X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין צורך לטוס במחלקה ראשונה או במחלקת עסקים כדי לזכות במבחר ארוחות גם לטסים במחלקת התיירות יש אפשרות, שלא כולם יודעים עליה, לבחור מתוך מגוון גדול של ארוחות צריך רק לדעת להזמין מראש
▪  ▪  ▪

כל מי שטס אי פעם לחו"ל למד על קיבתו שהארוחה המוגשת במטוס איננה, על-פי רוב, חווייה קולינרית מענגת, אם לנקוט לשון-המעטה. הדברים אמורים, בעיקר, לגבי הנוסע המצוי, הטס במחלקת-תיירות של נתיבי-אוויר רגילים, ונאלץ להסתפק, בשל תנאי הטיסה ומוגבלות המקום במטוס, בארוחה מוכנה מראש על-ידי חברת-קייטרינג כלשהי, שבמטוס רק מחממים אותה לפני הגשתה, לרוב בכלי-פלסטיק מדכאי-תיאבון.
האמור לעיל אינו חל, לדוגמה, על הטסים במטוסי חברת "קתאי" הפרטית מהונג-קונג, או בנתיבי האוויר של סינגפור, שבהם אפילו נוסע במחלקת-תיירים זוכה, כמעט בכל טיסה, לפינוק קולינרי, מרגע עלותו למטוס ועד רדתו ממנו.
הדברים מגיעים לפעמים עד כדי כך שנוסעים בוחרים לטוס בחברה מסויימת, רק משום שהם מעדיפים את האוכל המוגש בה במחלקת התיירים על זה שמוגש בטיסות של חברה אחרת. מה שהם אינם יודעים, כמובן, הוא שכמעט כל חברות התעופה מסתייעות באותן חברות-קייטרינג. וכך, למשל, כל הטיסות היוצאות מישראל מקבלות את ארוחותיהן מאותה חברת-קייטרינג הפועלת בנמל התעופה בן-גוריון בלוד.
אבל, גם הנוסע שקיבתו מאסה בארוחות הסטנדרטיות המוגשות במחלקת התיירים, יכול בהחלט ליהנות מתפריט מגוון יותר, מבלי שייאלץ לשלם אפילו אגורה אחת יותר תמורת כרטיס הטיסה שלו. כל מה שעליו לעשות הוא להזמין מראש, באמצעות סוכן הנסיעות, שדרכו רכש את כרטיס הטיסה, אחת מתוך מגוון די נרחב של ארוחות שחברות התעופה מחוייבות לספק לנוסעיהן, בין אם מדובר בארוחה צמחונית, או טבעונית, דרך ארוחה דלת-קלוריות, או דלת שומן, כשרה או בלתי כשרה, וכלה בארוחה הינדית או מוסלמית.
ב"אל על" תוכלו לבחור מתוך 17 סוגי ארוחות מיוחדות
מי שטס במטוסי "אל על", למשל, יכול ליהנות מלא פחות מאשר 17 סוגי ארוחות מיוחדות, כולן על טהרת הכשרות, ולמקפידים - אפילו על טהרת ה"כשר למהדרין". אחת הארוחות הפופולריות שניתן להזמינן מראש היא ארוחה של מוצרי חלב, עם תוספות של ביצים ודגים. לחלופין ניתן להזמין ארוחה שכולה דגים (אך, כמובן, לא פירות-ים, שאינם כשרים); ארוחה צמחונית, המורכבת מפירות וירקות בלבד, וכן מבחר של ארוחות דיאטטיות לסוגיהן: ארוחה דלת-קלוריות, ארוחה דלת-מלח, ארוחה דלת-סוכר, או ארוחה מבושלת, ללא טיגון וללא תבלינים.
יש ב"אל על" גם ארוחות מיוחדות לסובלים ממחלות. חולי כיב-קיבה, למשל, יכולים להזמין ארוחה הכוללת מבחר של מאכלים חלביים, ירקות מבושלים ופירות. לנוסעים המתקשים בלעיסה מוצע תפריט מיוחד, המורכב ממאכלים רכים וקלים לעיכול, כמו קציצות-בשר, חביתה ורפרפת - שזו גם הארוחה המומלצת על-ידי רופאי-תעופה למי שסובלים מטחורים או מהפרעות-קיבה אחרות בעקבות הטיסה. חולי ציליאק, למשל, יכולים להזמין ב"אל על" ארוחה מיוחדת ללא גלוטן. ויש גם ארוחה מיוחדת לילדים, עם ה"ג'אנק-פוד" האהוב עליהם, וארוחה לתינוקות, המבוססת על חלב טרי ומזון מרוכז בצנצנות. את זו האחרונה, להבדיל מהאחרות, אין צורך להזמין מראש. היא מצויה בכל מטוסי "אל על" באספקה שוטפת.
