X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משטרו של אהוד אולמרט אינו בוחל בציד-מכשפות, נוסח ארה"ב של שנות החמישים בין הנרדפים: מזמר-סלבריטי ועד ל... מבקר המדינה
▪  ▪  ▪
עברי לידר. נרדף על-ידי השלטון

שנות החמישים של המאה הקודמת לא הטיבו עם הדמוקרטיה של ארצות-הברית. באותן שנים טבע עליה המקארתיזם את חותמו לרעה, כשהוא משתולל בכל פינה. ציד המכשפות המקארתיסטי סימן והעניש כל מי שנקט עמדה פוליטית שלא התיישבה עם רצון הממשל. במיוחד היה המקארתיזם שם נרדף לתנועה האנטי-קומוניסטית הנמרצת שהתעוררה באמריקה של אותה תקופה.
המק-קארתיזם עלול לצמוח רק כאשר השלטון מחפש שעיר לעזאזל למחדליו, והוא עושה זאת כאשר הוא ממורמר ומאוכזב, עצבני ושואף לפורקן.
על האמריקנים, למשל, ירד משבר כזה סמוך מאוד לסיומה של מלחמת העולם השנייה. לאחר המאמץ הרוחני והגופני הכביר, אחרי הקזת הדם, אחרי ההתרוממות והאמונה בעולם החדש והטוב שיקום על הריסותיה של המלחמה הקטלנית - באו המתיחות האיומה של המלחמה הקרה והמרירות הנוראה של המלחמה בקוריאה, והאיש האמריקני ברחוב לא ישב במנוחה. הוא צעק: לעזאזל, מישהו אשם בכל זה ומישהו צריך לשלם את המחיר, וצריך לתלות מישהו. צימאון הלינץ' הישן והעמוק התעורר מחדש ולא לאטו, אלא בבת אחת, ולא בהשקט אלא בסערה, ולא אצל יחידים, אלא אצל אומה שלמה.
טרף להמונים
ואז קם מקארתי ונתן לאמריקנים את האשמים, את האחראים, את הגורמים לסבל המיותר והבלתי-מקווה. הוא הצביע עליהם ומצא אותם בכמויות, בכל פינה, בכל עיר, בכל משרד ובכל משפחה.
הוא הצביע עליהם והלם בהם, ולא בכפפות של משי, אלא באגרופים של ברזל. והאמריקני שברחוב, המחבב במיוחד תחרויות-אגרוף ומהלומות של ברזל, מחא כפיים בהנאה ועצביו המרוטים ומרירותו הרבה מצאו סיפוק ופורקן במהלומות האלה שהלם מקארתי בקורבנותיו והם העריצו אותו - אומנם הערצה מהולה בפחד, אבל הערצה שהיה בכוחה להפוך אותו לגיבור לאומי, עד שנפקחו עיניהם והם היכו אותו באגרופיו שלו ממש.
עכשיו, אירוניה של הגורל, ב"איחור" של 50 שנה, הגיע המקארתיזם גם לכאן. אחרי הקזת הדם של מלחמת לבנון, אחרי המאמץ הרוחני והגופני הכביר - הגיעו הימים האפורים של השגרה. זהו תור הזהב לצמיחתם של גרעיני השחיתות, שהיו קיימים אומנם גם קודם לכן, אבל עכשיו ביתר שאת, עד כדי כך שהם פושים כמעט בכל פינה.
הציבור המאוכזב, הממורמר והעייף חיפש את האשמים, את הקורבן, את השעיר לעזאזל. והנוער, שניער חוצנו מן האידיאליזם, חיפש לעצמו אליבי.
זה היה הרגע המתאים לאולמרט ולאנשי-שלומו לצאת אל העם ולהושיט לו, על מגש של כסף, את ה"אשמים". ובדיוק כמו בארצות-הברית של מקארתי, שם הועלו על המוקד אנשי אופוזיציה, אנשי תקשורת ושחקנים, שנחשדו בנטיות קומוניסטיות - נמצאו גם כאן השעירים לעזאזל "המתאימים".
קורבן עולה
מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, הוא אחד מהם. משלא מצאו דוחותיו חן בעיני ראש הממשלה על התנהלותו - הוא, פשוט, קם עליו, הביע בו אי-אמון ואף תבע את פיטוריו לאלתר.
שעיר לעזאזל אחר היה השופט אליהו וינוגרד, שעמד בראש הוועדה שהומלצה על-ידי ראש הממשלה עצמו ושחקרה את אירועי מלחמת לבנון. אלא שכאשר דוח הוועדה קטל את כישלונו הטוטאלי של אולמרט במלחמה - ראה בו ראש הממשלה אויב שיש להלחם בו ויצא בגלוי נגד מסקנותיו. במדינה דמוקרטית תקינה היה ראש הממשלה הולך, מייד, אחרי דוח כזה הביתה. אבל במדינה מקארתיסטית השליט הוא זה שקובע, והשליט גם הודיע שהוא מתכוון להמשיך ולשבת על כסאו עוד זמן רב.
ועוד שעיר לעזאזל: אריה אבנרי, ראש תנועת "אומץ", הנאבקת, בין היתר, בשחיתות השלטונית. כל קריאותיו של ראש התנועה להתפטרותו המיידית של ראש הממשלה לא זכו, אפילו, להתייחסות כלשהי. כי במדינה מקארתיסטית השליט הוא זה שקובע מיהו המושחת.
ציד מכשפות
וכמו במדינתו של מקארתי - יש היום גם בישראל ציד-מכשפות. על הכוונת נמצאים כל מי שאינם לרוחו של אולמרט ובהם שופטים, אנשי תקשורת וגם שחקנים. אז אם בשופטים קשה להלחם - אפשר לפחות לשים להם חייץ, בדמותו של שר המשפטים; ואת אנשי התקשורת, שאינם משתפים פעולה, אפשר להחרים ולייבש; ואילו השחקנים הם טרף קל יותר. אותם אפשר להאשים בהשתמטות מהצבא, גם אם אינם כאלה.
זו היתה, למשל, מנת-חלקו של הזמר עברי לידר. במאבק נגד ההשתמטות מצה"ל, שהוא כשלעצמו לגיטימי בהחלט, שורבב שמו, על לא עוול בכפו. קצין חינוך ראשי הורה להחרים את הופעתו בפני חיילים, אלא אם כן יחתום על "כתב-כניעה", לפיו הוא מצהיר על הכבוד שהוא רוחש לצה"ל. נוסח המכתב: "אני, עברי לידר, אוהב את צה"ל ומכבד את ערכיו".
אוי לאותה בושה. עברי לידר התגייס בשעתו לצה"ל ושוחרר מסיבות רפואיות, כחוק. למרות זאת הוא הופיע, בהתנדבות, מרצונו הטוב, אין-ספור פעמים, בפני חיילי צה"ל, ללא תמורה, ואפילו בגאווה, במשך עשר שנים תמימות.
אז אם זה איננו מקארתיזם - אינני יודע ציד-מכשפות מהו. כך או אחרת: מדינה דמוקרטית אינה צריכה לאמץ שיטה מקארתיסטית מובהקת, כמו "הצהרת-נאמנות", כדי להצדיק את קיומה. אחרי ככלות הכל, עברי לידר לא הטיף להשתמטות או לסרבנות. ועכשיו נותרה רק השאלה הגדולה: האם יסיקו אזרחי ישראל את המסקנה שהסיקו, בסופו של דבר, האמריקנים נגד מקארתי? ימים יגידו.

