X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמה פעמים קרה לכם שבחלל הפה צץ לו פצע כואב ומעצבן שהפריע לכם לאכול, לשתות ואפילו לדבר? ישנם כאלה שזה קורה להם יותר מפעם אחת לתופעה הזו קוראים אפטה יש דרכים יעילות לטיפול
▪  ▪  ▪

כמה פעמים קרה לכם שבחלל הפה צץ לו פצע כואב ומעצבן שהפריע לכם לאכול, לשתות ואפילו לדבר? ישנם כאלה שזה קורה להם יותר מפעם אחת. לתופעה הזו קוראים "אפטה".
למה זה חשוב? כי זה יכול לקרות לכל אחד ויש דרכים מעולות לטיפול וכל מה שנשאר זה רק לדעת.
מה זה אפטה?
אפטה הינה כיב (פצע) בדרך-כלל בצורה עגולה או סגלגלה, במרכז גוון אפור צהוב ובשוליו רקמה אדומה דלקתית.
האפטות מופיעות בחלל הפה, על החיך, הלשון, החניכיים ו/או השפתיים. במקום בו נמצאת האפטה נהרסת רירית הפה דבר המלווה בכאב וצריבה. בהעדר הגנת הרירית עלולים להתלבש על הנגעים מזהמים כמו נגיפים חיידקים ופטריות (זיהום משני).
מחקרים מצביעים על-כך שתופעת האפטה נפוצה ביותר וכי רבע מהאוכלוסיה סובלת מהתופעה בצורה זו או אחרת. יש הסובלים מהן לעיתים תכופות ויש שמקבלים נגעים כאלה רק פעם בכמה שנים.
ממה נגרמת האפטה?
במרבית המקרים סיבת הופעת האפטות אינה ידועה כלל. התופעה בצורת נגעים ספורים או נגע בודד מופיעה בפתאומיות ונעלמת מעצמה כעבור 7-14 ימים. למרות שהתופעה חולפת מעצמה כן נדרש טיפול לזירוז ההחלמה ולהקלה בכאב שמטריד ופוגע מאוד באיכות החיים.
לעיתים ובעיקר אצל ילדים, נגעי הפה נגרמים מנגיפים אחרים כמו וירוס הקוקסאקי האחראי למחלת הפה והטלפיים. כאשר הנגעים הינם ממקור ויראלי המחלה יכולה להיות מלווה בחום ועלולה להיות מדבקת. באבעבועות רוח - בנוסף לפצעים הנמצאים על הגוף לעיתים המחלה מתבטאת גם בפצעים בחלל הפה.
בספרות הרפואית ניתן למצוא מחקרים המצביעים על סיבות שונות להופעת האפטות: זיהומים ויראלים וחיידקים, גורמים תורשתיים, חוסר ברזל, חוסר בוויטמין B12, שינויים הורמונליים, אלרגיה למזון, לחץ נפשי ועוד. לעיתים נגרמים נגעים בחלל הפה בעקבות פציעה כמו לחץ של תותבות שיניים או פצעים הנגרמים על-ידי אביזרים ליישור שיניים. הגורם הזיהומי הנפוץ ביותר הינו זיהום ויראלי, לרוב וירוס ממשפחת ההרפס.
מי סובל מאפטה?
כל אחד יכול לסבול מתופעת האפטה ללא קשר לגיל או למוצא עדתי כלשהו.
בנוסף חולי סרטן המקבלים טיפולי כימותרפיה או הקרנות מאחר ואלו טיפולים הגורמים לדלקת רירית הפה (מוקוזיטיס) ובעקבותיה נגעי פה מרובים.
קיים קשר ברור בין מערכת החיסון של האדם לבין הנטייה שלו לפתח אפטות. כך למשל חוסר בתאי דם לבנים מסוג נויטרופילים, המופיע לרוב בצורה מחזורית, גורם להופעת אפטות בפה.
גם תרופות עלולות לגרום לנגעים בפה כמו תרופות נוגדות דלקת מסוימות (NSAID) או תרופות לטיפול ביתר לחץ דם.
ניתן להבין מהרשימה הארוכה של הגורמים האפשריים שבעצם מאוד קשה לבודד את הגורם האחד שמשפיע על המטופל האינדיבידואלי. העובדה היא שנגעים אלו כואבים וצורבים, מפריעים לאכילה ולשתיה ופוגעים מאוד באיכות החיים.