חברות התעופה, כמובן, אינן מעוניינות בריבוי תפריטים במחלקת התיירים, כדי לא להרבות בטירחה. משום כך הן משתדלות שלא להבליט, יתר על המידה, את השירות הזה שהן מעניקות ללקוחותיהן. זו גם הסיבה שרבים מסוכני הנסיעות אינם מתנדבים מרצונם להסב את תשומת-ליבם של רוכשי כרטיסי הטיסה לאפשרות הזאת. גם אלה מביניהם השואלים את רוכשי הכרטיסים אם הם מעוניינים באיזה תפריט מיוחד בשעת הטיסה, אינם טורחים, על-פי רוב, לפרט באוזניהם מהן הארוחות שהם יכולים להזמין מראש, ואת העובדה שהשירות הזה כלול במחיר הכרטיס ולא יעלה להם אגורה.
בחברת התעופה הגרמנית, "לופטהנזה", למשל, שמים דגש מיוחד על ארוחות לסובלים ממחלות שונות. אולי בשל העובדה שרבים מהטסים לגרמניה הם ניצולי-שואה לשעבר, המקבלים עד היום טיפולים רפואיים או נופש בבתי-הבראה גרמניים. כך, למשל, לסובלים ממחלות-עיכול, מוצעת גם ארוחת-בוקר מיוחדת, המורכבת מלחם מחיטה מלאה, צנימים, ריבה דיאטטית, דבש, חלב כחוש וממתיק מלאכותי לקפה.
לסובלים מבעיות לב, לחץ-דם וכליות מוצעת ארוחה מבושלת ללא מלח, שבסיסה העיקרי הוא בשר רזה בארוחה חמה וגבינה רזה בארוחה קרה. לחולי סוכרת יש ארוחה דלת-כולסטרול, המכילה בשר דל-שומן וגבינת קוטג' רזה, ולחולי צליאק - ארוחה ללא גלוטן. יש גם ארוחה צמחונית רגילה המורכבת מירקות טריים, כמו מלפפון, עגבניה, פלפל וגזר, סלרי וקולרבי, וירקות מבושלים כמו שעועית ירוקה, ברוקולי או כרובית, וכמובן -פירות-עונה טריים. כל זאת בתוספת לחם-פומפרניקל. ב"לופטהנזה" אפשר גם לתמרן בין ארוחה הינדית - על טהרת מוצרי החלב והירקות, לבין ארוחה מוסלמית, שאין בה לא בשר-חזיר ולא משקאות חריפים.
פופולארית ביותר היא הארוחה עשירת הסיבים הכוללת, בין השאר, אומצת-בשר. לחלופין אפשר להזמין ב"לופטהנזה" ארוחה טבעונית או ארוחה לילדים, המורכבת מלחמניה והמבורגר - ממש "מקדונלד מעופף". אגב, נוסעי "לופטהנזה", הממשיכים בטיסות-המשך בתוך גרמניה, יגלו בחדרי ההמתנה מזנון חופשי. על-מנת לחסוך בשירות הדיילות בטיסות הפנים הקצרות, מאפשרת החברה לנוסעיה לבחור כאוות-נפשם כריכים, חטיפים, עוגות, ממתקים, פירות וקפה, ולקחת את כל מה שבחרו בשקית נאה למטוס, או אפילו לארוחת הצהריים הבאה, בתום הטיסה.
ב"סוויס" ארוחה הודית, צמחונית, מוסלמית, לחולי סוכרת או לסובלים מקשיי עיכול
הטסים בחרת התעופה השווייצרית, "סוויס", יכולים לבחור לעצמם מראש ארוחה צמחונית, דלת-מלח ותבלינים, המבוססת על ירקות טריים בלבד. לחלופין הם יכולים להזמין ארוחה של ביצים ומוצרי-חלב טריים לסוגיהם. הארוחה ההינדית ב"סוויס" היא ארוחה הודית-צמחונית אמיתית, עם מאכלים הודיים אמיתיים כמו סאמוסה (כיסנים במלית ירקות) ופאקוריסק (טוגניות-ירק), מלפפונים ביוגורט, מוצרי חלב טריים, פירות טריים, ריבה ודבש. הארוחה המוסלמית של "סוויס" דומה מאוד לארוחה הכשרה היהודית: היא מכילה בשר-בקר משחיטה כשרה או דגים.
