X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לכל המצפים בשקיקה ממש לקרוא את מי תערוף ועדת וינוגרד ועל מי תוטל האחריות הכבדה ביותר כדאי לומר שוב ששום ועדה לא תוכל לגלות או לסייע בפתרון הבעיות האמיתיות שהתגלו במלחמה שחשפה את חוליי החברה הישראלית ומשבר הערכים שמתחולל בה
▪  ▪  ▪

קיים במשפט כלל יסודי, המעוגן אצלנו גם בחוק העונשין וכלל זה קובע שכאשר אדם יכול לצפות די בוודאות כי מעשה מסוים יגרום לתוצאה מוגדרת, רואים אותו כמתכוון להשיג את אותה התוצאה. חוק העונשין קובע כי "לעניין כוונה, ראייה מראש את התרחשות התוצאות, כאפשרות קרובה לוודאי, כמוה כמטרה לגרמן."
הבעיה קצת מסתבכת כשעוסקים בתהליכים פוליטיים. כל בר דעת מבין כי התוצאה היחידה של המסע המתנהל נגד הממשלה, ראש הממשלה ושר הביטחון, אם בהאשמות לשחיתות ואם בביקורת נוקבת על מלחמת הקיץ יכול לגרום רק לתוצאה אחת והיא בחירות מוקדמות מאוד והעברת השלטון לליכוד-חרדים. בממשלה החדשה שתקום, לאחר הבחירות, לא יהיה זכר למפלגת העבודה, סביר שגם זהבה גלאון לא תוזמן, אם תהיה בכלל בסביבה. סביר כי פליטי קדימה יוכלו ללקט כמה שיירים, אך גם זאת לא מובטח להם.
אין לי שום כוונה להטיף נגד או בעד ממשלת ימין מובהקת. הצבעתי עבור מפלגת העבודה ואיני סבור שאחזור על המעשה. השאלה האמיתית היא האם אלו הפועלים לערער לחלוטין את הממשלה המכהנת, מודעים לתוצאה הכמעט ודאית של עליית הימין והאם הם מייחלים לה? האם זה למשל מה שזהבה גלאון, יוסי בילין ואופיר פינס מעוניינים בו? יתכן שכן, אבל מעולם לא הצלחתי באמת לרדת לעומק דעתם.
בפוליטיקה אין חלל ריק. כל אלו הפועלים למוטט את מעמדה של הממשלה עושים זאת כיום בפועל למען הליכוד, מאחר שכל מעשיהם מכוונים בפועל להעלות את הליכוד לשלטון. אין בעיני שום פסול עקרוני בכך שהליכוד יעלה לשלטון, גם לא בתמיכת מרצ. יש בעיני חשיבות ליציבות השלטון במדינת ישראל. איני מוכן שישראל תדמה לרפובליקה השלישית בצרפת בה התחלפו ממשלות כל מספר חודשים ואת הפרות קצרו כולם בתבוסה לגרמניה ב-1940.
בספר מרתק של אמיר טאהירי הדן בעלייתו של האייתוללה חומייני לשלטון ובנפילתו של השאה, כתב הסופר בהרחבה על קבוצות ליברליות ושמאליות שעמדו בתחילה בחזית המאבק נגד השאה ובכך אפשרו את עליית הכוחות האיסלאמיים לשלטון. גורמים אלו, שתיעבו את האידיאולוגיה המוסלמית הרבה יותר מאשר את שלטון השאה, לא הבינו כי באירן ישנם שני כוחות וערעור אחד מהם משמעו עלייתו של הכוח האחר. כוחות אלו היו השאה ומשטרו או התנועה האיסלאמית, ומשבחר השמאל הליברלי לפעול נגד השאה הוא בחר גם בהעלאת התנועה הפונדמנטליסטית האיסלאמית לשלטון.
איני בא להשוות חלילה בין הליכוד לתנועה האיסלאמית, כל כוונתי לומר שכל אחד מאלו המשפיעים על תהליכים והכרעות חייב בבואו לקבל הכרעה לדעת כי הכרעתו אינה בעד או נגד אדם מסוים, או מעשה מסוים, אלא זוהי הכרעה פוליטית בעלת משקל וחשיבות. היועץ המשפטי ומבקר המדינה יכולים אולי להרשות לעצמם לדון באירועים נקודתיים, תוך התעלמות מההשפעה הכוללת של פעולתם על גורל המדינה - לא כך אישים פוליטיים ולא כך הציבור הבא לשפוט אותם.
ניתן להניח את ההתרגשות העיתונאית בצד וכך גם את התחרות הפרועה בין אנשי תקשורת ופוליטיקאים בשאלה מי יתלהם יותר. היום יפורסם דוח ועדה שילמד את כולנו מה קורה כשמקבלים הכרעות חשובות בחיפזון, בהתלהמות ובהתרגשות של הרגע. מוטב שאנו לא נעשה את אותה הטעות פעמיים. בטרם יתקעו הפוליטיקאים בחצוצרות הקרב יזכרו את היום שאחרי ואת מדינת ישראל. נקרא את הדוח, נלמד אותו ביסודיות, נפיק לקחים ונמשיך הלאה. החלטות על מלחמה, הדחת ממשלה ובחירות בכל שנה אינן החלטות שצריך לקבל בחופזה.
ולכל המצפים בשקיקה ממש לקרוא את מי תערוף ועדת וינוגרד ועל מי תוטל האחריות הכבדה ביותר כדאי לומר שוב ששום ועדה לא תוכל לגלות או לסייע בפתרון הבעיות האמיתיות שהתגלו במלחמה שחשפה את חוליי החברה הישראלית ומשבר הערכים שמתחולל בה. גם הדחת ממשלה ובחירות חדשות לבקרים לא יספקו תשובה לכך.
בשירי מכות מצרים כתב המשורר נתן אלתרמן משל על תגובת העם לכל מקרה של אסון
ונקבץ אספסוף הפלך
וקולר האשמה עמו
לתלותו בשרים ומלך
ולפרקו מצווארי עצמו
בל נהיה כאספסוף הפלך בשירו של אלתרמן. בל נניח לפוליטיקאים ציניים, עיתונאים בורים ומלאי חשיבות עצמית ולפרשנים מטעם לקבוע את סדר היום הראוי למדינה. הבה נגלה היום את שיקול הדעת שלמרבה הצער לא ידעה הנהגתנו לגלות לפני 8 חודשים.