איך מטפלים?
ישנם מעט מאוד טיפולים יעילים לאפטות. במקרים הנדירים שסיבת הופעת האפטות ידועה צריך לנסות לטפל בסיבה אם זה אפשרי. לעיתים גם כאשר הסיבה ידועה עדיין אין אפשרות למנוע את הופעת הנגעים בפה. למשל החולים העוברים כימותרפיה או הקרנות, טיפולים שהינם הכרחיים למחלת הסרטן.
התכשיר הנפוץ בקופות החולים לטיפול בבעיית האפטה נקרא אוראקורט המבוסס על נוגדי דלקת סטרואידים, עם או בלי חומר הרדמה מקומי. הבעייתיות של האוראקורט היא שהוא אינו יעיל בחלק מהחולים ובנוסף התכשיר בעל מרקם לא נעים בפה, דבר העושה אותו לא נוח ללקיחה בעיקר לילדים שאינם משתפים פעולה.
תכשירים נוספים הניתנים לשימוש הם חומרים היוצרים שכבת הגנה על הפצע. שכבה זו מונעת את החשיפה לרוק ולמזון ובכך יש הקלה מסוימת.
דרך יעילה לטיפול אשר משמשת בנוסף כטיפול מונע היא שטיפת הפה עם חומרים מחטאים המקטינים את כמות החיידקים בפה ומשפרים את היגיינת הפה. בכלל שמירה על ההיגיינה של הפה חשובה ועשויה להקטין את אירועי האפטות החוזרים.
ישנה דעה רווחת אם כי מוטעית שחלב עזים מסייע לבעיה ומעביר את האפטה. אך טיפול מהסוג הזה, מעבר לכך שלא הוכח מעולם במקרים מדעיים כרוך בסיכון מסוים. חלב העיזים המפוסטר איננו יעיל לטיפול באפטות בעוד שהחלב שמגיע ישירות מהעטינים של העיזה עלול להכיל חיידקי בטן מסוכנים מסוג הברוצלה.
הטיפול היעיל ביותר הוא תכשיר על בסיס טבעי אשר ייתן מענה לבעיית הטעם, המרקם ולא יגרום להופעת תופעות לוואי חריגות.
לסיכום:
נגעי הפה (אפטות) הם תופעה נפוצה מאוד, מטרידה מאוד, ולרוב ללא סיבה רפואית ברורה. למרות שהתופעה איננה מסכנת את החיים היא בהחלט דורשת התייחסות וצורך בטיפול יעיל ובטוח

מחבר המאמר הינו פרמקולוג מומחה, מנכ"ל חברת VITALITY
תאריך:  25/07/2007   |   עודכן:  25/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כל מה שצריך לדעת על אפטות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ברזל עם חומצה פולית עוזר למנוע
אלמוני  |  25/07/07 16:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון רול
העובדות ההיסטוריות חייבות להיאמר ותלמידי ישראל חייבים בשינונן, על כך אין ויכוח. הוויכוח הוא על צורת הצגת הדברים ולא על המהות
עו"ד משה גולדבלט
איני מקדש כלל את הרעיון לפיו מערכת בתי המשפט צריכה להתקיים כיחידת סמך של משרד המשפטים. העיקרון עליו יש לעמוד הוא הפרדה בין התפקיד הניהולי של המערכת לתפקיד השיפוטי שלה
גרשון אקשטיין
דוח מבקר המדינה על העורף, למרות היותו מקצועי ומקיף, לא ניתן להשתחרר מהתחושה הקשה, שבמקום שיעסוק באנשים הוא מתרכז בתהליכים שצריכים להיות גם הגיוניים כפי שהטיל עליו המחוקק
ד"ר יובל ברנדשטטר
לו היה רופא בכיר מתנהג בבית חולים כמו שאולמרט מנהיג ממשלה, היה נזרק מכל המדרגות
ד"ר יובל ברנדשטטר
העילה להשבתת המשק היא שדרוג השכר שפסקו לעצמם בכירי המשק. אולי הפתרון הוא לבטלו, וכך לשחוק את השביתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il