חולי סוכרת יכולים להזמין ב"סוויס" ארוחה שהוכנה למענם על-פי מירשם רפואי. היא דלת-שומן ואינה מכילה סוכר. יש בה יוגורט, חלב וחמאה בכמות מוגבלת. אופציה נוספת: ארוחה בשרית מבושלת, דלת-קלוריות, שומן ופחמימות, שאין בה סוכר או מיונז. לחלופין אפשר לקבל ב"סוויס" מה שאין ב"אל על": ארוחה של פירות-ים, ואפשר להזמין גם ארוחת-בוקר על טהרת הביצים, על סוגי ההכנה השונים שלהן.
הסובלים ממחלות או מקשיים בדרכי העיכול יכולים להזמין ארוחה מבושלת, דלת-כולסטרול וללא שומן מן החי. היא מכילה חלבון-ביצה מבושל, אורז ותפוחי-אדמה, בשר-בקר רזה, עוף או תרנגול-הודו, דג סול, דג דקר מבושל ופירות טריים. לילדים (מגיל שנתיים עד 12) מציעה "סוויס" ארוחת-נוער הכוללת בשר, צ'יפס, גזר ואפונה ועגת-שוקולד לקינוח. הארוחה לתינוקות כוללת דייסות-בשר, ירקות ופירות.
בחברה האוסטרית הנוסעים מקבלים צ'ופר מיוחד: שני כדורי "מוצרט"
מי שטסים ב"נתיבי אוויר אוסטריים" לווינה, יכולים לבחור בין ארוחה צמחונית, הכוללת מבחר ירקות מבושלים, כמו אפונה, גזר, פטריות וברוקולי, תפוחי-אדמה מטוגנים בשומן צמחי, סלט ירקות טריים ומוס-שוקולד או קרם-קרמל לקינוח, לבין ארוחה על טהרת הירקות והפירות הטריים של העונה. בחירה אחרת היא בין ארוחה הכוללת חזה-עוף ממולא בתוספת ירקות ותפוחי-אדמה לבין דג שמך (פורל), סלמון, בורי או נסיכת הנילוס בגריל. המעדיפים ארוחה חלבית יכולים להזמין לעצמם צלחת עם מבחר גבינות.
הנזקקים לדיאטה יכולים להזמין ב"נתיבי האוויר האוסטריים" ארוחה דלת-קלוריות, או ארוחה דלת-מלח וסוכר. לסובלים ממחלות מיוחדות מתאפשר להזמין ארוחה בהתאם. גם הילדים אינם מקופחים. כאן הם מקבלים נקניקיות בגריל, עם צ'יפס וגזר, מוס שוקולד, חלבה וקרקרים. וכל הנוסעים מקבלים, ללא הזמנה מראש, צ'ופר מיוחד: שני כדורי "מוצרט" - הממתק הלאומי של אוסטריה.
ב"בריטיש אירווייס, בקו תל אביב-לונדון, אפשר להזמין מראש שני סוגי ארוחות צמחוניות: כזו הכוללת מוצרי חלב וכזו שאין בה מוצרים כאלה. מלבד זאת יש ארוחה מיוחדת לטבעונים וחובבי הבשרים יכולים לתמרן מראש בין אומצת-בקר עם חביתית-פטרוזיליה ועגבניה מבושלת, פטריות מטוגנות וקסמי תפודים, לבין חביתה ספרדית עם קרוקטים, מעוטרת בעלי-תרד ותפוחי-אדמה מטוגנים קלות. אפשר גם להזמין מראש דג שמך מעושן, על מצע של סלט-כרוב וגזר. וכל אלה בשילוב פירות העונה, בצירוף סהרון, לחמניה וריבת-פירות.
בחברת התעופה הצרפתית, "אייר פראנס", בקו מתל אביב לפריז, אפשר לקבל ארוחה צמחונית בסגנון הודי, אך גם פירות-ים דלי-קלוריות, או ארוחה מוסלמית-בשרית (ללא בשר-חזיר). כל אלה, נוסף לארוחות דיאטטיות וארוחות מיוחדות לסובלים ממגבלות רפואיות. ב"אייר פראנס" יש ארוחות לפעוטות עד גיל שנתיים וארוחות מיוחדות לילדים מגיל שנתיים עד שבע.