תאריך:  30/04/2007   |   עודכן:  30/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רגע לפני הדוח
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
משה גולדבלט טועה
ל רפי  |  30/04/07 11:21
 
- טעות אחת
גולדבלט משה  |  30/04/07 12:48
 
- אחריות האישית
ח  |  30/04/07 22:53
2
מאמר חשוב
קרטופל  |  30/04/07 11:24
3
האשמה בשיטת המימשל
אבי קרן  |  30/04/07 11:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
לא בכדי החברה שלנו כה אלימה. האלימות המילולית פועלת כמאכלת ההורסת כל חלקה טובה. התקשורת מעצימה, מתוך אינטרסים של רייטינג ולא תוכן, את הויכוחים בין המרואיינים ונותנת במה מכובדת לכל מי שלשונו חריפה יותר, בוטה יותר ואף אלימה
אביתר בן-צדף
השוואה בין גולדה האצילית לבין אולמרט הציני הביאה קוראים להשתמש במיתוסים על מלחמת יום הכיפורים    השוואה בין המלחמות מעמידה את מפלתנו בקיץ האחרון באור חמור ביותר    מתבוסה לתבוסה כוחנו פוחת וצבאנו כושל
נרי אבנרי
למושג "הגירה" יש קונוטציה של שיפור. אנשים שחשים מחנק במדינה מסוימת, מהגרים למדינה אחרת. התקשורת הישראלית מעודדת בעקיפין הגירת יהודים למדינות אחרות, באמצעות סיפורים על ישראלים מצליחים
גל סער
במקום לברך את המבקר על שהוא נלחם בנגע השחיתות בכל כוחו למען יראו וייראו וגם מתאמץ לבער את "האולמרטיזם" וספיחיו מהחיים הציבוריים במדינה, מנסה נחום ברנע לרפות את ידיו ולעורר את דעת קהל נגדו
אפרי הלפרין
לדוח וינוגרד תהיה תועלת מרכזית, ניתוח דפוסי ההחלטה וההנהגה של אהוד אולמרט ושלטונו במהלך ימיה הראשונים של המלחמה, אך תהיה לו תועלת משמעותית הרבה יותר - התועלת השולית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il