הכותב הינו עיתונאי. שימש בעברו כעורך וככתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל
תאריך:  20/08/2007   |   עודכן:  20/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זהירות: המקארתיזם כבר כאן!
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
לייב, מה עם הציורים?
קראדר  |  20/08/07 08:59
2
צריך לפרסם את הכתבה בכל מקום!!
פ.ב.י  |  20/08/07 09:18
3
תגידו דוגרי - לא מאסתם כבר בתב
אחמד זיבי   |  20/08/07 10:47
4
כתבה חשובה למרות אי הדיוק
נחום שחף  |  20/08/07 11:53
 
- כתב מבולבל
ומאמר מבולבל  |  21/08/07 00:33
5
לא מקרתזים ולא בטיח!!
אייל.ב  |  20/08/07 12:15
6
י"א שהמקרתיזם הציל ארה"ב מ-
מיכל מירושלים  |  20/08/07 12:16
7
השתמטות היא ניצול של החברה
הריאליסט  |  20/08/07 14:00
8
הצעה למאבק בהשתמטות
שי שי  |  20/08/07 14:05
9
הכתבה הראשונה שמאכזבת באתר זה ל"ת
לא להשתמטות.  |  20/08/07 15:25
10
שכחת את המקארתיזם הקשה ביותר:
IQ  |  20/08/07 16:40
11
אתה באמת אינך יודע ציד מכשפות
צפנת פענח, סדום  |  20/08/07 18:43
12
והיחצנם מתחילם ל-"טהר" את השרץ ל"ת
גורג  |  20/08/07 21:14
13
"מקארתיזם" קיים בישראל, עוד
הניה  |  20/08/07 22:47
14
קצת הגזמת לא? ל"ת
מנחם לרון  |  21/08/07 00:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
ההצעה שמגבש נשיא המדינה, כפי שדווח במעריב, מזכירה "עסקת פרוטקשן", בה הגורם האלים מספק "שקט זמני" בתמורה לשחרור אנשיו    מעבר לסוגיות המדיניות, יישום הצעה כזו יהווה מכה קשה למדיניות סיכול הטרור הישראלית.
גורי גרוסמן
הנה התבשרנו כי שרת החינוך יולי תמיר החליטה לצמצם במחצית את מספר הבנות, לא חלילה בגלל שנכשלו בתפקידן - אלא בגלל חטאן הנורא שהן "ימניות מדי" לטענת השרה
נרי אבנרי
חובתך "כנביא בשער" לקרוא לשר המשפטים לעשות ניקיון, סליחה הדברה בביהמ"ש העליון. בלי זה, המאבק שלך כמוהו, כ"פול גז בניוטרל". שופטים שסימני שאלה מכרכרים סביבם, כמוהם כרבנים אוכלי חזיר. עוצמתם המוסרית של אלה ואלה, שואפת לאפס
עו"ד משה גולדבלט
כיום כבר אין איש מוכן להתמקד בהקלת העומס הכולל על מערכת בתי המשפט ודומה כי הבעיה היחידה בה מוכנה הנשיאה לעסוק היא מעמדו של בית המשפט העליון ושליטתה האישית בכל המינויים במערכת. זו הסיבה לתחייתה של הצעה ישנה, שנכשלה בעבר, ההצעה להקים ערכאה רביעית בין בית המשפט העליון לבתי המשפט המחוזיים
יהודית מליק-שירן
השירה לא מתה, היא קמה ומתעוררת כעוף החול תדיר לבקרים. אולי מקומה נפקד מחנויות הספרים, אך היא חיה ונושמת בערבי קריאה ספרותיים איכותיים ברחבי הארץ    ראיון עם שרית שץ מפעילת החוג לשוחרי שירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il