X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המלצות ועדת ליפקין-שחק חסרות משמעות מעשית, כיוון שאם ראש הממשלה יסרב לשתף פעולה - כל ההמלצות יעלו אבק במגירות שבהן נשכחו המלצות רבות קודמות
▪  ▪  ▪

המלצות רבות בנוסח דומה או ברוח דומה לזו של ועדת ליפקין-שחק ליישום המלצות ועדת וינוגרד בהקשר לארגון מחדש של לשכת ראש הממשלה נמצאות במגירות מעלת האבק של הממשלה, הכנסת ומבקר המדינה כמעט שני דורות. השאלה אינה מה צריך או רצוי לעשות אלא כיצד לעשות את הדברים באופן יעיל ומועיל.
להצעות של ועדת ליפקין-שחק מספר חולשות מבניות בסיסיות ואלה הן:
ראשית - לא ברור כיצד מבטיחות ההמלצות שייעשה שימוש מחייב ויעיל במנגנונים שאותם ליפקין-שחק מציע להקים, שהרי ברור לכל שעצם קיומם של מנגנונים אינו מבטיח שאכן יפעלו. ואין זה סוד שאם ראש הממשלה יסרב לשתף פעולה עם המטה ש"לידו", לא יעזרו מבנה, איכות האנשים, חוק, תקציב ונהלים.
שנית - הגדרת ראש המועצה לביטחון לאומי כ"משרת אמון" של ראש הממשלה, היא פגיעה אנושה ביכולת התפקוד של המועצה. כי אם ראש מועצה כזה יהיה עושה דברו "הנרצע" של ראש הממשלה, ספק רב אם יוכל לעמוד מאחורי יוזמות, הערכות והמלצות שלא "תמצאנה חן" בעיניים הפוליטיות של ראש הממשלה, או של חבריו הקרובים.
פגם מבני כזה מעלה מיד שאלה נוספת: האם המועצה היא גוף ממשלתי או ממלכתי? כלומר: האם היא משרתת גם את הכנסת או רק את הממשלה? תפקוד הממשלות בישראל לוקה בחוסר רציפות חשיבתית וביצועית ובפוליטיזציה מופרזת של תהליך קבלת ההחלטות. על-מנת שגוף מטה חשיבתי-תכנוני יהיה בעל ערך, חייבת פעולתו להיות שיטתית ורצופה. התהליכים שבהם הוא עוסק והמומחיות הנדרשת, מחייבים רציפות, אורך-רוח ואורך-נשימה. גוף הירארכי, שראשו מתחלף בכל פעם שמתחלף ראש ממשלה (ואולי גם בכל פעם ששר חוץ חזק או שר ביטחון חזק לא יחפוץ ביקרו), לא יוכל לקיים רציפות פעולה שהינה חיונית לתפקודו היעיל והמקצועי.
שלישית - חשיפה ציבורית. לא ברור מההמלצות מה תהיה מידת החשיפה הציבורית שתקבלנה עבודותיה והמלצותיה של המועצה לביטחון לאומי. ברור שחלק מעבודותיה יהיה מסווג וחסוי, אבל חובה להבטיח שהחיסיון יהיה ביטחוני נטו ולא פוליטי! אם ייעשה ניסיון "לסתום למועצה את הפה" בטענה שהיא גוף פנימי של משרד ראש הממשלה, יפגע הדבר ביכולותיה, בהשפעתה ובאמינותה. אסור שלגבי המועצה לביטחון לאומי יתקיימו אותם מגבלות שקיימות כיום כלפי הערכות אמ"ן וגורמים צה"ליים אחרים, בשם היותם צבאיים.
אחת הדרכים להילחם בתרבות הסקרים והספינים שהשתלטה על פעילות ממשלות ישראל, היא למסד את פעולותיה, בין היתר על-ידי פרסום וחשיפה לידיעת הציבור של כל מה שרק ניתן על תפקודן, על דרך קבלת ההחלטות בהן ועל רמת הביצוע ביחס ליעדי תכנון. דיווחים כאלה "מסוכנים" לפוליטיקאים ועל כן אינם אהודים עליהם, בלשון המעטה. מאידך, איפול מאפשר "גמישות" פעולה, שהיא שם חלופי למניפולטיביות אינטרסנטית ואפילו למידה של שקרים ושחיתות. בכך הצטיינו רוב הממשלות שלנו בדור האחרון.
במדינה מסודרת כארה"ב, למשל, תרבות השלטון מבטיחה שהנשיא לא יוכל להתעלם מהמועצה לביטחון לאומי, לא יוכל לנטרל אותה ולא יוכל להתעלם מהקונגרס בנושאי חוץ וביטחון. אין פרוש הדבר שהנשיא חייב לקבל כל החלטה של המועצה. אולם בין אם קיבל ובין אם לא, הוא נותר ללא ויכוח אחראי לתוצאות. חוסר ניסיון, העדר הצעות לפעולה או טענות מגוחכות אחרות ממין זה, אינם בנמצא שם. זה "שוט ניהולי" משמעותי שיש לציבור ולבית המחוקקים כלפי הרשות המבצעת.
בתרבות הניהול הישראלית, חייבים לקשור את בקרת הכנסת על הממשלה באמצעות ועדת חוץ וביטחון, לזכותה וסמכותה של האחרונה לשמוע מהמועצה לביטחון לאומי, באופן בלתי אמצעי, כל מה שיש למועצה לומר, או מה שהיא אומרת לממשלה. אם לא מליאת הוועדה תשמע הכל, אזי תעשה זאת ועדת-משנה מצומצמת וחשאית יותר, שזה יהיה תפקידה וסמכותה. גם לאחר שיוסדרו חוקית ונוהלית העיוותים הנזכרים לא יהיה פשוט לפקח על הממשלה ועל ראש הממשלה ומעשיהם בנושאי ביטחון וחוץ, אבל תהיה בכך התקרבות חשובה למימוש פיקוח כזה.
