים והתיקונים, ואת יכולתו להפיק תשואה כלכלית כזו או אחרת בשל השיפוץ בהווה או בעתיד, ללא תלות בכוונתם הסובייקטיבית של הצדדים.
פסיקה זו הולכת יד ביד עם עיקרון היסוד בדיני המס לפיו תוצאות המס נגזרות מן המהות הכלכלית של העסקה. אכן, מקום שבו קיים ביטוי מפורש לכוונתם הסובייקטיבית של הצדדים, כגון הסכם כתוב, הסכם זה נושא משקל לא מבוטל לצורך בחינת מהות העסקה לשם מיסויה. אולם, ההסכם אינו חזות הכל. ההסכם הוא נקודת ההתחלה לבחינת מהותה של העסקה אך אינו נקודת הסיום. על-מנת לבחון את תוצאות המס של העסקה יש לבחון את מהותה על-פי כלל הנסיבות.
מכל האמור לעיל, ניתן להסיק, כי שיפורים, תיקונים והשבחות בנכס, הניתנים כתמורה בעד השימוש במושכר, ממוסים עפ"י סעיף 2(6) לפקודה, כאשר בחינת קיומה של "תמורה" נסמכת על בדיקת יכולתו של המשכיר להפיק תשואה כלכלית מן השיפור בנכס.

תאריך:  11/12/2006   |   עודכן:  11/12/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הירשזון
עידוד השקעות זרות בישראל, קידום ייישומו של מס הכנסה שלילי ורפורמות בחינוך - כל אלו ועוד בנאום שר האוצר, אברהם הירשזון, בוועידת ישראל לעסקים (2006)
עו"ד איריס פרחי
מישהו חשב פעם כיצד מתנהגים שוטרים בחדרי חדרים? כשלא רואים אותם? כשלא מצלמים אותם? איזה מכות (יבשות) חוטפים נחקרים? וכמה חפים מפשע יושבים בבתי סוהר בגלל התלהמות משטרתית? פרשת בני סלע נתנה חומר למחשבה. זה נראה מפחיד
אדמונד חסין
הח"כים הדתיים טעו כאשר נמנעו מלקחת חלק משמעותי בדיוני הוועדה שגיבשה את עיקרי החוקה, והותירו את הבמה לח"כים ואנשי אקדמיה המתעלמים מן הערך של מדינה יהודית
עו"ד טלי הוד ליבוביץ
על זכיות בהגרלות בתוך המשפחה    מה הדין כאשר אחד מבני הבית זוכה בפרס בהגרלה    האם האחרים זכאים להתחלק בזכייה?
אורי אבנרי
דוח בייקר הוא מתכון לאפיית עוגה. השאלה היא אם ממשלת ארצות-הברית תיקח את המתכון הזה ואכן תאפה אותה    בייקר מגיש את תוכניתו בשעה שארצות-הברית עומדת לפני תבוסה מבישה בעירק, לכן יתכן שהנשיא ישמע הפעם לעצתו של מומחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il