בחברת התעופה היוונית, "אולימפיק", בקו לאתונה, שבו הטיסה קצרה יחסית ומסתיימת לפני שעת הצהריים, ניתן לבחור בין שני סוגי ארוחות-בוקר: כזו המורכבת מסלט-פירות, רצועות-ירקות, גבינות, פרוסות ביצה קשה, לחמניות, חמאה וריבה; או, לחלופין, כזו המורכבת מסלט פרי הדר, ירקות טריים, מקרל מעושן, גבינות וקרואסונים.
בטיסה ארוכה יותר, כמו זו מתל אביב לניו-יורק, מציעה חברת התעופה האמריקנית, "דלתא", אפשרות-בחירה, ללא צורך בהזמנה מראש, בין שלושה סוגי ארוחות: סלמון מעושן וגבינה לבנה שמנה; חביתת-גבינה עם נקניקיות-עגל בגריל ועגבניות; או ביצים עלומות עם נקניקיות-עגל, בתוספת עגבניות, כאשר לכל הארוחות מתלוות, כמובן מאליו, לחמניות וסופגניות.
אבל, במגוון הארוחות הנוספות, שיש צורך להזמינן מראש, יש גם ארוחה צמחונית על טהרת הפירות; ארוחות דלות-קלוריות, כולסטרול, מלח, סוכר ושמן. ניתן גם להזמין ארוחה של פירות-ים במנה קרה או חמה וארוחה מיוחדת לילדים שעיקרה מבחר דגנים, כמו ארוחה לתינוקות, שעיקרה מזון מרוכז ומרוסק בצנצנות.
כיוון שהחברות נוהגות להחליף מדי פעם את מגוון התפריטים העומד לבחירת הנוסע במחלקת התיירים, כדאי בהחלט לבקש בעת רכישת כרטיס הטיסה אצל סוכן הנסיעות את הרשימה המעודכנת של הארוחות המוצעות ולהשוות ביניהן. לפעמים שווה בהחלט לבחור את חברת התעופה על-פי הארוחה המועדפת עליך. שכן, ארוחה ב"מסעדה המעופפת" אינה אמורה להיות, בהכרח, משהו שרק בלית-ברירה נאלצים לאכול אותו.
ולבסוף, פרט חשוב: גם אם שכחת להזמין, מבעוד מועד, את הארוחה שבה חשקת בשעת הטיסה, או שזו לא נקלטה, מסיבה כלשהי, במחשב חברת התעופה שלך, עדיין נותרה בידך האופציה להזמין ארוחה כלבבך בטיסה החוזרת הביתה, או בטיסת ההמשך בחו"ל. כל שעליך לעשות הוא ליידע את הדיילת או הכלכל במטוס, ואלה ידאגו להזין את מחשב החברה במידע הדרוש, כך שלפחות בשובך הביתה, תוכל לומר לעצמך: "שישו בני מעי".

הכותב הוא עיתונאי. שימש בעברו כעורך וכתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  20/02/2007   |   עודכן:  20/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבטן הרכה של המטוס
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעדיף את אל על בקטע של אוכל
דני בר  |  22/02/07 11:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
ח"כ רמון, לדוגמא, אולי יערער על הרשעתו ואולי גם יזוכה, אך כיצד יוכלו לערער העדים שהעידו לטובתו ואשר בית המשפט הכפיש בסדרת הערות לא מחמיאות? העדים אינם יכולים לערער ולשופטים יש חסינות מלאה מפני תביעות לשון הרע
ד"ר אברהם בן-עזרא
כיום כבר אין עוררין בחוגי הכלכלה לגבי תרומתו של נתניהו לצמיחת הכלכלה הישראלית, ורבים מצטערים על כי בגלל שיקולים פוליטיים מפלגתיים לא התאפשר לו להמשיך בתפקידו, בין כראש ממשלה ובין - למצער - כשר האוצר
בועז ארד
מה שלא הודגש דיו עד כה הוא כי גנות, המעיד על עצמו כי הוא "סוס קרבות ותיק", כפי שכינה את עצמו בתגובה למינוי האחרון, אחראי לכתם מוסרי שלא ימחה על מדינת ישראל - הקמתה והתווית אופן ניהולה של משטרת ההגירה
בנימין בן אליעזר
נאום שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן-אליעזר, בנושא: "פיתוח משק המים עד שנת 2020". בסמינר רמת אפעל, 20.2.07
עו"ד צבי שוב
הרשויות פועלות להפחתת הפיצויים בגין הפקעות ותוכניות פוגעות. הסיבה לבהלה שמובילה את הרשויות לקדם הליכי חקיקה אלו, הינה ריבוי התביעות שהוגשו בשנים האחרונות כנגדן, בעיקר בכל הנוגע לתביעות שבהן איחדו תובעים רבים את תביעותיהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il