X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפגיעה שלנו, במו ידינו, באיכות הסביבה, ממיטה עלינו אסונות בריאותיים
▪  ▪  ▪

זה החל עוד בשנות החמישים של המאה הקודמת, זמן קצר לאחר קום המדינה. בתל אביב של אז הסתמנה, לראשונה, תסמונת ההרס העצמי של איכות הסביבה. באותן שנים זוהם ימה של תל אביב במי השופכין של הביוב המרכזי ומאז, עד עצם היום הזה, לא עלה עוד בידיו להתאושש מהם.
המחדל הנורא הזה יוחס לראש העיריה דאז, ישראל רוקח, איש מפלגת "הציונים הכללים". מפא"י, מפלגת השלטון של אותם הימים, תבעה את התפטרותו המיידית - כמאמר סיסמת הבחירות המוניציפאליות שלה: "רוקח רוקח היה בן-אדם, שב בתל אביב וטהר את הים. עבודה זו רבה ואין לך פנאי, הנח את ראשות העיריה למפא"י". אז בצד העובדה שרוקח אכן שילם את מחיר המחדל - שילמה אותו, למעשה, המדינה כולה.
מים רבים זרמו מאז בירקון. הנחל התל אביבי, הנשפך אל הים התיכון, הפך, בהכרח, גם הוא למזוהם. מי שרחצו, או הפליגו בו בסירות, מצפון תל אביב עד לשבע טחנות ברמת-גן, נאלצו מהר מאוד לחדול מכך. ומי שבכל זאת העז - הסתכן במחלת הבילהרציה.
אלא שזיהום הים התיכון והירקון היו רק הסיפתח. בעקבותיהם זוהם גם נחל הקישון. הדגה בו נפגעה וחמור מזה - אלה שצללו בנחל, ובהם אנשי הצפרדע של חיל הים, שילמו את המחיר הכבד: לא מעטים מהם לקו בסרטן.
ממש באותן השנים המטנו על עצמנו צרה חדשה, בשל מבני האסבסט, שנועדו, בעיקר, לאיכלוס העולים החדשים. בדיעבד העידה הסטטיסטיקה על מספר גובר והולך של חולי סרטן בקרב דייריהם, ועד שמשרדי איכות הסביבה והבריאות נזעקו לעניין - כבר עלה מספרם של אלה שנאלצו לשלם את מחיר המחדל בחייהם.
ואם בעולים חדשים עסיקנן - איך אפשר לשכוח את ריסוסיהם בדי.די.טי., כמצוות השלטונות, בשל החשש מצרת הגזזת שפקדה אותם. לימים התברר כי ההשלכות של הריסוסים האלה היו, לא אחת, קטלניות יותר מהגזזת עצמה, ורבים מהעולים שרוססו נאלצו להתמודד עם גידולים קשים שבהם לקו.
כאילו לא די בכך - שמן נוסף למדורה נשפך, בעצם הימים האלה, עם חשיפת תחקיר ערוץ 10 בטלוויזיה על מחדל צינורות המים בבתי המגורים. באותו תחקיר נחשף כי בבתיהם של דיירי שכונות-יוקרה, כמו רמת אפעל, מותקנים צינורות אסבסט, האסורים (כיום) לשימוש, בשל הסיכון הבריאותי הטמון בהם. לא מעטים מדיירי רמת אפעל, ששתו מים מצינורות אלה, או שהתרחצו במקלחות הביתיות, לקו בסרטן הלבלב. בעקבות גילויי התחקיר, יעצו משרדי איכות הסביבה והבריאות לדיירי הבתים ברחבי הארץ להקדים רפואה למכה ולהחליף, מעת לעת - גם אם לא מדובר בצינורות-אסבסט - את מסנני המים שבמקלחותיהם, באשר מסתתרות בהן בקטריות רבות.
ואם במים עסקינן, כאן המקום להזכיר את מחדלי רבות מבריכות השחייה הציבוריות, שבקרקעיתן מותקנת, לא אחת, שכבת-ציפוי אלומיניום - חומר הנחשב למסרטן. לדברי מדענים, האלומיניום מסוכן הרבה יותר מן הכלור, המשמש כחומר-חיטוי, והגורם, אמנם, לצריבות אצל בעלי אלרגיה, אך נחשד עם זאת לחומר מסרטן.