עוד שינוי נדרש בעקבות דוח ועדת וינוגרד והוא אינו מופיע בהמלצות ועדת ליפקין-שחק. יש לקבוע בחוק ועדות חקירה שכל כשלון במלחמה יחייב הקמת ועדת חקירה ממלכתית, ורק כזו. ועדת חקירה ממלכתית אולי מסורבלת יותר מבחינה משפטית מוועדת חקירה ממשלתית, אבל היא חזקה יותר ומחייבת הרבה יותר. היא מחייבת אפילו ראשי ממשלה ושרי ביטחון סרבנים. במציאות הישראלית שהולכת ומסתבכת, חייבים שני בעלי תפקידי מפתח אלה להבין שלכשלי תפקוד שלהם במלחמה, תהיה הסיבה אשר תהיה, יש מחיר אישי. נקודה! יחשבו, יתלבטו, ילמדו, יתייעצו, יתעמקו, ישתפו פעולה עם כל מי שיכול לסייע, ישקלו שבע פעמים ורק אחר-כך יפעלו. לאחר שקיבלו את ההחלטה הקובעת, הם ורק הם אחראים.
לישראל אסור להפסיד במלחמה. עוד פחות מותר לה להפסיד במלחמה יזומה על ידה. הרבה פחות מותר לה לבזבז הישגי מלחמה מוצלחת על מהלכי סרק פוליטיים במסווה של מדיניות "גבוהה". רק הסכם שלום מצדיק ויתור על הישגי מלחמה וגם אז יש לעשות זאת בדחילו ורחימו ובערבון מוגבל.
הפקרות מכל סוג שהוא היא תולדה ישירה של חוסר נורמות מוסריות, חוסר ידע והבנה ופטור מאחריות למעשים ומחדלים. מלחמת לבנון השנייה היא נקודת שיא בהפקרות שנהגו ממשלות ישראל שעה שקיבלו החלטות בעלות השלכות צבאיות ואסטרטגיות חמורות, שדרדרו בהתמדה את מצב הביטחון הלאומי של ישראל. ההפקרות נמשכה במהלך כל מלחמת לבנון השנייה בהפקרת העורף ובניהול המערכה. להפקרות זו קדמה ההפקרות של הנסיגה החד-צדדית מרצועת עזה ולאחריה הפקרת המפונים מצד אחד והפקרת יישובי עוטף עזה לקסאמים מצד שני. להפקרות זו קדמה הפקרות היציאה החפוזה מלבנון, תוך התעלמות מהשלכות המהלך על כושר ההרתעה של ישראל, על דרבון אירועי האינתיפאדה השנייה ועל האפקט המצטבר של כל אלה על המדיניות הנוכחית של סוריה. לא יתכן שלכל אלה אין אחראים ואין מחיר. המשך ההפקרות יוליך להפקרות חמורה עוד יותר וקשה אפילו לשער מה תהיינה התוצאות במקרה כזה.

תאריך:  15/07/2007   |   עודכן:  15/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לשלם מחיר אישי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מאיזה תאריך הכתבה ? ל"ת
רוצה להבין  |  17/07/07 16:25
2
שלושה ימים אחרי דוח ליפקין-שחק
רפי לאופרט  |  18/07/07 10:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכל גולן
פרס הבטיח שלא יעסוק בנושאים שנויים במחלוקת, אך מתוכניותיו לימים הקרובים כבר ניתן להבין כי הבטחות לחוד ומציאות לחוד
ד"ר מוטי חיימי
כאשר בית משפט אינו מצליח להכריע לגבי מי יהיה ההורה שיקבל משמורת על הילדים - הוא יכול להורות על ביצוע מבחני מסוגלות הורית להורים, כדי לקבוע מי הוא ההורה הראוי ביותר לקבל את אותה חזקה על הילדים
יעל לוטן
המילה תקשורת נזרקת לחלל האוויר בממוצע ארבע פעמים בכל פגישה ובסוף הפגישה דברים לא מסתדרים בגלל בעיה בתקשורת. אם כך מהי תקשורת אמיתית? איך מנהלים תקשורת? ואיך ניתן להצליח באמצעותה ולהזיז הרים? כן זה אפשרי!
יואב יצחק
ביניש מינתה עצמה בראש הרכב-חמישה לדון בעתירות נגד מזוז וקצב, למרות ניגודי עניינים חמורים בהם היא מצויה - בשל התיק הפלילי נגד בעלה המצוי בלשכתו של מזוז    מצפצפת ומשחיתה כל חלקה טובה
עו"ד משה מכנס
דרישת משפחות השבויים שממשלת ישראל תשלם "כל מחיר", בתמורה לשחרור השבויים, היא אווילית, לא-מוסרית ואנטי-לאומית
רשימות נוספות
אולמרט: "מייחל לשובם של החטופים"  /  ניר יהב
מי ניצח במלחמה? הציבור מבולבל  /  עידן יוסף
דוח: הממשלה לא פועלת לשיקום הצפון  /  עידן יוסף
שנה עברה ודבר לא השתנה  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
נפילת תפיסת הביטחון  /  עו"ד עוז גדות
העורף, שנה אחרי המלחמה   /  גרשון אקשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il