לא מכבר פורסם ברבים כי בתכשירים להגנה מפני קרינת השמש אין כדי למנוע את מחלת הסרטן ויצרניהם נצטוו להסיר מהם את הבטחת ההגנה מהחלה הטבועה עליהם.
ולא הזכרנו, עדיין, את צרת האנטנות הסלולריות המתרגשת עלינו חדשות לבקרים - אלה הצצות כפטריות לאחר הגשם כמעט בכל פינת רחוב. לפי שעה נטוש ויכוח מר על מידת הסכנה שבהן, במיוחד לטף. היחידים שהחליטו ליטול, עד כה, את החוק לידיהם, היו תושבי כפר דרוזי בצפון הארץ, שהסירו את האנטנות במו-ידיהם, וכך, מן הסתם, נחלצו מאסון בריאותי שעלול היה להתרגש עליהם. בכל יתר המקרים נאלצים הדיירים לנהל מאבקים מרים ומתישים עם החברות הסלולריות, כמו גם עם הרשויות המקומיות, שבשטחן הן מוצבות - ובדרך כלל ללא הצלחה יתרה.
ועוד צרה: הריסוסים וההזרקות במוצרי המזון. לקשישים שבנו זכורים, עדיין, ימי קום המדינה, כאשר, למרות הצנע, תפוח היה תפוח ועגבניה היתה עגבניה. היום אלה מוטציות, פרי-יצירתם של מדעני החקלאות, העושים בהם ניסויי-פוריות, והמייפים אולי את צורתם החיצונית ומגרים את התיאבון, אך פוגעים בטעמם המקורי. ואם לא די בכך - להזרקות של אנטיביוטיקה לעגבניות, כמו גם לבשר הודו, עלולות להיות השלכות קשות על בריאותנו.
אז, במחשבה שנייה, כדאי, אולי, בכל זאת לחזור כמה שנים טובות אחורה ולהעדיף את התפוח, שכרסמה בו תולעת, ושהיה, בכל זאת טעים הרבה יותר ומסוכן הרבה פחות מן התפוח של היום, המרוסס והמוזרק.

הכותב הינו עיתונאי. שימש בעברו כעורך וככתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  19/08/2007   |   עודכן:  19/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריק פורסטר
הזרם הרפורמי ביהדות זנח את ההלכה לחלוטין, אך רוב היהודים המסורתיים מעדיפים להעמיד פנים שהתלמוד מגלם את האפותיאוזה של חכמת ישראל, ובכך הם טועים ומטעים, התלמוד משקף את זרם המחשבה ששרר בתקופה מסוימת תחת שלטון זר
אפרי הלפרין
"מדוע קשה להיות חופשי וגם דובר אמת", שואל יו"ר מועצת יד-ושם מר טומי לפיד במעריב, "כמה טיפות רעל צריך לטפטף לקנקן המים כדי שהם יהיו מורעלים?", ממשיך ושואל החבר והדובר בפועל של ראש הממשלה
יואב יצחק
מנכ"ל רשות שדות התעופה, גבי אופיר, החשוד באי-סדרים ובכשלים, שכר באופן פרטי את שירותיו של עו"ד שרגא אליעד    בכך קנה לעצמו אופיר, למעשה, חסינות מצד התנועה לאיכות השלטון
נרי אבנרי
מנקודת מבטם של הליכודניקים, פייגלין הוא "קרצייה פוליטית". מנקודת מבטם של הקניבלים, פייגלין הוא ה"תבלין" שיעשה את נתניהו לארוחה טעימה. ביבי הבין שתמונה משותפת- ו... הקניבלים מדליקים את המנגל
אביתר בן-צדף
עוד פרק במציאות הנהדרת ב"דמוקרטיה היחידה במזרח התיכון"    ראש הממשלה מפחד מהעם, ומסתתר ממנו    אולמרט לא רוצה לדעת מה חושב עמו    לשם כך יש לו מחלקה יהודית בשב"כ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il